پرده سینما

"نفس" ایرانی نماینده اسکار شد/ ناگفته های هیئت انتخاب

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

اسفندیاری: عنوان یک فیلمساز زن، می‌توان به دیگر ویژگی‌های مثبت فیلم اضافه کرد

 

 

 

نفس ساخته نرگس آبیارفیلم نفس در مقام نماینده سینمای ایران برای رقابت در رشته اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، امیر اسفندیاری - سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی - اعلام کرد: با انجام مباحث نهایی و بررسی‌های کلی در خصوص چهار فیلم فهرست نهایی، این هیات با اکثریت آراء، فیلم نفس ساخته نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد.

اعضاء هیات امید دارند فیلم برگزیده بتواند با پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، نمودی دیگر از ظرفیت‌های سینمای نوین ایران را به طیفی گسترده تر از مخاطبین بین‌المللی بشناساند.

بنا بر این گزارش در سال جاری، این هیات با میزبانی بنیاد سینمایی فارابی و در نتیجه تعامل مستقیم با سازمان سینمایی و خانه سینما، با عضویت سیروس الوند (کارگردان)، مجید انتظامی (آهنگساز)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، کمال تبریزی (کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه کننده)، رسول صدرعاملی (کارگردان)، جواد طوسی (منتقد)، رضا کیانیان (بازیگر) و امیر اسفندیاری (معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) تشکیل شد.

طی بیست و سه سال معرفی منظم فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، سینمای نوین ایران توانسته به سه نامزدی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و یک نامزدی اسکار بهترین فیلمنامه دست پیدا کند که در نهایت، با دریافت دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در میان کلیه مدعیان عرصه سینمای جهان به سابقه‌ای درخور توجه در این رخداد بزرگ دست یافته و به همین واسطه، سقف فروش فیلم‌های ایرانی در کشورهای دیگر را به شدت افزایش داده است.

 

امیر اسفندیاری: هیچ ملاحظه‌ای در انتخاب نفس نبود

 

 

امیر اسفندیاریامیر اسفندیاری تأکید کرد: هیأت انتخاب معرفی فیلم به اسکار فیلم نفس را براساس کیفیت، زبان بین‌الملل و اتفاقات خوب داخلی و خارجی برگزیده و به هیچ وجه هیچ ملاحظه‌ای به ویژه سیاسی در انتخاب یا رد شدن فیلم‌ها مدنظر نبوده است.

سخنگوی هیأت انتخاب سینمای ایران برای معرفی اثری به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی درباره انتخاب فیلم نفس به کارگردانی نرگس آبیار از میان چهار گزینه مالاریا، رگ خواب، ویلایی‌ها و نفس در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد: هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی هر سال باید فیلمی را از ظرفی که در اختیارش قرار می‌گیرد معرفی کند و برای این دوره از تاریخ هشتم مهرماه سال گذشته تا هشتم مهرماه امسال 103 فیلم در ظرف سینمای ایران قرار داشت که یا اکران شده یا در برنامه اکران قرار دارند. این هیأت پس از بررسی به فهرستی از 10 فیلم رسید و بعد از میان آن‌ها چهار فیلم معرفی شدند که پس از بحث و بررسی و بازبینی مجدد برخی از آن‌ها با اکثریت آرا به این نتیجه رسیدیم که با در نظر گرفتن جمیع جهات نفس برگزیده شود.

اسفندیاری با بیان اینکه انتخاب فیلم از میان آثار موجود کار بسیار سختی بوده است، گفت: البته سخت‌ترین کار ما در مرحله‌ای بود که باید از میان 103 فیلم، 10 فیلم را انتخاب می‌کردیم، یعنی 93 فیلم باید حذف می‌شدند که البته آن 10 فیلم هم از نظر هیأت انتخاب قابل توجه و تأمل بودند و پس از آن با در نظر گرفتن مسائل مختلف از جمله کیفیت فیلم، مسائل فنی،‌ تصویر، موفقیت‌های بین‌المللی و بدون در نظرگرفتن مسائل سیاسی یا غیره  تلاش شد فیلمی انتخاب شود که به خوبی بتواند سینمای ایران را نمایندگی کند.

وی با اشاره به اینکه فیلم نفس ویژگی‌های مثبتی دارد که سازنده آن را هم به عنوان یک فیلمساز زن، می‌توان به دیگر ویژگی‌های مثبت فیلم اضافه کرد، ادامه داد:  تا به حال 23 دوره فیلمی از ایران به اسکار معرفی شده و در هر دوره تأکید کرده‌ایم که بهترین گزینه را از میان فیلم‌های موجود انتخاب می‌کنیم. در این بین یکسری حواشی پیش می‌آید در حالی که امکان رسیدگی به آن فیلم‌ها اصلاً نبوده است، چرا که ما فهرست بررسی خود را براساس آثار اکران شده از اداره نظارت و ارزشیابی می‌گیریم. ضمن اینکه باید به یاد داشته باشیم فیلم‌هایی که تاکنون از ایران انتخاب شده‌اند دسته‌بندی‌های متفاوتی داشتند و طیف‌های متفاوت و متنوعی از سینمای ایران را به نمایش گذاشته‌اند.

اسفندیاری در پاسخ به اینکه با توجه به موفقیت‌های اخیر سینمای ایران در اسکار، چقدر به موفقیت فیلم نفس امیدوار است؟ گفت: پاسخ این سوال به مسائل مختلفی بستگی دارد و اگر نفس بتواند یک پخش‌کننده آمریکایی داشته باشد تا فیلم به درستی به هیأت انتخاب اسکار معرفی شود و آن‌ها فیلم را ببینند یعنی پشتیبانی خوبی از فیلم صورت گیرد، می‌توان امیدوار بود که نفس موفقیتی کسب کند چرا که هیأت انتخاب با این رویکرد فیلمی را برای شرکت دراسکار معرفی می‌کند که نسبت به دیگر فیلم‌ها شانس موفقیت بیشتری داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته این را هم در نظر داشته باشیم که ایران نسبت به کشورهایی که صاحب سینما هستند و سال‌های طولانی است فیلمی را به اسکار معرفی می‌کنند حضور کوتاه مدتی داشته، اما در همین 23 دوره هم موفقیت قابل توجهی به دست آورده و این اتفاق خوبی است که هر سال توقع داشته باشیم اسکار بگیریم. با این حال قطعا کشورهای دیگری هم در این رقابت شرکت می‌کنند و امیدوار به موفقیت هستند.

 

 

کمال تبریزی: نفس بیشترین رای را آورد، البته فیلم‌های دیگر هم رای آوردند اما رای کمتری.

 

کمال تبریزیکمال تبریزی عضو هیأت انتخاب سینمای ایران برای معرفی فیلم به اسکار با اشاره به دلایل مختلف انتخاب فیلم نفس تاکید کرد: فکر می‌کنم اگر تهیه‌کننده فیلم شرایط مناسبی را برای پخش خارجی فیلم درآمریکا و برای اعضای آکادمی فراهم کند، واقعا دور از انتظار نیست که این فیلم با توجه به افکار عمومی درباره سینمای ایران یکی از نامزدهای فیلم خارجی در اسکار باشد، هرچند که احتمال آن زیاد نباشد.

این کارگردان سینمای ایران که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد در ابتدای سخنانش با اشاره به روند انتخاب فیلم توضیح داد: از میان 103 فیلم اکران شده در مرحله‌ی اول، 10 فیلم انتخاب شد و پس از بحث‌ها و گفتگوها به چهار فیلم و سرانجام به یک فیلم رسیدیم.

به گفته‌ی ‌کمال تبریزی، فیلم نفس با اکثریت آرا برای معرفی به آکادمی اسکار انتخاب شد و رقابت نزدیکی بین 4 فیلم نبود و نفس بیشترین رای را آورد، البته فیلم‌های دیگر هم رای آوردند اما رای کمتری.

 

او در پاسخ به اینکه آیا فیلم نفس می‌تواند نماینده مناسبی برای معرفی به آکادمی اسکار باشد؟ پاسخ داد: ما به‌صورت مطلق نمی‌توانیم بگوییم این فیلم قطعا مناسب است اما با توجه به موقعیت این فیلم نسبت به فیلم‌های دیگر، به نظرم انتخاب مناسب‌تری است.

تبریزی در عین حال مطرح کرد: همه فیلم‌ها واجد ارزش‌های خود بوده و فیلم‌های خوبی هستند اما فیلم نفس چند ویژگی دارد؛ از جمله اینکه با توجه به موضوع فیلم و نوع روایت‌اش مخاطب غیر ایرانی را بیشتر جذب می‌کند و برای آنها تازگی دارد و تصویر متفاوتی از ایران ارایه می‌دهد.

وی ادامه داد: نکته‌ی بعدی این بود که برای اولین‌بار یک بانوی فیلم‌ساز ایرانی، فیلمش به آکادمی اسکار معرفی می‌شود و این ممکن است در قضاوت نهایی تاثیر داشته باشد.

این عضو هیات انتخاب فیلم ایرانی به اسکار در بخش دیگری از این‌گفت‌وگو در پاسخ به اینکه آیا از نظر پخش کننده خارجی فیلم‌ها بحث زیادی درباره‌ی انتخاب فیلم بود و رقابت نزدیک؟ توضیح داد: متاسفانه چون فیلم‌های موجود پخش‌کننده‌های خارجی قوی نداشتند، بنابراین خیلی نتوانستیم در این زمینه بحث کنیم و به قولی رقابت نزدیکی بین فیلم‌ها نبود. به نظرم در میان فیلم‌های موجود نفس می‌تواند نماینده بهتری برای کشورمان باشد و اگر تهیه‌کننده یا تهیه‌کنندگانش بتوانند شرایط مناسبی برای پخش خارجی آن فراهم کنند، دور از انتظار نیست که اتفاقات خوبی برای آن بی‌افتد.

تبریزی درباره‌ی برخی اخبار غیر رسمی و فضاسازی‌های غیر حرفه‌ای که در چند روز اخیر درباره اسکار اتفاق افتاد،خاطرنشان کرد: متاسفانه جریانی در کشورمان به‌وجود آمده که برخی در فضای مجازی به خودشان اجازه می‌دهند حرفی را که پایه و اساسی ندارد، نقل کنند. غافل از آنکه این روند از آداب اخلاقی و حرفه‌ای رسانه‌ای به دور است.

او تصریح کرد: به نظرم برخی از این اخبار قطعا می‌تواند از سوی هیات انتخاب و معرفی فیلم ایرانی به اسکار پیگیرد قانونی داشته باشد.



 تاريخ ارسال: 1396/6/29
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>amirhosein:

"nafas" behtarin entekhab ast

0+0-

دوشنبه 3 مهر 1396



>>>سعید مهرپور:

نفس شانسی در اسکار ندارد اما ویلایی ها یک فیلم سرپای دفاع مقدسی است که از تکنینک های ناب و سوژه ای تازه بهره میبرد اما کج سلیقگی مانع از رفتن فیلم به اسکار میشود / حیف که سینمای ایران دست چند نفر است و استعداد کشی در آن موج میزند. راه را برای تازه نفسان سینما باز کنیم و شعار ندهیم. یا علی

2+0-

دوشنبه 3 مهر 1396




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.