موحد منتقم
هفته دیگر با اکران خیزش سیاره میمون ها تابستان پربار هالیوود به پایان می رسد. تابستانی که برای اولین بار در تاریخ سه فیلم دزدان دریایی کارائیب: سوار امواج غریبه و ترانسفورمرها: تاریکی ماه و هری پاتر و یادگاران مرگ 2 از یک میلیارد دلار عبور کردند. در تابستان امسال سعی شد هر هفته فیلم مطرح را برای شما بررسی کنیم ولی فرصت بررسی خیلی از فیلم ها پیش نیامد. در این مقاله تلاش می شود بعضی از فیلم های جامانده و مهم فصل تابستان مورد بررسی اجمالی قرار گیرد:
توطئه انگیز Insidious
امتیاز: 2/1**
فیلم که با هزینه 1.5میلیون دلاری توسط سازندگان اره و جنب و جوش غیرعادی (جیمز وان) ساخته شده بود 93 میلیون دلار فروش چهانی داشت. توطئه انگیز داستان یک خانواده است که پسرشان به خوابی عمیق می رود و بیدار نمی شود. دکترها به پدر و مادرش می گویند او در کما است ولی در واقع روح او به دنیای دیگری رفته و فقط جسم اش در این دنیا مانده است. به خاطر همین شیاطین سعی می کنند وارد جسم او شوند و دوباره او را به این دنیا برگرداند.
توطئه انگیز اولین فیلمی بود که می دیدم جن را همانطور که مادربزرگ ام برایم تعریف کرده بود به تصویر کشیده است! با پوست سیاه، صورت قرمز، و پایی مودار که سم دارد! فیلم یکی دو صحنه ی فوق العاده ترسناک دارد که شما را از تماشایش پشیمان نمی کند. یکی از صحنه های جالب فیلم جایی است که فرد توانا در ارتباط با ارواح می خواهد روح پدر را از بدن اش خارج کند و پس از تمرکز پدر از جایش بلند می شود و می گوید «فایده ندارد» که ناگهان جسم اش را می بیند که روی مبل تکیه داده است! واقعاًَ صحنه جالبی بود. فیلم از حاشیه های صوتی به خوبی برای القای ترس به بینندگان لهره می گیرد .کمتر فیلم ترسناکی را دیده ام که چنین استفاده درستی از این تکنیک انجام دهد. شاید در اواسط فیلم احساس کنید که باز دارید یک فیلم «خانه ارواح» تکراری را نگاه می کنید، ولی بعد از آن فیلم خیلی جالب می شود. مخصوصاً از وقتی که آن خانم به اصطلاح جن گیر و احضارگر روح وارد داستان می شود. حس فشار روحی از دقیقه ی 1 تا پایان فیلم همراه شماست. طراحی صحنه فیلم در فصلی که پدر وارد دنیای ارواح می شود عالی انجام شده و بیننده را یاد تابلوهای نقاشی دوره رنسانس می اندازد. فیلم در حد خودش یک کار درجه یک و خوب است و تماشاگران ژانر وحشت از تماشایش پشیمان نمی شوند.
2- مردان ایکس: سطح 1 X-Men: First Class
امتیاز: ***
در بین تابستان پر از قهرمان تابستان این مردان ایکس: سطح یک بود که از همه بهتر بود. شخصاً یاید اعتراف کنم اصلاً انتظار دیدن اینجور فیلمی را نداشتم. هرچند اوایل فیلم مثل هر فیلم «ابر قهرمانی» زجر آور بود ولی وقتی فیلم روی غلتک می افتد حادثه ها و پیام های جالبی دارد. داستان این قسمت مربوط به گذشته پرفسور چارلز اکساویر (شخصیت امریکایی و نماینده چارلز داروین در فیلم) و اریک لنشر (شخصیت یهودی فیلم که هیچوقت نمرد) است! سکانس اولیه که در اردوگاه نازی ها است. اریک لنشر بسر بچه ای که از مادرش جدا می شود متوجه می شود که قدرت های خارق العاده ای دارد. مثلاً در سکانسی با استفاده از انرژی دست اش در را خم می کند. در دقائق بعدی فیلم او بزرگ و فردی به اسم مگنت (مایکل فاسبندر) می شود که قدرت این را دارد که آهن و هر چیز فلزی را جذب کند. و بعد کلی سوپر قهرمان دور هم جمع می شوند که هر کدام قدرتی دارند تا زمین را از شر فردی به اسم مک تاگرت نجات دهند. فیلم خیلی عمیق تر از آن چیزی است که در ظاهر پر زد و خوردش نشان می دهد. مثلاً یکی از نکات جالب فیلم وجود شخصیتی به اسم عزازیل پدر جن های آبی در فیلم است! عزازیل (با عزراییل اشتباه نگیرید!) به معنی عزیز شده ای ست که بعداً رانده شده است! یکی از نام های شیطان عزازیل است. خودتان بهتر می دانید که غربی ها واژه ای به اسم عزازیل ندارند. این اسم فقط در فرهنگ اسلامی وجود دارد و در غرب از شیطان معمولاً با عناوین Evil یا Devil استفاده می کنند. او در فیلم صورتی قرمز دارد که شبیه به پسر جهنمی است. من نمی خواهم بگویم که او در این فیلم چه کار می کند چون ممکن است دوباره بگویید «دایی جان ناپلئون» شده ام و...! فقط موقع تماشای فیلم به این شخصیت و دیالوگ های آن دقیق توجه کنید تا بفهمید چرا با اسم اسلامی در فیلم معرفی شده است! فیلم جلوه های ویژه بسیار درجه ی یکی دارد. مخصوصاً در صحنه ی نبرد ذهنی پرتاب موشک های شوروی و آمریکا. بازی بازیگران که اکثرشان یکی دو نامزدی اسکار در کارنامه ی هنری شان دارند قابل توجه است. خوبی این قسمت آن است که برخلاف چند قسمتی قبلی زیاد خودش را جدی نگرفته است و بیشتر وجه سرگرم کننده اش پرداخت شده است. اما درونمایه سیاسی در بطن فیلم از ابتدا تا انتها در جریان است.
سوپر 8 super 8
امتیاز: ***1/2
همکاری استیون اسپیلبرگ و جی جی آبرامز تبدیل شده به یک فیلم نوستالوژیکو کاملاً خوش ساخت که یادآور فیلمی به نام ئی تی است. فیلم درباره ی جند دوست است که قرار است یک فیلم آماتوری با دوربین سوپر 8 بسازند و به یک جشنواره محلی ارائه کنند بلکه شهرتی کسب کنند. ولی در هنگام فیلمبرداری یک سکانس، ماشینی در آن حوالی مستقیماً به دل یک قطار که حامل موجودات فضایی است برخورد می کند و از این جا به بعد بچه ها وارد یک فیلم واقعی می شوند. این اولین فیلمی است که در آن صحنه های روابط بین بچه های معصوم از صحنه های مربوط به اکشن جذاب تر است. بازی بازیگران کودک فیلم با آن چشم های معصوم و خنده های طبیعی واقعاً حیرت انگیز است. سوپر8 شما را به دهه ی 70 می برد. یک ساعت اول فیلم عالی است. انگار دارید یک فیلم کلاسیک را نگاه می کنید که بیشتر توسط اسپیلبرگ کارگردانی شده است تا آبرامز. برعکس نیمه دوم کاملاً مشخص است که توسط جی جی آبرامز کارگردانی شده است. البته این به معنی ضعف فیلم نیست و برای من بیشتر جنبه مقایسه ای دارد. سوپر 8 یک فیلم عالی است که اکشن فیلم در آن گم است. چون اکشن در خدمت فیلم است، نه فیلم در خدمت اکشن! فیلم مانند ترانسفورمرز پر سروصدا و بی هویت نیست که به بهانه نشان دادن اکشن یک داستان سرهم بندی شده به اول و اخرش چسبانده شده باشد. همه چیز در جای خودش قرار دارد. این فیلم بعد از هری پاتر و یادگاران مرگ 2 که انصافاً غافلگیرمان کرد بهترین فیلم تابستان امسال بود.
ماشین ها2 cars2
امتیاز: *
بعد از اکران سال گذشته کمپانی پیکسار به نام داستان اسباب بازی3 که بهترین انیمیشنی بود که تا الان دیده بودم و سطح توقع بینندگان را به شدت بالا برد، امسال پیکسار با اکران ماشین ها2 حسابی خراب کرد. ماشین ها2 حتی از قسمت اول اش هم کلی عقب است. این اولین انیمیشن پیکسار است که عالی نیست. شاید اگر این انیمسشن توسط کمپانی دیگری غیر از پیکسار ساخته شده بود آنقدر ضعیف به چشم نمی آمد. ولی ماشین ها 2 به هیچ وجه خوب نیست. شعارهایش نخ نماست و به دل نمی چسبد.برخلاف قسمت اول که پیام «برنده شدم مهم نیست، چگونه برنده شدن مهم است» را به بهترین نحو در فیلم گنجانده بود، ماشین ها2 شعاری و بد جلوه می کند. فیلم داستان مک کوئین (اوون ویلسون) است. همان ماشین قرمز خوش رنگ و خوش عکس که توسط برنو لی (جان تورتورو) به یک تور مسابقات دور دنیا به نام «گراند پریکس» دعوت می شود. ماشین ها 2 در بعضی از لحظات (فکر می کنم اواسط فیلم و حدود دقیقه 40 بود) اصلاً از نفس می افتد و از ذهن تماشاگر خارج می شود. تا جایی که این پرسش را از خودتان می پرسید که چرا باید ادامه این فیلم را دنبال کنم؟ معمولاً فیلم های پیکسار جوری هستند که کودکان را هیجان زده و بزرگسالان را ترغیب می کند که به دنبال لایه های پنهان فیلم بگردند. ولی این فیلم عملاً پر از تهی است! فیلمساز سعی کرده با چند داستان زیرکانه، خود را سطح بالا نشان دهد. ولی عملاً انگار دارد خودش را گول می زند. پیام فیلم را به نظرم باید در خارج داستان جستجو کرد و آن این است که طمع پول باعث می شود که حتی کمپانی مثل پیکسار را گول بزند و اثری مانند ماشین ها 2 را روانه ی اکران بکند.
بهترین فیلم های تابستان 2011
1 –هری پاتر و یادگاران مرگبار2 ****
2- درخت زندگی ****
3-سوپر 8 ***1/2
4- نیمه شب در پاریس ***1/2
5- ساقدوش ها ***
بدترین فیلم های تابستان 2011
1-فانوس سبز 0
2-ترانسفورمرز3: تاریکی ماه ●
3-خماری2 *
4-دزدان دریای کارائیب: سوار بر امواج غریبه *1/2
5-ثور *1/2
در همین رابطه نقد و بررسی دیگر فیلم های اکران تابستان 2011 را بخوانید
پیشروی سریع، عقب نشینی سریع؛ نقد و بررسی فیلم «ترانسفورمرز: تاریکی ماه»
رابطه معکوس طنز و ضریب هوشی؛ نقد و بررسی فیلم «خماری2»
در جستجوی چشمه آب حیات، نقد و بررسی فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سوار بر موج های غریبه»
یک کماندار با دو هدف متفاوت؛ نقد و بررسی فیلم «ثور» ساخته کنت برانا
ترکیب عشق سرعت و سرگرمی خالص؛ نقد و بررسی فیلم «سریع و خشمگین»
نه تیره، نه روشن، خارق العاده و خاکستری؛ نقد و بررسی فیلم «هری پاتر و یادگاران مرگ2»
ابر قهرمانی با مأموریت تخیلی؛ نگاهی به فیلم کاپیتان آمریکا ساخته جو جانستون
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|