پرده سینما

یاقوت سیاه تئاتر ایران زمین به سوی منزل ابدی شتافت؛ مراسم تشییع زنده یاد «سعدی افشار» برگزار شد

پرده سینما









مراسم تشییع پیکر یاقوت سیاه تئاتر ایران زمین زنده یاد سعدی افشار با حضور تعداد کثیری از دوستدارانش از تالار وحدت تهران به سمت بهشت زهرا (س) برگزار شد.

 

مراسم تشییع زنده یاد سعدی افشاربه گزارش خبرنگار سایت پرده سینما در این مراسم هنرمندان و مسئولینی همچون: حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، مهدی شفیعی، معاون مالی اداری مرکز هنرهای نمایشی، ابراهیم گله دارزاده، رئیس انجمن هنرهای نمایشی، پیمان شریعتی، مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، حجت الاسلام رحیم جعفری، مدیر دفتر تعزیه، حسین کیانی، کوروش نریمانی، هنگامه مفید، بهزاد فراهانی، محمد ساربان، شهرام کرمی، رضا بنفشه خواه، اسماعیل خلج، محمد چرم شیر، علی عابدی، خسرو احمدی، فرهاد شریفی، حمیدرضا اردلان، محمدحسین ناصربخت و مجید امرایی، بهمن مفید، علی دهکردی، کوروش سلیمانی، خشایار راد، سیاوش طهمورث، مریم معترف، گیتی معینی، هادی مرزبان، اصغر سمسار زاده، مهدی میامی، میترا تبریزی و غیره حضور داشتند.

بر اساس گزارش خبرنگار سایت پرده سینما جواد انصافی که اجرای این مراسم را برعهده داشت در ابتدای این مراسم ضمن عرض تسلیت به حاضران گفت: سعدی افشار نیم قرن کار سیاه بازی را با دل و عشقی که در وجودش بود انجام می داد، او کسی بود که از پنج سالگی به دنبال این نمایش بود و با تمام وجودش این کار را ادامه می داد بنابراین عشق واقعی به نمایش داشت.

وی افزود: بدیهه سرایی او حتی تا این اواخر بی نظیر بود. او در برخی زمان ها به خوبی مسائل روز را روی صحنه مطرح می کرد به طوریکه تماشاگر به خنده می افتاد. دل او برای شادی آفرینی مردم می تپید و به ما توصیه کرده بود که در شادی مردم سهیم باشیم. همواره سیاه بازی او با نام های مبارک، یاقوت و الماس بوده است چراکه فرد سیاه باز آدم قیمتی و ارزشمندی است و مثل الماس پاک و همچون زمرد و یاقوت قیمتی است و زنده یاد سعدی افشار یکی از ارزشمندترین مردهایی بود که از میان ما رفت.

مراسم تشییع زنده یاد سعدی افشارسپس داوود فتحعلی بیگی ضمن معرفی سعدی افشار به عنوان برجسته ترین هنرمند تخت حوضی از کسانی که در فاصله زمانی که زنده یاد افشار زمین خورد و در بیمارستان بستری شد، به وی توجه کردند و برای او زحمت کشیدند از جمله رضا رضامندی که همچون فرزند افشار از وی مراقبت می کرد تشکر کرد.

مدیر کانون نمایش های آئینی سنتی اظهار کرد: در سوگ مردی جمع شدیم که نامش یادآور نمایش های شادی آور بود تا بگوییم روحت شاد که پیوسته ما را شاد و مسرور می کردی.

وی تصریح کرد: در صورتی که شرایط مناسب بود تنها آثار باقی مانده از وی چراغ راه نمایش های ایرانی بیشتری می شد بلکه از نمایش های سنتی نیز فراتر می رفت. اگر چه افشار در پشت صحنه کم صحبت بود اما روی صحنه حاضر جواب و خوش سخن بود. او هیچگاه برای اجرا دیر نمی آمد بلکه همیشه خود را زودتر از بقیه به تماشاخانه می رساند، گریم می کرد و لباس می پوشید.

فتحعلی بیگی افزود: زنده یاد افشار همیشه متواضع بود و خود را فراتر از کسی نمی دانست. در مدت عمر خود به ویژه در جوانی و میانسالی برای اجرای نمایش به نقاط مختلف سفر می کرد که این اجراها گاه در تماشاخانه و یا حتی در یک حیاط انجام می شد.

وی تاکید کرد: سعدی افشار به معنای واقعی حرفه ای بود زیرا در دوره طولانی روی صحنه، آثار نمایشی اجرا کرد. با وجود اینکه او با این نقش عجین شده بود اما نمی توان گفت که تنها کمدی سیاه، بازی می کند. افشار هرگز با کسی که با این حرفه آشنایی لازم را نداشت بازی نمی کرد چون معتقد بود که سیاه بازی خط و ربط خود را دارد. برخی شگردها خاص او بود و قبل از او کسی از این شیوه ها استفاده نمی کرد همچنین رگه هایی از آثار عبید زاکانی در کارهایش به چشم می خورد که بی آنکه آن ها را از پیش خوانده باشد مطرح می کرد. اشعار سعدی در برخی از کارهای او نیز وجود داشت، که بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.

مراسم تشییع زنده یاد سعدی افشاردر ادامه مجید جعفری، مدیرعامل انجمن تئاتر آزاد، که به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم حضور داشت گفت: سعدی در مدت زمان زندگی اش نغمه خوش خواند و رفت. وی از این دست جملات و مطالب روی صحنه بسیار گفت. افشار سلطان طنز کمدی بود اما همواره کلامش عمیق و پرمحتوا بود. سعدی انسان ساده ای بود ولی ژرف می اندیشید.

وی ادامه داد: او می گفت ای کاش می توانستیم کتاب زندگی را از انتها بخوانیم زیرا در این صورت هرگز این گونه که زندگی کرده ایم زندگی نمی کردیم.

ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر، طی سخنانی گفت: سعدی هم رفت، این جمله درست است که همه ما یک روزی به دنیا می آییم و یک روز از دنیا می رویم اما برخی افراد اثرگذار در دنیا زندگی می کنند و اثرگذار از دنیا می روند و بی حاصل و بی ثمر زندگی را نمی گذرانند.

وی ادامه داد: کمتر کسانی هستند که در هر عرصه که فعالیت می کنند ماندنی و ماندگار باشند. زنده یاد سعدی افشار در شرایط مختلف زندگی کرد ولی سالم و سربلند از میان این محیط ها بیرون آمد و ماندگار شد و در نهایت آنچه امروز می بینیم این است که کسانی که در عرصه هنر زحمت می کشند برای او ارزش زیادی قائل هستند. کسی که بدون حمایت و پشتیبان از کودکی در محله های فقیرنشین کار کرد و بالا آمد و به رشد رسید و امروز به عنوان یکی از بازیگران شاخص نمایش سنتی ایران شناخته شده است. من مطمئن هستم که نام او در تاریخ تئاتر این مملکت به خصوص تئاتر سنتی همواره خواهد ماند و ارزشش را در جایگاهش حفظ خواهد کرد.

مراسم تشییع زنده یاد سعدی افشارسپس در ادامه این مراسم حاضران بر پیگر این هنرمند فقید تئاتر ایران زمین نماز میت گذاردند و پس از آن تابوت حامل پیکر بی جان او را تا بیرون از تالار وحدت تشییع نمودند.

در پایان این مراسم متنی از سوی انجمن بازیگران توسط جواد انصافی خوانده شد و پیکر زنده یاد سعدی افشار با دست های علاقه مندان وی به آرامگاه ابدی اش بدرقه شد.

مراسم ختم این هنرمند سیاه باز کشورمان سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه، در مسجد نور واقع در میدان فاطمی از ساعت 14 تا 15:30 و شنبه، 7 اردیبهشت ماه، در تماشاخانه سنگلج ساعت 17 تا 19 برگزار می شود.

 

یکی از حاشیه های جالب این مراسم درگیری لفظی زنی رهگذر با بهزاد فراهانی بود. این زن به بهزاد فراهانی گفت که دخترت آبروی زنان ایرانی را برده است و فراهانی نیز با تندی با وی سخن گفت.

 

بر خلاف مراسم تشییع زنده یاد عسل بدیعی این بار اتوبوس های زیادی برای حمل تشییع کنندگان استاد سیاه بازی ایران در نظر گرفته شده بود.

 

بسیاری از هنرمندان بنام ایران که طی روزهای اخیر در سایت های اجتماعی خبر از حضورشان در این مراسم می دادند هیچیک در این مراسم حضور نداشتند و بار دیگر نشان دادند که غم ها و تسلیت هایشان همه و همه مجازی شده است.

 

بر خلاف آن که در ابتدا اعلام شده بود مراسم سوم زنده یاد سعدی افشار در تالار وحدت برگزار می گردد اعلام شد این مراسم در مسجد نور برگزار خواهد شد.

 

در همین رابطه ببینید:

 

عکس های الهام عبدلی از مراسم تشییع پیکر زنده یاد سعدی افشار


 تاريخ ارسال: 1392/2/1
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.