پرده سینما

پولانسکی آزاد ‌‌شد؛ سوئیس درخواست استرداد فیلمساز زندانی به آمریکا را رد کرد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روزنامه لس آنجلس تایمز چهارشنبه اول فوریه 1978 که خبر فرار پولانسکی از ایالات متحده را منتشر کرده است دولت سوییس روز دوشنبه به طور رسمی با درخواست آمریکا درمورد استرداد رومن پولانسکی فیلمساز صاحب نام برنده اسکار به این کشور مخالفت کرد.

مقامات قضایی آمریکا از ماه‌ها پیش به دنبال استرداد پولانسکی از سوییس بودند تا به اتهام ارتباط غیرقانونی با دختری 13 ساله در سال 1978، محاکمه شود. مقامات قضایی سوییس می‌گویند مقامات آمریکایی حاضر نشدند متن یک شهادت محرمانه درمورد محکومیت پولانسکی در فاصله سال 1977 تا 1978 را در اختیار آنها قرار بدهند. تصمیم شگفت‌انگیز دولت سوییس می‌تواند به سه دهه تلاش ایالات متحده آمریکا برای مجازات پولانسکی پایان بدهد، مگر اینکه او به کشور دیگری سفر کند که حاضر باشد وی را به لس آنجلس تحویل بدهد.

کارگردان فیلم‌های بچه رزماری و محله چینی‌ها سال 1978 در همان روزی که قرار بود حکم محکومیتش اجرا شود، از آمریکا به فرانسه گریخت و دیگر به این کشور بازنگشت. فرانسه که پولانسکی اکنون شهروند آن محسوب می‌شود، هیچگاه شهروندان خود را مسترد نمی‌کند و پس از جنجال‌های ناشی از بازداشت فیلمساز لهستانی‌تبار در سوییس، اینکه دیگر کشورها بخواهند او را دستگیر کنند، خیلی محتمل نیست.

پولانسکی 26 سپتامبر پارسال وقتی برای دریافت جایزه یک عمر دستاورد از جشنواره فیلم زوریخ به سوئیس سفر کرده بود، با حکم مقامات قضایی آمریکا بازداشت شد. او پس از حدود دو ماه با سپردن وثیقه 5/4 میلیون دلاری از زندان آزاد شد، اما از آن زمان در کلبه شیک خود در تفریحگاه کوهستانی گشتاد در سوئیس در حبس خانگی بود.

اولین ویدمر-شلومف وزیر دادگستری سوییس، گفت: «آقای پولانسکی از ساعت 12:30 امروز (دوشنبه) آزاد است.» مقامات لس آنجلس و واشینگتن نمی‌توانند به تصمیم سوییس اعتراض کنند.

پولانسکی در دادگاه اول با شش مورد اتهام از جمله آزار و اذیت با استفاده از مواد مخدر روبرو شد، اما در نهایت در یک مورد رابطه جنسی غیرقانونی مجرم شناخته شد. قاضی پرونده پذیرفت به دیگر موارد اتهامی رسیدگی نشود و در عوض پولانسکی 90 روز در زندان تحت ارزیابی روانی قرار بگیرد.اما مسئول ارزیابی پس از 42 روز تشخیص داد پولانسکی به لحاظ ذهنی مشکلی ندارد و بعید به نظر می‌رسد بار دیگر عمل خلاف قانون انجام بدهد. او از زندان آزاد شد، اما قاضی پرونده تصمیم گرفت بار دیگر او را به زندان بفرستد تا 90 روز کامل شود و پس از آن از پولانسکی بخواهد داوطلبانه آمریکا را ترک کند.

پولانسکی اول فوریه 1978 شب پیش از اجرای حکم از آمریکا گریخت. مقامات سوییس از واشینگتن خواسته بودند متن شهادت محرمانه راجر گانسن، دادیار دادگاه اول رسیدگی به اتهامات پولانسکی در لس آنجلس را در اختیارشان قرار بدهد، اما واشینگتن این درخواست را رد کرد.

وزیر دادگستری سوییس گفت بر مبنای شهادت گانسن در دادگاه‌های آمریکا، پولانسکی 42 روز تحت نظر بوده و دوران محکومیت خود را گذرانده که اگر این طور باشد درخواست استرداد او به آمریکا مبنایی ندارد.

پولانسکی سال 2002 برای کارگردانی پیانیست برنده اولین و تنها جایزه اسکار خود شد، اما هریسن فورد به جای او جایزه را گرفت. او برای فیلم‌های بچه رزماری، محله چینی‌ها و تس هم نامزد اسکار بوده است. پولانسکی همسر امانوئل سینیه بازیگر فرانسوی است و از او دو فرزند دارد.

 

منبع: خبر آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس / 12 ژوئیه

 

در همین رابطه بخوانید

دادگاه استیناف کالیفرنیا درخواست پولانسکی را رد کرد

جنایت و مکافات؛ وکلای مدافع پولانسکی خواستار مختومه شدن پرونده وی شدند

کاخ سفید حمایت اوباما از پولانسکی را شایعه خواند

درخواست در جشنواره کن برای آزادی پولانسکی!

سرنوشت پرونده پولانسکی به زودی مشخص می شود

پولانسکی آزاد شد؛ سوئیس درخواست استرداد فیلمساز زندانی به آمریکا را رد کرد

 پولانسکی همچنان تحت تعقیب است

 

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/4/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.