پرده سینما

امسال میزان آراء مردمی جشنواره فیلم فجر بیشتر خواهد بود

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

مسئول بخش آرای مردمی سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: امسال فرایند رای‌دهی توسط خود مردم و بیرون از دایره صندوق و نظارت مستقیم ما انجام می‌شود، بنابر این هر لحظه که احساس کنیم مسئله‌ای سلامت این رأی‌گیری را به خطر انداخته و به باور برسیم حتماً اعلام خواهد شد.

علی آشتیانی‌پور در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نحوه ثبت آرای مردمی به صورت الکترونیکی،بیان کرد: امسال مانند سال گذشته صندوقی برای آرا وجود نخواهد داشت و تمام بلیت‌های فروخته شده دارای کد هستند و در چند سبد مجزا آرا جمع‌آوری خواهند شد.

او درباره این چهار سبد توضیح داد: یک گروه بلیت‌هایی بوده که به صورت پیش فروش از طریق سینما تیکت فروخته شده، بخشی دیگر بلیت‌هایی است که از طریق گیشه سینماها فروخته می‌شوند، بخشی هم توسط نهادها و ارگان‌ها خریداری شده است و بخشی دیگر هم در اختیار صاحبان آثار و سالن‌ها قرار گرفته است. کدها در این چهار طبقه دسته‌بندی شده‌اند و در اختیار مردم قرار گرفتند و پیش‌بینی‌هایی کردیم که بتوانیم کنترل مناسبی بر روی آرا داشته باشیم.

آشتیانی پور با تأکید براینکه "خواهشمندیم مردم از بلیت‌هایشان به خوبی مراقبت کنند"، گفت: هر فرد تا حداکثر یک ساعت بعد از اتمام فیلم فرصت دارد که در رأی‌گیری شرکت کند و امکان استفاده از کدها هرگز در هیچ سالن و یا سانس دیگری وجود نخواهد داشت. بنابراین خواهش داریم که مردم یا در این رأی‌گیری شرکت کنند و یا اینکه کُد خود را از بین ببرند.

مسئول ستاد برگزاری آرای مردمی درباره نحوه کار رأی‌گیری گفت: آرا به صورت خام از طریق سینما تیکت در اختیار ما قرار می‌گیرد، سپس ما در ستاد خانه سینما مانند سال گذشته داده‌ها را با حضور کارشناسان آمار به نرم‌افزار می‌دهیم و در نهایت نتیجه اعلام می‌شود. سخت‌ترین کار ما این بخش خواهد بود که بتوانیم به جدول عدالت برسیم. در آن جدول ما سانس‌ها، جغرافیای اکران هر فیلم و فرصت‌هایی که یک نمایش دارد را در نظر می‌گیریم و براساس آن ظرفیت فیلم‌ها بررسی می‌شود. ممکن است بعضی بگویند سانس ساعت ۹ شب یک فیلم در سینما آزادی با ساعت  4 بعدازظهر سینمای دیگر متفاوت است بنابراین در بررسی آرا لحاظ شده است و براساس یک اعتدال و ظرفیت یکسان عمل خواهد شد. حتی روزهای ابتدایی و انتهایی اکران نیز در این مورد تأثیرگذار هستند.

او با اشاره به اینکه "دامنه کار و میزان مشارکت امسال بیشتر است بنابر این تخلف در آن کمتر و بی‌اثرتر خواهد بود"، بیان کرد: به دلیل اینکه من در مجموعه سنتی نظارت جدی‌تری در تمام بخش‌ها داشتم، انجام آن آرامش بخش‌تر بود اما امسال همه تلاشمان را براین بوده که دقت و مراقبت جدی‌تری بر روی آرا داشته باشیم و از آنجایی که این طرح در مرحله آزمون و خطاست ممکن است مواردی هم پیش بیاید. امسال تمام سالن‌ها و سانس‌ها کد رأی‌گیری دارند. بنابراین احتمالا آرا چند برابر سال گذشته خواهد بود. تصور ما بر این است که وقتی میزان رأی‌گیری و مشارکت بالاتر باشد، تخلف در آن بی‌اثرتر خواهد بود.

آشتیانی پور ادامه داد: سبدهایی که ممکن است در آن تخلف صورت بگیرد کاملا مشخص است. بخشی که در اختیار مردم است نمی‌تواند دخل و تصرفی در آن صورت بگیرد. سبدهایی هم که توسط نهادها خریداری شده‌اند و یا در گیشه فروخته می‌شوند تمام مشخصات فرد در زمان مشارکت در رأی‌گیری مانند تلفن‌اش در اختیار سینماتیکت است و این امکان وجود دارد که به تک‌تک آرا رجوع کنیم و در صورت نیاز از طریق خانه سینما در اختیار صاحبان فیلم قرار بگیرد. از همه این نکات مهم‌تر این است که امسال ۲۲ فیلم داریم و قرار است فقط یک فیلم سیمرغ بگیرد. طبیعتا می‌توانند ۲۱ نفر دیگر ناراضی باشند و این مشکل که هست که ما مورد نقد قرار بگیریم. البته تمامی اسناد موجود است تا در اختیار هر کس که معترض باشد قرار بگیرد. سال گذشته هم دو نفر از صاحبان فیلم می‌خواستند بدانند که آرا چگونه بوده و ما هم در اختیارشان گذاشتیم.

وی همچنین اضافه کرد: امسال با توجه به اینکه فرایند رای‌دهی توسط مردم و بیرون از دایره صندوق و نظارت مستقیم ما قرار می‌گیرد از دایره توان ما خارج است و متکی هستیم به یک سیستم اینترنتی، در آن بخش ما قدرت و اختیاری نداریم و شرایط خودش را دارد ولی آن بخشی که داده‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد، مراقب لازم مانند سال‌های گذشته خواهیم داشت و اما هر لحظه که احساس کنیم مسئله‌ای سلامت این رأی‌گیری را به خطر انداخته است و به باور برسیم حتما اعلام خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که هر دو روش سنتی و اینترنتی در این دوره اجرا شود، بیان کرد: این از پیشنهادهای اولیه ما بود اما به دو دلیل امکان انجامش وجود نداشت؛ یک دلیل آنکه تصمیم بر آن بود که در این دوره از جشنواره در هزینه‌هایی که قابل پیشگیری هستند صرفه‌جویی کنیم. بنابراین امکانش نبود که هر دو راه را انجام دهیم و اینکه می‌خواستیم برای یک بار هم که شده این اتفاق انجام شود و نکته دوم اینکه اگر می‌خواستیم هر دو روش را اجرا کنیم براساس سابقه‌ای که مردم داشتند به روش سنتی روی می‌آوردند و استقبالی از روش اینترنتی نمی‌شد.

آشتیانی پور در پایان اضافه کرد: در هر دو شیوه سنتی و اینترنتی عملیات ستادی ما یکی است. با این تفاوت که امسال میزان آرا بیشتر خواهد بود و کار بیشتری هم خواهد برد بنابراین امکان دارد که امسال سرعت شمارش داده‌ها بیشتر شود. اطلاع‌رسانی عمومی هم به صورتی خواهد بود که وقتی همه فیلم‌ها حداقل یک بار فرصت اکران عمومی برایشان فراهم شود اعلام شوند و احتمالا این امر بعد از روز سوم جشنواره امکان‌پذیر خواهد بود.



 تاريخ ارسال: 1396/11/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.