پرده سینما

حکم جنجالی برای فرج الله سلحشور

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طی حكم دادگاه دوم شكایت طاهری از كارگردان یوسف پیامبر؛ سلحشور به سه سال زندان و پرداخت پانزده میلیارد ریال محكوم شد. اما این حکم از نظر حقوقی هنوز «معادل سازی» نشده و بنابراین ممکن است سه سال زندان ملغی و به پرداخت نقدی افزوده شود یا...

 

سلحشور: صحبت‌های بابویهی تهمت است. هنوز حكمی قطعی نیست. فكر می كنم این دوستان پول گرفته اند تا خبرهای دروغ را همان جا منعكس و بدون اجازه منتشر كنند.

 

درخواست علی لاریجانی برای ارایه نظرات تكمیلی پرونده به مجلس

 

 

فرج الله سلحشور. عکس از الهام عبدلیفرج الله سلحشور نویسنده و كارگردان یوسف پیامبر در پی اثبات سرقت فیلمنامه این مجموعه در دادگاه دوم كه بر اساس شكایت شهاب‌الدین طاهری شكل گرفته بود، به 3 سال زندان و مبلغ یك میلیارد و پانصدهزار تومان جریمه نقدی محكوم شد. عباس بابویهی رییس هیات كارشناسی پرونده شكایت شهاب‌الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) علیه فرج‌الله سلحشور (نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر) در خصوص حكم دادگاه دوم در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: مرحله اول دادگاه شكایت طاهری از سلحشور به محكویت این كارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر منجر شد.

وی در ادامه افزود : براساس حكم محكومیت در سرقت فیلمنامه یوسف پیامبر، فرج الله سلحشور كارگردان این مجموعه به 70 درصد مجازات كیفری محكوم شد كه شامل 3 سال زندان است. ایشان همچنین به میزان 20 درصد از آثار تهیه و ارائه شده شاکی استفاده غیرمجاز کرده که ارزش مادی این بخش از استفاده غیرمجاز معادل یک سوم از قیمت قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه متهم با صدا و سیما است. كه محكوم به پرداخت مبلغ یك میلیاردو پانصد هزار تومان جریمه شده‌اند.

وی در ادامه گفت: این رای توسط قاضی حسینیان صادر شده كه پرونده را برای گذراندن مراحل بازپرسی مجدد به دادسرا فرستاده‌اند.

بابویهی در ادامه گفت:طبق توهین هایی كه سلحشور به طاهری كرده بود، طاهری از سلحشور شكایت كرد كه روز گذشته قرار بود تا آقای سلحشور در دادگاه حاضر شوند اما با اعلام قبلی، زمان برگزاری این دادگاه به تعویق افتاد.

رئیس هیات كارشناسی این پرونده در پایان عنوان كرد:باید دادگاه بعدی برگزار شود تا با توجه به صحبت‌های سلحشور، حكم دادگاه رسمی شود.با این حال علی لاریجانی رئیس مجلس از قاضی دادگاه درخواست كرده اند كه نظرات تكمیلی در خصوص دادگاه سلحشور و طاهری در اسرع وقت بدست ایشان برسد.

 

سلحشور: صحبت‌های بابویهی تهمت است

 

وسف پیامبر به کارگردانی فرج الله سلحشوركارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر در در واکنش به سخنان رییس هیات كارشناسی پرونده شکایت طاهری گفت: ‌تا كنون هیچ رأیی از سوی دادگاه احراز و اثبات نشده و جلسات این دادگاه ادامه دارد و هنوز كسی محكوم هم نشده است، من واقعا متاسفم كه خبرهای دروغ درباره این موضوع می شنوم. فرج الله سلحشور نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر در خصوص حكم دادگاه به خبرنگار شهر گفت:‌ متاسفانه این صحبت ها شایعاتی است كه عباس بابویهی ریاست هیات كارشناسی پرونده درباره شكایت شهاب‌الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) درست كرده اند.

وی گفت: ایشان (بابویهی) را اكثر دوستان در سینما می شناسند. حتی یك اثر قابل دفاع ندارند. لذا وی نمی تواند این هیات را كارشناسی كند.

سلحشور در ادامه گفت: ‌تا كنون هیچ رایی از سوی دادگاه اثبات نشده است. و جلسات این دادگاه ادامه دارد و هنوز كسی محكوم هم نشده است. من واقعا متاسفم كه خبرهای دروغ درباره این موضوع می شنوم. كارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر عنوان كرد: بابویهی به عنوان كارشناس این هیات به من تهمت هایی زده است كه من واقعا این حرف ها را پی گیری می كنم. در طی این چند روز رای دادگاه برای بررسی به دادسرا فرستاده شده كه جوابی زمان و تاریخ آن مشخص نیست.

سلحشور در خصوص بابویهی و شهاب الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) گفت: بابویهی هیچ سندی بر اظهارات خود ندارند، پس چطور می شود به حرف های ایشان اعتماد و بسنده كرد. حتی یك سند هم دال بر تقلب بنده ارائه نكردند. صحبت های بابویهی و طاهری را چند تهمت قلمداد می كنم. هنوز حكمی قطعی نیست! فكر می كنم این دوستان پول گرفته اند تا خبرهای دروغ را همان جا منعكس و بدون اجازه منتشر كنند.

 

شهاب‌الدین طاهری: رای دادگاه قطعی است

 

سریال یوسف پیامبر ساخته فرج الله سلحشورشهاب الدین طاهری نویسنده کتاب ـ فیلمنامه «یوسف صدیق(ع)» درباره صحبت های فرج الله سلحشور كارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر (ع) گفت: قاضی دادگاه آقای حسینیان رای را صادر كرده‌اند و در واقع آقای سلحشور محكوم و مجرم شناخته شده‌اند. این حرف‌ها برای فرار از اتهامات است و وقتی رای دادگاه صادر شده، اتهامی كه ایشان به من و یا بابویهی می زنند برچه اساسی است؟ شهاب الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) كه علیه فرج‌الله سلحشور (نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر) مبنی بر استفاده بدون اجازه از متون وی به دادگاه اقامه دعوا كرده،درباره اظهارات این فیلمساز كه حكم اعلام شده را اتهام دانسته بود، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهر» ضمن بیان این مطلب گفت: سلشحور در دادگاه توهین كرده و شكایت من مبنی بر سرقت و توهین‌های ایشان بوده است. آقای سلحشور با مدارك و اسناد محكوم به سرقت ادبی هستند و جرم ایشان بر مبنای استفاده 55 درصد از متون كتاب دوجلدی «یوسف صدیق(ع)» محكوم شده اند. این رای كاملا قطعی است و نمی‌دانم  چطور ایشان رای را رد می‌كنند؟

طاهری در ادامه گفت: رای دادگاه به دادسرا فرستاده شده است و ایشان هیچ اعتراضی نمی‌توانند به رای صادر شده دادگاه داشته باشند. طاهری همچنین در ادامه گفت: متاسفانه آقای سلحشور تهمت و توهین به بنده كردند كه بر مبنای آن شكایتی از ایشان كرده‌ام كه باز هم به دلیل دادگاه دیگری كه مبنی بر شكایت خانه سینما از ایشان بود، در زمان بازپرسی حضور نداشتند و ادامه بررسی این جلسه به تاریخ 8/4/1389 موكول شد.

وی در ادامه گفت:چندنامه به دفتر مقام معظم رهبری، دفتر ریاست جمهوری، ریاست قوه قضائیه و رئیس مجلس ارسال كرده‌ام تا در جریان و روند حكم دادگاه قرار بگیرند. طاهری در پایان گفت: ایشان نمی‌توانند رای را تغییر دهند. اگر حرفی باشد نشانه اعتراض است كه این اعتراض به دلیل قطعیت رای صادره دادگاه وارد نخواهد بود. ایشان هم خطا كرده‌اند، هم سرقت و هم توهین. آیا جایی برای برگرداندن این اتفاقات به حالت عادی وجود دارد؟

 

توضیح پرده سینما: با بررسی های به عمل آمده به این نتیجه رسیدیم که حکم فرج الله سلحشور هنوز از نظر حقوقی «معادل سازی» نشده است. بنابراین ممکن است سه سال محکومیت زندان ملغی و به پرداخت نقدی افزوده شود و...

 

 

 

در همین رابطه بخوانید

 

جمال شورجه: شکایت علیه سلحشور اساساً واهی و شیطنت آمیز بوده است


 تاريخ ارسال: 1389/3/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.