پرده سینما

مراسم ویژه روز درختکاری در خانه سینما برگزار شد

پرده سینما

 







 

 

مراسم روز درختکاری در خانه سینمامراسم ویژه روز درختکاری به همت خانه سینما، سازمان زیباسازی شهر تهران و بنیاد سینمایی فارابی، به مناسبت ۱۵ اسفند ماه در ساختمان شماره ۲ خانه سینما واقع در خیابان وصال برگزار شد.

از کسانی که در این مراسم حضور داشتند می توان به محمدرضا موئینی (نایب رئیس)، آتیلا پسیانی (سخنگو)، سید رضا میرکریمی (مدیر عامل) و ناصر عنصری (قائم مقام مدیر عامل) خانه سینما، رویا تیموریان، مسعود رایگان، بهرام رادان، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، فریبا کوثری، مرجانه گلچین، فلور نظری، اشکان خطیبی، مهوش وقاری، محسن قاضی مرادی، مهدی میامی، فرامرز روشنایی، صفا آقاجانی، مرتضی ضرابی، شیوا خنیاگر، هارون یشایایی، فریال بهزاد، غلامرضا آزادی، فرهاد توحیدی، بهروز افخمی، نرگس آبیار، اسماعیل براری، حجت قاسم زاده، احمد طالبی نژاد، احمد عربانی، روانبخش صادقی، دکتر حمید دهقانپور، اکبر نبوی، سید علیرضا حسینی، مجید توکلی، امیر عابدی، جعفر صانعی مقدم، رضا مقصودی، بابک برزویه، فخرالدین سیدی اشاره کرد.

همچنین بسیاری از هنرمندان و چهره های سینمایی در کنار اعضای شوراهای مرکزی و روسای اصناف خانه سینما  در این مراسم حضور داشتند.  احمد مسجد جامعی(عضو شورای اسلامی شهر تهران)، محمود صلاحی (رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)، علیرضا تابش(مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی)، جلیل اکبری صحت (مدیر کل روابط عمومی سازمان سینمایی)، امیر اسفندیاری (مدیر بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی)، دکتر عیسی علیزاده (مدیر عامل)، دکتر محمدخانی (قائم مقام)، موسوی(معاون فرهنگی و هنری)، حسین وجودی (مدیر تبلیغات فرهنگی) سازمان زیبا سازی شهر تهران و مهندس معلمی مدیر فضای سبز منطقه ی 6 تهران ، از دیگران مهمانان این مراسم بودند که در محوطه ساختمان شماره 2 خانه سینما واقع در خیابان وصال برگزارشد.

در ابتدای این مراسم سهیل محمودی که اجرای برنامه را برعهده داشت، شعری از استاد شفیعی خواند و افزود: امروز حتماً روز خاطره سازی در کنار هنرمندان خواهد شد و امیدوارم که این حرکت به صورت سالیانه برگزار شود . سازمان زیباسازی مدتی است که توجه ویژه ای به فضای بصری شهری داشته و شهر را به وسعت یک نمایشگاه تغییر داده است اخیرا بلیبوردهای کتابهای مشهوری را  روی دیوار های شهر داشتیم و تبلیغاتی را تحت این عنوان که برای هر تهرانی باید  یک درخت کاشته شود . سازمان زیبا سازی شهر تهران امروز جمع محدودی از هنرمندان را دور هم جمع کرده است تا به صورت نمادین در روز 15 اسفند ماه (روز درختکاری) درختی کاشته شود. اما  امیدواریم تاثیر این حرکت به وسعت تمام ایران باشد.

مراسم روز درختکاری در خانه سینماسید رضا میرکریمی مدیر عامل خانه سینما ضمن خوشامد گویی به میهمانان اظهار داشت:  باید تشکر کنم از بنیاد سینمایی فارابی و سازمان زیبا سازی شهر تهران و همکارن صنفی ام در خانه سینما که این کار زیبا را شکل دادند و تمام  فیلمسازانی که همیشه در امر خیر پیش قدم  هستند.  باید با زمین صحبت کنیم، به عنوان مادری که به او بی توجهی و بی احترامی کردیم و از اینکه به او  بی ادبی و بی مهری کردیم عذر خواهی کنیم. در کنار چند صد میلیارد کهکشان شناخته شده، یک کهکشان هست که برای ماست و یک سیاره دارد که سبز است و ما ساکنین آن چقدر نسبت به او  بی مهری کردیم که امروز تن او تب آلوده است .برای بیرون کردن این غصه که تبش را پایین بیاورد باید تلاش کنیم و قول دهیم که بچه های مودبی باشیم.  دوست دارم به زمین بگویم که بیشتر از این گرم نشو، درسته که ما اشتباه کردیم ولی درختان و پرندگان گناهی ندارند، ماهی های  توی دریا نمی دانند که ما چه بلایی سر تو آوردیم و آنها هم متعجبانه نگاهمان می کنند و از  این همه تغییرات و این شتابی که همه چیز را دارد نابود می کند در حیرتند .اگر کسی الان فیلمبرداری کند و این فیلم را بعدا نشان ما بدهد و یا کسانی که نمی دانند ما چه زمانی این مراسم را برگزار می کنیم تصور می کنند که الان اردیبهشت ماه است و ما اینجا نشستیم و احیانا در معرض گرمای تابستان هستیم و روز به روز این تغییرات جوی شتاب می گیرد و ما بی توجه هستیم . بایید با هم قول بدهیم که بچه های خوبی برای زمین باشیم و جبران کنیم آنچیزی را که پدرمان ما به ما گفتند و ما به آن عمل نکردیم امیدوارم این حرکت نمادین سرآغاز یک کار جدی در طول سال باشد نه فقط در یک روز.  فکر می کنم گروه های مرجعی مثل سینما تاثیر گذاری و نفوذشان در افکار عمومی بیشتر است. بنابراین بیش از همه می توانند موثر باشند در ایجاد این نهضت برای دفاع از محیط زیست و دفاع از آنچیزی که زندگی فرزندانمان را تهدید می کند موثر باشند.

در ادامه محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به روایتی که درباره درختان در دین اسلام وجود دارد گفت: در ایام حج، آسیب زدن به یک درخت دیه دارد.

روز درختکاری در خانه سینما. رضا میرکریمی و علیرضا تابشوی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت فضای سبز در تهران بد نیست و نسبت به قبل از انقلاب بهتر است. به طوری که با استاندارد جهانی برابری می‌کند.  پیش از این فضای سبزمان فقط عمودی بود و شامل درخت می‌شد اما امروزه فضای سبز افقی یعنی چمن‌کاری و گل‌آرایی هم داریم. البته فرهنگ نگهداری از این فضا و توسعه آن به کمک هنرمندانمان بیشتر ماندگار می‌شود.هنرمندان می‌توانند موضوع محیط زیست و درخت‌کاری را در دستور کار خود قرار دهند . سال گذشته سازمان زیباسازی از سود تابلوهای‌ تبلیغاتی‌ دست کشید و نگارخانه‌ای به وسعت شهر تهران برپا کرد که بیش از 90 درصد مردم و هنرمندان از آن رضایت داشتند.

بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های تجاری گاه این تصور را به وجود می‌آورند که در کشور دیگری هستیم اما خوشبختانه امروزه موضوعات بهداشتی هم در کنار این تبلیغات به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به محیط زیست و درخت‌کاری یادآور شد: 17 اسفند سال گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که وقتی از شرق تهران عبور می‌کنم، حس خفگی دارم. چون همه زمین‌های این منطقه در اختیار ارگان‌ها است. ایشان خواستند تا زمین‌ها را آزاد کنیم و مردم از آنها استفاده کنند به همین دلیل در فرصت کوتاهی هزار و 400 هکتار زمین در اختیار مردم قرار گرفت. خوشبختانه در آثار هنری، محیط زیست اهمیت ویژه‌ای دارد و در حال حاضر موضوعاتی مانند حفظ آب و تصفیه آن از نکات مهمی است که باید در سال آینده مورد توجه قرار بگیرد.

عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در ادامه برنامه  طی سخنانی اظهار داشت : در این سازمان تلاش می‌کنیم فضای شهر را فضای تبلیغات تجاری نکنیم، به همین دلیل کمپین‌هایی را به موضوعات سلامت‌، محیط زیست و... اختصاص داده‌ایم و حمایت و مساعدت هنرمندان می‌تواند در این زمینه بیشتر ما رایاری دهد.

در خاتمه،  احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: این تهران که برخی با آن بد هستند خیلی هم خوب است،  از قدیم آن را چنارستان می‌نامیدند و در حال حاضر نام بسیاری از محلات تهران از درخت‌ها گرفته شده است مانند ونک‌، نارمک‌، هفت‌چنار ‌، وردآور وبسیاری نام های دیگر که  همچنان زیبایی نوروز و جشن ملی ایرانیان را  به دلیل طراوت و سرسبزی که در این فصل سال در این سوی عالم رخ می‌دهد نمایان می سازد .

در پایان سخنرانی ها سینماگران دعوت شده نهال‌هایی را به نام زنده‌یاد علی حاتمی، زنده‌یاد سیف الله داد و همچنین علی نصیریان در باغچه ی ساختمان شماره 2 خانه سینما کاشتند.


 تاريخ ارسال: 1394/12/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.