پرده سینما

وزیر ارشاد به سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر پیام داد

پرده سینما









وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سی‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیام داد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، متن پیام سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح است:

فسانه نیست زمانه، فسونگر اما هسـت/محدّب ار که نباشد، مقعّر امّا هست

به صحنه قطعه پنهان زندگی شد فاش/ حقیقت ار که نباشد ز باور امّا هست

صحنه می‌گیردمان! بس‌که در شعبده بازی این بازیگر، حس باور جاری است. صحنه می‌گیردمان! بس‌که درد است نهان در پس آن خنده تلخ! درد مردی است؛ چه فرقی دارد، در حلب، در بغداد، شوشتر یا که به بلخ !؟ صحنه می‌گیردمان! زان تصوّر که تو داری ز مکافات بشر! زان تعهد که تو داری! به بیداری خلق، به جهان اسلام و کنون معرکه این هنر است که بتازی در ذهن و بسازی انسان و بگیری پیمان!

تئاتر آنگاه از بازی فراتر می‌رود که تعهدی در بطن و متنش نهفته باشد؛ گوهری از حقیقتی را سفته باشد؛ حرفی از درد مردمان محروم گفته باشد و امروز درد بشر اسارت است! چه در بند غرور و منیّت خود و چه در چنگال برده‌داری مدرن تمامیت خواهان عالم! به‌نظر می‌رسد تئاتر بهترین شیوه نمایش حرف هایی بوده است که بیانش با زبان دشوار می‌نموده است و یا شاید حرف‌هایی که با زبان بی‌زبانی باید زد! بی‌گمان هنر ریشه در تاریخ دارد. هرچه ملتی ریشه‌دارتر، هنرش عمیق‌تر! امّا می‌بینیم که تاریخ ملت‌ها را هم محو می‌کنند، چه رسد به هنرش، تا در سایه این نسیان تاریخی، برای خود هویتی دست‌وپا کنند.

گرچه گذشته‌ها، گذشته است، «مافات مضی» و بر آن‌ها نمی‌توان تکیه کرد، امّا می‌توان گذشته را شالوده بنائی کرد که نه تنها تکیه بر آن اطمینان‌بخش است، بلکه در جان‌پناهش می‌توان آسوده زیست؛ به شرط آنکه سقف باور را محکم‌تر بسازیم و با مصالح ایمان و بصیرت درزها را فرو پوشیم تا از ورود هوای سرد و آلوده ممانعت به عمل آوریم؛ آن‌گاه صحنه تئاتر هم قداست معبد را پیدا می‌کند. قدم نهادن جشنواره تئاتر فجر به ساحت چهارمین دهه برگزاری آن بر تمامی پایمردی‌ها و پایداری‌های هنرمندان غیور متعهد مبارک باد. برایتان دهه‌ای سرشار از بیداری و دینداری و پایداری و عزتمداری آرزو می‌کنم.

توفیق، رفیق طریق کیان و کرامتتان باد.


 تاريخ ارسال: 1391/11/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.