پرده سینما

داگلاس اسلوکومب درگذشت

پرده سینما

 







 

 

داگلاس اسلوکومبداگلاس اسلوکومب، فیلمبردار نامزد اسکار سه فیلم اول مجموعه ایندیانا جونز در سن 103 سالگی در گذشت.

به گزارش ایسنا، این فیلمبردار انگلیسی که بیشتر برای به تصویر کشیدن سه فیلم نخست مجموعه ایندیانا جونز در دهه 1980 و همچنین تمامی کمدی کلاسیک‌های استودیو ایلینگ چون قلب‌ مهربان و تاج گل به شهرت رسید، در مجموع فیلمبرداری 80 فیلم را در طول دوران حرفه‌ای خود برعهده داشت.

اسلوکومب طی دوران طولانی فعالیت سینمایی خود سه بار برای فیلم‌های سفرهای من عمه‌ام(1973)، جولیا (1978) و همچنین فیلم مهاجمان صندوق گمشده (1982) نامزد کسب جایزه اسکار در شاخه بهترین فیلمبرداری شد و از دیگر فیلم‌های مهم او می‌توان به عیسی مسیح سوپراستار (1973)، گتسبی بزرگ (1974) و رولربال (1975)اشاره کرد

داگلاس اسلوکومب متولد لندن و بزرگ شده در فرانسه بود که در سال 1933 به انگلیس بازگشت و در سال 1939، نبردهای آغازین جنگ جهانی دوم در لهستان و آمستردام را فیلمبرداری کرد که این تصاویر در مستندی ساخته هربرت کلاین مورد استفاده قرار گرفتند.

اسلوکومب اولین فیلم بلند سینمایی خود را در سال 1942 با عنوان محاصره بزرگ فیلمبرداری کرد و آخرین‌بار در سال 1989 فیلم مهاجمان صندوق گمشده از مجموعه ایندیانا جونز را فیلمبرداری برد.

وی سه‌بار نیز برای فیلم‌های پیشخدمت، گتسبی بزرگ و جولیا برنده جایزه بفتا شد و در سال 1995 جایزه دستاورد سینمایی انجمن تصویربرداران انگلیسی را دریافت کرد.


 تاريخ ارسال: 1394/12/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.