پرده سینما

مدیر کل هنرهای نمایشی به بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی پیام داد

پرده سینما






 

 

 

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، به بیست‌وپنجمین  جشنواره‌های تئاتر استانی پیام داد.

 

قادر آشنابه گزارش سایت پرده سینما و به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در این پیام،‌ خطاب به هنرمندان آمده است:‌ آشنایان و اندیشه‌ورزان تاریخ هنر را باور بر این است که تئاتر و گونه‌های مختلف نمایشی، تلاشی است همزاد آدمی برای ایفای نقشی به منظور روایت و نقد گفتار، رفتار و زیست اعتقادی و اجتماعی انسان و تعامل او با جهان و البتّه جستجوی چهره‌ای بهتر و شایسته‌تر از خود، همنوعان خود و جهانِ پیرامون خود.

تلاشی ویژه برای ترسیم فضیلت‌ها و همچنین افشاء و نمایش کجروی‌ها و کج‌اندیشی‌ها. که این خود، بارزترین کارکرد هنرِ تئاتر است و گاه این همه را متنی مناسب و وفادار و نقش‌آفرینی‌ای چشمگیر و تأثیرگذار، به اجرا می‌ایستد در هر گونه‌ای که بتوان با هر امکان و بضاعتی آن را به صحنه کشید.

از این منظر، فرصتِ برگزاری جشنواره‌ی تئاتر استانها، بهانه و فرصتی برای تماشای شوق‌ها، دلبستگی‌ها و پیوستگی‌های همه‌ی سلیقه‌ها و توانایی‌ها و نگرش‌هاست و همگان به اندازه‌ی سهم و آورده‌شان از همّت و تلاش و بروزشان، توفیق و سربلندی خواهندداشت؛ البته با لحاظ یک نکته‌ی ناگزیر و آن، اینکه گرچه هرچقدر از مرکز کشور دورتر می‌شوی، امکانات و عنایات، کمتر و کمرنگ‌تر می‌شود امّا شگفت‌ آنکه علیرغم این واقعیت ناپسند،‌ این حقیقتِ عشق و کوششِ هنرمندانِ شیفته‌ی عرصه‌های عزیز نمایش است که باز هم چراغِ‌صحنه را می‌افروزد و نقش خطیر خود را به گونه‌ای مثال‌زدنی و امیدبخش، ایفاء می‌کند.

آری، تئاتر شهرستانها علاوه بر بهره‌گیری از آیین و رسوم بومی و استعداد محیطی خود، یقیناً به دلیل بهره‌مندی از این همّت و کمال‌طلبیِ قابل تقدیر و این پشتوانه‌ی باطنی است که توانسته و باز هم می‌تواند با کمترین امکانات و البته با درک نیاز مخاطب و رسالتِ ذاتی خود، در سایه‌ی تجربه‌ی پیشکسوتان و استعداد شگرف جوانانش، بیشترین فراوری را از بضاعت خود عرضه کرده و نه تنها در حدّ استانی و منطقه‌ای بلکه در اندازه‌های کشوری هم قامت بلند خود را به چشم‌های امید و افتخار، هدیه کند و این حقیقت چقدر شیرین و قابل احترام است و عمیق.

و اگر تئاتر، خودِ زندگی است، این هنرمندانِ دوردست امّا راه آشنای ایرانِ سربلند هستند که این نکته‌ی معنی‌دار را زندگی کرده‌اند که:

با بال شکسته پرکشیدن هنر است  /  این را همه‌ی پرندگان می‌دانند...


 تاريخ ارسال: 1392/5/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.