پرده سینما

واکنش‌های انتقادی به هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر، در ششمین روز جشنواره

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

 

هیئت انتخاب سی و ششمین جشنواره فجرششمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی سپری شد که نمایش سه فیلم کم‌کیفیت داستانی در این روز با انتقاد و واکنش های خبرنگاران و منتقدان در سینمای رسانه‌ها (پردیس ملت) همراه شد.

به گزارش ایسنا، دوشنبه پانزدهم بهمن، جشنواره فیلم فجر به نیمه راه خود رسید، اما فیلم‌هایی که در این روز در پردیس ملت برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد، رضایت آن‌ها را جلب نکرد و کیفیت متوسط رو به پایین آن‌ها سبب طرح انتقاد نسبت به حضور این فیلم‌ها در جشنواره شد و این سوال را پیش آورد که اگر از میان حداقل یکصد فیلم، این آثار برای بخش مسابقه اصلی و نگاه نو انتخاب شده‌اند، پس وضعیت فیلم‌های رزرو جشنواره یا آن‌هایی که به این رویداد راه نیافته‌اند، چه بوده است؟

 * در این روز تم اصلی سه فیلم به نمایش درآمده از بخش "سودای سیمرغ" و "نگاه نو" ، قتل و قصاص بود و دیگر وجه مشترک آن‌ها نشست‌های مطبوعاتی کم و بیش حاشیه‌داری بود که مانند روز قبل باز هم نوع پرسش‌ها و نیز چالش میان مجری نشست‌ها (محمود گبرلو) و ادعای برخی خبرنگاران مبنی‌بر محافظه کاری وی و نخواندن تمام سوالات بحث و جدل‌هایی را ایجاد کرد.

 

* فیلم "یلدا" به کارگردانی مسعود بخشی از فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره بود که یکی از انتقادات اصلی واردشده به آن، تلویزیونی بودن فیلم بود به‌ویژه آن‌که داستان فیلم در یک برنامه تلویزیونی که شباهت زیادی به "ماه عسل" داشت، می‌گذشت. در این فیلم قرار بود یک قاتل بخشیده شود و کارگردان تاکید داشت که موضوع فیلم بخشش است نه قصاص، در حالی که همین مسئله و پررنگ شدن موضوع قصاص بحث‌هایی را در نشست خبری ایجاد کرد؛ چون این فیلم یک تهیه کننده فرانسوی هم دارد و برای برخی این سوال پیش آمده بود که موضوع قصاص که بر اساس مبانی اسلام در قرآن ذکر شده، چطور برای خارجی‌ها قابل درک بوده که حاضر به تولید مشترک شده‌اند؟!

یلدانکته دیگر فیلم تعدد زوجین یکی از شخصیت‌ها بود که کارگردان درباره هر دو موضوع تایید کرد: برای تهیه‌کنندگان فرانسوی چندان این مسائل مفهوم نبود اما خودش از این‌که این فیلم با این شرایط موضوعی قابل درک و فهم در ایران است، کافی خواهد بود.

 

(همچنین خبرگزاری «مهر» در یادداشتی درباره این فیلم نوشت : جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر در حالی از نیمه عبور می‌کند که رونمایی از برخی فیلم‌ها این سوال را به صورت جدی پیش کشیده که کدام «سلیقه» برفرآیند «انتخاب» این آثار حاکم بوده است؟ ترکیب فیلم‌های اکران شده در پردیس سینمایی ملت همزمان با ششمین روز جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر، یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌ها تا به اینجا بوده است؛ ترکیبی با چند نقطه امیدواری اندک و چندین افسوس بزرگ! واقعاً اثری مانند «یلدا» منطبق بر کدام «سلیقه سینمایی» می‌تواند قابل دفاع قلمداد شود؟ کدام یک از هفت عضو محترم هیأت انتخاب جشنواره سی‌وهفتم می‌تواند پای آن بایستد و صراحتاً چنین اثری را منطبق بر «سلیقه سینمایی» خود معرفی کند؟ حتی یک عضو هم ما را قانع می‌کند و پیگیر «رأی اکثریت» نیستیم!)

 

* فیلم بعدی «جمشیدیه» نام داشت به کارگردانی یلدا جبلی که بازهم در این فیلم شخصیت اصلی با بازی سارا بهرامی به‌دلیل ارتکاب به قتل محکوم به قصاص شده است. البته به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های اصلی فیلمساز از ساخت این اثر، رواج یافتن الفاظ رکیک در سطح شهر میان مردم به هنگام عصبانیت یا فحش دادن از سر خشم در مکان‌های عمومی مثل استادیوم‌های ورزشی بوده، ولی پرداختن به این مسأله آن‌قدر به شکل غُلو شده رخ می‌دهد که آن را به شعار تبدیل می‌کند و همین امر یکی از موارد انتقاد به فیلم بود هرچند کارگردان چندان آن را قبول نداشت.

جمشیدیههمچنین انتخاب کیومرث پوراحمد به عنوان یکی از بازیگران فیلم و نیز بهرام عظیمی در نقش قاضی دادگاه بارها با خنده تماشاگران روبه‌رو شد که آن‌ها را در قامت و تناسب چنین نقشی باور نداشتند.

 

 

* نشست خبری این فیلم هم با پرسش‌هایی همراه بود که کمتر جواب دقیق داده شد جز آنچه سارا بهرامی درباره سیمرغ فجر گفت و این‌که از الان به کسی که این جایزه را می‌برد، تبریک می‌گوید.

 

 

* فیلم سوم جشنواره آخرین ساخته علیرضا رئیسیان با نام «مردی بدون سایه» بود که با وجود بازی زوج لیلا حاتمی و علی مصفا، برخی دیالوگ‌ها و روند داستان با خنده‌های بلند تماشاگران‌ که نوعی واکنش انتقادی به فیلم‌هاست همراه بود.

 

 

* در کنار این سه فیلم، انیمیشن «بنیامین» هم در پردیس ملت نمایش داده شد که باز هم کم‌توجهی اهالی رسانه و منتقدان سبب اعتراض سازندگان شد و این‌که اگر قرار است این‌گونه فیلم انیمیشن با بی‌توجهی روبه‌رو شود، چرا آن را در جشنواره می‌پذیرند؟

 

 

*  اما از فیلم‌های روز ششم جشنواره که بگذریم، به چند اتفاق حاشیه‌ای دیگر می‌توان اشاره کرد، از جمله حذف یک فیلم دیگر از گردونه رقابت در آرای مردمی. به این ترتیب با حذف فیلم "قسم"، فیلم‌های "متری شش و نیم"، "جاندار"، "شبی که ماه کامل شد"، "ماجرای نیمروز دو"، "۲۳ نفر"، "غلامرضا تختی"، "سرخپوست" و "قصر شیرین" هشت فیلم با رای بالا در بهترین‌های مردمی هستند.

 

 

* دیگر اتفاق ویژه این روزها، آغاز اکران فیلم‌ها برای ناشنوایان و تحت عنوان "سینما سکوت" است که در پردیس کوروش به‌طور جدی با فیلم "۲۳ نفر" فعالیتش را آغاز کرده است.

 

 

* با وجود آن‌که خبر استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی جدی از مدت‌ها پیش در رسانه‌ها منتشر شده و سیدعباس صالحی هنوز اظهارنظر صریح و روشنی در این باره نکرده، اما خبرها حاکی از این است که با وجود احتمال در شرف پایان بودن حضور وی در وزارت فرهنگ و ارشاد، او همزمان با جشنواره‌های فجر خیلی جدی کار خود را پیگیری می‌کند و روز دوشنبه هم با حضور در مشهد به سینما هویزه این شهر سر زد. همچنین شنیده شده که قرار است او در یکی دو روز آینده از کاخ جشنواره در پردیس سینمایی ملت بازدید کند.

 

 

* یک خبر دور از انتظاری که در روز ششم جشنواره منتشر شد، خداحافظی پولاد کیمیایی از سینما به‌دلیل مهاجرت بود.‌ او در یادداشتی کوتاه نوشته، ممکن است خیلی زود به کشور بازگردد اما شاید هم مدتی طولانی این اتفاق نیفتد؛ با این حال از مدت زمانی که در سینما گذرانده، ابراز خشنودی کرده ولی معلوم نیست آیا بازخوردهایی که بابت نمایش فیلم «معکوس» به‌عنوان اولین تجربه فیلمسازی در جشنواره فجر امسال داشته، او را در این کار مصمم کرده است یا خیر؟!

 

 

* از میان هنرمندانی که در روز ششم در کاخ جشنواره حضور داشتند، می‌توان به لیلا حاتمی، علی مصفا، پانته‌آ پناهی‌ها، سارا بهرامی،حامد کمیلی، نسیم ادبی، فرشته صدرعرفایی، محمدرضا دلپاک، فردین خلعتبری و بهناز جعفری اشاره کرد. ضمن این‌که رکورد بیشترین حضور هم در اختیار علی مصفا است که تاکنون ۴ بار در نشست‌های مختلف فیلم‌ها به عنوان بازیگر یا تهیه‌کننده حضور داشته است.

 



 تاريخ ارسال: 1397/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.