پرده سینما

نیکی کریمی دلایل منتشر نشدن کتابش را توضیح داد

پرده سینما

 







 

 

 

نیکی کریمینیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما طی یادداشتی دلایل چاپ نشدن کتاب فیلمنامه های آثار خود را توضیح داد.

به گزارش مهر،نیکی کریمی که پیش از این از انتشار کتاب فیلمنامه های آثار سینمایی اش همزمان با اکران شیفت شب خبر داده بود، در یادداشتی خطاب به مردم علت چاپ نشدن این کتاب را اعلام کرد.

این نویسنده، بازیگر و کارگردان در این یادداشت نوشت:

 

«حول و حوش سال ۸۲ است، کتاب ناتور دشت سلینجر مثل میلیون ها آدم دیگر برایم جالب آمده بود، دست به قلم شدم که درباره زنی بنویسم سرگردان در پرسه ای شبانه در خیابانی در این دیار که روایتی بود از آن روزهای بخشی از زنان و مردان ایران.

تجربه فیلمنامه نویسی و فیلمسازی برای زنی که نمی خواهد فقط بازیگر بماند، البته که آسان نیست ولی آن نوشته به لطف خدای پاک، به فیلم یک شب مبدل شد که در بیش از ۸۰ جشنواره مشهور جهانی به نمایش در آمد و دنیا فهمید زن ایرانی، حرف هایی برای شنیده شدن دارد، ولی درد اینجاست که مسوولان وقت سینمایی ایران، این فیلم را برای ۱۰ سال توقیف نگه داشتند! همان سال هایی که کمدی های نازل، مجوزهای راحت می گرفتند که مردم از سینما نا امید و ناامیدتر بشوند، اولین فرزند سینمایی مستقل من، در پستوها خاک می خورد و بماند هزینه های روی دست و...

چندی پیش به سنت فیلمسازان دنیا که قصد انتشار فیلمنامه هایم را داشتم، فیلمنامه یک شب نیز اجازه نشر نگرفت! طنز تلخ اینست که فیلم بلاخره سال پيش پروانه نمايش گرفت و در گروه خوب «هنر و تجربه» اكران شد و بعد هم وارد شبكه خانگی شد.

در این سال ها چند روز بعد، سوت پایان و شیفت شب را در راستای دردهای کمتر دیده شده مردمم تقدیم کردم و می دانستم به جای اینکه دنبال «مهم بودن» باشم چه بهتر که «مفید بودن» را برگزینم و به لطف صبوری شما می کوشم که بضاعت ناچیزم را کمی به لیاقت های عظیم شما مردم نزدیک کنم.

امیدوارم مردم ایران و به ویژه زنان پاک این سرزمین، من، نیکی کریمی را به عنوان فرزندشان چه زمانی که افتخار بازیگری دارم چه نویسندگی و چه کارگردانی، قبول کنند و خدای پاک این دیار را از بعضی بدسلیقگی های فرهنگی برهاند و نشود که فرزندان این خاک در نزد فرنگیان محترم تر شمرده شوند تا مسوولین فرهنگی کشور.

و نشود که زنانی که مانند من در چهارچوب قوانین کشور به کار فرهنگی مشغولند، در حسرت انتشار کتابشان سال ها انتظار بکشند و مسوولان فرهنگی به فکر صدور فرهنگی این چنین به زنان جهان باشند...

شب یلدا و میلاد حضرت مسیح، نماد توحید و صبوری را به شما مردم نانین دیارم تبریک می گویم.»

 


 تاريخ ارسال: 1394/9/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.