پرده سینما

پیمان معادی: مرا به نامسلمانی و ضدایرانی بودن متهم نکنید

پرده سینما


 


 




پیمان معادیپیمان معادی با ابراز خرسندی از به فرجام رسیدن برجام تاکید کرد: حضور بازیگران ایرانی در هالیوود کاملا شدنی است و به زودی شاهد این رویداد خواهیم بود، چراکه بعد از برجام این موضوع محتمل‌تر هم به نظر می‌آید.

    

به گزارش ایسنا،‌ این بازیگر و کارگردان با اشاره به گفت‌وگویی که کانال "France 24" درباره لغو تحریم‌ها با وی داشته است گفت: در آن گفت‌وگو هم اعلام کردم همانگونه که مردم سرزمین ما از برداشته شدن تحریم‌ها خوشحال هستند، مردم غرب هم از همکاری با ایرانیان خوشحال‌اند و این خوشحالی کمتر از ما نخواهد بود؛ چرا که آنان بیش از ما از این همکاری سود می‌کنند. ما آنقدر داشته‌های غنی داریم که برای آنان بسیار جذاب است.

    

معادی که همزمان با اکران فیلم کمپ ایکس ری در نشستی خبری سخن می‌گفت‌، با ابراز تاسف از برخی‌ حاشیه‌ها و مطالب غیرمنصفانه درباره این فیلم اضافه کرد: متأسفانه هنوز عده‌ای به فضای خودی و غیرخودی اعتقاد دارند، در حالیکه هرگز چنین اعتقادی نداریم. امیدوارم دوستانی که به خاطر منافع شخصی‌شان حرف‌هایی حتی بر ضد عقاید خود درباره این فیلم مطرح می‌کنند، دعوت ما را برای گفت‌وگو بپذیرند؛ چرا که برای من مهم‌ترین نکته در بازی در این فیلم بحث فرهنگ و هنر است. هرچند به هر حال قضاوت در مورد آثار هنری سلیقه‌ای است، اما من هرگز به چنین دوستانی توهین نکرده‌ام و معتقدم توهین و متلک‌اندازی درست نیست.

 

 

دعوت پیمان معادی از مخالفان فیلمش

 

وی مخالفان و منتقدان این فیلم و کسانی را که معتقدند فیلم کمپ ایکس ری اثری ضد ایرانی و ضد مسلمان است‌ را به گفت‌و گو دعوت کرد و با ابراز تأسف از اینکه نمایندگان بعضی رسانه‌های خاص در این نشست خبری حضور نداشته‌اند، یادآور شد: ای کاش کسانی که در چند روز گذشته این مطالب را درباره فیلم نوشتند، امروز حاضر بودند. اما متاسفانه با نبودن‌شان این گفت‌وگو میسر نشد.

بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین خاطرنشان کرد: باید به این دوستان گفت اگر به شما 50 میلیون دلار می‌دادم می‌توانستید، چنین فیلمی درباره خشونت نظامی در زندان گوانتانامو بسازید؟!

 

خوشحالم که یک ایرانی هم در زندان گوانتانامو نبود

 

معادی که روز سه‌شنبه - 29 دی ماه - در تالار ایوان شمس سخن می‌گفت، با اشاره به برخورد اولیه‌اش به هنگام دریافت پیشنهاد بازی در این فیلم یادآور شد: زمانی که این پیشنهاد مطرح شد یکی از اولین پرسش‌هایم این بود که آیا در زندان گوانتانامو زندانی ایرانی هم بوده یا نه! اگر حتی یک زندانی ایرانی در این زندان بود، هرگز در این فیلم بازی نمی‌کردم؛ چون نمی‌خواستم نماینده آن ایرانی باشد و این باعث خوشحالی‌ام است که با وجود تمام تهمت‌هایی که به ما می‌زنند و ایرانیان را تروریست می‌دانند حتی یک ایرانی در این زندان نبوده است.

بازیگر فیلم درباره الی با اشاره به شرایط غم‌انگیز زندانیان گوانتانامو خاطرنشان کرد: یک شرمساری برای آمریکا این بوده که تمام روسای جمهور آن با وعده بستن این زندان آمده‌اند اما هیچ یک نتوانستند چنین کنند.

معادی که سال گذشته به خاطر بازی در این فیلم جایزه مرکز عمومی امور مسلمانان هالیوود را دریافت کرده است، گفت: این جایزه هر سال به چهره‌ای داده می‌شود که تلاش می‌کند چهره درستی از مسلمانان را به دنیا ارائه دهد و سال گذشته این جایزه را به من دادند هرچند از دریافت آن خوشحال شدم اما غمگین شدم که چرا این جایزه در کشور خودم به من داده نشد.از دوستان و مسئولان بابت بازی در این فیلم توقع تشویق ندارم اما دست کم ناسزا هم نگویند و مرا به نامسلمانی و ضد ایرانی بودن متهم نکنند.

 

عده‌ای به ناروا به دکتر ظریف تهمت زدند

 

پیمان معادیاو در ادامه با اشاره به سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری افزود: آقای رئیس جمهور به زیبایی در سخنرانی‌شان اشاره داشتند که بعضی‌ها خود را معیار تشخیص تقوا می‌دانند، غم انگیز است، چهره‌ای مانند دکتر ظریف این همه برای کشور تلاش کرد اما عده‌ای به ناروا به او تهمت زدند. در حالی که تلاش‌های او به نفع همه مردم کشور است و همین مخالفان و معترضان هم در آینده از ثمره زحمات او بهره مند خواهند شد و اصولا کشور ما به سمت منطق و گفت‌وگو پیش می‌رود و چاره‌ای جز این ندارد. من که فقط یک فیلم کوچک بازی کردم و این همه مورد اتهام قرار گرفتم، در شرایطی که دکتر ظریف این چنین مورد اعتراض قرار می‌گیرد آنچه بر ما رفت که گفتنی نیست.!

 

برای خودم چارچوبی دارم

 

کارگردان فیلم برف روی کاج‌ها در بخش دیگری از این نشست درباره بازی‌اش در آثار خارجی گفت: هیچ‌کس از پیشنهادات درخشانی که هالیوود به من می‌دهد خبر ندارد و خودم هم علاقه‌ای به مطرح کردن آن ندارم اما به عنوان یک بازیگر ایرانی برای خودم چارچوبی دارم. البته در این میان بعضی‌ از هنرمندان از کشور رفته‌اند و تصمیمات دیگری گرفته‌اند اما من چارچوب‌های بسیار محکمی دارم و همواره برای پذیرش هر پیشنهاد با خانواده و دوستانم مشورت می‌کنم، اگر احساس کنم بازی‌ام در یک فیلم باعث رنجش بخشی از مردم کشورم می‌شود، هرگز چنین پیشنهادی را نمی‌پذیرم.

معادی با تاکید بر اینکه هالیوود برایم جذابیت‌های مرسوم را ندارد‌، متذکر شد: حضور در هالیوود فقط برایم فرصتی است تا تجارب متفاوتی را به دست آورم. اما آنچه برایم اهمیت دارد قصه خوب است که با معیارها و انتخاب من هماهنگ باشد و چنین پیشنهادی در هر جای دنیا به من ارائه شود، می‌پذیرم برایم فرقی نمی‌کند کارگردان مشهور هالیوود باشد یا کارگردان جوان و بیست و چند ساله‌ی فیلم ابد و یک روز که تمام قد به احترامش می‌ایستم.

 

 

ولع ستاره شدن در خارج از کشور را ندارم

 

او یادآور شد: دو سال گذشته دائم از خانواده‌ام، دور بودم با یک چمدان زندگی می‌کردم و مدام از این هتل به آن هتل می‌رفتم. وقتی پیشنهاد بازی در یک اثر مشهور اسپانیایی مطرح شد، نپذیرفتم چرا که می‌خواستم کنار خانواده‌ام باشم و بعد که پیشنهاد بازی در فیلم ابد و یک روز را دریافت کردم از بازی در این فیلم بسیار خوشحالم چون معتقدم در این فیلم نقش اثر گذارتری دارم.

پیمان معادی در نشست نقد و بررسی فیلم کمپ ایکس ریمعادی تاکید کرد: ولع این را نداریم که خارج از کشور به ستاره تبدیل شویم. از سن من هم گذشته که چنین اشتیاقی داشته باشم. اما خوشبختانه خانواده و دوستان خوبی دارم که هرگز اجازه نمی‌دهند، ذره‌ای از چارچوب زندگی‌ هنری‌ام دور شوم.

بازیگر فیلم ملبورن با یادآوری خاطره‌ای از دریافت پیشنهاد بازی در فیلم کمپ ایکس‌ری که همزمان با بازی‌اش در فیلم ملبورن بوده است خاطر نشان کرد: بازیگر روبرویم خانم کریستین استوارت یکی از مشهورترین ستاره‌های هالیوود است اما وقتی همکاری ما قطعی شد، او از من خواست تا راهنمایی‌اش کنم و این برخوردش برایم بسیار جالب بود ما مدتی تمرین کردیم و این بازیگر بسیار کوشا و باهوش در اختیار کار بود.

 

هر فیلم آمریکایی، هالیوودی نیست

 

بازیگر نمایش در انتظار گودو درباره تفاوت هدایت بازیگران در سینمای ایران با دیگر کشورها توضیح داد: در مورد فیلم‌های مستقل تفاوت چندانی نیست چون این فیلم‌ها آثار کم هزینه‌ای هستند که بیشترین تمرکزشان در گفت‌وگوی میان بازیگر و کارگردان است. اما سیستم هالیوود قدری کارمند گونه است اما نکته مهم این است که هر فیلمی در آمریکا ساخته شود ،‌ هالیوودی نیست و این اشتباه رایجی است که ما چنین تصوری داریم، در حالی که هالیوود سیستم خاص خودش را دارد.

معادی همچنین درباره تفاوت شیوه انتخاب بازیگر در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر تصریح کرد:این موضوع یکی از مهمترین تفاوت‌های سینمای ما با آنها است.در ایران به بازیگر تلفن می‌زنند و اگر بازیگر فیلمنامه را بخواهد به پیشنهاد دهنده بر می‌خورد، در حالی که در کشورهای دیگر بزرگترین کارگردان‌ها هم موظف هستند برای بازیگر فیلمنامه بفرستند و سیستم رایزنی و ارائه پیشنهاد کاملا متفاوت است.

بازیگر نمایش خشکسالی و دروغ درباره وضعیت ساخت فیلم تازه‌اش و تأخیر در ساخت این پروژه توضیح داد: همزمان با بازی‌ام در نمایش خشکسالی و دروغ یعنی حدود پنج سال پیش طرحی 8 صفحه‌ای نوشتم که جایزه جشنواره آسیا پاسفیک را برد. در حال حاضر اسم این فیلمنامه بمب است و مهم‌ترین دلیل تاخیر در ساخت آن این است که هنوز به فیلمنامه دلخواه ام نرسیده‌ام. تنها مانع ساخته نشدن این فیلم خودم هستم که خیلی وسواس دارم اما از آنجا که فیلم باید در فصل زمستان ساخته شود، امیدوارم امسال این اتفاق بیفتد.

معادی که امسال با فیلم ابد و یک روز در جشنواره فیلم فجر حضور دارد در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم سیمرغ جشنواره را برای او به ارمغان می‌آورد گفت: تا امروز حتی نامزد دریافت سیمرغ هم نشده‌ام اگر برای این فیلم هم کاندیدا نشوم، ناراحت نخواهم شد. چون رأی و تأیید مردم اصلاً با جایزه‌ها قابل مقایسه نیست و هرگز به این فکر نمی‌کنم چگونه بازی کنم تا جایزه بگیرم، بلکه طبق اعتقادم بازی می‌کنم.

او با اشاره به تلاش‌هایش در عرصه بازیگری ادامه داد: بازیگری را دوست دارم و برایش تلاش می‌کنم. در چندین مدرسه بازیگری در نیویورک دوره آموزشی دیده‌ام برای بازیگری تئاتر دوره‌های دیگری گذرانده‌ام، هرکاری بتوانم انجام می‌دهم اما سلیقه من با جشنواره فجر تا به امروز یکی نبوده است.

 

پیمان معادیاین بازیگر در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی‌های فیلم ابد و یک روز ترجیح داد بعد از دیده شدن این فیلم توضیحات کامل را بدهد و تنها به بیان این نکته بسنده کرد که: واقعا فیلم خوبی است و سعی می‌کنم سلیقه و نظرم را بی‌خود برای یک فیلم هدر ندهم. نقشم در این فیلم بسیار پرزحمت بود و خوشحالم که قابل قبول ارائه شده است، یکی از مهمترین ویژگی‌های این فیلم بازی‌های شگفت‌انگیز بازیگران آن است.

معادی در ادامه با اشاره به موضوع فیلم کمپ ایکس‌ری که درباره خشونت‌های زندان گوانتانامو است‌، تصریح کرد: زمان بازی در این فیلم درک می‌کردم چرا این اثر در آمریکا بحث برانگیز شده است، اما نمی‌فهمیدم چرا در ایران درباره آن بحث و مجادله وجود دارد چون خود ما با این نگاه نمی‌توانیم چنین فیلمی درباره زندان گوانتانامو بسازیم.

او درباره حاشیه‌هایی که بعد از بازی در این فیلم برایش مطرح شده است‌، خاطر نشان کرد: خیلی به حاشیه‌ها کاری ندارم، هرچند حضورم در سینما و تئاتر همیشه برایم حاشیه داشته اما به آنها عادت کرده‌ام چون جزئی از کار ماست.

 

این بازیگر یادآور شد: آنچه در این فیلم برایم مهم بود نگاه انسانی و اخلاقی آن بود و از آنجا که با تمام معیارهای اخلاقی‌ام هماهنگ بود در آن بازی کردم هرگز دوست ندارم فیلمی ضد مذهب یا ضد کشوری ببینم و فرقی نمی‌کند چه مذهب و چه کشوری باشد، بنابراین وقتی حاضر نیستم اینگونه فیلم‌ها را ببینم چه رسد به اینکه در ساخت چنین فیلم‌های مشارکت کنم!

او اضافه کرد: تمام تمرکز عوامل سازنده در بخش عاطفی و انسان دوستانه این فیلم بود، امیدوارم باز هم پیشنهاد بازی در چنین فیلم‌هایی داشته باشم.

معادی که در نسخه دوبله شده این فیلم به جای شخصیت علی نقش خودش در فیلم صحبت می‌کند‌، درباره دوبله شخصیت زن توسط نگار جواهریان توضیح داد: هیچ اصراری نبود که بازیگران این فیلم را دوبله کنند، ما تست صدای بعضی از دوستان دوبلور را شنیدیم اما از آنجا که نگار جواهریان خیلی به نقش نزدیک بود و چون پیش از این هم در دو فیلم دیگر با یکدیگر همکاری داشتیم، فکر کردیم جنس صدای او برای دوبله نقش زن فیلم مناسب است و خوشبختانه او هم با وسواس به اندازه بازی در یک فیلم سینمایی، برای این کار وقت گذاشت.

وی یادآور شد: زمان فیلمبرداری من و بازیگر اصلی سه روز گریه می‌کردیم و در بخش دوبله هم همین اتفاق افتاد. یعنی ما حتما نیاز به یک بازیگر داشتیم که بتواند نقش را تحلیل کند و حالا از نتیجه کار بسیار راضی هستیم.

او در پاسخ به این سوال که بسیاری از تماشگران پیگیر سینما، تماشای فیلم به زبان اصلی را به نسخه دوبله شده ترجیح می‌دهند گفت: همه جای دنیا با فیلم زبان اصلی ارتباط بهتری می‌توان برقرار کرد و حتماً قرار است فیلم را به زبان اصلی و با زیرنویس هم اکران کنیم. اما به این نتیجه رسیدیم خواندن زیر نویس برای بعضی از افراد به ویژه در سنین بالاتر، آسان نیست به همین دلیل و به احترام این تماشاگران فیلم را دوبله کردیم هرچند خود من نسخه اصلی را ترجیح می‌دهم.

معادی در این نشست درباره اکران نشدن فیلم‌های خارجی در ایران و اینکه با اکران فیلم کمپ ایکس‌ری این تابو به نوعی شکسته شده است، توضیح داد: وقتی نسخه اصلی فیلم را خریدیم از آنجا که تمام مجوزهای لازم را داشتیم، فکر می‌کردیم فیلم بعد از سه چهار ماه اکران می‌شود اما با وجود حمایت‌های وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی این انتظار، دو سال طول کشید.

وی با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای اکران این فیلم یادآور شد: همیشه مشکلاتی برای اکران وجود دارد، همچنان که فیلم برف روی کاج‌ها هم یکسال و نیم توقیف بود و ما نمی دانستیم چرا ! در حال حاضر هم بزرگترین مشکل ما وزارت ارشاد نیست چون می‌توان با مدیران آن ملاقات و گفت‌وگو کرد و این ربطی هم به دولت‌ها ندارد. اما موضوع این است که ما نمی‌فهمیدیم مشکل اکران کمپ ایکس‌ری کجاست؟! و مدت طولانی زمان برد تا هر بار متوجه می شویم از کدام ناحیه‌ها کارشکنی صورت می‌گیرد. برای حل مشکل این فیلم، فقط به وزارت ارشاد هم مراجعه نمی‌کردیم بلکه با دفاتر دیگر هم رایزنی کردیم.

در این نشست مهدی معزی مدیر اجرایی اکران این فیلم با اشاره به ممنوعیت اکران فیلم‌های خارجی در ایران گفت: تا به حال به جز بنیاد سینمایی فارابی هیچ ارگان دیگری موفق به پخش فیلم خارجی نشده بود اما از آنجا که بازیگر فیلم کمپ ایکس‌ری آقای معادی بود و محتوای فیلم هم با سیاست‌های نظام هماهنگ بود با اجازه وزارت ارشاد مجوز اکران گرفتیم.

وی اضافه کرد:ابتدا حق کپی رایت فیلم را خریدیم هرچند سر استعلام خریدش مشکلات بسیار داشتیم و اگر آقای جنتی و ایوبی نمی‌خواستند،‌ این فیلم اکران نمی‌شد. اما خوشبختانه این دولت به سیاست خارجی اهمیت زیادی می‌دهد، به هر حال شورای نظارت و ارزشیابی‌، شورای صنفی نمایش و ... گردنه‌های بسیار وقت گیری بود که باعث شد اکران فیلم دو سال زمان ببرد.

 

او درباره زمان نامناسب اکران این فیلم که در آستانه برگزاری جشنواره‌های فجر است گفت: طبیعتا دوست داشتیم فیلم زودتر از این اکران شود اما تولیدات سینمای ایران بسیار زیاد است و در حال حاضر 20 فیلم از سال قبل در انتظار اکران هستند. و همزمان با 15 فیلم اکران شده‌اند اگر امسال فیلم را اکران نمی‌کردیم به آثار جشنواره فجر اضافه می‌شد و باید تا تابستان آینده صبر می‌کردیم، ضمن اینکه نسخه خیابانی فیلم توسط خیلی‌ها دیده شده بود. اما از آنجا که فیلم در گروه ازاد اکران می‌شود امیدواریم نمایش آن تا عید ادامه پیدا کند.

معزی با ابراز گلایه از شورای صنفی اکران که تمایل چندانی به اکران این فیلم نداشت یادآور شد: به هر حال دوستان نگرانی‌های خاص خودشان را دارند، سینماداران از اکران فیلم خارجی استقبال می‌کنند اما تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایرانی چنین علاقه‌ای ندارند که سیاست درستی است اما خوب نیست جلوی اکران همه فیلم‌های خارجی گرفته شود.

وحید رونقی یکی از مدیران دوبلاژ این فیلم با ارائه توضیحاتی درباره دوبله این فیلم گفت: کمپ ایکس‌ری جزو معدود فیلم‌هایی است که رایت آن در ایران خریداری و بعد دوبله شده است. در واقع اولین اثری است که بعد از انقلاب برای اکران در سینما دوبله شده به همین دلیل دوبله آن برای ما خیلی اهمیت داشت، در حالی که امروزه در تلویزیون فیلم‌ها را بین یک تا سه روز دوبله می‌کنند اما ما برای دوبله فیلم 30 روز زمان گذاشتیم.

وی ادامه داد: حضور آقای معادی کمک کرد که ترجمه صرف اتفاق نیفتد و درک فیلم برای مخاطب ما آسان شود.

رونقی درباره انتخاب نگار جواهریان به عنوان دوبلور زن فیلم توضیح داد: پیش از ایشان چند دوبلور تست صدا دادند ،چون بازیگر فیلم لحن سردی دارد و از آنجا که دوبلورها عموما غلو دارند، فکر کردیم قطعا نیازمند یک بازیگر هستیم و خوشبختانه صدای ایشان خیلی خوب روی این بازیگر نشست.

این نشست با حضور امیر پوریا منتقد سینما به عنوان اجراکننده نشست برگزار شد.

 

عکس از: پیمان یزدانی


 تاريخ ارسال: 1394/10/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

یکی از متفاوت ترین بازیگران سینمای ایران که با ساخت برف روی کاجها و بازی در آثار فرهادی نشان داد چقدر خلاق است. خواهشمندم او را به حاشیه نرایم.

1+0-

چهارشنبه 30 دي 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.