پرده سینما

نورافکن‌های قرن ۲۰؛ آشنایی با «نشان» چند غول‌ صنعت سینما / بخش دوم

پرده سینما


 

 

 

 

 


 

نشان (لوگوی) چهار کمپانی بزرگ صنعت سینما: پارامونت، فوکس قرن بیستم، برادران وارنر و کلمبیادر ادامه مروری بر تاریخچه شکل‌گیری «نشان» (لوگو) کمپانی‌های مطرح فیلمسازی سری به برادران وارنر، کمپانی فاکس قرن بیستم، کلمبیا پیکچرز و پارامونت می‌زنیم.

 

در آغاز هر شاهکار سینمایی، نام و نماد استودیوی سازنده فیلم پیش از نام و چهره ستارگان، نام کارگردان و یا حتی نام فیلم بر پرده نقره ای سینما نقش می بندند؛ نمادهایی که شاید بیش از هر اثر هنری دیگری به دورترین نقاط جهان نفوذ کرده اند و ده ها سال است که خاطرات جمعی ساکنان این کره خاکی را می سازند.

در مقاله قبل بر نماد ۴ استودیوی بزرگ فیلمسازی دنیا شامل دریم ورکز، مترو گلدوین مایر، یونیورسال پیکچرز و والت دیزنی مروری داشتیم؛ «نشان»هایی که خود به تنهایی داستانی هستند به درازای عمر هنر هفتم و اینک «نشان»ی چهار استودیوی بزرگ دیگر را مرور می‌کنیم.

 

۵) Warner Bros – زره برادران وارنر

 

کمپانی Warner Brothers Pictures در سال ۱۹۲۳ توسط آلبرت، هری، سم و جک - چهار برادر مهاجر لهستانی تبار - بنا نهاده شد. نخستین «نشان»ی آنها به سختی شباهتی به نشان امروز داشت. زره ای که در نیمه بالای آن تصویری از استودیو در «بربانک» کالیفرنیا جای داشت و نیمه پایین آن دو حرف WB - به نشان دو حرف اول نام کمپانی - نقش بسته بود.

اولین تغییر در ۱۹۲۹ پدیدار شد و وارنربروز که به موج سازندگان فیلم های ناطق پیوسته بود «نشان»ی خود را با سیستم «ویتافون» - یا همان دیسک های مجزای صدا – با آوا و آهنگ درآمیخت. در ۱۹۳۶ اولین سری از «نشان»هایی که حال و هوای امروزی داشتند پدیدار شد و آن زره ای با نشان WB در آسمانی ابری بود.

در ۱۹۶۷ جک وارنر کمپانی را به شرکت Seven Arts فروخت و مدعی جدید رد پای خود را با نشان در «نشان»ی کمپانی پیوند زد.

اما از ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۴ «نشان»ی «وارنربروز» استایلی خاص داشت. یک W قرمز یا سفید در پس زمینه ای مشکی که توسط گرافیست افسانه ای آن زمان ساول باس «Saul Bass» خلق شد. این «نشان» در حال حاضر، نشان زیر شاخه موسیقی کمپانی است.

سپر وارنر بروز طی بیش از ۹۰ سال فعالیت پر افتخار، تغییرات و اصلاحات فراوانی به خود دیده است تا سرانجام به شکل امروزی آن در بیاید. تصویری از استودیو کمپانی - همچون زمان قدیم - در بربانک کالیفرنیا که با زیر صدای ترانه «As Time Goes By» فیلم جاودان کازابلانکا در زره WB محو می شود.

نشان (لوگوی) کمپانی برادران وارنر در طول چند دهه بارها تغییر کرده است

 

۶) ۲۰th Century Fox  - نورافکن های قرن بیستم

 

سال ۱۹۳۵ کمپانی فیلمسازی قرن بیستم و مجموعه تئاترهای فاکس در یکدیگر ادغام شدند تا «فاکس قرن بیستم» پدیدار شود. «نشان»ی اصلی کمپانی دو سال قبل از این ادغام توسط «Emil Kosa Jr» - طراح جلوه ویژه و انیماتور به نام آن زمان -  طراحی شد. وی این نماد را در سک آرت دکو طراحی کرد و بعد از ادغام دو کمپانی تنها عبارت «Fox» را جایگزین «Pictures, Inc» کرد تا نماد امروزی به دست آید.

موسیقی این «نشان» نیز یکی از معروف ترین زیر صداها در صنعت سینماست که توسط آلفرد نیومن خلق شد. نیومن مدت کوتاهی بعد از این آهنگ سازی، به سمت ریاست دپارتمان موسیقی فاکس قرن بیستم رسید.

 

۷)  COLUMBIA PICTURES – بانوی مشعل به دست

 

«نشان»ی کلمبیا از زمان تاسیس کمپانی در ۱۹۲۴ دستخوش تغییرات زیادی شده است. مدل اولیه جنگجوی زنی از ارتش روم ها بود که سپری در دست چپ و دسته ای گندم در دست راست داشت. در ۱۹۲۸ زن جنگجو جای خود را به بانویی مشعل به دست و پیچده در ردایی به نقش پرچم ایالات متحده آمریکا داد. باور عموم این است که این «نشان» از اِولین ونبل «Evelyn Venable» - سوپراستار زنی که بعدها به جای فرشته آبی در مجموعه پینوکیو صحبت کرد – الهام گرفته شده است؛ گرچه این گمان طی سال ها به افراد مختلفی نسبت داده شد و این شایعات هیچگاه به طور دقیق جوابی نیافت.

در اواخر دهه ۳۰ مدل این بانو بر یک پایه قرار داده شد و پرچم آمریکا جای خود را به یک ردای آبی رنگ داد. وضعیت به همین صورت ادامه یافت تا یک اتفاق بامزه اتفاق افتاد. در دهه هشتاد کلمبیا به مالکیت غول نوشیدنی های غیر الکلی دنیا – کوکاکولا – در آمد و این «نشان» به تیغ تغییرات گرفتار شد تا انحناهای آن هر چه بیشتر به بطری های نوشابه شبیه شود!

کلمبیا در ۱۹۹۲ با استخدام «Michael J. Deas» - گرافیستی اهل جنوب آمریکا – ماموریت باز طراحی «نشان» و شبیه سازی آن به زمان عصر کلاسیک را خواستار شد. مایکل این کار را در یک زمان نهاری و با استفاده از همکار خود به عنوان مدل انجام داد. وی دور همکار خود را روزنامه پیچ و از یک لامپ حبابی به عنوان مشعل استفاده کرد. «نشان»ی او با تغییراتی اندک بیشترین شباهت به «نشان»ی امروزی را دارد. با وجود اینکه او بعدها اعلام کرد که هیچوقت امید نداشته کارش به پرده نقره ای برسد، نتیجه نهایی بیش از ۲۰ سال بر پیشانی محصولات کمپانی بود.

 

۸) Paramount – کوه با شکوه

 

کمپانی پارامونت در سال ۱۹۱۲ و با نام اولیه «Famous Players» توسط آدولف زوکر «Adolph Zukor» و غول های صنعت تئاتر آن زمان یعنی برادران فروهمن «Frohman» بنا نهاده شد. این «نشان» که با نام «کوه پر شکوه» شناخته می شود، قدیمی ترین «نشان»ی زنده تاریخ سینماست. طرح این «نشان» را « W.W. Hodkinson» در یک ملاقات با آدولف زوکر و با الهام از خانه کودکی و رشته کوه های «بن لموند» در یوتای آمریکا کشید.

در «نشان»ی اولیه ۲۴ ستاره نماد ۲۴ بازیگری بود که در آن زمان با پارامونت قرارداد داشتند. این ستاره ها بعدها به دلایلی که هیچ گاه معلوم نشد به ۲۲ عدد کاهش پیدا کرد.

 

برگرفته از خبرگزاری مهر- اشکان مزیدی


در همین رابطه بخوانید

 

تاریخچه «نشان» ۴ غول فیلمسازی جهان؛ از شیر غران تا پسربچه‌ای که رویا صید می‌کند



 تاريخ ارسال: 1394/8/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.