پرده سینما

کاهانی به «استراحت مطلق» می‌رود! تصمیم شورای قبلی به قوت خود باقی است

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

تعیین تکلیف «ارادتمند؛ نازنین، بهاره،‌ تینا» در شورای عالی نظارت سازمان سینمایی

 

عبدالرضا کاهانیتازه‌ترین اثر سینمایی عبدالرضا کاهانی مسیر پیچیده‌ای پیش‌رو دارد و به نظر می‌رسد با اظهارنظر اخیر شورای نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، نمی‌توان امید چندانی به اکران این فیلم داشت. حبیب ایل‌بیگی در پاسخ به این پرسش که با تغییر اعضای شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی، امکان بررسی مجدد ارادتمند؛ نازنین، بهاره،‌ تینا به کارگردانی عبدالرضا کاهانی که در ترکیب شورای قبلی رد شده است، وجود دارد یا خیر، توضیح داد: براساس قوانین موجود فیلم‌هایی که در شورای پروانه نمایش رأی قطعی خود مبنی بر رد را دریافت می‌کنند، دیگر نمی‌توانند درخواست جدید به شورای موردنظر بدهند».

وی تأکید کرد: «شورای جدید فیلم‌هایی را که اصلاحیه خورده باشند، دوباره بررسی می‌کند ولی وقتی فیلمی که کلاً رد شده باشد امکان بررسی آن در همان شورا فراهم نیست».

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بیان کرد: «درباره فیلم موردنظر باید بگویم، این اثر در شورای پروانه نمایش رد شده است و براساس آیین‌نامه موجود، تهیه‌کننده فیلم می‌تواند به این حکم اعتراض کند تا این فیلم در شورای‌عالی نظارت سازمان سینمایی دیده شود».

ایل‌بیگی در پایان گفت: «به‌هرحال فعالیت شورای جدید در امتداد شورای قبلی است و تصمیم شورای قبلی به قوت خود باقی است و تنها فیلم‌هایی که اصلاحیه داشته‌‌اند، بعد از اعمال اصلاحیه نسخه جدید را به شورا ارائه می‌دهند».

ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا سال ٩٤ و با بازی مهناز افشار، طناز طباطبایی و آیدا ماهیانی مقابل دوربین رفت. داستان این فیلم طبق گفته سعید خانی تهیه‌کننده فیلم، درباره طبقه اجتماعی ثروتمند و مرفه است و فضای فیلم در ادامه فیلم‌های قبلی کاهانی است.

عبدالرضا کاهانی از جمله کارگردان‌هایی است که معمولا اکران آثارش با حواشی بسیاری همراه است. آدم نخستین اثر سینمایی کاهانی که در سال ۱۳۸۵ ساخته شد، پس از حضور در جشنواره فیلم فجر توقیف شد ولی پس از سه سال، بدون اکران وارد شبکه نمایش خانگی شد. کاهانی پس از آن، فیلم سینمایی آنجا را ساخت که این فیلم نیز بلافاصله توسط وزارت ارشاد دولت نهم توقیف شد و در جشنواره فیلم فجر نیز پذیرفته نشد.

فیلم سینمایی هیچ دیگر فیلم سینمایی این کارگردان بود که فقط در یک سئانس در جشنوارهٔ بیست‌و‌هشتم فیلم فجر برای اهالی مطبوعات نمایش داده شد. معاونت سینمایی که به خاطر سیاه‌نمایی فیلم را توقیف کرده بود، ترجیح داد آن را رفع توقیف کند و در نوروز ۱۳۸۹ در سینماها اکران شد. اسب حیوان نجیبی است نیز فیلم دیگری از این کارگردان بود که به دلیل شکایت نیروی انتظامی و مخالفت‌های وزارت ارشاد، پس از هفت ماه مجوز اکران در داخل ایران را به دست آورد. بی‌خود و بی‌جهت هم از جمله فیلم‌هایی بود که از این کارگردان اکران شد؛ این فیلم پس از هفت ماه مجوز گرفت ولی برای اکران به مشکلاتی برخورد و این فیلم نیز از جمله فیلم‌هایی بود که توسط حوزه هنری تحریم شد. استراحت مطلق آخرین اثری است که از عبدالرضا کاهانی اکران شده است که عملا این فیلم نیز برای رسیدن به اکران دچار حواشی فراوانی شد.

اما به نظر می‌رسد آخرین اثر سینمایی کاهانی ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا مسیر دشوارتری برای رسیدن به اکران نسبت به سایر ساخته‌های این کارگردان دارد. مدتی قبل محمدحسین لطیفی عضو شورای صدور پروانه نمایش، در پاسخ به این سؤال که آیا اکران فیلم جدید عبدالرضا کاهانی به نام ارادتمند نازنین، بهاره، تینا منتفی است؟ گفت: «صادرنشدن پروانه نمایش برای این فیلم، نظر همه اعضای شورای پروانه نمایش است، البته همه در این شورا دوست دارند که این اتفاق رخ ندهد و هیچ فردی در این شورا وجود ندارد که علاقه‌مند به توقیف فیلمی باشد و همیشه به دنبال اصلاح هستند، ولی درباره فیلم آقای کاهانی جمع نظرات این است که امکان اصلاح برای این فیلم وجود ندارد».

او با اشاره به مضمون این فیلم سینمایی گفت: «کل چیزی که در فیلم است یعنی سوژه فیلم از ابتدا تا پایان مشکل دارد، البته من به عقاید و نوع ساخت فیلم‌ها احترام می‌گذارم، ولی اگر کاری از دستم برمی‌آمد به‌عنوان یک هم‌صنف مطمئن باشید که دفاع می‌کردم، ولی احساس می‌کنم نمی‌توانستم و ابزاری برای دفاع از فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا نداشتم».

از جمله حواشی دیگر این فیلم سینمایی به حضور حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی درخصوص مجوز ساخت آن برمی‌گردد؛ زمانی که همایون اسعدیان در برنامه اینترنتی «۳۵» با انتقاد از عملکرد حجت‌الله ایوبی گفت: «یک نوع آشفتگی در اجرا می‌بینم که باعث بسیاری از مشکلات شده. در شورای پروانه ساخت به دلایلی با صدور پروانه ساخت فیلمی مخالفت شد و فیلم‌ساز رفت نزد آقای ایوبی و آقای ایوبی به ما گفتند پروانه ساخت ایشان را بدهید و ما گفتیم تا حکم حکومتی ندهید، این کار را نمی‌کنیم و این فیلم که برایش حکم حکومتی دادند، امروز ‌نمایش‌دادنی نیست».

حالا پس از کشمکش‌های فراوان برای دریافت مجوز اکران، سعید خانی تهیه‌کننده این فیلم سینمایی در گفت‌وگو با «شرق» درباره ابلاغیه اکران‌نشدن این فیلم سینمایی می‌گوید: «هنوز به من چیزی ابلاغ نشده است و قطعاً اگر حکمی به ما ابلاغ شود، آن را بررسی و به شورای عالی نظارت سازمان سینمایی اعتراض می‌کنیم».

توقیف این فیلم سینمایی آثاری را به یاد می‌آورد که در سال‌های گذشته مُهر توقیف خورده‌‌اند و سرنوشت اکرانشان مشخص نیست؛ فیلم‌هایی که هرچند وقت یک بار صحبتی مبنی بر چگونگی رفع توقیفشان رسانه‌ای می‌شود اما برخی از آنها سال‌هاست که به سپری‌شدن زمان دچار شده‌‌اند و حتی گاهی سازندگانشان نیز امیدی به اکرانشان ندارند.

 

برگرفته از روزنامه «شرق»



 تاريخ ارسال: 1395/5/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

کاهانی کارگردان خوبی است او را با بیست شناختم و در ادامه آثارش را دیدم کاش متعادلتر فیلم بسازد او حتما خط قرمزها را میداند . فایده ندارد فیلمی ساخته شود انرژی گذاشته شود اما کسی نبیند و اکران نشود.

1+1-

دوشنبه 18 مرداد 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.