پرده سینما

چهره های آشنایی که کن ۲۰۱۶ را داوری می کنند

پرده سینما

 

 


 

 



 

جشنواره فیلم کن همسو با رویکرد بین المللی‌اش، امسال اعضای هیئت داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی را از میان سینماگران و فعلان عرصه سینما از قاره‌های گوناگون جهان انتخاب کرده است. چهره‌هایی که مسئولیت انتخاب برندگان مهمترین جشنواره سینمایی جهان را بر عهده دارند.

به گزارش ایسنا،‌ پس از چهره‌های مطرحی چون امیر کاستاریکا، وونگ کاروای، ایزابل هوپر، تیم برتون، رابرت دنیرو، نانی مورتی، استیون اسپیلبرگ و برادران کوئن که طی چند سال اخیر ریاست هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن را بر عهده داشتند، امسال نوبت به جورج میلر کارگردان استرالیایی هالیوود رسید تا در راس هیات داوران شصت‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم کن مسئول اصلی انتخاب برنده نخل طلای 2016 باشد و قدم در جای پای بزرگانی چون ویسکونتی، برتولوچی، کاپولا، اسکورسیزی و پولانسکی بگذارد.

 

جرج میلر

جرج میلرمیلر سال گذشته با اولین نمایش فیلم مکس دیوانه: جاده خشم در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم کن حضور داشت، فیلمی که در ادامه سال 2015 مورد تحسین فراوان قرار گرفت، در 10 بخش شامل بهترین فیلم و کارگردانی نامزد جایزه اسکار شد و شش جایزه اسکار نیز کسب کرد.

 

جورج میلر پیش از این در سال 2006 با اثر خوش‌قدم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن شد و دوبار دیگر نیز برای تهیه‌کنندگی و نویسندگی فیلم‌های بچه (1995) و روغن لورنزو (1992) نامزد جایزه اسکار بوده است.

او جدیدترین کارگردان انگلیسی‌زبان است که در راس هیئت داوران جشنواره فیلم کن قرار می‌گیرد. سال گذشته برادران کوئن، در سال 2014 جین کمپیون و استیون اسپیلبرگ در سال 2013 این مسئولیت را بر عهده داشتند.

این کارگردان استرالیایی دو بار نیز در جمع اعضای هیئت داوران جشنواره کن حضور داشته است که بار اول در سال 1988 به ریاست اتوره اسکولا جایزه نخل طلا به پله فاتح ساخته بیل آگست رسید و در سال 1999 که جایزه بهترین فیلم جشنواره با ریاست دیوید کراننبرگ به روزتا ساخته برادران داردن اعطا شد.

 

آرنو دپلشن

 

آرنو دپلشن کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی از اعضای سرشناس هیئت داوران جشنواره کن امسال است که با اولین ساخته‌اش تحت عنوان نگهبان در سال 1992 به بخش رقابتی جشنواره فیلم کن راه یافت و پس از آن فیلم چگونه درگیر بحث شدم را در سال 1996 ساخت و از این طریق جمعی از بازیگران نسل جدید را به سینمای فرانسه معرفی کرد.

اغلب بازیگران فیلم‌های دپلشن موفق به کسب جایزه‌های ارزشمندی می‌شوند، همانطور که کاترین دنوو برای بازی در فیلم داستان کریسمس موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر شصت‌و‌یکمین جشنواره فیلم کن شد. این کارگردان فرانسوی امسال موفق شد با فیلم روزهای طلایی جایزه «سزار» بهترین کارگردانی را از آن خود کند و اخیرا نیز نمایش پدر نوشته آگوست استریندبرگ را به روی صحنه برده که با تحسین فراوانی رو به رو شده است.

 

کریستین دانست

 

کریستین دانستکریستین دانست بازیگر آمریکایی برای اولین بار در سن 11 سالگی در فیلم معروف مصاحبه با خون آشام مقابل دوربین رفت و نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

از دیگر مهمترین فیلم‌هایی که دانست در آن بازی کرده می‌توان به الیزابت تاون، درخشش ابدی یک ذهن پاک ساخته مایکل گوندری، مجموعه فیلم‌های مرد عنکبوتی ساخته سم رایمی، خودکشی‌های دست نخورده و ماری آنتوانت از سوفیا کاپولا و فیلم جدید در جاده ساخته جف نیکلز اشاره کرد.

کریسین دانست در سال 2011 برای بازی در فیلم مالیخولیا به کارگردانی لارس فن تریه جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را تصاحب کرد. وی همچنین برای بازی در مینی سریال فارگو نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

 

والریا گولینو

 

والریا گولینو بازیگر، کارگردان و نویسنده ایتالیایی در ابتدای کار بازیگری خود بود که برای بازی در فیلم یک داستان عاشقانه به کارگردانی فرانچسکو ماسلی جایزه مهم بهترین بازیگر جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد و خیلی زود به یک بازیگر بین‌المللی بدل شد.

از مهمترین نقش آفرینی‌های او می‌توان به بازی در فیلم‌های مرد بارانی (1998) به کارگردانی بری لوینستون، رسپیرو (2002) ساخته امانوئل کریالس و سرمایه انسانی (2013) از پائولو ویرزی اشاره کرد.

گولینو در سال 2013 اولین فیلم خود را تحت عنوان میِله ساخت که در بخش «نوعی نگاه» کن به نمایش گذاشته شد و جایزه بهترین فیلم معنوی این بخش را از آن خود کرد. وی در سال 2015 در فیلم به خاطر عشق به کارگردانی جوزپه گادینو موفق به کسب دومین جایزه بهترین بازیگر جشنواره ونیز شد و هم‌اکنون نیز مشغول ساخت فیلم بلند بعدی خود است.

 

مدس میکلسن

 

مدس میکلسونمدس میکلسن بازیگر دانمارکی برای بازی در سه گانه پوشر ساخته نیکلاس وندینگ رفین به شهرت رسید و در سال 2006 برای نقش آفرینی در نقش منفی فیلم کازینو رویال از مجموعه جیمز باند در عرصه بین‌المللی شناخته شد، وی در سال 2012 برای بازی درخشان در فیلم شکار از توماس وینتربرگ بهترین بازیگر مرد جشنواره کن شد. از دیگر فیلم‌های معروف میکلسن می‌توان به پس از عروسی (2006) از سوزان بیر و رسوایی سلطنتی (2013) به کارگردانی نیکلای آرسل اشاره کرد. میکلسن قرار است امسال در فیلم دکتر استرنج از محصولات کمپانی مارول و همچنین قسمت جدید از سری فیلم‌های جنگ ستارگان نیز بازی کند.

 

لازلو نمس

 

لازلو نمس متولد مجارستان از سنین کودکی به ساخت فیلم علاقه‌مند شد و پس از تحصیل در رشته‌های تاریخ، روابط بین‌الملل و فیلمنامه‌نویسی به عنوان دستیار بلا تار کارگردان بنام مجاری در فیلم مردی از لندن کار خود را آغاز کرد.

لازلو نمس اولین ساخته بلند سینمایی‌اش را در سال 2015 به نام پسر شائول ساخت که به موفقیت شگفت‌آوری رسید. این فیلم اولین بار در جشنواره کن 2015 به روی پرده رفت و جایزه بزرگ هیئت داوران را برد و در ادامه‌ی سال، جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم خارجی جوایز گلدن گلوب و البته جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار 2016 را کسب کرد.

 

ونسا پارادی

 

ونسا پارادیونسا پارادی خواننده و بازیگر مشهور و همسر سابق جانی دپ یکی دیگر از اعضای هیئت داوران انتخاب برنده نخل طلای امسال است که در هر دو رشته موسیقی و سینما در عرصه بین المللی چهره‌ای مطرح است. پارادی تاکنون در فیلم‌های زیای از جمله دختری روی پل (1999) به کارگردانی پاتریس لاکونته، اندوه‌آور (2010) از پاسکال کامیل، کافه گل به کارگردانی ژان مارک والی و در جستجوی گیگلو از جان ترتورو بازی کرده است. ترانه‌های عاشقانه جدیدیترین آلبوم پارادی در سال 2014 برنده جایزه معتبر موسیقی Victirio de la Musique شد.

 

کتایون شهابی

 

کتایون شهابی تهیه کننده ایرانی کار خود را با همکاری با بنیاد سینمایی فارابی آغاز کرد و سپس در سال 1994 کمپانی خود را تحت عنوان "رسانه بین‌المللی شهرزاد" (SMI) تاسیس کرد. "رسانه بین‌المللی شهرزاد" مهمترین کمپانی خصوصی فعال در عرصه توزیع بین‌المللی فیلم، مستند و همچنین تولیدات مشترک با کمپانی‌های خارجی است. کتایون شهابی از طریق کمپانی فیلم خود برترین آثار سینمای ایران را به جهان معرفی کرده است. شهابی در سال 2012 کمپانی «نوری پیکچرز» را نیز تأسیس کرد که فیلم‌های قصه‌ها، چهارشنبه 19 اردیبهشت در ونیز 2014 و فیلم ناهید در بخش نوعی نگاه کن 2015 از این کمپانی موفق به کسب جوایزی شدند. شهابی چهارمین چهره ایرانی است که توانسته به جمع داوران بخش اصلی جشنواره فیلم کن راه یابد.

 

دونالد ساترلند

 

دونالد ساترلنددونالد ساترلند یکی از قابل احترام‌ترین و پرکارترین بازیگران کانادایی است که در طول دوران حرفه‌ای خود در نقش‌های متنوعی بازی کرده است که از جمله می‌توان به دوازده مرد خبیث از رابرت آلدریچ، فیلم برنده نخل طلای مش ساخته رابرت آلتمن، مردم عادی ساخته رابرت ردفورد، 1900 به کارگردانی برناردو برتولوچی، کازانوای فلینی ساخته فدریکو فلینی، JFK از الیور استون، غرور و تعصب ساخته جو رایت و همچنین مجموعه فیلم‌های بازی‌های بقاء اشاره کرد.

 

شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن از تاریخ 11 می (22 اردیبهشت) با نمایش فیلم کافه سوسایتی جدیدترین اثر وودی آلن آغاز به کار خواهد کرد و تا 22 می (دوم خرداد) ادامه خواهد داشت.



 تاريخ ارسال: 1395/2/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.