پرده سینما

خود شکن، آیینه شکستن خطاست؛ تحلیلی بر اهدای جایزه اسکار به «جدایی نادر از سیمین»

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درخشش نام ایران در اسکار 2012بالاخره در هشتم اسفند ماه سال هزار و سیصد و نود، در سالی که از هر نظر بهترین سال سینمای ایران محسوب می شود کشور ایران اولین اسکار خود را گرفت و اصغر فرهادی به عنوان اولین ایرانی و اولین فرد در خاورمیانه جایزه ی اسکار را دریافت کرد. تقریباً تمام اهالی سینما (از حسادت برخی بگذریم!) از این موفقیت شاد و خوشحال بودند. موج تبریک ها از عزت الله انتظامی و سید محمد خاتمی و مجید مجیدی و استاد محمود فرشچیان گرفته تا رییس جمهور فرانسه و علی کریمی و سامی یوسف و صدها هنرمند و ورزشکار و سیاستمدار خارجی و داخلی به سوی اصغر فرهادی سرازیر شد و موجی از شادی ها را در دل مردم ایران انداخت.

این اسکار با اجرای بیلی کریستال معرکه که همیشه بهترین مجری اسکار بوده برای من بهترین مراسم اسکار بود. وقتی که ساندرا بولاک برای معرفی بهترین فیلم خارجی زبان روی سن رفت شوکه شدم. تا به حال سابقه نداشته بود برنده ی بهترین فیلم غیر امریکایی اینقدر زود معرفی شود. انگار اسکار هم بی تاب دستان اصغر فرهادی بود. وقتی اصغر فرهادی آن متن معرکه را خواند و از مردم  کشورش  سخن راند اشک شوق از چشمانمان سرازیر شد. مخصوصا آنجا که به زبان شیرین پارسی گفت: «سلام به مردم خوب سرزمین ام!» البته بعضی از خبرگزاری ها تفسیر انرژی هسته ای را از سخنان فرهادی کردند یا شاید طبق رویاهایشان سخنان او را تفسیر نمودند، نمی دانم اما بعد از موجی از تمسخر و نیش و کنایه آن را از خروجی سایتشان پاک کردند! واقعاً به اصغر فرهادی به عنوان یک ایرانی اصیل  و هنرمند واقعی افتخار می کنم. شعور و فهم بالای او را می توان از متنی که در اسکار خواند که سایت معتبر «اسلیت» به عنوان بهترین سخنرانی اسکار امسال برگزید فهمید. متنی که اسپیلبرگ را به آن قیافه عجیب درآورده بود!

دیگر نباید برای اینکه  بفهمید فیلمی خوب است به منتقدهای (؟!) صدا و سیما گوش دهید. همین بس که وودی آلن به رئیس آکادمی می گوید بهترین فیلم سال جدایی نادر از سیمین است و بقیه جایزه ها چرند است و یا اسپیلبرگ می گوید بهترین فیلم 2011 جدایی نادر از سیمین بود. در اینجور شرایط  بهتر است کلاه خود را قاضی کنید.

از راست به چپ» محمود کلاری، لیلا حاتمی، سارینا فرهادی، پیمان معادی و اصغر فرهادی در مراسم اسکار 2012طراحی لباس لیلا حاتمی و پیمان معادی در مراسم اسکار  خارق العاده بود. طراحی که بیشتر استعاری بود تا مثلاً مجلسی. لباسی که نشان می داد حالا دیگر جدایی نادر و سیمین پایان یافته است و با جشن اسکار، نادر و سیمین که لباس سیمین شبیه به لباس عروس بود پیوندشان را همراه با فرزندشان ترمه (سارینا فرهادی) جشن گرفته اند و با دریافت جایزه اسکار این جشن کامل شد!

نکته ی جالب پیام تبریک های مسئولین به این فیلم بود؛ چون حس می کردم حالا هرکسی خودش را مسئول پیروزی این فیلم می داند. با عرض شرمندگی باید بگویم این موفقیت هیچ ربطی به هیچ مدیری نداشت. (یادمان هست که به خاطر حرف های فرهادی در جشن خانه ی سینما حتی پروانه ساخت این فیلم در وسط فیلمبرداری لغو شد!) این موفقیت فقط و فقط مربوط به خود اصغر فرهادی است!

از سوی دیگر موفقیت جدایی نادر از سیمین ثابت می کند چیزی که می توان از آن به عنوان سینمای سفارشی یا سینمای سوبسیدی یا سینمای دولتی نام برد شکست خورده است. آن نوع سینما که با حمایت های گسترده مالی و بودجه های کلان در سالهای اخیر گاه در قالب واژه ای به نام «فاخر» یک فیلم متوسط را از مراحل ابتدایی تولید تا آخرین روزهای اکران همراهی می کند تا کنون نه بازده مالی داشته نه پیام درست و حسابی. گاهی در حد لمپن بازی باقی مانده و از محدوده ی چند جوک تصویری فراتر نرفته است! چه ندارها و اخراجی ها3 باشد، چه روایت های جدید از کشتی افسانه ای یوگی و دوستان اش در فیلم هایی نظیر ملک سلیمان!

فیلم های فرهادی برخلاف فیلم های بسیاری ازکارگردان های بیت المال حرام کن بدون هرگونه حمایت مالی سوبسیدی ساخته شده اند. فیلم های او نه تنها در مرحله ساخت مورد حمایت قرار نگرفته اند، بلکه در هنگام نمایش هم مورد بی مهری واقع شده اند و آدم هایی که باید از فیلم حمایت می کردند پشت فیلم را خالی کردند. حسادت ها هم که البته همیشه وجود داشته است. هنگامی که بعضی ها دیدند از نظر هنری توانایی رقابت با فیلم های فرهادی را ندارند شروع به تخریب جدایی نادر از سیمین کردند تا خودشان را بزرگ کنند و بودجه های کلانی که از بیت المال به باد داده اند را به نوعی جبران کنند. آنها اهدای جایزه اسکار به جدایی نادر از سیمین را سیاسی نامیدند! من در حیرت مانده ام اگر فیلم پانوشت برنده ی اسکار می شد این حضرات چه می گفتند؟ حتماً می گفتند چون اسکار سیاسی است جایزه رابه اسرائیل داده اند تا ایران را کوچک کنند! هرچند در نهایت بحث کردن درباره اینچنین رفتارهایی بی فایده است.

اصغر فرهادی در اسکار 2012من فکر می کنم فیلمی مانند جدایی نادر از سیمین باید دروغ گویان را برآشفته کند! چون تیر را دقیقاً به هدف می زند. جدایی نادر از سیمین مانند آینه ای روبروی افرادی که با دروغ زندگی کرده اند قرار می گیرد و خوشان را به خودشان نشان می دهد. و آنها چون حقیقت را می بینند آینه را می شکنند. درصورتی که به قول معروف «خود شکن، آینه شکسن خطاست.»

به اعتقاد من آکادمی اسکار اتفاقاً مجسمه طلایی را نه در ستایش دروغگویی بلکه در فضیلت راستگویی به این فیلم داد. چون اسکار بی هدف به فیلمی جایزه نمی دهد و معمولاً به مسائل انسانی جایزه می دهد. جایزه های «بهترین فیلم» را در تاریخ اسکار مرور کنید تا به حرف من برسید.

کمک کردن فیلم جدایی نادر از سیمین به ارائه تصویری مستند از ایران واقعی (و نه مدینه ی فاضله ی مورد نظر بعضی از دوستان) را باید از مصاحبه و نظرات افراد خارجی بفهیمد. خارجی هایی که تعجب می کردند در خانه ی یک ایرانی ماشین لباس شویی وجود دارد؛ خارجی هایی که فکر می کردند در  ایران هنوز حرم سرا هست و دیدن ماشین ها در تهران برایشان عجیب بود؛ خارجی هایی که وجود دادگاه در ایران برایشان تعجب برانگیز بوده و فکر می کردند در ایران مشکلات را قبیله ای حل می کنند! (کافی است به سایت imdb و نقد و بررسی بینندگان سینمایی سایت های خارجی دربار هی فیلم جدایی نادر از سیمین مراجعه کنید تا بفهمید چه تصوری از ایران داشته اند!)

کار سینمای ایران بعد از این خیلی سخت است. احتمالاً سال بعد، سال فوق العاده بدی از نظر فروش برای سینمای ایران خواهد بود. چون جدایی نادر از سیمین تبدیل به قالبی برای یک فیلم خوب شده است و مردم با دیدن این همه جایزه ی گوناگون فیلم جدایی نادر از سیمین معیار فیلم خوب برایشان این فیلم شده است. در نتیجه هرفیلمی که ببینند را در قالب جدایی نادر از سیمین می سنجند و وقتی نتیجه نگیرند فیلم را پس خواهند زد!

فروش جدایی نادر از سیمین هم در این 9 هفته ای که روی پرده سینمای امریکا بوده به طرز شگفت انگیزی هر هفته نسبت به هفته ی قبل بیشتر شده است. به احتمال زیاد با این اسکار احتمالاً فروش فیلم خیلی بیشتر هم خواهد شد. تا الان فیلم فقط در آمریکا نزدیک 3 میلیون دلار (نزدیک 5.7میلیارد تومان) فروش داشته است و فروش غیر امریکا هم به 13میلیون دلار رسیده است (25میلیارد تومان)که روی هم رفته فروش جهانی اش بالای 30 میلیارد تومان شده است.

این موفقیت بزرگ را به اصغر فرهادی عزیز و بزرگوار تبریک می گویم و به خاطر معرفی ایرانی به تمام معنا واقعی به جهان، بی نهایت از او تشکر می کنم .اصغر فرهادی حالا کلی جای کار و پیشرفت دارد و چه رویاهایی که با فیلم های جدید فرهادی می آید.

موحد منتقم


 تاريخ ارسال: 1390/12/14
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>a.m.k:

اصغرفرهادی،اصغرفرهادی،اصغرفرهادی...........،آیا سینمای ما بهتر از از اصغرفرهادی نداشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!

0+0-

دوشنبه 1 خرداد 1391



>>>amir:

مطمعنا مسولان اسکار آنقدر کاربلد بودند که این جایزه را به جدایی نادر از سیمین داده اند.آنها هیچ گاه حیسیت چندین ساله ی خود را به خاطراینکه به خاطر به اصطلاح سیاسی بازی خراب نمی کنند....با تشکر از نقد خوبتون

0+0-

دوشنبه 22 اسفند 1390



>>>سيما:

اقاي موحد از پيگيري ها ي شما در اين مدت متشكرم كه خبرهاي فيلم رو تحت پوشش قرار ميداديد.فيلم جدايي خاصيتي داشت كه هر كسي از ظن خود شد يار من....و در تبريكات هم مشخص بود .اقاي خاتمي با اشاره به گفتگوي تمدن ها تبريك مي گفت .اقاي شمقدري با تمجيد دولت و..خلاصه هركدام با تاكيد افكار خود تبريك را مي گفتند .ولي پيام تبريك اقاي فرشچيان كه فقط در ستايش فرهنگ ايراني بود بسيار به دل نشست.

0+0-

پنجشنبه 18 اسفند 1390



>>>آبكار:

پاسخ آقاي فاضلي بسيارمستدل ومنطقي وقابل قبول بود البته دلايل ايشان براي رد فيل جدائي رانمي پسندم امابه نظرمن سخن ايشان درباره روشنفكرطبقه متوسط تاحدودي صحيح است امااين كه مصداق آن را فيلم جدائي مي دانند چندان پذيرفتني نيست . يك نكته ديگر" مابايد يادبگيريم يه به نظرات ديگران احترام بگذاريم حتي اگرمخالف نظرماباشد. قبلا" هم بسيارگفته ام كه تبادل افكارباعث روشن شدن حقايق وبيداري جامعه مي شود.

0+0-

چهارشنبه 17 اسفند 1390



>>>فرمان:

این جمله :احتمالاً سال بعد، سال فوق العاده بدی از نظر فروش برای سینمای ایران خواهد بود. شدیدا باهاش موافق هستم.با بلیط های 6000تومانی کی دیگه میره سینما!اصلا اگر قیمت بلیط ها هم ثابت باشه باز کسی نمیره چون اصلا فیلم خوبی نیست.

0+0-

سه‌شنبه 16 اسفند 1390



>>>MOJTABA89:

جناب موحد منم خوشحالم و اصلا به خودم می بالم که جدایی اسکار رو گرفته و در عجبم از تحریم تلویزیون برای پخش نکردن این خبر ؛ اما مسائل رو با هم قاطی نکینم ؛ این که چند نفر گفتن این فیلم بهترین فیلم سال 2011 هستش ، خیلی خوبه اما قطعا نمی شه معیار قضاوت و دلیلی برای خود فریبی . یک جدایی با تمام ویژگی های مثبت ضعف های جدی داره . در مورد اون منتقدی که اسمش رو نیاوردید باید بگم ایشون نظرات شخصی خودش رو می گه و من با این که حرفش در مورد این فیلم و جایزه هاش رو کاملا قبول ندارم اما با توجه به توهین کردن شما با گذاشتن ؟! در جلوی کلمه منتقد و با توجه به علاقه ی وافر به شخص مذکور ، باید بگم مطمئن باشید درک سینمایی استاد م.ف خیلی بیشتر از شماست . با تشکر از مسئولین سایت

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>پاسخ غلامعباس فاضلی به بابک:

دوست عزیزم. به من ثابت کردید بیشتر مشکل جامعه ما از جانب دیکتاتورهای "روشنفکر"ی مثل شماست که همه چیز را با هم قاطی و فدای دیدگاههای شخصی تان می کنید. اولاً من همچنان فیلم جدایی نادر از سمین را دوست ندارم و آن مقاله همچنان به قوت خودش باقی است http://www.cinscreen.com/?id=1250 ثانیاً من سردبیری نیستم که دیدگاه های شخصی ام را به نویسندگان تحمیل کنم؛ که اگر از فیلمی خوشم بیاید همه را وادار به تحسین آن کنم و اگر بدم بیاید به همه بگویم از آن بد بنویسند! هیچ سردبیر درست و حسابی را هم سراغ ندارم که این کار را کرده باشد. اینجا یک سایت سینمایی است نه یک خبرگزاری. اینجا در پرده سینما ما مثل یک مجله سینمایی با دیدگاه های مختلف و گاه متضاد درباره یک فیلم روبرو هستیم. در مورد فیلم هایی مثل سعادت آباد، و یه حبه قند هم همین بوده است و ما دیدگاههای متضادی درباه آن فیلم ها منتشر کردیم. اگر عمری داشتیم در آیند هم همین خواهد بود. من از روز اول جدایی نادر از سیمین را دوست نداشته ام اما اولین نقد ستایش آمیز بر فیلم جدایی نادر از سیمین در تاریخ سینمای ایران را سایت پرده سینما منتشر کردم http://www.cinscreen.com/?id=1169 و همچنین سایت پرده سینما نخستین سایتی بود که آمار فروش جهانی این فیلم را منتشر کرد http://www.cinscreen.com/?c=11&id=1316 و تا امروز هم آن را ادامه می دهد http://www.cinscreen.com/?id=1746 پس از آن هم نظرات موافق http://www.cinscreen.com/?id=1303 و مخالف http://www.cinscreen.com/?id=1331 هم درباره فیلم جدایی نادر از سیمین منتشر کردیم. نظر شخصی من محفوظ و محترم و نظرات موافق و مخالف نویسندگان دیگر هم محفوظ و محترم. این حرف شما همانقدر خنده دار است که به من ایراد بگیرید چرا وقتی در جدول ارزشگذاری بیست و نهمین جشنواره فجر http://www.cinscreen.com/?c=8&id=1156 به جدایی نادر از سیمین یک ستاره داده ام به دیگران اجازه داده ام به آن چهار ستاره بدهند! ثالثاً مسئله اسکار یک مسئله ملی است و ربطی به دیدگاه شخصی من در مورد فیلم جدایی نادر از سیمین ندارد. من اتفاقاً به سکوت خبری خیلی از رسانه ها در مورد جایزه اسکار جدایی نادر از سیمین انتقاد دارم و این انتقاد را به تفصیل در یادداشت سردبیر - دفتر سی و پنجم توضیح داده ام http://www.cinscreen.com/?id=1745 اگر ما فیلمی را دوست نداریم دلیلی ندارد موفقیت های جهانی آن را نادیده بیانگاریم. آیا طرفداران تیم«استقلال» از صعود ایران به جام جهانی 1998 فرانسه ناراحت شدند چون بیشتر اعضای تیم ملی آن سال «پرسپولیس»ی بودند؟! آیا آنها از گل خدادادعزیزی به استرالیا که موجب صعود ایران به جام جهانی 1998 فرانسه بود خشمگین شدند چون او در باشگاه پرسپولیس سابقه فعالیت داشته است؟! مسئله باشگاهی یک چیز است و مسئله ملی یک چیز دیگر. بدبختی بسیاری از ما این است که این دو را هنوز از هم تفکیک نکرده ایم. ما از روز اول هم نظرات منفی و مثبت نویسندگان را درباره جدایی نادر از سیمین منتشر کردیم و هم اخبار مربوط به موفقیت های آن را پوشش دادیم. پوشش خبری اسکار هم برخلاف نظر شما "یواشکی" نبوده! بلکه دو سه روز تیتر اول سایت پرده سینما بوده است. اتفاقاً کامنت شما به خود من ثابت کرد چقدر مقاله ام درباره روشنفکران متوسط شهری http://www.cinscreen.com/?id=1250 درست بوده است. چون شما نه امروز و نه دیروز پاسخی به آن مقاله نداشته اید فقط تلاش کرده اید دیدگاه شخصی من به عنوان یک نویسنده را با وظیفه ام به عنوان یک سردبیر با هم قاطی کنید و نتیجه مورد نظر خودتان را از آن بگیرید.

1+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>بابک:

کاش به نقد آقای غلامعباس فاضلی هم اشاره میکردید. یادمان نرفته که ایشان فیلم جدایی نادر از سیمین را تفرعن طبقه متوسط ایرانی قلمداد کرده بود؛ طبقه متوسطی که به زعم ایشان بی جهت از همه چیز و همه کس طلبکار است. ای کاش ایشان موضعشان را حفظ میکرد و یواشکی در صف ستایندگان اولین فیلم اسکاری سینمای ایران قرار نمیگرفت. ثبات قدم پیشکش، دریغ از ثبات حرف!!!

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>xxx:

هنر ایران تا ابد مدیون اصغرفرهادی خواهد ماند.از 0سال قبل تا الان هنرمندی در حد اصغر فرهادی نداشته ایم.

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>همایون اسلام منش:

دیوانه شدم.هرجامیرم اسم و عکس این فیلمه.بس کنید توروخدا.شب خواب فیلم جدایی نادر ازسیمین رومیبینیم.چهقدر ما ایرانی ها ندید بدید هستیم که یه همچین موفقیتی انقدر خوشحالمان میکند.من خودم فرانسه زندگی میکنم و فیلم فرانسوی آرتیست برنده ی اسکار بهترین فیلم سال شد.ولی اصلا خبری اینجا ازاین برنامه هاو.. نیست.خیلی عادی برخوردکردند.ولی ما ایرانیه ا خیلی جو گیر واحساسی هستیم.

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>سروناز:

لباس خانم حاتمی خیلی بد بود و اصلا مناسب همچین مراسمی نبود

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>احسان:

حرف وودی آلن زن باره مثلا فکر میکنی واسه ما بچه مسلمان ها میشه معیار برای فیلم خوب؟یا اسپیلبرگ یهودی؟؟

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>hamidreza958:

متن بسیار عالی بود ولی بعضی جاهاش که نیش و کنایه بود خوب نبود!!! ضمن اینکه به نظر من فیلم "ملک سلیمان" اینقدر هام بد نبود انصافا!!!!!!!

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>شادی:

likeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>papa:

اورین موحد متحول شدم

0+0-

دوشنبه 15 اسفند 1390



>>>محمد امین:

خیلی جالب بود و از این مقاله استفاده های زیادی کردم با سپاس از نویسنده

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>کیوان:

مــــــــــــرسی از تحلیل و نقد عالیتون واقعا از خوندن این متن لذت بردم مخصوصا از پاراگرافی که مربوط به طراحی لباس خانم حاتمی بــود

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>نهال:

موحد ترکوندی پسر واقعا محشر بود بهت افتخار میکنم خوش به حال اصغر با این منتقدهاش ...

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>نهال :

خیلی نقد محشری بود بهت افتخار میکنم موحد !

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>سعید:

نمیدونم چرا این احساس رو دارم ولی این جایزه و کلا جایزه هایی که ایران از غرب دریافت میکند اصلا ارزش هنری ندارد و بیشتر سیاسی است.

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>هسین:

موحد خودت رو کشتی با این جدایی نادر از سیمین.اسکار گرفت خیالت راحت شد؟؟

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>e.t:

به قدری این موفقیت عظیم بود که هنوز در شوک هستم.بهترین عیدی تمام عمرم همین جایزه بود

0+1-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>RODSI:

ای کاش بقیه کارگردان ها که چشم دیدن این فیلم رو ندارن،دست از حسادت بردارن و به جای تخریب این فیلم باهاش رقابت کنند تا سینمای کشورمون که فقط شده فیلم های سخیف و بی ارزش کمدی رو از این وضع نجات بدن به خدا خسته شدیم از بس فیلم های مذخرفی مثل اخراجی ها 3 ، شیش و بش و ... اکران شد و مجبور شدیم سالن سینما رو ترک کنیم

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>امین:

خیلی نقد ها عالی هستند

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>ب.م.م:

سینمای دولتی و پولی و نفتی به هیچ جا نمیرسه و نخواهد رسید.چون هنر رو با پول نمیشه خرید

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>di-di:

viva iran

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>مهناز:

بعضی از افراد چشم دیدن موفقیت دیگران را ندارند.فیلم بعدی اصغر فرهادی باید درباره ی حسادت باشه چون تو ایران خیلی زیاد شده است

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>جمال:

هنوز دست از سر این ملک سلیمان بر نداشتیا.نمیدونم چه تاثیر مخربی روت گذاشته که هر وقت پای فیلم ایرانی میاد وسط از ش بهعنوان بدترین فیلم سینمای ملی یادمیکنی.درصورتی که از خیلی از فیلم های پر هزینه مثل راه آبی ابریشم بهتر بود

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>ملت ایران:

آب رو بریز همونجا که میسوزه

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>کسری:

جاناسخن از زبان ما میگویی

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>ساسان:

درروووووووووووووووووغ!هر رسانه ی دروغگویی با این فیلم مخالفت کرد.اکثر رسانه های دروغ پراکن یا اخبار اسکار جدایی را پوشش ندادند یا عوضش کردند!به قول شما بادی بهشون گفت:خودشکن که آینه شکستن خطاست.

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>سعید:

کارگردان های بیت المال حرام کن عالی بود. جناب [...] که با اسکار فرهادی مخالفت کرد خودش بگه بودجه ی 10میلیاردی فیلم مزخرف[...] را ساخت که چه ربطی به ایران داشت؟ ما باید از بین المال خرج کنیم افتخارات سایر کشور ها را به تصویر بکشیم؟ خودمان افتخار ملی نداریم؟ این 10 میلیاردی که هزینه شد تو تهران فقط 24 میلون تومان فروش کرد (نصف فروش یک روز جدایی نادر از سیمین در بدترین روز هفته شنبه)! با تو هستم جناب [...] .من به عنوان ایرانی از حقم که بابت ساختن اون فیلم مزخرف [...] استفاده کردی نمیگذرم!

0+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>simin:

توی اسکار جای شهاب حسینی و ساره بیات خیلی خالی بود.مقاله هم فوق العاده بود.واقعا راست میگی.یکی از دوستای من ادم خالی بندیه ولی وقتی این فیلم رودید خیلی ناراحت شد گفت فیلم سیاه نما هست وگرنه مردم ایران اصلا دروغ نمیگن.این مقاله ی شما رو خوندم یاد حرف اون افتادم.زنده باد

1+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>سحر:

ممنون از نقد عالیتون

1+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390



>>>یوگی:

کشتی یوگی رو خوب اومدی!:))))))واقعا ملک سلیمان از هر نظر فاجعه بود

1+0-

يكشنبه 14 اسفند 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.