پرده سینما

بیانیه مشترک پنج نامزد اسکار: ما از تفکر براساس مرزها اجتناب می‌کنیم

پرده سینما

 







 

 

 

اصغر فرهادیشرق: اصغر فرهادی، فیلم‌ساز ایرانی نامزد اسکار، ضمن دادن پیامی به تجمع ضدترامپ، به‌همراه نامزدهای دیگر بهترین فیلم خارجی جشنواره فیلم اسکار بیانیه‌ای مشترک و تکان‌دهنده منتشر کردند.

به‌نقل از اسکرین، مارتین زاندولیت از دانمارک، هانس هولم از سوئد، اصغر فرهادی از ایران، مارن اِده از آلمان و مارتین باتلر و بنتلی دین، کارگردانان فیلم استرالیایی تنا، به‌عنوان سازندگان پنج نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار در یک بیانیه‌ مشترک، علیه موج ناسیونالیسمی که در آمریکا و دیگر کشورها ریشه دوانده موضع‌گیری کردند.

این کارگردانان نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اعلام کردند که جایزه اسکار امسال را صرف‌نظر از اینکه چه کسی برنده خواهد شد، به تمام مردم، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالانی تقدیم می‌کنند که برای ترویج اتحاد و درک و همچنین برای حمایت از آزادی بیان و شأن انسانی تلاش می‌کنند؛ ارزش‌هایی که این روزها محافظت از آنها از هر زمان دیگری حائزاهمیت‌تر است.

در این متن آمده است: «به نمایندگی از تمامی نامزدها، به صورت مشترک و قاطع، فضای متعصبانه و ناسیونالیسم موجود میان بخشی از جمعیت و متأسفانه سیاست‌مداران در آمریکا و بسیاری از دیگر کشورها را زشت می‌شماریم. ترس ایجادشده به سبب تفکیک افراد براساس جنسیت، رنگ، مذهب و... به‌عنوان وسیله‌ای برای توجیه خشونت موجب نابودی چیزهایی می‌شود که ما نه‌تنها به‌عنوان هنرمند بلکه به‌عنوان انسان به آنها بستگی داریم: تنوع فرهنگ‌ها، فرصت غنی‌شدن با چیزی که ظاهرا خارجی است و اعتقاد بر اینکه مواجهات انسانی ما را به سویی بهتر سوق می‌دهند. این دیوارهای تقسیم‌کننده مردم را از تجربه چیزی ساده اما بنیادین محروم می‌کنند و آن کشف این موضوع است که ما خیلی متفاوت نیستیم.

بنابراین ما از خودمان پرسیده‌ایم سینما می‌تواند چه کاری انجام دهد؟ اگرچه ما نمی‌خواهیم در قدرت سینما مبالغه کنیم، معتقدیم که هیچ رسانه دیگری چنین بینش عمیقی به شرایط دیگر انسان‌ها ندارد و احساسات ناآشنایی را به کنجکاوی، همدلی و دلسوزی تبدیل می‌کند، حتی برای کسانی که به ما گفته‌ شده دشمن ما هستند.

صرف‌نظر از اینکه چه کسی در روز یکشنبه (بامداد دوشنبه) برنده شود، ما از تفکر براساس مرزها اجتناب می‌کنیم. ما معتقدیم چیزی به‌عنوان بهترین کشور، جنسیت، مذهب و رنگ پوست وجود ندارد و می‌خواهیم این جایزه نمادی از اتحاد بین‌الملل و آزادی برای هنر باشد. حقوق انسانی چیزی نیست که آن را تقاضا کنید و به‌سادگی برای همه وجود دارد، به‌همین‌دلیل ما این جایزه را به تمام مردم، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و فعالانی تقدیم می‌کنیم که برای ترویج اتحاد و درک و همچنین برای حمایت از آزادی بیان و شأن انسانی تلاش می‌کنند، ارزش‌هایی که این روزها محافظت از آنها از هر زمان دیگری حائزاهمیت‌تر است».

 

فرهادی در جمع مخالفان

 

همچنین اصغر فرهادی یک پیام ویدئویی برای تجمع مخالفان علیه ترامپ ارسال کرد و با این پیام حمایت خود را از حرکت معترضان در مخالفت با سیاست‌های تفرقه‌افکن رئیس‌جمهور تازه آمریکا اعلام کرد. کمپ استعدادیابی یوتی‌ای تجمعی را در مخالفت با ترامپ و سیاست‌هایش برگزار کرد و اصغر فرهادی نیز برای این تجمع یک پیام ویدئویی فرستاد. فرهادی در پیامش گفته است: اقدام شما باعث دلگرمی من شد و من از این اقدام خوشحالم. در زمانی که سیاست‌مداران سعی می‌کنند نفرت‌پراکنی کنند و بین ادیان، فرهنگ‌ها و ملل اختلاف‌افکنی کنند، شما و جامعه سینمایی به مردم پیوستید و حرکت خوبی را علیه آنها انجام دادید و این اتحاد بسیار قابل‌توجه است.

امیدوارم این اتحاد ادامه داشته باشد و سرانجام آن باعث شود تا بی‌عدالتی از بین برود. فیلم‌سازان می‌توانند با چرخاندن دوربین‌هایشان به سمت ویژگی‌های مشترک انسانی کلیشه‌ها را از میان ببرند.


 تاريخ ارسال: 1395/12/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.