پرده سینما

پرسه در اولین روز سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر/ اولین روز اهالی رسانه‌

پرده سینما







 

 

نخستین روز جشنواره سی وششم در پردیس ملتاولین روز جشنواره فیلم فجر در دوره سی و ششم برای اهالی رسانه متفاوت از چند سال قبل آغاز شد که آن هم تحت تاثیر تغییر مکان برگزاری سینمای رسانه‌ها از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت بود.

به گزارش ایسنا، طی چند سال اخیر برج میلاد به عنوان کاخ جشنواره فیلم فجر میزبان اهالی رسانه و هنرمندان بود؛ مکانی که هر ساله انتقاداتی را اهالی رسانه نسبت به آن مطرح می‌کردند اما امسال دست اندرکاران این رویداد تصمیم گرفتند که پردیس سینمایی ملت را جایگزین، آن مکان بکنند.

در سینمای رسانه‌ها طبق برنامه‌ریزی انجام شده، نمایش فیلم‌ها قرار است از ساعت ۱۴ آغاز شود که در روز جمعه فیلم اول (کامیون به کارگردانی کامبوزیا پرتوی) به دلیل دیر رسیدن عوامل فیلم به بخش ویژه‌ی استقبال (که همراه با تدارک محلی برای عکاسی توسط عکاسان است) با ۲۰ دقیقه تاخیر اکران شد.

این فیلم تقریبا جادهای که بیشتر قسمت‌های آن داخل یک کامیون می‌گذشت، آن طور که انتظار می‌رفت رضایت تماشاگران خود را که پس از ۱۳ سال فیلمی از کامبوزیا پرتوی ( خالق کافه ترانزیت) می‌دیدند، جلب نکرد.

یکی از شخصیت‌های این فیلم‌ زنی از طایفه ایزدی‌های عراق بود که در اثر حملات داعش زندگی و خانواده خود را از دست داده و برای یافتن شوهرش به ایران آمده بود.

بازی سعید آقاخانی در نقش راننده کامیون، بازی متفاوتی بود و برخی منتقدان و اهالی رسانه پیش بینی کردند که نامزد دریافت سیمرغ بازیگری شود.

سعید آقاخانی  در چند سال اخیر برای بازی در خداحافظی طولانی سیمرغ بازیگری را گرفت؛ این بازیگری که در نقشهای کمدی بیشتر شناخته شده است،چند سالی است که به نقشهای جدی روی آورده است.

در فیلم کامیون نیکی کریمی در نقش خودش یعنی یک بازیگر شناخته شده سینما، نقشی کوتاه ایفا کرده بود که دقایق کوتاه حضورش نظر مخاطبان را جلب نکرد.

دومین فیلم روز اول جشنواره در سینمای رسانهها از کارگردانی بود که او هم مانند پرتوی پس از سالها فیلم ساخته است. منیژه حکمت در فیلم جاده قدیم  که با بازی مهتاب کرامتی در نقش اصلی ساخته شده است، احوالات خانوادهای را روایت می‌کند که زنی در آن توسط راننده یک ماشین دربستی در خیابان مورد تعرض قرار گرفته است.

حکمت در نشست خبری این فیلم گفت که عاشق دهه هشتادی هاست که هیچ تابویی ندارند و تکلیفشان در زندگی کاملا معلوم است.

او همچنین اعتراض شدیدی نسبت به در اختیار گذاشتن بلیتهای فیلمها به ارگانها مطرح کرد و گفت: براساس آنچه در دو سینمای آزادی و مگامال و در صف ماندن مردم دیده، معتقد است که حضورش در جشنواره اشتباه بوده و برای تاکید بر این اعتقادش گفت: غلط کردم!

حکمت به همراه تمام عوامل فیلمش که در پردیس ملت حاضر بودند، لباس یکدست مشکی پوشیده بودند که یکی از خبرنگاران آن را به جنبشی که در هالیوود پس از ماجرای تعرض به بازیگران زن پیش آمده بود مرتبط دانست ولی حکمت با طفره رفتن از جواب صریح به این نکته، گفت که برای اکران عمومی برنامهای ویژه و سورپرایز درنظر دارند.

سومین فیلم اکران شده در روز اول جشنواره انیمیشن فیلشاه بود که با بیش از ۳۰ دقیقه تاخیر نسبت به ساعت ۲۰ اعلام شده به نمایش درآمد و البته مانند دو فیلم قبلی صف طولانی پشت در سالن شماره سه وجود نداشت.

فیلشاه که آخرین فیلم نمایش داده شده برای اهالی رسانه بود اگر چه رضایت بیشتری را نسبت به دو فیلم قبلی به دست آورد اما با استقبال کمتری روبرو شد و همین موضوع گله کارگردان این انیمیشن را به همراه داشت. او در نشست خبری فیلم خود که طولانی هم شد بیان کرد که انتظار داشت، فیلمش با حمایت بیشتری از سوی اهالی رسانه روبرو می‌شد.

اما از نمایش فیلم‌ها که بگذریم مسئله پارکینگ و اینترنت همان طور که از قبل هم زیاد مورد بحث مجادله قرار داشت به مهمترین حاشیه تبدیل شد تا جایی که ترافیک نسبتا سنگینی برای ورود به پارکینگ از همان زمان اولین سانس در مسیر منتهی به پردیس به وجود آمد و عده‌ای هم اصلا نتوانستند وارد پارکینگ شوند و خودروهای خود را تا خیابان جردن  یا باشگاه انقلاب هم بردند که به نظر می‌رسد شاید این مسئله بیشتر از سر نوعی ناهماهنگی هم رخ داده باشد چون پیگیری ایسنا حاکی از ظرفیت داشتن پارکینگ‌ها بود.

قطع مداوم اینترنت داخل پردیس ملت از جمله مشکلات روز اول جشنواره برای خبرنگاران و عکاسان بود که نتوانستند برای ارسال عکس یا خبر از اینترنت مجموعه استفاده کنند.

سالن نشستهای خبری فیلم‌ها هم اگر چه برای ورود کنترل می‌شد، به دلیل شلوغی زیاد برای برخی عکاسان مشکلاتی را ایجاد کرد که باعث میشد بپرسند این تعداد عکاس به نمایندگی از چه رسانه‌هایی به محل برگزاری جشنواره راه پیدا کرده‌اند.

ضمن اینکه صدای سالن در نشست اول یا مشکلاتی همراه بود که در نشستهای بعدی رفع شد.

از دیگر نکات قابل توجه در نمایش فیلمها کیفیت نمایشی خوب سالن‌ها بود که گلایه‌های همیشگی برج‌ میلاد را برای نامناسب بودن صدا یا تصویر به دنبال نداشت.

در روزی که ابراهیم حاتمی کیا نمایش فیلم خود را در اکران مردمی در یکی از سینماهای مشهد متوقف کرد، در پردیس ملت و پیش از نمایش فیلم‌ها اعلام شد که برای رعایت حقوق فیلمسازان سالن‌ها به دوربین مدار بسته مجهز هستند.

 همچنین پیش از نمایش فیلم کامیون و قبل از پخش آنونس جشنواره، آنونس جشنواره جهانی فیلم فجر به تاریخ اردیبهشت ۹۷ پخش شد که باعث تعجب شد.

اولین روز جشنواره در سینمای رسانه‌ها با وجود مسائلی که به آن اشاره شد نسبتا آرام سپری شد و ناآشنایی با فضای پردیس ملت بیشترین توجه حاضران را به خود جلب کرده بود.

آخرین سانس نمایش فیلم‌ها در حدود ساعت ۲۳ به پایان رسید که نبود تاکسی یا وسیله ایاب و ذهاب مطمئن برخی را دچار سردرگمی کرد.



 تاريخ ارسال: 1396/11/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حنانه شریعتی:

درود نقد نیمه تمام شما رو در برنامه شبکه سه هم دیدم و در این روزهای آغازین نظر زیادی نمیشه داد،بی‌صبرانه منتظر نقدهای بعدی شما هستم.موفق و سلامت باشید

1+0-

شنبه 14 بهمن 1396




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.