پرده سینما

شهلا ریاحی در کنار همسرش اسماعیل ریاحی به خاک سپرده می‌شود

پرده سینما


 




 

 

شهلا ریاحی بازیگر محبوب و نام آشنای سینما و تلویزیون و نخستین کارگردان زن تاریخ سینمای ایران، سه شنبه شب در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

او با نام اصلی قدرت الزمان وفادوست در ۱۸ شهریور سال ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. پدر او «آقا شیخ آقا وفادوست سبزواری» نام داشت که اصالتاً اهل سبزوار بود. مادر او بانو «زهرا عسگری» از اهالی قم بود که در سن ۱۴ سالگی اش قدرت الزمان را به دنیا آورد. قدرت الزمان در کودکی پدر خود را از دست داد. او تحصیلات خود را تا سیکل ادامه داد و  در ۱۴ سالگی با پسر عموی ناتنی اش اسماعیل ریاحی کارگردان معروف تئاتر ازدواج کرد.

شهلا ریاحی در سن ۱۷ سالگی بنا به خواست و راهنمایی همسرش به صحنه «تئاتر تهران» راه یافت و برای اولین بار شادروان معزالدیوان فکری در نمایشنامه‌ای به نام سیاست هارون‌الرشید نقش اول دختر نمایش را به او داد. او با کار سوم و چهارم در دنیای محدود تئاتر آن زمان به عنوان بازیگری محبوب و سرشناس مورد توجه قرار گرفت.

ریاحی سینمای حرفه‌ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم خواب‌های طلایی به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. در سال ۱۳۳۵ پس از بازی در چندین فیلم سینمایی و تئاتر، با آشنایی از تکنیک‌های فیلمبرداری و مهارت بازیگری، و همچنین حمایت ها‌ی همسرش اسماعیل ریاحی فیلم سینمایی مرجان را بازی و کارگردانی کرد و با ساخت این فیلم نام او در تاریخ هنر ایران به عنوان «نخستین کارگردان زن سینمای ایران» ثبت شد.

دکتر منوچهر ریاحی فرزند وی که در آن زمان پسر بچه‌ای خردسال بود، در این فیلم ایفای نقش کرد.

ریاحی به دلیل ایفای نقش مادر در بسیاری از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی قبل و بعد از انقلاب به عنوان یکی از «مادران سینمای ایران» شتاخته می شد.

شهلا ریاحی بسیار به همسر خود، مرحوم اسماعیل ریاحی علاقه داشت و به او وابسته بود. اسم هنری اسماعیل ریاحی، فرامرز بود و خانم ریاحی او را «بابافری» صدا می‌کرد. اسماعیل ریاحی صبح روز ۲۲ آبان ۱۳۸۹ در خانه‌اش در گذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

خانم ریاحی گفته است: «ریاحی تنها کسی بود که همیشه در کنارم بود و حتی یک لحظه تنهایم نگذاشت.» در یک مصاحبه از خانم ریاحی پرسیدند بهترین خاطره‌ای که از ایشان دارید، چیست؟ و ایشان در پاسخ گفتند: «تمام روز و شب‌هایی که در زندگی با ریاحی داشتم برایم خوب، شیرین و دلچسب بوده و هیچ نگرانی‌ای نداشتم. امیدوارم همه جوان‌ها هم ازدواج کنند و تا آخر عمر در زندگی با همسرشان یکرنگ و یکدل باشند.»

 شهلا ریاحی بیش از ۱۶ سال بود که از بیماری «دیمنشیا» و «آلزایمر» رنج می‌برد و در این مدتی با کاهش وزن شدید، یعنی حدود بیست کیلوگرم، روبه‌رو شد و تحت مراقبت ویژه پرستاری قرار داشت و سرانجام صبح سه‌شنبه (۱۰ دی) و در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

از جمله فیلم‌های ریاحی می‌توان به «پرنده کوچک خوشبختی»، «پرستار شب»، «گل مریم»، «در مسیر تندباد»، «مرگ پلنگ»، «بچه‌های طلاق»، «دلشدگان»، «دوفیلم با یک کلید»، «راه و بیراه»، «می‌خواهم زنده بمانم»، «چراغ خانه»، «همسران»، «این خانه دور است» و «سلام به انتظار» اشاره کرد.

 

 

اعلام جزئیات مراسم تشییع شهلا ریاحی

 

پیکر مرحوم شهلا ریاحی بازیگر قدیمی روز یکشنبه ۱۵ دی‌ماه تشییع می‌شود.

 

عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به ایسنا گفت: مراسم تشییع این هنرمند ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۵ دی‌ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد.

او همچنین افزود: این هنرمند در کنار همسرش اسماعیل ریاحی به خاک سپرده می‌شود.

به گفته عظیمی مراسم ترحیم شهلا ریاحی، روز پنجشنبه ۱۹ دی‌ماه از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

او طبق گفته پسرش، از حدود ۱۰ ماه قبل قادر به صحبت کردن و غذا خوردن نبود و مدت‌ها بود که کسی از اطرافیانش را نیز نمی‌شناخت.

 



 تاريخ ارسال: 1398/10/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.