پرده سینما

محمد حیدری: نمی‌دانم در برج میلاد چه خبر است که همه دوست دارند بیایند آنجا!

پرده سینما







 

 

محمد حیدری در نشست رسانه ای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجردبیر جشنواره‌ی فیلم فجر گفت: ادعا نمی‌کنم که تمام فیلم‌های جشنواره امسال درجه یک هستند اما به هر حال توسط هیأت انتخاب برگزیده شده‌اند. با این حال تأکید می‌کنم این فیلم‌ها از نظر کیفی نسبت به سال‌های قبل در درجه بالاتری قرار دارند.

به گزارش ایسنا، محمد حیدری با همراهی بهروز غریب‌پور و مجید مظفری (مدیران کاخ مردمی و برج میلاد فجر)، محمدرضا فرجی (مدیر امور سینماهای جشنواره) 5 روز به آغاز جشنواره‌ی فیلم فجر  در هتل اسپیناس روبروی خبرنگاران نشست.

نشست با یادی از آتش‌نشان‌های شهید و ذکر صلوات، فاتحه آغاز شد.

 

 

کاناپه فیلم خوبی است نمی‌خواهیم برای آن مشکلی ایجاد شود

 

در ابتدا محمد حیدری در پاسخ به اینکه آیا امکان نمایش تک سانس برای فیلم کاناپه در جشنواره‌ی فجر یا برای اهالی رسانه وجود دارد؟ گفت: نمایش کاناپه به کارگردانی کارگردان خوب سینمای ایران در توان تصمیم‌گیری ما نبود و قرار است در شورای عالی نظارت و پروانه نمایش درباره‌ی آن تصمیم‌گیری شود. کاناپه فیلم خوبی است و ما نمی‌خواهیم برای آن مشکلی پیش آید. ان شاءالله در اکران عمومی شاهد نمایش آن باشیم. من چند فیلم را خیلی دوست داشتم که در جشنواره نیستند ولی به هیات انتخاب احترام می‌گذارم.

 

 

همکاری دوباره مهتاب کرامتی با فیلم فجر 

 

بهروز غریب پور و مجید مظفریاو همچنین به طور رسمی اعلام کرد که مهتاب کرامتی امسال هم در جشنواره حضور دارد، همانند نقشی که سال گذشته به عنوان مشاور هنری داشت و بهروز غریب‌پور و مجید مظفری هم به ترتیب به عنوان مدیران کاخ مطبوعات و مردمی حضور دارند.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره انتخاب نشدن فیلم امپراطور جهنم نیز گفت: تهیه کننده نپذیرفت در بخش چشم‌انداز باشد و همچنین هیات انتخاب هم این فیلم را برای بخش مسابقه نپذیرفت.

 

امپراطور جهنم کامل به هیات انتخاب ارایه نشد

 

او ادامه داد: من از اختیارات دبیری خود استفاده کردم که فیلم در بخش چشم انداز باشد ولی با وجود تلاشی که خواستیم فیلم دیده شود، صاحبان فیلم قبول نکردند، در حالیکه اگر هدف دیدن فیلم است باید اجازه می‌دادند فیلم دیده می‌شد و شما و مردم قضاوت می‌کردند.

حیدری خاطرنشان کرد: در زمان انتخاب فیلم امپراطور جهنم کامل نبود و برای بخش مسابقه انتخاب نشد.

 

 

قاطعانه می‌گویم که هیات انتخاب جشنواره، آثار را به طور مستقل انتخاب کرده است

 

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در بخش دیگری از این نشست درباره اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر جلوگیری از ورود فیلم‌های فمنیستی و مشکل‌دار به جشنواره‌ی فجر هم توضیح داد:فکر می‌کنم نکته لازم را آقای ایوبی گفتند ولی آنچه قاطع است و می‌توانم اعلام بکنم، این است که هیات انتخاب جشنواره این آثار را به طور مستقل براساس کیفیت، محتوا و موضوع انتخاب کردند.

 

او در عین حال مطرح کرد: صحبت‌های وزیر را از طریق مطبوعات شنیدم و چنین چیزی نبوده و هیج ارگان و دستگاهی دخالت نداشته است. همه انتخاب‌ها توسط هیات انتخاب و دبیر انجام شده است بنابراین هیات انتخاب پاسخگو است.

 

بیاید به یکدیگر احترام بگذاریم

 

محمد حیدری و مسعود نجفیدبیر جشنواره‌ی فیلم فجر درباره‌ی بیانیه‌ی انجمن منتقدان درباره‌ی عدم حضور داور منتقد و در عین حال نپذیرفتن نشست‌های جشنواره‌ی فیلم فجر یادآور شد: امسال خواستیم در جلسات نقد و گفتگو با هم همکاری داشته باشیم و طی نامه‌ای به بنده پنج نفر را برای حضور در هیات داوری معرفی کردند. در این جشنواره هم که می‌گوییم دولتی است به هرحال من پیشنهاد دادم و در نهایت این هیات داوران انتخاب شد. ما یک نفر را در داوری بخش مستند گذاشتیم و در سینمای ایران بخش مستند و غیر مستند نداریم، در بخش سودای سیمرغ هم اکبر نبوی به عنوان منتقد انتخاب شده است، بیاید به همدیگر احترام بگذاریم.

 

تلاش کردیم امسال بار زیاد را از برج میلاد برداریم

 

حیدری درباره‌ی وضعیت برپایی فرش قرمز یادآور شد: کاخ رسانه مکان تخصصی برای دیدن فیلم برای اهالی رسانه و فیلمسازان است. امسال تلاش کردیم بار زیاد را از برج میلاد برداریم بنابراین فرش قرمز در پردیس ملت (کاخ مردمی) خواهد بود و عکاسان با کارت‌های خود می‌توانند در آنجا حضور داشته باشند.

 

اگر کسی دوست دارد،مسئولیت را به او می‌سپاریم

 

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی که اشاره داشت به انتقاداتی که درباره‌ی انتخاب او به عنوات مدیر تئاتری در سال گذشته وجود داشته و در پاسخ به اینکه فکر می‌کند بعدها چطور از او یاد می‌شود؟ گفت: نمی‌دانم این تئاتری بودن من انتقاد بود یا خیر! چون قرابت تئاتر با سینما خیلی بیشتر است و ما پُز تئاتر را در سینما می‌دهیم. خیلی از هنرمندان خوب سینما از تئاتر آمده‌اند و من همه تلاشم را کردم.

او ادامه داد: دبیری جشنواره کار خیلی سختی است و من با عشقی که در تئاتر پاینده است، این کار را انجام دادم. به همین دلیل اگر کسی دوست دارد ما مسئولیت را به او می‌سپاریم.

 

نمی‌دانم در برج میلاد چه خبر است که همه دوست دارند،بیایند آنجا!

 

حیدری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به حاشیه‌های پیش آمده و تجربه دوره قبل چقدر برنامه‌ریزی‌هایش برای این جشنواره عملی شده است، گفت: در سال گذشته نواقص و اتفاقاتی در جشنواره بود که با برنامه ریزی تلاش کردیم برطرف شوند ولی کار سختی است و این تلاش‌ها ادامه دارد.

وی با اشاره به تلاش‌های مدیر روابط عمومی جشنواره و همکارانش افزود: من نمی‌دانم در برج میلاد چه خبر است که همه تقاضا دارند آنجا باشند! آقای نجفی خیلی ناسزا شنیده و ما همه فشارها را به جان خریدیم تا کسانی که در برج میلاد می آیند با شرایط خوبی فیلم ببینند. این در حالی است که ما ظرفیت را حذف نکردیم و فقط در چهارسو و ملت جایگزین کردیم و در همه آن‌ها فیلم‌ها نمایش داده می‌شود، ما به دنبال یک فضای احترام آمیز بودیم و در این راستا همه باید نظم را رعایت کنیم.

حیدری همچنین در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در صورت پیشنهاد دبیری دوره آینده جشنواره را هم بپذیرد، بدون پاسخ صریح گفت: دبیری جشنواره فجر کار سختی است و هم سال قبل، هم امسال من و همکارانم بسیار اذیت شدیم اما خوشحال هستیم که می‌توانیم خدمت‌گذار سینمای ایران و مردم ایران باشیم. البته ادعا می‌کنم که همه توان خود را به کار بستیم تا شرایط خوبی را تا زمانی که حضور داریم، رقم بزنیم.

 

مسئولیت همه‌ی فیلم‌های پذیرفته شده و نپذیرفته شده را می‌پذیرم

 

وی همچنین در بخشی دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد مسئولیت انتخاب فیلم‌ها را نمی‌پذیرد در صورتی که در این جشنواره مقام او حتی از رئیس سازمان سینمایی هم بالاتر است، گفت: من مسئولیت همه فیلم‌هایی را که پذیرفته  شده یا نشده‌اند را می‌پذیرم، البته مشکلات همه فیلم‌ها را نمی‌توانم برطرف کنم و فیلم‌هایی بوده‌اند که من پسندیده‌ام و اگر جزو هیأت انتخاب بودم آن‌ها را انتخاب می‌کردم اما به هر حال آنچه در جشنواره است، برگزیده هیأت انتخاب است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که معتقدم این شیوه انتخاب غلط است و باید از صنوف مختلف در هیأت انتخاب حضور داشته باشند اما براساس قوانین مجبور به انتخاب 7 نفر هستیم.

حیدری همچنین درباره اظهارات عماد افروغ، یکی از اعضای هیأت انتخاب،مبنی بر اینکه دو فیلم مهدی رحمانی و آناهید آباد انتخاب شده بودند اما معرفی نشدند، اظهار کرد: ما فیلم این بخش از صحبت‌های آقای افروغ را در کانال جشنواره گذاشته‌ایم و با خودشان هم صحبت کرده‌ایم. اصلا در صحبت‌های ایشان اشاره‌ای به بخش مسابقه نشده است چرا که در مرحله اول هیأت انتخاب 28 فیلم و بعد پنج فیلم را برای بخش سودای سیمرغ انتخاب کرد و دو اثر ذکر شده در بخش چشم‌انداز بودند که با صاحبان فیلم هم تماس گرفته شد اما خودشان انصراف دادند.

 

این شکل از برگزاری جشنواره دیگر پاسخگو نیست

 

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر گفت:‌ما می‌خواستیم 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ باشد اما بسیاری از فیلم‌های خوب بیرون می‌ماند. تولیدات سینمای ایران افزایش پیدا کرده و این نکته مهمی است که شورای سیاست‌گذاری جشنواره باید درباره آن تصمیم‌گیری کند چون این شکل از برگزاری دیگر پاسخگو نیست.

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر تأکید کرد: می‌دانم این تعداد فیلم به دلیل زیاد بودن در جشنواره غلط است اما هر سال تعداد فیلم‌ها در حال افزایش است.

 

مشکل اصلی جشنواره نبود، دبیرخانه دائم است

 

او در ادامه درباره تغییراتی که در این دوره از جشنواره اعمال کرده و اینکه آیا ممکن است سال گذشته به همین شکل باقی بماند،گفت: بخشی از تغییراتی که در زمان‌های مختلف اعمال می‌شود سلیقه‌ای است ولی ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا با توجه به نیازهای امروز سینما تغییراتی در فراخوان داده شود. اما مشکل اصلی جشنواره نبود یک دبیرخانه ثابت است تا با توجه به چشم‌انداز سینمای ایران، برنامه مشخصی را تعریف کند و این از عدم ثبات مدیریت جشنواره‌ها ناشی می‌شود.

حیدری در بخشی از این نشست که درباره انتخاب فیلم‌ها و اعمال نظر بر آن‌ها صحبت شد، تأکید کرد: این جشنواره دولتی است و فیلم‌ها براساس پروانه ساخت پذیرفته می‌شوند. ما تابع مقرراتی هستیم که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

 

لوگوی فارابی از پوستر حذف شده است؟

 

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره نبود لوگوی بنیاد سینمایی فارابی در پوستر جشنواره نیز با تاکید بر اینکه این اتفاق با قصد و غرض انجام نشده و فارابی در این دوره فیلم‌های زیادی دارد، گفت: پوستر جشنواره به شکل کامل خود به زودی برای پخش در سراسر کشور آماده می‌شود که در آن علاوه بر فارابی،لوگوی دستگاه‌های زیاد دیگری که در جشنواره حضور دارند،وجود خواهد داشت.

 

خواهش می‌کنم هنرمندان امسال با لباس رسمی بیایند

 

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر همچنین درباره استفاده از طراحان لباس برای هنرمندان حاضر در جشنواره گفت: ساختار این مسئله هنوز فراهم نشده است و ما هر سال از هنرمندان می‌خواهیم در مراسم‌های مربوط با لباس رسمی حضور داشته باشند. در همه آیین‌ها و مراسم‌های این چنینی هنرمندان برای احترام با لباس رسمی می‌آیند و هر وقت این مسئله در اینجا جا بیفتد می‌توان به سراغ طراحی لباس رفت. با این حال از همه هنرمندان خواهش می‌کنم برای حضور در آیین‌های مختلف جشنواره فیلم فجر امسال با لباس رسمی شرکت کنند.

 

ما آمادگی داریم هزینه‌های جشنواره را اعلام کنیم

 

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش مالی جشنواره دوره قبل و نیز دوره فعلی و اینکه رئیس سازمان سینمایی نسبت به انتشار آن اعلام بلامانع بودن کرده است، گفت: اگر ایشان در این باره قول داده‌اند حتما این اتفاق خواهد افتاد، چون هم در دوره 34 و هم دوره 35 جشنواره همه چیز کاملا مشخص و شفاف است و تأکید بر شفاف‌سازی بوده است. بنابراین اگر قول و دستوری در این باره وجود دارد ما آمادگی داریم تا تمام هزینه‌های مالی جشنواره سی‌وچهارم فجر و نیز حامی مالی را اعلام کنیم.

 

بابت وضعیت بلیت‌فروشی عذرخواهی کردم

 

به گزارش ایسنا، بیشترین بخش نشست دبیر جشنواره فیلم فجر به سامانه بلیت‌فروشی و مشکلات پیش آمده درباره آن اختصاص داشت که حیدری در این باره توضیح داد: در این کشور اتفاقات زیادی می‌افتد ولی کسی عذرخواهی نمی‌کند ولی من بر خود لازم می‌دانم که از همه مردم و همچنین شهروندان تهرانی به خاطر مشکلات پیش آمده عذرخواهی کنم و همچنین عذرخواهی می‌کنم که با معذوریت مکانی روبرو هستیم.

او ادامه داد: برای این سامانه قصد داشتیم یک آورده جدید برای سینما بیاوریم و طی جلسات زیادی که در شش ماه اخیر داشتیم یکی از شرکت‌های معتبر به ما پیشنهاد داد و این مسئله توسط کارشناسان سینما، مدیرعامل خانه سینما و نیز شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما با تمام مشکلاتش در جلساتی بررسی شد اما متأسفانه در روز اول رونمایی با مشکل روبرو شدیم و دیدیم سرعت سامانه کُند است. با این حال ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند که از امروز می‌توانند بلیت‌هایشان را تهیه کنند و در شهرستان‌ها هم از پنج‌شنبه امکان تهیه بلیت وجود دارد.

حیدری درباره سهمیه دانشجویی و نبود تخفیف برای بلیت‌ها اظهار کرد: با توجه به قیمت‌هایی که در کشور وجود دارد آنچه برای بلیت تعیین کرده‌ایم رقم معقولی است اما ظرفیت صندلی‌هایمان بیش از ۹ هزار نفر نیست و این تعداد برای علاقه‌مندان به جشنواره پاسخگو نیست. همچنین امسال سه میلیارد تومان کمک نقدی برای نمایش فیلم‌ها به استان‌ها داده‌ایم که امیدواریم دیگر مردم هم در شهرهای مختلف از این امکان استفاده کنند.

 

شرکت بلیت‌فروشی به ما خسارت می‌دهد

 

دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر  درباره پرداخت خسارت بابت مشکلات پیش آمده در سایت هم توضیح داد: تفاهم‌نامه‌ای میان سامانه با جشنواره منعقد شده و قرار بر این بود که برای صرفه‌جویی بسیاری از هزینه‌هایی که در سال‌های قبل پرداخت می‌شد امسال اتفاق نیفتد. در واقع تصمیم داشتیم این سامانه یک آورده جدید باشد اما با توجه به مسائل پیش آمده طبق تفاهم‌نامه میان دبیرخانه جشنواره و این شرکت آن‌ها باید خسارتی را پرداخت کنند.

او تأکید کرد: با توجه به زمان اندکی که تا برگزاری این رویداد سینمایی داشتیم برای جایگزینی سامانه فرصتی نبود مخصوصا اینکه بلیت‌ها سری فروش می‌روند و باید شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

او اضافه کرد:‌ ۱۵ هزار نفری که ثبت نام کرده‌اند می‌توانند با ارائه کارت ملی امروز و فردا بلیت‌های خود را بگیرند.

 

بازار سیاه بلیت در کار نیست / همه بلیت‌های فروخته شده را اعلام می‌کنیم

 

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تعداد زیادی از بلیت‌ها به صورت فله‌ای و با قیمت‌های میلیونی در حال فروش در بازار سیاه هستند با تکذیب این موضوع گفت: در ساعات اولیه شروع به کار بلیت‌فروشی تعداد کمی بلیت فروخته شد که آن هم به صورت سری است و فقط هر نفر، دو سری می‌تواند دریافت کند. بنابراین کسی نمی‌تواند ۱۰ سری بلیت بخرد. اما برای اینکه مردم بدانند بازار سیاهی در کار نیست مسئولیت آن را از صفر تا ۱۰۰ می‌پذیرم و پس از پایان دریافت بلیت‌ها توسط مردم هم تعداد بلیت های فروخته شده را اعلام خواهیم کرد.

 

امسال 3 پردیس سینمایی، صبح‌ها میزبان فیلم‌های پرمخاطب شب قبل می‌شوند

 

او ادامه داد: سال گذشته 97 سانس فوق‌العاده در ساعت سه بامداد در سینماهای مردمی داشتیم که امسال در پردیس‌های کوروش، ملت و آزادی ساعت ۱۰ صبح را به سانس فوق‌العاده فیلم‌های پرمخاطب شب قبل اختصاص داده‌ایم و این سانس‌های فوق‌العاده صفر تا صدشان برای مردم است.

در بخشی از این نشست همچنین به گلایه انجمن منتقدان از جشنواره اشاره شد که حیدری در بخشی از پاسخ خود اظهار کرد: محمود گبرلو امسال مسئولیت برگزاری نشست‌ها را بر عهده دارد و قرار بر این است تا در تمام جلسات از منتقدان مختلف استفاده شود.

 

ادعا نمی‌کنم فیلم‌های امسال درجه یک هستند اما ....

 

دبیر جشنواره سی‌وپنجم جشنواره فجر در پایان این نشست با اشاره به اینکه کتاب قاب سی‌وپنجم شامل عکس‌های فیلم‌های جشنواره به همراه کاتالوگ به زودی منتشر می‌شود، گفت: ادعا نمی‌کنم که تمام فیلم‌های جشنواره امسال درجه یک هستند اما به هر حال توسط هیأت انتخاب برگزیده شده‌اند. با این حال تأکید می‌کنم این فیلم‌ها از نظر کیفی نسبت به سال‌های قبل در درجه بالاتری قرار دارند.

در ابتدای این نشست، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی فیلم فجر مروری بر هیات انتخاب، فیلم‌های انتخاب شده و داوران فیلم فجر داشت و خبر داد: افتتاحیه 9 بهمن ماه در برج میلاد برگزار می‌شود و در این مکان از دهم بهمن ماه نمایش فیلم‌ها آغاز خواهد شد و یازدهم نیز سینماهای مردمی نمایش فیلم‌ها را آغاز می‌کنند.

به گفته‌ی مدیر روابط عمومی فیلم فجر، نمایش فیلم‌ها در برج میلاد، از ساعت 13:30 با مستند آغاز می‌شود و آخرین سانس ساعت 23 است و بعد از هر فیلم نشست خبری برگزار می‌شود.



 تاريخ ارسال: 1395/11/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.