پرده سینما

پس از هفت سال «ماجرای نیمروز» با صدای ناصر طهماسب و ژاله کاظمی به نمایش درمی آید.

محمدرضا کلانتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم ماجرای نیمروزدوبله خوبی از فیلم ماجرای نیمروز  به شبکه نمایش خانگی پیوست. ماجرای نیمروز تا کنون چند بار به فارسی دوبله شده است. در دوبله اول این فیلم نصرت الله حمیدی به جای گری کوپر صحبت کرده است. این دوبله سالهای گذشته در نمایش های فیلمخانه ای بر پرده آمده است. دومین دوبله، که دوبله پرشوری بود در سال های اول دهه 1360 بارها در سینماها اکران شد. در دوبله دوم ایرج ناظریان به جای گری کوپر، رفعت هاشم پور به جای کتی جورادو، نادره سالارپور به جای گریس کلی، و منوچهر والی زاده به جای لوید بریجز صحبت کرده اند.

سومین دوبله فیلم (همین دوبله ای که وارد شبکه خانگی شده است) در سال 1382 به مدیریت ابوالحسن تهامی و در مؤسسه قرن بیست و یک انجام شد، اما مؤسسه قرن بیست و یک به دلائل شخصی مایل به عرضه آن نبود. در این دوبله که گویا از بهترین دوبله های ماجرای نیمروز است ابوالحسن تهامی همچنین ترجمه متن را نیز عهده دار شده است. و ناصر طهماسب به جای گری کوپر، ژاله کاظمی به جای کتی جورادو، مریم شیرزاد به جای گریس كلی، بهرام زاهدی به جای توماس میچل، و منوچهر والی زاده به جای لوید بریجز صحبت کرده اند.

پس از این دوبله دیگری از این فیلم برای برنامه های نقد و بررسی سینمایی در تلویزیون انجام شد که مدیریت دوبلاژ آن را محمود قنبری عهده دار بود و منوچهر اسماعیلی به جای گری کوپر صحبت می کرد.

ماجرای نیمروز  درباره ویل كین كلانتر شهر هادلی ویل است كه در آخرین روز خدمتش ازدواج می كند. او می خواهد با همسرش از شهر برود اما خبر می رسد چند خلافكار كه وی باعث زندانی شدن شان شده در حال آمدن به شهر هستند تا او را بكشند. اطرافیان ویل کین او را ترغیب می کنند که از شهر برود. اما ویل در شهر می ماند و از دیگران برای مقابله با اشرار کمک می خواهد، در حالی که هیچکس به او کمک نمی کند. ویل کین با تبهكاران مبارزه می كند و پیروز می شود.

ماجرای نیمروز به کارگردانی فرد زینه مان محصول سال 1952 است. این فیلم که نام اصلی آن صلوة ظهر است در فرانسه با نام ترن سه بار سوت می کشد شهرت دارد. (چون در پایان فیلم و هنگام ورود اشرار ترن سه بار سوت می کشد!) این فیلم برند 4 جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد (گری کوپر) بهترین تدوین (المو ویلیامز و هری گرستد) بهترین موسیقی متن (دیمتری تیومکین) و بهترین آواز فیلم (ترانه "محبوب من تنهایم مگذار" با صدای تکست ریتر) شده است.

همچنین ماجرای نیمروز در رشته های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، کاندیدیای دریافت جایزه اسکار شده است.


 تاريخ ارسال: 1389/5/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.