پرده سینما

رئیس جشنواره کن: به اسکار اهمیت نمی‌دهیم

پرده سینما

 







 

 

 

«تیری فرمو» دبیر باسابقه جشنواره کن به انتقادهای مربوط به این رویداد سینمایی و ترجیح استودیوهای فیلمسازی به حضور در جشنواره «ونیز» و «تورنتو» پاسخ داد. به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «تیری فرمو» دبیر جشنواره فیلم کن در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم مراکش  در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر عدم توفیق این جشنواره سینمایی در جذب فیلم‌های پرهزینه هالیوودی در سال اخیر و ترجیح استودیوهای بزرگ فیلمسازی به حضور در ونیز و تورنتو در مقایسه با کن، ضمن تاکید بر ماهیت بین‌المللی جشنواره فیلم کن گفت: آمریکا همیشه معیار کن نیست و بخش رقابتی ما متنوع است. ونیز فیلم «دزدان فروشگاه» ساخته «هیروکازو کورئیدا» و همچنین فیلم «کفرناحوم» ساخته «نادین لبکی» را نداشت و ماموریت مطلق جشنواره کن این است که میزبان فیلم‌هایی از سراسر جهان باشد. «تیری فرمو» دبیر باسابقه جشنواره کن به انتقادهای مربوط به این رویداد سینمایی و ترجیح استودیوهای فیلمسازی به حضور در جشنواره «ونیز» و «تورنتو» پاسخ داد.

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، «تیری فرمو» دبیر جشنواره فیلم کن در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم مراکش  در پاسخ به انتقادهایی مبنی بر عدم توفیق این جشنواره سینمایی در جذب فیلم‌های پرهزینه هالیوودی در سال اخیر و ترجیح استودیوهای بزرگ فیلمسازی به حضور در ونیز و تورنتو در مقایسه با کن، ضمن تاکید بر ماهیت بین‌المللی جشنواره فیلم کن گفت: آمریکا همیشه معیار کن نیست و بخش رقابتی ما متنوع است. ونیز فیلم «دزدان فروشگاه» ساخته «هیروکازو کورئیدا» و همچنین فیلم «کفرناحوم» ساخته «نادین لبکی» را نداشت و ماموریت مطلق جشنواره کن این است که میزبان فیلم‌هایی از سراسر جهان باشد.

وی ادامه داد: ما باید به این فکر دائم و دل‌مشغولی به فیلم‌های اروپایی و آمریکایی پایان دهیم، همانطور که دیدید «دزدان فروشگاه« از ژاپن برنده نخل طلا شد و «کفرناحوم» از لبنان نیز جایزه هیات داوران از آن خود کرد. ما معیارهای دیگری خارج از فصل جوایز سینمایی نیز داریم. برگزاری جشنواره کن در ماه می ممکن است از سوی برخی استودیوهای فیلمسازی برای ایجاد فضای مثبت رسانه‌ای برای فیلم‌ها خیلی زود قلمداد شود اما ما به جوایز اسکار اهمیت نمی‌دهیم. اسکار فوق‌العاده است و من هر سال در مراسم آن شرکت می‌کنم اما کن چیزی متفاوتی است.

«فرمو» همچنین گفت: اگر استودیوها از جشنواره کن عبور می‌کنند به دلیل بازتاب رسانه‌ای جهانی آن است، چرا که نمایش فیلم آنها در کن مورد پوشش رسانه‌ها قرار می‌گیرد و این مشکل استودیوهاست. آنها فیلم‌های بزرگ خود را نمی‌فرستند چون از سوی رسانه‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند. با این وجود فیلم‌های محبوب همچنان می‌توانند در فرش قرمز کن جایی برای خود داشته باشند، به همین دلیل است که ما امسال از فیلم «سولو: داستانی از جنگ ستارگان» دعوت کردیم. زرق و برق فرش قرمز و ستاره‌ها همچنان جنبه‌ای مهم از جشنواره کن هستند و من همچنان عاشق پروژه‌های بزرگ سینمایی هستم و این محصولات باید در کن احساس راحتی کنند.

دبیر جشنواره کن همچنین اذعان کرد که خوشم نمی‌آید که برخی فیلم‌ها جشنواره‌های دیگر را به کن ترجیح می‌دهند اما در نهایت هدفم حمایت از سینماست. جشنواره‌های سینمایی چون کن، برلین و ونیز همگی دوست هستند و آنچه در این میان اهمیت دارد این است که فیلم‌ها جای خود را پیدا کنند.

«تیری فرمو» همچنین از ساخت دنباله‌ای بر مستند «لومیر!» خبر داد اما گفت نمایش آن حداقل در دو سال آینده خواهد بود.

«تیری فرمو» که از سال ۲۰۰۰ دبیر اجرایی جشنواره کن است، طی این سال‌ها توانسته سلایق متنوع‌تری را چون فیلم‌های جریان اصلی باکیفیت و انیمیشن و مستند را در کنار آثار سینمای مولف به جشنواره‌ی کن بیاورد و با راه‌اندازی بخش کلاسیک در جشنواره کن تلاش زیادی برای ترمیم فیلم‌های کلاسیک ارزشمند سینمای جهان کرده است، ضمن این که وی ریاست جشنواره فیلم «لومیر» را نیز در زادگاهش لیون فرانسه بر عهده دارد.



 تاريخ ارسال: 1397/9/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.