پرده سینما

بدرقه قویدل تا خاک

پرده سینما

مراسم تشیع پیكر كارگردان «ترن» برگزار شد؛

بدرقه «امیر قویدل» تا خاك!

مراسم تشییع پیكر امیر قویدل امروز از محل خانه سینمای شماره 2 به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی صباغی، مرحوم قویدل را صاحب روحی بزرگ معرفی كرد و گفت: او در مشهد، گروه تئاتر داشت و بدون یاور و تك و تنها، دوره‌های مختلف هنرهای نمایشی را گذراند و از مشهد به دیار دود و دم و شلوغی و ازدحام و دروغ آمد. امیدوارم همه با صداقت او، عجین شویم و به دور از تبختر و دروغ باشیم.

وی تصریح كرد: امیر وصیت كرده بود كه در طوس دفن شود اما به عللی او امروز به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) خواهد رفت.

محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما سخنران بعدی این مراسم بود كه ضمن تسلیت فوت امیر قویدل به خانواده‌اش، گفت: سینمای كشورمان مرد بزرگی را از دست داد. قویدل از بزرگان سینمای ایران و كارگردانی بود كه به اعتراف همكارانش، صاحب سبك بود و بعضی فیلم‌هایی را كه حال و هوایشان به آثار قویدل نزدیك بود به عنوان فیلم قویدلی می‌شناختند. او خدمات زیادی به سینمای ایران كرد و سینمای ایران قدردان اوست. او اثرات خوبی در سینمای ما داشت كه قطعا این اثرات باعث می‌شود روح او پرواز بلندی را به سوی خالقش داشته باشد.

 

مراسم تشییع جنازه امیر قویدل

او با خدمات طولانی خود در سینما و سعه صدر زیادی كه داشت برای همه شخصی آشنا بود. زمانی كه او به عنوان كارگردان اول سریال شب چراغ مشغول ساخت آن بود، من ناظر تلویزیون در این سریال بودم و خاطرات زیادی از او دارم.

عسگرپور افزود: ما امسال افراد بزرگی را از دست داده‌ایم و رفتن‌شان اشكال عجیبی داشته؛ اول سیف‌الله داد و حالا هم قویدل. امیدوارم سینما بتواند با استفاده از اندوخته‌های این بزرگان جای آنان را پر كند.

صباغی در ادامه این مراسم در مورد قویدل گفت: او موسیقی را دوست داشت، صدای خوبی داشت و یكی از سرگرمی‌هایش در بیمارستان گوش كردن به موسیقی بود. خصوصا موسیقی خراسان.

در ادامه بهزاد فراهانی به روی صحنه رفت و پس از خواندن قطعه شعری گفت: زنده‌یاد قویدل، بیش از یكسال هر روز و هر شب درد كشید و با دریایی از آرزو رفت. اینكه ما جماعت هنرمند به هنگام نمی‌میریم و آرزو به دل می‌میریم، مشكل بزرگی است كه متاسفانه هنوز درك و حل نشده است.

فراهانی افزود: قویدل هنرمندی بود كه اخلاق و منش و سبك كارگردانی‌اش ماندگار بود و زود از میان ما رفت و گاهی كه در بیمارستان به دیدنش می‌رفتم، می‌گفت هنوز فیلم خوبم را نساختم. این چه پدیده‌ای است كه هنرمند زود هستی را ترك می‌كند. بخشی از این موضوع به جامعه ما هنرمندان باز می‌گردد. به شرایط كار و تولید كه گاهی سختی این شرایط باعث می‌شود حتی به خودمان نیز رحم نكنیم اما به دلیل جذابیت و ارجمندی حرفه ما همه به كار ما توجه و تمركز دارند. متاسفانه حرفه سینما قانونمند نیست و شرایط خوبی ندارد. سیاست مدام در كار ما دخالت می‌كند در حالی كه ما هیچ دخالتی در سیاست نداریم. ما دریای آرزوییم كه نمی‌توانیم به آرزوهایمان برسیم و به سوگش می‌نشینیم اما چون تنها لبخند می‌زنیم تا مردم شاد باشند زود می‌میریم.

فراهانی با نام بردن از قویدل به عنوان هنرمندی خراسانی گفت: آنچه به من مربوط است این است كه بگویم چه خاصیت‌هایی در كار قویدل بود. او كلام و جمله را خوب می‌شناخت و به دلیل شناختش از ادبیات همیشه منظورش را با دیالوگ‌های زیبا در فیلم می‌رساند. كالبدشكافی شخصیت را به خوبی می‌دانست و رابطه‌اش با هنرمند نگاهی از بالا به پایین نبود. او همیشه به پیشنهادهای خوب گوش می‌داد و هنر او را مانند فروردین شكفته می‌كرد. زمانی سر كاری به او گفتم بگذار من به عنوان یك سیاه‌لشكر كمی از دیالوگ‌های هملت را بگویم و او با خوشحالی حرف من را پذیرفت. زمانی كه مرحوم پوپك گلدره مشكلاتی در زندگی‌اش داشت، خیلی به او كمك كرد و به قدری نسبت به او مهربان بود كه جز دخترم به او نمی‌گفت و به پیشكسوتان هم احترام زیادی می‌‌گذاشت.

فراهانی تصریح كرد: قویدل زود از میان ما رفت و این سرنوشتی است كه متأسفانه بر نسل‌های متفاوت هنرمندان، جاری است و بخش مهمی از این موضوع به شرایط حرفه‌ای كار سینما باز می‌گردد كه قانونمندی حرفه‌ای وجود ندارد و نمی‌توانیم سینما را شغل بدانیم چه برسد به مسائلی مانند بیكاری و بیمه بیكاری و از این قبیل، ناهنجاری‌هایی در وجود انسان به وجود می‌آورد. آرزو دارم كسی در آینده به چنین سوگی ننشیند كه حسرت به دل مردن سخت است.

احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی سخنران بعدی این مراسم بود كه بعد از اظهار تسلیت به خانواده قویدل گفت: سه هفته پیش به اتفاق آقای نجاریان برای ملاقات آقای قویدل رفتیم. من قبلا از نزدیك با او آشنا نبودم. در فكر بودم كه به او چه بگویم كه ناگهان موسیقی فیلم ترن در ذهنم پیچید و به یاد آن فیلم خوب افتادم. وقتی قویدل را روی تخت دیدم بسیار ناراحت شدم و به سختی با او صحبت كردم و وقتی سخنانش را می‌شنیدم احساس می‌كردم روح او در جسمش همانند آن ترن پیش می‌رود و با كسی بالاتر از یك هنرمند مواجه‌ام... حرف‌های زیاد خوبی با هم زدیم و به من گفت امیدوارم از بستر بیماری برخیزم و فیلم دلم را بسازم.

میرعلایی در ادامه گفت: آن روز وقتی حرف می‌زد، قطره اشكی بر چشمانش ظاهر شد و من با باند استریل، اشك او را پاك كردم و قویدل به من گفت این درست است ما باید اشك یكدیگر را پاك كنیم و این هدیه‌ای بود كه آن روز با كلامش به من داد.

وی افزود: خیلی‌ها آرزو‌ به دل می‌میرند اما خوش به حال آنها كه با آرزوی بزرگی از دنیا می‌روند. خوب است كه با نیت خوب به سرای باقی برویم. قویدل با طیفی از كارهایی كه كرد نزد خدا می‌رود و نیت بزرگی هم برای كارهای آینده داشت. به روح او می‌گویم اگر نتوانستی فیلم دلت را بسازی، امروز جامعه هنری فیلمی كه می‌خواستی با دل بسازی، در دل خود ساختند. مراسم تشیع پیکر امیر قویدل

فرهاد توحیدی رئیس كانون فیلمنامه‌نویسان و عضو هیئت مدیره خانه سینما سخنران بعدی این مراسم بود و گفت: گفتنی در مورد قویدل و جوانمردی‌های او بسیار بود و این حرف‌ها فضای زیادی را برای گفت و گوهای بعدی نمی‌گذارد. در 30سال گذشته همه چیز به قبل از انقلاب و بعد از انقلاب تقسیم شده و گویا شكافی روحی و روانی در ذهن ما از این قضیه مانده. قویدل پلی بین این دو بخش سینما بود و سنت‌های سینمایی ما را از قبل سال 57 به بعد آن انتقال داد. آنچه در قویدل برای من آموزنده بود این بود كه او یك حرفه‌ای تمام عیار بود و آموزش‌های حرفه‌ای را در طول سال‌ها در سینما آموخته بود. درك همه جزئیات یك كار مخصوصا كار ضعیفی مانند سینما برای كسانی كه مثل نیروهای ویژه ناگهان با چتر در هنری فرود می‌آیند قابل حصول نیست ولی امیر قویدل به قول تئاتری‌ها خاك صحنه خورده بود و یك حرفه‌ای تمام عیار بود.

توحیدی افزود: دو سال تمام در مجموعه «دایره تردید» با او بودم كه این مجموعه به علاقه‌های قویدل بسیار نزدیك بود و خاطرات زیادی با او دارم . حسن او این بود كه به عنوان یك كارگردان سینما به تخصص‌های مختلف سینما احترام می‌گذاشت و همیشه ترجیح می‌داد حرفه‌ای‌ها برایش كار كنند. قطعا نام و یاد او جاوید است و قویدل تازه از امروز زندگی‌اش را شروع كرده چون هنرمند هرگز نمی‌میرد.

علیرضا رئیسیان رئیس كانون كارگردانان سخنران بعدی این مراسم بود كه گفت: امیر قویدل فردی سخت‌كوش و استاندارد در سینما بود و در سینمای ایران كم‌اند. افرادی كه مسائل زمانه آنها را به ارزان‌فروشی و خودفروشی وادار نكرده باشد. كسانی كه سینما را می‌شناسند با سخت‌كوشی آن را به دست آورده‌اند و قویدل كسی بود كه استاندارد سینما را بسیار قوی نگه داشت و با تن ندادن به سینمای موجود خود را متفاوت كرد.

رئیسیان تصریح كرد: برنج خونین، سردار جنگل و ترن، 3 اثر شاخص قویدل هستند كه وقتی آنها را ببینید تفاوت قویدل را با دیگر كارگردانان متوجه می‌شوید حتی در تلویزیون هم او با جدیت كار خود را دنبال كرد. در سال‌های اخیر افراد زیادی از سینما رفتند و امیدوارم جشن ورود جانشینان‌شان را بگیریم و غم بین سینماگران كمتر باشد اما چه كنیم كه تقدیر این گونه است...

در ادامه پیام‌های تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس بنیاد سینمایی فارابی و بعضی از مقامات دیگر قرائت شد و در ادامه راما قویدل فرزند امیر قویدل برای سخنرانی به روی صحنه رفت.

وی ضمن تشكر از حضار گفت: پدر من همه شما را دوست داشت و من از این موضوع اطمینان كامل دارم. زمانی به او گفتم با توجه به سابقه تئاتری‌ات چرا در فیلمی بازی نمی‌كنی، او گفت روزی در آخرین فیلمم بازی می‌كنم، می‌خواهم در آخرین پلان آخرین فیلمم به دوربین نگاه كنم و بگویم كات. او امروز این كات را گفت. فیلم زندگی‌اش، بزرگ‌ترین فیلم زندگی من بود و به عنوان یك پدر و یك معلم همیشه قهرمان من بود.

در ادامه پیكر قویدل به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

حسین خانی‌بیگ، خسرو امیرصادقی، هارون یشایایی، منوچهر اسماعیلی، علی اكبر ثقفی، اصغر بیچاره، مهدی كریمی،‌ لیلا بوشهری، مصطفی رزاق كریمی، مرتضی رزاق كریمی، مهسا كرامتی، شفیع آقا محمدیان، جلال پیشواییان، محمد برسوزیان، محمود اربابی، جهانگیر جهانگیری، پوری بنایی، محمد حسین نیرومند، علیرضا سجادپور، جمشید الوندی، مهدی فرجی، عبدالله اسكندری، همایون اسعدیان، جمشید گرگین، محمد علی سجادی، مهدی میامی، فریبرز صالح، حبیب اسماعیلی، منوچهر شاهسواری، جواد اردكانی، مجید جوانمرد، محمد هادی كریمی، سعید سهیلی و مهدی مسعودشاهی از جمله هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

 

مجلس ترحیم سومین روز درگذشت قویدل 21 آبان برگزار می‌شود

مجلس ترحیم امیر قویدل 21 آبان در مسجد جامع شهرك قدس برگزار خواهد شد.

امروز در مراسم تشییع پیكر امیر قویدل اعلام شد مراسم سومین روز درگذشت وی 21 آبان 1388 ساعت 15:30 در مسجد جامع شهرك قدس برپا خواهد شد.

امیر قویدل در ماه‌های اخیر به دلیل نارسایی كبد در بیمارستان پارسیان تهران بستری بود و روز گذشته دار فانی را وداع گفت.

وی فیلم‌های بار هستی، رخساره، بندر مه آلود، گالان، دل نمك، ترن، سردار جنگل، میرزا كوچك خان، برنج خونین و خونبارش را در كارنامه سینمایی خود دارد.

قویدل دستیار ساموئل خاچیكیان كارگردان فقید سینمای ایران بوده و كار سینما را با فیلم مرگ در بهاران به كارگردانی وی آغاز كرده است.

 


 تاريخ ارسال: 1388/8/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.