پرده سینما

پنجشنبه و جمعه در جشنواره مستند «سینما حقیقت » چه گذشت

پرده سینما

 


 

 


 

 

 

 

 

روزهای پنجشنبه و جمعه هفته‌ای که گذشت شاهد وسعت جریان برگزاری جشنواره سینما حقیقت و موفقیت این رویداد بین‌المللی در جلب نظر مخاطبان بودیم. اگر روزهای ابتدایی بعضی سالن‌ها با تماشاگران کمتری همراه می‌شد، اما بی‌استثنا پنجشنبه و جمعه گنجایش تمام سالن‌ها پر بود؛ مخاطبانی که بعضی سانس‌ها گوشه سالن می‌ایستادند یا روی پله‌ها می‌نشستند تا فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنند. همچنین در روزهای اخیر چند فیلم مستند داخلی حسابی گل کردند به‌طوری که عنوان پرفروش‌ فیلم‌های این دوره جشنواره را به خود اختصاص دادند. همچنین در راستای اجرای طرح همزمان اکران فیلم‌ها در استان‌ها، امسال آثار منتخب و پرمخاطب جشنواره برای علاقه‌مندان در 19 استان‌ نمایش داده می‌شود و تاکنون استان‌های زاهدان، اهواز، لرستان و همدان میزبان این رویداد بوده‌اند.

 

 

 

استقبال از مستندی خارجی- سیاسی

 

اما یکی از اتفاق‌های خوب و جلب‌توجه‌کننده جشنواره امسال؛ استقبال از مستند خارجی «تشییع جنازه رسمی» و ارتباطی است که مخاطبان با این فیلم برقرار کرده‌اند. این مستند محصول کشور لیتوانی و هلند است که به عنوان پرفروش‌ترین فیلم روز چهارم ۲۱ آذرماه معرفی شده است. اهمیت موضوع این فیلم پیرامون سوالات مهم و مطرح شده‌ای است که تا به امروز دست‌کم گرفته شده ولی پرداخت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. «تشییع جنازه رسمی» به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا، کارگردان اوکراینی درباره معمای شخصیتی است به نام جوزف استالین، رهبر حزب کمونیست و اتحاد جماهیر شوروی که تبدیل به شمایل شد. این فیلم تلاش می‌کند با نگاه موشکافانه از مراسم تدفین این رهبر کمونیست رمزگشایی کند به امید حل معمای پیچیده این شخصیت.

 

 

 

استفاده بیشتر از سوژه‌های بکر

 

نصرالله مدقالچی که نریشن فیلم «خودکار» ساخته محمد ثقفی را خوانده به جوانان مستندساز توصیه می‌کند که از سوژه‌های بکری که در ایران وجود دارد و کسی سراغ‌شان نرفته، غافل نشوند: «هر نقطه کشور ما دیدنی است، از آداب و رسوم روستانشینان نازنین و باصفا گرفته تا موتورسوارانی که در شهر تهران بسیار در تلاش هستند تا چرخ زندگی خود را بچرخانند، زندگی هر یک از این افراد سوژه ساخت یک فیلم مستند است.» از نظر او مستندسازان جوان در آغاز راه هستند و نیاز به زمان دارند تا به پختگی کامل برسند. او می‌گوید: «موسسات و افراد باید از جوانان مستندساز حمایت کنند، امکانات و اسناد مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند تا شاهد شکوفایی استعداد و خلاقیت‌شان باشیم. البته سینمای مستند ما هر سال نسبت به سال گذشته پیشرفت کرده است و این مساله را می‌توان در تعداد آثاری که سالانه به جشنواره سینما حقیقت عرضه می‌شوند، مشاهده کرد.»

 

 

 

پای سیاسیون به جشنواره باز شد

 

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه و مدیرکل دیپلماسی عمومی که برای دیدن مستند «گلوله‌باران» به پردیس چارسو آمده بود، درباره برگزاری جشنواره سینما حقیقت که به‌طور کامل به حوزه مستند می‌پردازد، گفت: «چنین رویدادی به دیده شدن فیلم‌های مستند که روایتگر واقعی موضوعی هستند و دیالوگ و جلوه ویژه خاصی ندارند، بسیار کمک می‌کند.» موسوی خاطرنشان کرد؛ یکی از وظایفی که آنها به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه دارند، این است که آنچه در سینمای ایران می‌گذرد را به سایر کشورها نشان دهند و این آثار را به جشنواره‌های بین‌المللی بفرستند چون هنر و آثار ایرانی، زبان گویای ایرانی‌هاست.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم ضمن حضور در محل برگزاری جشنواره عنوان کرد که از مستندهایی با موضوعات مرتبط با وزارتخانه‌شان حمایت می‌کند. او ضمن اشاره به حمایت سازمان فناوری از مستندی به نام «رویای آب» گفت که در مستندهایی که در آینده ساخته می‌شود هم مشارکت می‌کنیم تا آثار خوب داشته باشیم.

 

 

 

تا به حال به سینما نرفته بود

 

علی کفاشیان، رییس پیشین فدراسیون فوتبال ایران که به تماشای مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری به جشنواره آمده بود در حاشیه این رویداد گفت: «این برای اولین بار است که به سینما می‌آیم و برایم اتفاق جالبی است، چون اصولا ما به قدری غرق در مسائل کاری‌مان می‌شویم که وقت نمی‌کنیم به سینما برویم ضمن اینکه این حجم از استقبال مردم برایم قابل توجه بود.»

او با اشاره به اینکه به ورزش بانوان خیلی علاقه‌مند است، گفت: وقتی هم که آقای کاوه صدقی سرمربی این تیم به من گفتند چنین فیلمی ساخته شده خوشحال شدم و به اینجا آمدم. به نظرم در زمینه ورزش، مستندهای کمی ساخته شده البته پیش از این شاهد فیلم‌هایی در زمینه ورزش‌های مورد علاقه مردم مثل فوتبال بودیم، ولی به نظرم ساخت چنین فیلم‌هایی برای بانوان می‌تواند تحولی در رشته‌های ورزشی آنها ایجاد کند و باعث مدال‌آوری شود. هرچند چنین کاری بسیار ارزنده‌ است، اما بیشتر فیلم‌ها درباره ورزش آقایان ساخته می‌شود.»

 

 

 

تئاتری‌ها هم به جشنواره مستند آمدند

 

محمد رحمانیان که برای تماشای مستند «خط باریک قرمز» به پردیس چارسو آمده بود، می‌گوید از علاقه‌مندان جدی سینمای مستند است. مستند «خط باریک قرمز » به اجرای یک تئاتر توسط نوجوانان بزهکار می‌پردازد و تاکنون با استقبال بالایی از جانب مخاطبان همراه بوده است. محمد رحمانیان پس از تماشای این فیلم گفت: «یکی از علایق جدی من تماشای فیلم‌های مستند است، البته نه فقط مستندهای اجتماعی که با مسائل روز جامعه ما ارتباط دارند، حتی مستندهایی که در حوزه محیط زیست هستند را هم بسیار دوست دارم، در کنار اینها مستندهایی که حالت خاص و هنری دارند را هم می‌پسندم. روشن است که مستند گونه‌های مختلفی دارد و همه آنها به عقیده من قابل دیدن هستند. امیدوارم با این حجم از استقبال از جشنواره سینما حقیقت سنت فیلم مستند دیدن و شرایط تماشای این آثار جدی‌تر گرفته شود و به شکل عمیق‌تر ادامه پیدا کند.»

 

 

 

پرمخاطب‌ها و پرفروش‌ها

 

سه فیلم «خسوف» به کارگردانی محسن استادعلی، «آشو» ساخته جعفر نجفی و «واکس چه» اثر کامران حیدری به عنوان سه فیلم پرمخاطب و دو فیلم مستند ایرانی «قرقبان» و «قیچی» به همراه مستند «تشییع جنازه رسمی» از لیتوانی و هلند به عنوان پرفروش‌ترین آثار تا پایان روز چهارم جشنواره بودند.

همچنین به این نکته اشاره کنیم که در جریان برگزاری جلسه پیچینگ 19 فیلمساز طرح‌های خود را با 9 تهیه‌کننده خارجی و 9 میهمان ملی جشنواره ارایه کردند.

 

یادآور می‌شویم جشنواره مستند سینما حقیقت تا 25 آذر در پردیس سینمایی چارسو برگزار می‌شود.


تینا جلالی


برگرفته از رورنامه «اعتماد»


 تاريخ ارسال: 1398/9/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.