پرده سینما

رونوشت برابر اصل کیارستمی در فستیوال کن به روی پرده رفت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رونوشت‌ برابر اصل كیارستمی در میان ‌١٠ فیلم «دیدنی» كن

 

ژولیت بینوش و ویلیام شیمل در فیلم رونوشت برابر اصلنشریه «گلوب اند میل» عناوین 10 فیلمی كه تماشاگران در كن 2010 نباید از دست دهند را منتشر كرد و رونوشت برابر اصل، فیلم جدید عباس كیارستمی در این لیست جای گرفته است.

به گزارش ایسنا، رونوشت برابر اصل ساخته عباس كیارستمی محصول كشورهای (ایران - فرانسه - ایتالیا) است كه طبق جدیدترین اخبار دیشب ساعت 19 به وقت فرانسه برای اولین‌بار در جشنواره‌ی فیلم كن به نمایش درآمد و امروز نیز جلسه‌ی مطبوعاتی آن برگزار خواهد شد و در روزهای بعد نیز دو نمایش خواهد داشت. 

رونوشت برابر اصل، اولین اثر كیارستمی است كه در خارج از ایران ساخته شده و در بخش رسمی كن به نمایش درخواهد آمد. ژولیت بینوش و ویلیام شیمل در این فیلم که در توسکانی ایتالیا فیلمبرداری شده است بازی كرده‌اند.

سال گذشته نشریه ایتالیایی «سینمای اروپا» كه پشت صحنه‌ی فیلمبرداری این فیلم رفته بود نوشت: «این فیلم كه از ابتدای ژوئن در شهر توسكانی ایتالیا مقابل دوربین رفته، اولین فیلم كیارستمی است كه در خارج از ایران ساخته می‌شود و كمپانی «MK2» فرانسه به‌همراه آنجلو بارباگالو تهیه‌كنندگی آن را برعهده دارند.»

داستان رونوشت برار اصل درباره نویسنده‌ای است كه كتابش برنده جایزه بهترین ترجمه سال شده است. او برای انجام مصاحبه مطبوعاتی به فلورانس آمده و عنوان می‌كند ایده كتابش را در فلورانس به دست آورده است. در این سفر او با زنی كه صاحب یك گالری آنتیك است، آشنا می‌شود و بحث‌های متعددی درباره اصل‌بودن و كپی‌بودن اشیای عتیقه میان آن‌ها انجام می‌شود و .... »

 

سالی دیگر ساخته مایك لی كارگردان سرشناس انگلیسی از دیگر فیلم های این فهرست است.

مایك لی این كارگردان انگلیسی با فیلم سالی دیگر چهارمین حضورش در بخش رسمی كن را تجربه می‌كند. وی اولین‌بار در سال 1993 با فیلم عریان نامزد نخل طلا بود كه توانست جایزه‌ بهترین كارگردانی را كسب كند. مایك لی در سال 1996 با فیلم رازها‌ و دروغ‌ها نخل طلا و جایزه‌ كلیسای جهانی را كسب كرد و در سال 2002 در سومین حضور خود با فیلم همه یا هیچ دست خالی از كن بازگشت. از دیگر افتخارات سینمایی این فیلم‌ساز انگلیسی می‌توان به بهترین كارگردانی جوایز بافتا، یوزپلنگ طلایی جشنواره‌ لوكارنو، بهترین فیلم اروپایی جوایز گویا و شیر طلای جشنواره‌ ونیز اشاره كرد.

فیلم وال استریت: پول هرگز نمی‌خوابد اثر جدید الیور استون، كارگردان جنجالی و سرشناس آمریكایی كه در شصت‌وسومین دوره‌ی جشنواره فیلم كن حضور دارد ، از دیگر آثار این فهرست است.

«

مورد عجیب آنجلیکا، ساخته مانوئل دی اولیویرا كارگردان پرآوازه پرتقالی نیز از دیگر آثار مطرحی است كه مخاطبان كن چشم انتظار دیدن آن هستند. مانوئل دی اولیویرا فیلمساز پرتغالی در سن 101 سالگی با فیلم جدید خود در جشنواره کن حاضر شده است. دی اولیویرا که به عنوان سالخورده‌ترین فیلمساز فعال حال حاضر جهان شناخته می شود با فیلم مورد عجیب آنجلیکا در بخش نوعی نگاه شصت و سومین دوره جشنواره فیلم کن حضور دارد. دی اولیویرا که نخستین فیلم خود را در سال 1931 ساخته تاکنون شش بار در بخش مسابقه جشنواره کن شرکت کرده و یک بار در سال 1999 برای ساخت فیلم نامه برنده جایزه ویژه هیئت داوران شده است. دی اولیویرا از سال 1990 تا کنون تقریبا هر سال یک فیلم ساخته است. مورد عجیب آنجلیکا که حال و هوایی در سبک رئالیسم جادویی دارد داستان عکاسی پرتغالی را روایت می کند که شیفته دختری به نام آنجلیکا می شود.دختری که مرده اما جسدش همچنان تازه باقی مانده و متلاشی نشده است. فیلم مورد عجیب آنجلیکا چهارشنبه شب در کن به نمایش در آمد و با تحسین تماشاگران مواجه شد .منتقدان هم علیرغم ریتم کند داستان، جذابیت بصری و دیالوگ های تاثیر گذار فیلم را ستودند. دی اولیویرا در نشست مطبوعاتی پس از نمایش فیلم حضور نیافت چون که در پرتغال مشغول فیلمبرداری فیلم بعدی خود است.

با یک غریبه سبزه قدبلند آشنا می‌شوی به كارگردانی وودی آلن دیگر فیلم این فهرست است. داستان با یک غریبه سبزه قدبلند آشنا می‌شوی در لندن روی می‌دهد و نائومی واتس، جاش برولین، آنتونیو باندراس، آنتونی هاپکینز، فریدا پینتو، جما جونز و لوسی پانچ در آن بازی می‌کنند. فیلم با نقل قولی از شکسپیر و یکی از ترانه‌های دیسنی آغاز می‌شود. خط داستانی فیلم شخصیت‌هایی را دربرمی‌گیرد که مشتاق هستند زندگی خود را تغییر دهند. سالی با بازی نائومی واتس که آرزو دارد صاحب فرزند شود، یک گالری هنری باز می‌کند و رابطه‌ای صمیمانه با رئیس خود (آنتونیو باندراس) برقرار می‌کند. همسر او (جاش برولین) هم امیدوار است رمان خود را چاپ کند و با یکی از همسایه‌ها (فریدا پینتو) دوست می‌شود. پدر سالی (آنتونی هاپکینز) هم پس از جدا شدن از همسرش (جما جونز) با دختری جوان (لوسی پانچ) ارتباط برقرار می‌کند. مادر سالی که از این قضیه ضربه شدیدی خورده برای پیدا کردن راه حل پیش یک فالگیر می‌رود و به زندگی پس از مرگ اعتقاد پیدا می‌کند.

 

ضربان های قلب ساخته خاویر دولان از کانادا به همراه فیلم ای كاش من می‌دانستم ساخته جیا ژانگکه از كانادا از دیگر آثار مطرحی هستند كه مخاطبان كن چشم انتظار دیدن آنها هستند.

 

زیبا ساخته آلخاندرو گونزالس ایناریتو (اسپانیا/مكزیك) نیز از فیلم های این فهرست است. آلخاندرو گونزالس ایناریتو كارگردان معروف مكزیكی برای دومین‌بار چشم به نخل طلا دوخته و فیلم اسپانیولی‌زبان زیبا را به كن فرستاده است. ایناریتو كارگردان 47‌ساله، پیش از این نیز در كن حضور داشته است. او در سال 2000 برای‌فیلم عشق سگی جایزه جنبی جشنواره كن و در سال 2006 برای‌فیلم بابل جایزه بهترین كارگردان و جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود كرد. ایناریتو دو ‌نامزدی دریافت جایزه اسكار برای‌فیلم بابل را نیز در كارنامه دارد. ‌فیلمساز گزیده كار مكزیكی كه عمدتا هر 4-3 سال یك بار‌فیلم می‌سازد، این بار با یك درام خاص ظاهر شده است. ‌فیلم او مانند سایر آثارش به تحول آدمی، آزمون و خطای زندگی، رشد یا سقوط و مهم‌تر از همه به تعالی انسانیت می‌پردازد.

در زیبا به ظاهر با داستانی دم‌دستی سروكار داریم؛ نحوه زندگی تعدادی آدم خلافكار كه تمام كارهایشان از كوچك تا بزرگ غیرقانونی است و در این گیرودار پلیس نیز رد آنها را گرفته است. اما در‌فیلم ایناریتو دو نفر اصلی ماجرا یعنی دزد و پلیس كسانی هستند كه هویت اصلی‌شان برای هم مشخص نیست، چراكه دوستان دوران كودكی هم هستند و هر دو یكدیگر را همچنان در دنیای معصوم كودكی تصور می‌كنند. زیبا با 140 دقیقه زمان، مانند دیگر ‌فیلم‌های ایناریتو، یك اثر طولانی است كه اگر به خوش ساختی دیگر آثار او باشد به مذاق تماشاگران و منتقدان خوش خواهد آمد. به خصوص اینكه بازیگر نقش محوری‌فیلم كسی نیست جز خاویر باردم. باردم در سال 2002 با عشق سگی جایزه‌ بافتا بهترین فیلم غیرانگلیسی را گرفت، در سال 2002 جایزه‌ یونسكو را از جشنواره‌ ونیز دریافت كرد و در سال 2000 جایزه بهترین كارگردانی و جایزه بزرگ جشنواره توكیو را كسب كرد.

 

عمو بو نمی می‌تونه زندگی‌های گذشته‌اش را به‌یاد بیاره ساخته آپیچاتپونگ ویراستاكول (اسپانیا/تایلند) از دیگر فیلم های این فهرست است. آپیچاتپونگ ویراستاكول؛ كارگردان سرشناس تایلندی برای دومین‌بار با فیلم عمو بونمی می‌تونه زندگی‌ گذشته‌اش را به‌یاد بیاره به بخش رسمی كن خواهد آمد. وی در سال 2002 جایزه‌ بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» كن را گرفت و در سال 2004 جایزه‌ هیات داوران را دریافت كرد. ویراستاكول در سال 2002 جایزه اسكندر طلایی جشنواره‌ تسالونیكی و در سال 2004 جایزه‌ منتخب منتقدین را از جشنواره‌ سائوپائولو گرفته است.

 

 بازی جوانمردانه ساخته داگ لیمن (آمریكا) كه تنها نماینده ایالات متحده در بخش رسمی كن به شمار می رود دیگر فیلمی است كه مخاطبان كن نباید دیدن آنرا از دست دهند.

شصت‌وسومین جشنواره فیلم كن روز ‌12 می (‌22 اردیبهشت) با نمایش فیلم رابین هود جدیدترین ساخته‌ی‌ ریدلی اسكات آغاز شد و تا ‌23 می (دوم خرداد) ادامه خواهد داشت. امسال تیم برتون، كارگردان سرشناس آمریكایی ریاست هیات داوران را برعهده خواهد داشت.

 

در همین رابطه ببینید

گزارش تصویری از نشست رسانه ای فیلم کپی برابر اصل کیارستمی در کن

 

در همین رابطه بخوانید

فستیوال کن: کیارستمی در مسابقه، الیور استون و وودی آلن در خارج از مسابقه

نگاهی به فیلم کپی برابر اصل کیارستمی

ارزیابی حضور کیارستمی در جشنواره فیلم کن

کن فیلم های بخش دو هفته با کارگردانان را اعلام کرد

خبرگزاری های مهم جهان جشنواره کن را تحریم کردند

کن شصت و سوم آغاز شد

جشنواره کن با سردی و سکوت آغاز شد

رونوشت برابر اصل کیارستمی در فستیوال کن به روی پرده رفت

بینوش: تجربه کار با کیارستمی بی نظیر بود

عباس کیارستمی: فیلمنامه «رونوشت برابر اصل» را مثل همیشه به فارسی نوشتم

ژولیت بینوش برای «رونوشت برابر اصل» بهترین بازیگر زن فستیوال کن شد

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.