پرده سینما

خالق شکارچی گوزن درگذشت/درگذشت هنرمندی که نتوانست خودش را تکرار کند

پرده سینما

 






 

 

مایکل چیمینومایکل چیمینو که ساخت فیلم‌های معروفی چون شکارچی گوزن درباره جنگ ویتنام را در کارنامه سینمایی داشت در سن 77 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، تیری فرمائو دبیر جشنواره فیلم کن در صفحه توئیتر خود از درگذشت مایکل چیمینو کارگردان و فیلمنامه‌نویس برنده اسکار آمریکایی خبر داد.

گاردین نوشت: چیمینو در طول دوران فعالیت هنری خود هشت فیلم ساخت و کار خود را در سال 1974 با ساخت فیلم تاندربولت و لایتفوت (تیزتک) با بازی کلینت ایستوود و جف بریجز آغاز کرد و سپس در سال 1987 معروف‌ترین فیلمش را با عنوان شکارچی گوزن با نقش‌آفرینی رابرت دنیرو، کریستوف والکن و مریل استریپ مقابل دوربین برد که به موفقیت فراوانی نزد منتقدین و در گیشه دست یافت و  پنج جایزه اسکار شامل جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را برای او به ارمغان آورد و نام چیمینو را در میان برترین کارگردانان موج نوی سینمای آمریکا سرزبان‌ها انداخت.

اما ساخته بعدی چیمینو در سال 1980 با عنوان دروازه بهشت راهی سینماها شد اما این فیلم که در آن کریستوف والکن و کریس کریستوفرسون بازی می‌کردند چه در گیشه و چه از نظر منتقدین به یک شکست بزرگ ختم شد و فعالیت حرفه‌ای چیمینو را از آن پس تحت تاثیر خود قرار داد.

دروازه بهشت در سال‌های بعد کم‌کم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و به عنوان مثال پیتر بردشاو منتقد گاردین در سال 2014 آن را فیلمی بسیار جاه‌طلبانه و به طرز اسرارآمیزی تکان‌دهنده معرفی کرد که تصویربرداری فوق العاده‌ای توسط ویلموس زیگموند فقید داشت.

از دیگر ساخته‌های مایکل چیمینو می‌توان به ساعات ناامیدی با بازی میکی روک و آنتونی هاپکینز در سال 1990 و همچنین فیلم گانگستری سیسلی‌ها بر اساس یکی از داستان‌های نوشته ماریو پوزو نویسنده پدرخوانده در سال 1986 اشاره کرد.

ویلیام فردکین کارگردان آمریکایی در واکنش به درگذشت مایکل چیمینو نوشت: ای کاش زمانی که او زنده بود به او ادای احترام می‌کردم. او فیلمسازی مهم و استاد بود و ما همیشه فیلم‌های او را خواهیم داشت.



 تاريخ ارسال: 1395/4/13
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.