پرده سینما

رسوایی های پی در پی در کاخ جشنواره! چه کسی مسئول است؟! پنجمین روز جشنواره در برج میلاد و پرستویی که پایش را روی فرش قرمز نگذاشت!

پرده سینما


 


 


 

 

سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینماسی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پنجمین روز برگزاری خود با حاشیه ها و بی تدبیری های زیادی مواجه بود. علیرغم آنکه محمد حیدری دبیر جشنواره با توجه رویدادهای ناخوشایند پیش آمده وعده کرده بود «: از امروز جمعه ۱۶ بهمن توزیع تمامی کارت های رنگی و تک سانس و روزانه در برج میلاد ممنوع خواهد بود» اما این وعده عملی نشد و به خصوص هنگام نمایش فیلم بادیگارد سالن اصلی، بالکن، سالن 4 و 5 برج مملو از جمعیتی بود که بیشتر آنها خانواده ها و دوستان دست اندرکاران بودند «کاخ جشنواره» فرصتی را برای آنها فراهم کرده بود که بعداز ظهر جمعه به مهمانی بزرگی بروند و فیلم تماشا کنند!

ایسنا در طنزی به قلم رضا ساکی درباره شیوه های ورود به برج میلاد پنین نوشت:

 

پنج روش برای نفوذ به کاخ جشنواره!

 

روش یکم، چشمک: در این روش شما باید وارد تونل و فرش قرمز بشوید و بدون توقف و بدون نگاه کردن به کسی از گیت رد بشوید. آن‌ها خودشان شما را با چمشک به هم معرفی می‌کنند و کسی کاری به کار شما ندارد. عین یک روح وارد می‌شوید. البته بعد از وارد شدن شما دیگر روح نیستید و می‌توانید هل بدهید و حتی برخی را در صف لنگ کنید و خودتان را به صندلی برسانید.

 

روش دوم، بی‌سیم : این روش برای «تعداد» جواب می‌دهد، یعنی دو نفر تا هشتاد - نود نفر را می‌توان با این روش داخل برد. فقط کافی است در بی‌سیم اعلام شود که شما و هیئت همراه دارید تشریف می‌آورید، درها خود‌به‌خود باز می‌شوند و شما با بچه و کالسکه و عروس و داماد و شوهرخواهر و ایل‌وتبار می‌روید تو.

 

روش سوم، فرعی‌ها: به جای وارد شدن از گیت و در اصلی از پشت‌وپسله و سوراخ‌ و سمبه‌های موجود در کاخ وارد می‌شوید. برای این کار کافی است یک آشنا حتی در بخش امور نظافت داشته باشید. در این روش نیاز به پارتی کلفت نیست، پارتی نازک هم جواب می‌دهد.

 

روش چهارم، هجوم:  زدر این روش آن‌قدر می‌مانید که تعدادتان زیاد بشود تا برای هجوم آماده بشوید. بعد که زیاد شدید کافی است یک بار زور بزنید، همه درها باز می‌شوند و شما می‌افتید وسط سالن.

 

روش پنجم، باکلاس : اگر عقل داشته باشید صبر می‌کنید و وقتی دیگران هجوم بردند و درها را شکستند و سالن را فتح کردند، خیلی باکلاس وارد می‌شوید و چون دیگر کارت چک نمی‌کنند می‌توانید همان‌طور که خرامان‌خرامان راه می‌روید، به مردم بی‌کلاس و آن‌ها که بی‌کارت وارد می‌شوند بدوبیراه بگویید و تأکید کنید روزی از این مملکت خواهید رفت و اینجا جای ماندن نیست.

 

محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در گفتگویی با ایسنا ضمن اقرار به مسائل پیش آمده گفت: «تمام انتقادها و کمبودها را می‌پذیرم»:

 

مدیریت برج میلاد از اول تا آخر با ما نیست

 

حیدری درباره ورود بی‌رویه افراد در کاخ جشنواره توضیح داد: متاسفانه مشکل برج میلاد این است که هرقدر هم تلاش کنیم تا همه چیز را کنترل کنیم، مدیریتش از اول تا آخر به عهده ما نیست.

 

50 کارت جعلی گرفتیم

 

وی یادآور شد: روز گذشته حدود 50 کارت جعلی گرفتیم. حتا کارت‌های سال گذشته در داخل این کارت‌های جعلی ضبط شده است. متاسفانه مشکل بزرگ این است که نمی‌دانیم یک‌سری از این افراد چگونه در برج تردد می‌کنند و حاضریم اسامی کسانی را که ما برایشان کارت صادر کرده‌ایم، منتشر کنیم.

 

300 نفر با کارت‌های تک‌سئانس دیشب به برج آمدند

 

حیدری اضافه کرد: یک‌سری کارت تک‌سئانس هم صادر شده و متاسفانه شب گذشته حدود 300 نفر با این کارت‌ها به برج وارد شده‌اند. یعنی این کارت‌ها مدام دست به دست شده و عده‌ای به صورت غیرقانونی به کاخ جشنواره وارد شده‌اند که این یک بی‌اخلاقی بزرگ است. به همین دلیل امروز کلا بساط کارت‌های تک‌سئانس را جمع کردیم.

 

برج میلاد به هیچ‌وجه مناسب کاخ جشنواره نیست

 

دبیر جشنواره فیلم فجر با تاکید بر اینکه برج میلاد به هیچ وجه مکان مناسبی برای میزبانی جشنواره به عنوان کاخ جشنواره نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه حتی بعضی از مدیران سیاسی و فرهنگی عالی‌رتبه شب گذشته حدود 50 میهمان را همراه با خود به سالن برج وارد کرده‌اند، چون فضای برج میلاد را نمی‌توان کنترل کرد و به همین دلیل بهتر است جشنواره فیلم فجر سال آینده مکان مستقلی را به عنوان کاخ مطبوعات انتخاب کند، زیرا کنترل کردن برج میلاد فقط از سوی برگزارکنندگان جشنواره رخ نمی‌دهد و ما هم خیلی اذیت شدیم.

حیدری با اشاره به تلاش‌های خبرنگاران و منتقدان سینمایی در طول سال متذکر شد: ما هم دوست داریم کسانی که در طول سال همراه ما هستند، در این جشن و میهمانی شرایط خوبی داشته باشند اما چنین چیزی در برج میلاد غیرممکن است.

 

گزارش می‌دهیم افراد چگونه و از چه درهای وارد شدند

 

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: امروز گزارشی می‌دهیم که مشخص شود روز گذشته چه اتفاقاتی رخ داده و افراد از چه درهایی به‌طور غیرقانونی وارد شده‌اند.

او با اشاره به برخی مخالفت‌ها درباره تغییر مکان کاخ جشنواره یادآور شد: خود من با این مکان مخالف بودم اما بعضی از منتقدان و خبرنگاران معتقدند که باید هنرمندان و اهالی مطبوعات در یک مکان گرد هم بیایند و چنین امکانی فقط در برج میلاد فراهم است.

 

سازمان‌ها و نهادهایی مدام ما را تحت فشار قرار می‌دهند

 

حیدری با اشاره به اینکه علاوه بر هنرمندان، مطبوعات و ارگان‌های زیادی برای ورود به کاخ جشنواره امتیازاتی دارند، افزود: این سازمان‌ها و نهادها مدام ما را تحت فشار می‌گذارند تا برایشان کارت صادر کنیم و همین موضوع دست ما را می‌بندد. در حالی که در مکانی مانند پردیس سینمایی ملت همه چیز مرتبط و منظم اتفاق می‌افتد؛ چون براساس ظرفیت سالن، بلیت و کارت صادر شده است اما خود من مانده‌ام که عده‌ای چگونه به برج میلاد وارد شده‌اند؟!

 

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: ما امسال برای صدور کارت به شدت سخت‌گیری کردیم اما باز هم این مشکلات به وجود آمده و باید آسیب‌شناسی شود که چگونه افرادی هر سال به صورت روتین در جشنواره فجر حضور دارند در حالی که هیچ ربطی به سینما ندارند.

حیدری درباره ورود کودکان زیادی به برج میلاد که شامگاه 15 بهمن ماه اتفاق افتاده است، توضیح داد: صاحبان آثار میهمان‌هایی با خودشان می‌آورند و این کودکان متعلق به همین میهمانان هستند. متاسفانه شب گذشته صاحبان یکی از فیلم‌ها 150 میهمان به سالن وارد کردند. از سوی دیگر در بخش مستند نیز 300 کارت صادر شده و بعضی از صاحبان کارت‌ها سالن را تخلیه نکرده‌اند و همین موضوع باعث ازدحام بیش از حد در سالن نمایش فیلم شده است.

 

تمام راه‌های ورودی تحت کنترل است

 

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که با توجه به استقبالی که پیش‌بینی می‌شود از فیلم «بادیگارد» انجام شود، برای امروز 16 بهمن‌ماه چه تدبیری دارید که بار دیگر مشکلات فیلم لانتوری تکرار نشود، توضیح داد: از صبح امروز تمام راه‌های ورودی تحت کنترل داریم و بالکن‌ها هم بسته است. بعد از نمایش مستند هم همه تماشاگران باید سالن را ترک کنند، برای شروع نمایش فیلم بعدی دوباره ورود می‌دهیم.

 

تمام انتقادها و کمبودها را می‌پذیرم

 

حیدری در ادامه با اشاره به جدول زمان‌بندی فیلم‌ها در برج میلاد خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که این زمان‌بندی بسیار فشرده است و کسانی که جدول را بسته‌اند باید دقت بیشتری می‌کردند؛ چون تخلیه سالن زمان‌گیر است. به هرحال به‌عنوان دبیر جشنواره تمام این انتقادات و کمبودها را می‌پذیرم. هرچند بخش‌هایی از این ماجرا را به نیروهای کارآمد سپرده بودم و به آنان اعتماد کردم.

 

پرستویی پای حرفش ایستاد و روی فرش قرمز پانگذاشت!

 

پرویز پرستویی همچنانکه چندی پیش در گفتگویی اعلام کرده بود محال است پایش را روی فرش قرمز بگذارد پای حرف اش ایستاد و روی موکت قرمز نیامد!

حضور فیلم رسوایی 2 در بخش مسابقه رسوایی بزرگ دیگری برای جشنواره سی  و چهارم بود.

 

 


 تاريخ ارسال: 1394/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.