پرده سینما

شمقدری «فیش» رو کرد، ایوبی «حلقه گم شده»؛ مواجهه‌ میلیون با ‌میلیارد

پرده سینما







 

 

 

جواد شمقدری و حجت الله ایوبیتندباد فیش‌های حقوقی بالاخره به سازمان سینمایی دولت تدبیر و امید رسید. چندی پیش حجت‌الله ایوبی، ‌معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی، در حاشیه نشست خبری در پاسخ به اینکه آیا دست به انتشار فیش‌های حقوقی‌اش می‌زند، گفته بود:

«استقبال می‌کنیم. فقط اگر فیش‌های حقوقی ما و دولت قبلی منتشر شود، تعجب خواهید کرد».

روز گذشته ایوبی با تیتر «ایستگاه‌های پرشمار قطار سیاست در سرزمین فرهنگ» در کانال رسمی خود قضیه فیش‌های حقوقی را مرتبط با فضای پیش‌روی انتخاباتی دانست و نوشت: «حالا که آب از آسیاب‌های بهارستان افتاده و تکلیف کرسی‌های ریاست و غیرریاست هم روشن شد، ناخودآگاه ذهن‌ها می‌رود به سوی سال ٩٦. سال پایان یک دوره از یک دولت. دولتی که می‌کوشد در عرصه‌های داخلی و خارجی پیام‌آور امید باشد، اتفاقاً همین امید را باید نشانه گرفت. پس باید سراغ آن جا‌هایی رفت که نسیم امید در آنجاها وزیدن گرفته و این است فلسفه ماجراهای این روزهای سینما».

او در ادامه نوشت: «آنها که این‌همه فریاد را در روزگاری که زور در بازو و زر در ترازو داشتند، نشنیدند، امروز دایه‌های مهربان‌تر از مادر شده‌اند. فیش حقوقی می‌خواهند. در این فیش بازار سیاسی که راه افتاده، کمی هم خودمان را به جای مردمی بگذاریم که در اوج سختی‌ها با این خبرها بمباران می‌شوند و آن وقت ما انتظار داریم به دولت و نظام اعتماد کنند. به این دوستان می‌گویم نگران نباشید. خیالتان راحت، در سازمان سینمایی هیچ مدیری در دو ‌سال ‌و ١٠ ماه (یک‌میلیارد‌ و ٤٦٩‌ میلیون ‌و ٩٨٦‌هزار ‌و ٩٤٧ تومان) نمی‌گیرد (تقسیم بر ‌هزار کنید می‌شود معادل دلاری). از پاداش‌های چند‌ده‌ میلیونی خبری نیست. اینجا دیگر به بهانه خرید تجهیزات سینمایی از اروپا صدهزار دلار گم نمی‌شود. بدون گذر از هیچ شورا و فیلتری به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی دوست و زحمت‌کش پول‌های بی ‌حساب‌ و کتاب چند‌صد ‌میلیونی و ‌میلیاردی داده نمی‌شود (با وجود همه فشارها هنوز منتشر نشده؛ ولی...). هیچ سایت خبری‌ای با هزینه دولت برای شخصی‌سازی در روز مبادا تأسیس نمی‌شود. اینجا همه چیز روشن است. این چند کلمه هم اگر نبود، درخواست صریح دوستان گفته نمی‌شد. ماجرای شیرین فیش‌ها ادامه دارد. قطار سیاست راه افتاده. از بخت بدِ اهالی فرهنگ، قطار سیاست که در این سرزمین چندان هم خالی نمی‌رود، ایستگاه‌های پرشماری در سرزمین فرهنگ و هنر و به‌ویژه سینما دارد. حالا در این فیش‌بازار سیاست بگذارید فیش حقوقی رئیس سازمان سینمایی را همه بدانند. حقوق پایه دانشیار دانشگاه تهران + ٤٨‌میلیون‌و ٦٢٧‌هزارو‌ ٢٢٤ ریال (چهار‌میلیون و ٨٠٠‌و... تومان بدون کسورات) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این می‌شود فیش حقوقی رئیس سازمان سینمایی».

 

 

پاسخ شمقدری به ایوبی

 

فبش حقوقی شمقدریاما جواد شمقدری، رئیس پیشین سازمان سینمایی، ‌در گفت‌وگویی با «تابناک» این اتهامات را رد و با ارسال فیش حقوقی‌ سال آخر مدیریت اش تأکید کرد، نه خودش و نه هیچ‌یک از مدیران سینمایی دولت گذشته، در تمام دوران مأموریت دریافتی کلانی نداشته‌اند. شمقدری در این گفت‌وگو در پاسخ به اتهامات مطرح از سوی ایوبی نسبت به عملکرد او و مدیران زیرمجموعه‌اش در دوره مدیریتش بر سازمان سینمایی گفت: «اظهاراتی که به‌تازگی مطرح شده، شبیه همان اقدام کودتاچیان ارتش ترکیه است که فقط چند ساعتی وقت لازم دارد تا بی‌پشتوانه‌بودن آن برای همگان آشکار شود. من تعجب می‌کنم که چرا آقایان شفاف حرف نمی‌زنند که کدام مدیر چنین حقوق ماهانه‌ای داشته است».

وی ادامه داد: «اگر تخلفی صورت گرفته، چرا تا به حال به سازمان بازرسی منعکس نشده است؟ ما که خبر داریم، آقایان در شش ماه اولی که وارد سازمان سینمایی شدند، تمام همت‌شان این بود که اسنادی بیابند و پرونده‌هایی براساس این اسناد برای مدیران دوره گذشته بتراشند. اگر چنین بوده، چرا تاکنون گزارشی به نهادهای نظارتی رد نکرده‌اند. اگر چنین چیزی بود، باید در این چند سال در نهادهای بازرسی و قضائی بررسی شده و حتی به اجرای حکم نیز می‌رسید».

شمقدری در مواجهه با این پرسش که آیا اساساً رقم‌های نامتعارفی که در یک دوره زمانی ۳۴‌ ماهه مجموعا به «یک ‌میلیارد ‌و ٤٦٩‌ میلیون ‌و ٩٨٦‌هزار‌و ٩٤٧ تومان» برسد (رقم عنوان‌شده به وسیله رئیس فعلی سازمان سینمایی)، خودش یا مدیران زیرمجموعه‌اش حتی قانونی دریافت کرده‌اند، گفت: زمانی که من در سازمان سینمایی مسئولیت داشتم، هیچ‌یک از مدیران چنین دریافتی‌ای نداشته‌اند و من با مدیران ستادی و مؤسسات تابعه شرط کرده بودم، کسی دریافتی بیش از حدود پنج ‌میلیون نداشته باشد. قطعاً کذب محض است و پرداخت چنین رقمی به مدیران سینمایی دوره من امکان ندارد. اینکه رقم ادعایی فوق از کجا آمده یا اصلا رقمی موهوم است، نمی‌دانم.»

رئیس پیشین سازمان سینمایی با ارائه فیش حقوقی‌اش به «تابناک» گفت: «آخرین دریافتی‌ام از سازمان سینمایی برای مرداد یا شهریور ۱۳۹۲ بود و بعد از آن نیز حقوقم قطع شد که بین سه تا چهار‌ میلیون است. اگر بر روی یکی از مدیران ما نظر دارند، می‌توانند آن مدیر را نیز مطرح کنند تا ما ببینیم مدیران دوره ما حقوقشان بیشتر است یا مدیرانی که امروز در سازمان سینمایی جایگزین آنها شده‌اند. آقایان به جای اینکه این اظهارات کذب و پر از کنایه را مطرح کنند، لطف کنند و تصویر فیش حقوقی خودشان را هم منتشر کنند؛ چون همه می‌دانند در فیش حقوقی به جز پایه حقوق، دیگر پرداختی‌ها نیز وجود دارد که جمع آنها ملاک است و گاهی چند برابر پایه حقوق است».

رئیس پیشین سازمان سینمایی درباره اتهام گم‌شدن صد ‌هزار دلار در دوره پیشین مدیریت سازمان سینمایی در قالب خرید تجهیزات سینمایی گفت: «این موضوع را باید آقایان شفاف‌تر توضیح دهند که چه بوده تا مدیر و مسئول آن قرارداد پاسخ‌گو باشد. اکنون که همه اسناد و مدارک دست ایشان است و هیچ‌گونه دسترسی‌ای برای ما وجود ندارد؛ ولی تردید ندارم موضوع این‌گونه که می‌گویند، نیست و قطعاً ادعای گم‌شدن صد هزار دلار کذب است. مگر امکان دارد در ساختارهای اداری و مالی موجود در سازمان‌ها، چیزی گم شود،؛ البته شاید به خاطر سوءمدیریت مدیران فعلی تعهدی به سرانجام نرسیده است و حالا برای سرپوش‌گذاشتن بر عملکرد خود می‌خواهند آن را گم و به دیگران منتسب کنند». 

 

کاربران چه می‌گویند؟

 

اما واکنش کاربران سایت‌های رسمی به انتشار فیش حقوقی شمقدری جالب بود. با وجود آنکه شمقدری فیش حقوقی خود را منتشر کرده؛ اما تعدادی از کاربران فضای مجازی نسبت به این مسئله در خبرگزاری‌ها واکنش نشان داده و حتی در مواردی در صحت این فیش تردید کرده‌اند. در بین کامنت‌ها به ماجرای کمک شمقدری به سایت برادرش، پروژه لاله و صد ‌هزار دلار اشاره شده است.

 

برگرفته از روزنامه شرق


در همین رابطه بخوانید

حراست وقت سازمان سینمایی مدعی شد: «دریافتی» ‌میلیاردی ٢ مدیر سابق سینمایی

پاسخ محمد‌رضا عباسیان به ایوبی: دریافتی‌هایم یک‌میلیارد و ١٠٠ میلیون پایین‌تر است


 تاريخ ارسال: 1395/4/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.