پرده سینما

نامه مسعود کیمیایی به دبیر جشنواره فیلم فجر: «قاتل اهلی» فیلم من نیست، آن را نمایش ندهید!

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

مسعود کیمیاییاختلاف مسعود کیمیایی با منصور لشگری قوچانی، تهیه‌کننده قاتل اهلی به جایی رسیده که این کارگردان در نامه‌ای رسمی به محمد حیدری، دبیر سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، خواستار جلوگیری از نمایش فیلم خود در این جشنواره شده است. کیمیایی که تازه‌ترین فیلم خود را بعد از چهار سال کلید زده، حالا می‌گوید قاتل اهلی فیلم او نیست چرا که فیلمبرداری سکانس‌هایی از فیلم ناتمام باقی مانده است.

کیمیایی در نامه خود به دبیر جشنواره عنوان کرده: «تهیه‌کننده فیلم قاتل اهلی را بدون اطلاع من، مدیر فیلمبرداری، برنامه‌ریز، دستیار اول کارگردان و بخشی از بازیگران تعطیل کرده است. یکی از احتیاجات تالیف هنری، پول است. مگر آن کس که پول می‌دهد می‌تواند تالیف اثری را تعطیل کند؟»

کارگردان متروپل در ادامه در پنج بند، اشاره مختصری به اختلاف خود با لشگری قوچانی کرده است:

 

«۱- فیلم قاتل اهلی نوشته و ساخته من تمام نشده است، فصل‌هایی از آن و کارهای دیجیتالی آن مانده است.

۲- موسیقی این فیلم با نظر و حضور در اجرا با بنده است.

۳- دفتر عکس‌نویسی (دکوپاژ) این فیلم در خانه من است، چطور فیلم مونتاژ شده در حالی که آقای دهقان به کارهای مونتاژ می‌رسند؟ اما لازم به ذکر است هر مونتور دیگری بدون دفتر عکس نویسی نمی‌تواند داستان، ریتم و حجم مدت فیلمی را حدس بزند.

۴- دستمزد بعضی از عوامل مانده است.

٥- پرده‌های تبلیغاتی فیلم با نظرگاه این بنده یک‌سو باشد. »

در پایان این نامه، کیمیایی نمایش این فیلم را در جشنواره فجر منوط به ادامه فیلمبرداری، ساخت موسیقی و تدوین کامل دانسته و تاکید کرده نمایش این اثر مخدوش، زخمی و نیمه تمام حتی به صورت خصوصی از نظر مولف جرم است.

این در حالی است که منصور لشگری قوچانی، تهیه‌کننده قاتل اهلی چندی پیش از اختیارات خود به عنوان مالک اثر استفاده و فرم حضور در سی‌و پنجمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. همچنین با شکایت کیمیایی از لشگری قوچانی، قرار شد خانه سینما به عنوان حکم، به این اختلاف ورود کند.

اما اختلاف کیمیایی و لشگری قوچانی از کجا شروع شد؟ تازه‌ترین فیلم مسعود کیمیایی یک بار در میانه راه متوقف شد اما تهیه‌کننده دلیل این توقف را بازنویسی فیلمنامه عنوان کرد. در ادامه خبر از سرگیری ساخت فیلم با حضور بازیگرانی چون پرویز پرستویی، لعیا زنگنه، امیر جدیدی و پگاه آهنگرانی در رسانه‌ها منتشر شد. در میان این اسامی خبری از حضور پولاد کیمیایی نبود و بر اساس گمانه زنی رسانه‌ها، این اتفاق برای پسر کیمیایی خوشایند واقع نشد. اما بعد از گذشت مدت کوتاهی، پولاد کیمیایی نیز در نقش یک خواننده به جمع بازیگران قاتل اهلی اضافه شد. او همزمان با انتشار نامه پدرش به دبیر جشنواره فجر در رسانه‌ها، در گفت‌وگو با ایسنا، بخشی از اختلافات پدرش با تهیه‌کننده‌ را بازگو کرده است. البته این نخستین اظهارات پولاد کیمیایی درباره حواشی قاتل اهلی نیست و پیش از این نیز بارها درباره این اختلاف با رسانه‌ها حرف زده است: «نخستین حاشیه‌های فیلم قاتل اهلی از جایی شروع شد که تهیه‌کننده پافشاری زیادی برای تغییر متن داشت به‌طوری که در یک پروسه یک‌ساله مدام متن بازنویسی شد و این نکته برای من جای تاسف دارد که فردی در مقام تهیه‌کننده، اینچنین به کارگردانی صاحب‌نام که چهار رمان نوشته و شناخت‌نامه‌اش دو جلد است و در سینمای ایران تاثیرگذار بوده، فشار بیاورد. »

به گفته این بازیگر بعد از بازنویسی فیلمنامه، او به دلیل حضور در گشت ارشاد از بازی در فیلم پدرش انصراف و امیر جدیدی، امیر آقایی و بابک حمیدیان را به جای خود پیشنهاد داد. در ادامه از سوی یکی از بازیگران مطرح فیلم (پرویز پرستویی) پیشنهاد حضور در یک نقش کوتاه فیلم قاتل اهلی را پذیرفت اما متهم شد که دوست داشته نقش پر‌رنگ‌تری داشته باشد و اصرار کیمیایی پدر برای فیلمبرداری چند سکانس باقیمانده هم به همین دلیل است.

پولاد کیمیایی در پایان عنوان کرده به عنوان بازیگر در حدی نیست که بخواهد یک خط به فیلمنامه مسعود کیمیایی اضافه کند چون همه کسانی که با او کار کرده‌اند، می‌دانند کار خودش را در سینما می‌کند. این بازیگر سینما همچنین ادعا کرده برای به ثمر رسیدن قاتل اهلی حاضر است نقشش در این فیلم به‌طور کامل حذف شود.

با این همه منصور لشگری قوچانی، تهیه‌کننده قاتل اهلی در مقابل این حواشی ترجیح داد سکوت کند و حل این مساله را به خانه سینما بسپارد. او به عنوان تهیه‌کننده قاتل اهلی به صورت قانونی اجازه عرضه فیلم را به جشنواره فیلم فجر دارد و در اغلب موارد نیز ابتدا مخاطبان را به تماشای فیلم و بعد از آن قضاوت درباره حواشی آن دعوت کرده است.

 

برگرفته از روزنامه «اعتماد»



 تاريخ ارسال: 1395/10/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

به نازم به این ادبیات، حتی متن نامه سلطان رفاقت ها هم بوی مظلومیت میدهد. حیفش فیلمش در جشنواره نباشد چون سینما به وزن هایی چون او نیازمند است.

5+1-

سه‌شنبه 7 دي 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.