پرده سینما

چشم انداز سی و دومین جشنواره فیلم فجر-۱

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرفی، خلاصه داستان و نام عوامل اصلی بیش از ۸۰ فیلم احتمالی سی و دومین جشنواره فیلم فجر به ترتیب حروف الفبای نام سازندگان آنها. 

 

جشنواره فیلم فجربه نظر می رسد سی و دومین جشنواره فیلم فجر که در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد، یکی از بهترین جشنواره های تاریخ سینمای ایران خواهد بود. تنوع فیلمسازان، و حضور کارگردانان معتبر سینمای ایران گواه این ادعاست. تعداد زیادی از فیلمسازان مهم سینمای ایران که در سال های اخیر از محیط سینما دور مانده بودند این روزها در تلاش هستند تا برای سی و دومین جشنواره فیلم فجر اقدام به ساخت فیلم نمایند.

تا این لحظه شرایط خوبی برای جشنواره سی و دوم پیش بینی می شود. بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، تهمینه میلانی، بهروز افخمی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، کیومرث پوراحمد، احمدرضا درویش، مرضیه برومند، اسی نیک نژاد، رضا عطاران، کمال تبریزی، علیرضا امینی، امیر ثقفی، رضا میرکریمی، فریدون جیرانی، حمید نعمت الله، محمدمهدی عسگرپور، سعید سهیلی، دکتر علی رفیعی، بهرام توکلی، رامبد جوان، سامان سالور، محسن امیریوسفی، مصطفی کیایی، شهرام مکری، منوچهر هادی، بهرام بهرامیان، حامد کلاهداری، عباس رافعی، نرگس آبیار، مسعود ده نمکی و چندین کارگردان نامی دیگر این روزها درگیر هستند تا فیلم های جدیدشان را به جشنواره برسانند.

در ادامه به بررسی بیش از ۸۰ فیلم احتمالی این دوره از جشنواره که به نحوی از مهم ترین فیلم هایی که احتمال حضور در این دوره از جشنواره را دارند بر اساس حروف الفبای نام سازندگان آن فیلم ها پرداخته ایم.

 

 

نمایی از فیلم شیار 143

 

نرگس آبیار که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با فیلم اشیاء از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیکترند حاضر بود و فیلم اش مورد توجه تعداد زیادی از منتقدان سینمای ایران قرار گرفت امسال با فیلم شیار143 در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نیز حضور خواهد  داشت.

بر اساس شنیده ها این فیلم هم اکنون مراحل نهایی صداگذاری و تدوین را پشت سر می گذارد.

شیار143 توسط ابوذر پورمحمدی و محمدحسین قاسمی تهیه شده است و بازیگرانی چون مریلا زارعی، مهران احمدی، گلاره عباسی، جواد عزتی، حسام بیگدلو، یدالله شادمانی، زهرا مرادی، سامان صفاری، محیا دهقانی و غیره در آن به ایفای نقش می پردازند.

گفتنی است شیار143 دومین فیلم نرگس آبیار با حضور سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در مس سرچشمه رفسنجان كلید خورد و حضور وزیر بر سر صحنه این فیلم شایعات و حرف هایی را در مورد این فیلم به راه انداخت. همچنین لازم به توضیح است که این منطقه به دلیل فضای امنیتی که دارد تا کنون به عنوان لوکیشن در اختیار هیچ فیلمی قرار نگرفته است و این برای اولین بار است که یک اثر سینمایی به طور کامل در این شهر فیلمبرداری می شود.

شیار143 فیلمی در ژانر دفاع مقدس است و به همین منظور آبیار دومین فیلمساز زنی است که پس از انسیه شاه حسینی حضوری جدی در عرصه فیلمسازی دفاع مقدس را تجربه می کند.

جدیدترین اثر آبیار فیلمی است زنانه و در مورد نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس می باشد.

 

نمایی از فیلم ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه 

 

ابراهیم ابراهیمیان فیلم سینمایی ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه را با پشت سر گذاشتن مراحل فیلم برداری برای حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر آماده خواهد کرد.

در این فیلم ریحان و طاها مدتی است به واسطه یک آگهی در روزنامه مشغول پرستاری از پیرمردی به نام منوچهر آصف هستند. به زودی در خانه آصف حوادثی رخ می‌دهد که طاها و ریحان را دچار استیصال کرده و آنها را بر سر دو راهی تصمیم‌گیری قرار می دهد.

بازیگران این فیلم سینمایی عبارتند از :‌صابر ابر، نازنین بیاتی، پریوش نظریه، خسرو بامداد، رابعه مدنی، نقی سیف جمالی و سورن مناچکانیان.

ابراهیم ابراهیمیان پیش از این تجربه ساخت فیلم ویدئویی سیا زنگی را در کارنامه خود دارد.

 


سیاوش اسعدی

 

سیاوش اسعدی نیز این روزها در حال پیش تولید جدیدترین فیلم سینمایی خود با عنوان سال تحویل است.

اسعدی در رابطه با جدیدترین اثرش بیان کرده: در حال حاضر نگارش فیلمنامه سال تحویل مراحل پایانی را پشت سر می گذارد و درگیر رایزنی برای انتخاب عوامل آن هستیم. این فیلمنامه را بر اساس رمانی از پدرم نوشتم. این رمان را خیلی دوست داشتم و سال‌ها به ساخت آن فکر می‌کردم تا اینکه در حال حاضر شرایط را برای ساخت آن مناسب می‌بینم.

سیاوش اسعدی که پیش از این دو فیلم حوالی اتوبان و جیب بر خیابان جنوبی را ساخته بود تا کنون توانسته نظر مثبت بسیاری از منتقدان سینمای ایران را به روی آثار خود جلب نماید.

حوالی اتوبان اولین فیلم اسعدی بود که واکنش ها و جنجال آفرینی های زیادی را با خود به همراه داشت.

اسعدی در مورد بازیگران جدیدترین فیلمش نیز اظهار داشته که تا کنون حضور هیچ بازیگری حتی همسرش (نورا هاشمی) که در سایر آثار وی نقش های اصلی را ایفا می کرد در این فیلم قطعی نشده است و بازیگران این فیلم طی روزهای آتی معرفی خواهند شد.

از آنجا که فیلم های قبلی این فیلمساز جوان همواره با واکنش مثبت روبرو بوده پیش بینی می شود در صورت رسیدن سال تحویل به جشنواره فجر این فیلم یکی از پر سر و صدا ترین فیلم ها در جشنواره باشد.

 

             نمایی از فیلم شهابی از جنس نور 

          

محمدرضا اسلام‌ لو در نخستین تجربه کارگردانی‌اش برای یک فیلم سینمایی، با کمک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شهابی از جنس نور را در لبنان جلوی دوربین برد. فیلمبرداری این فیلم سال قبل آغاز و اکنون در مرحله صداگذاری و ضبط موسیقی است.

شهابی از جنس نور به زبان عربی ساخته شده است و بازیگر نقش اصلی آن امین زندگانی است که به هر دو زبان عربی و انگلیسی صحبت می‌کند. داستان فیلم از جنگ 33 روزه‌ لبنان آغاز می‌شود و این جنگ در فیلم به نوعی تداعی تقابل سپاه نور و ظلمت است و بیشتر حالت سمبلیک دارد.

از عوامل این فیلم سینمایی می توان به محمدعلی قاسمی به عنوان فیلم بردار، احمد صالحی؛ صدابردار، مسعود میمی برنامه ریز و بهنام خاکسار جلوه های ویژه اشاره کرد.

 

 نمایی از فیلم دلتنگی های عاشقانه

 

رضا اعظمیان با دلتنگی‌های عاشقانه در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر پذیرفته شد اما به دلیل تمام نشدن مراحل فنی از حضور در بخش مسابقه انصراف داد و چندی به خاطر مشکلات مالی در مرحله ساخت موسیقی متوقف شد و اکنون برای حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر آماده شده است.

این فیلم داستان فرشته و منوچهر است که به هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه حمله نیروهای عراقی به ایران شده و زندگی عاشقانه‌‌شان دستخوش تغییراتی می‌شود. در این فیلم محمدرضا فروتن، میترا حجار، رویا تیموریان، شاهرخ فروتنیان، سیامک اطلسی، مریم کاویانی، شیوا خنیاگر و … حضور دارند.

فهرست عوامل اصلی این پروژه عبارتند از نویسنده و کارگردان: رضا اعظمیان، مدیر فیلمبرداری: نادر معصومی، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح صحنه: مجید لیلاجی، طراح لباس: ژاله زکی‌زاده، طراح گریم: محمدرضا قومی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: داوود بابایی، مدیر تولید: رحمت عبدالله زاده، جانشین تولید: محمدحسین شرف‌الدین، مدیر تدارکات: سجاد نوری، عکس: حبیب مجیدی و تهیه‌کننده: محمدرضا شرف‌الدین.

اعظمیان پیش از این فیلم کارناوال مرگ را ساخته بود که به دلیل اختلاف با تهیه کننده فیلم جنجال های زیادی بر سر اکران این فیلم به وجود آمد.

 

 بهروز افخمی

 

بهروز افخمی دیگر فیلمساز مطرح سینمای ایران نیز چند روز قبل جدیدترین فیلمش با عنوان آذر، شهدخت، پرویز و دیگران را کلید زد که این فیلم در صورت آماده شدن یقیناً به جشنواره سی و دوم ارسال خواهد شد.

افخمی که پس از سن پطرزبورگ، فیلم جدیدی نساخته، قصد دارد تا با یک ملودرام در این دوره از جشنواره حاضر شده و بر رونق جشنواره بیفزاید. مهدی فخیم زاده و گوهر خیراندیش دو تن از بازیگران مطرح سینمای ایران هستند که تا کنون جلوی دوربین افخمی رفته اند. نعیمه نظام دوست، رامبد جوان و مرجان شیرمحمدی دیگر بازیگران این فیلم می باشند.

فرزند صبح آخرین اثر از این فیلمساز بود که در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر روی پرده رفت و در سینمای رسانه ها (برج میلاد) سر و صداهای زیادی بر پا کرد و فیلم به شدت مورد انتقاد اکثریت منتقدان قرار گرفت.

لازم به ذکر است که به تازگی گوهر خیراندیش هنگام فیلمبرداری این فیلم با یک اتوموبیل تصادف کرد و در بیمارستان فرمانیه تهران بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون نیز دوران نقاهت خود را طی می کند به همین منظور هنوز مشخص نیست که به این علت آیا فیلمبرداری این فیلم متوقف می شود یا خیراندیش می تواند مجدداً در این فیلم ایفای نقش کند و یا اینکه آیا افخمی ترجیح می دهد از بازیگر دیگری به جای خیراندیش در این فیلم استفاده نماید؟

لازم به ذکر است آذر، شهدخت، پرویز و دیگران بر اساس رمانی با همین نام نوشته مرجان شیرمحمدی (بازیگر سینما و همسر بهروز افخمی) ساخته می شود. این رمان پیش از این توسط انتشارات ثالث منتشر شده است.

 

 نمایی از فیلم 5 ستاره

 

مهشید افشار زاده بازیگر سینمای ایران نیز برای اولین بار پشت دوربین رفته و اولین فیلم سینمایی خود با عنوان پنج ستاره را ساخته است.

پنح ستاره که امیر سمواتی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد روایتگر داستان مریم است که برای تأمین هزینه‌هایش در یک هتل پنج ستاره مشغول به کار می‌شود و در این رابطه با آدم‌های مختلفی آشنا و درگیر روابطی تازه می‌شود.

به احتمال فراوان اولین نمایش فیلم در جشنواره سی ودوم فجر خواهد بود و بازیگرانی چون شهاب حسینی، بهناز جعفری، بهنوش بختیاری، دیبا زاهدی، همایون ارشادی، امید روحانی، شیرین بینا و لیلا بلوکات در آن نقش آفرینی کردند.

لازم به ذکر است که کامبوزیا پرتوی در این فیلم به عنوان مشاور کارگردان حضور داشته و واروژ کریم مسیحی نیز تدوین فیلم را بر عهده داشته است. تا لحظه آماده سازی این مقاله راف کات اولیه این فیلم انجام شده و بنا بر شنیده ها هنوز آهنگساز و صداگذار فیلم انتخاب نشده اند.

 

 نمایی از فیلم رنج و سرمستی

 

جهانگیر الماسی در نخستین تجربه فیلمسازی خود، رنج و سرمستی را جلوی دروبین برد.

پیش از این بازدید محمود احمدی نژاد از پشت صحنه این فیلم و نزاع کلامی الماسی با کسی که مدعی بود فیلمنامه این کار کپی شده فیلمنامه چند سال پیش او بوده است، حاشیه هایی را برای این فیلم به وجود آورد.

با این حال خیلی ها منتظرند تا ببینند نخستین ساخته بازیگر قدیمی سینما چگونه از آب درآمده است فیلمی که قطعاً به جشنواره سی و دوم فجر خواهد رسید و مطمئناً به دلیل حمایت های مکرر ریاست سازمان سینمایی دولت دهم از این فیلم جنجال آفرینی های زیادی را به ویژه در سالن رسانه ها خواهد نمود چرا که بسیاری این فیلم را یکی از آخرین فیلم های بازمانده از عقبه های جواد شمقدری می دانند و به همین علت از هم اکنون جبهه گیری های زیادی مقابل این فیلم انجام داده اند!

تدوین این فیلم به تازگی به پایان رسیده و رنج و سرمستی روزهای آخر صداگذاری خود را توسط بهمن اردلان پشت سر می گذارد.

این فیلم، داستان زن آزاده‌ای است که پس از گذشت سال‌ها از جنگ قاتل فرزند خود در اردوگاه عراق را در ایران هنگام کوچ عراقی‌ها در جنگ عراق و آمریکا می‌بیند.

ماه چهره خلیلی، شهرام پور اسد، مهدی صبایی، هرمز سیرتی، احمد کاوری، حسین خانی بیگ و … از جمله بازیگران این فیلم می باشند.

 

 سیروس الوند

 

سیروس الوند جدیدترین فیلمش به ‌نام عاشق شدی، بیا که یک فیلم اجتماعی است و به موضوع عشق زمینی و عشق آسمانی می‌پردازد را در مرحله پیش تولید دارد.

البته با توجه به نامشخص بودن وضعیت سرمایه گذار فیلم هنوز کلید نخورده است اما به محض مشخص شدن بودجه و شروع فیلمبرداری به احتمال زیاد به سی و دومین جشنواره فیلم فجر می رسد.

زن دوم، برگ برنده، پرتقال خونی، دست های آلوده، رستگاری در هشت و بیست دقیقه و غیره برخی از دیگر ساخته های این فیلمساز هستند.

الوند بیش از 3 سال است که هیچگونه فعالیتی در سینما نداشته است و اگر شرایط ساخت عاشق شدی بیا فراهم شود به نحوی یکی دیگر از فیلمسازان به سینمای ایران باز خواهند گشت.

 

 نمایی از فیلم اشغالهای دوست داشتنی

 

محسن امیریوسفی نیز امسال قطعاً در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود. امیریوسفی یکی از فیلمسازان جنجالی سینمای ایران محسوب می شود که چند سال قبل توانست با جنجالی کردن و حاشیه سازی برای فیلم آتشکار مخاطبان زیادی را برای دیدن این فیلم جذب نماید!

امیریوسفی سال گذشته قرار بود فیلم آشغال های دوست داشتنی را در جشنواره سی و یکم به نمایش درآورد اما با توجه به ناتمام ماندن چند صحنه از فیلم اش، از این تصمیم منصرف شد اما او امسال می تواند این فیلم را با آسودگی خاطر به جشنواره بیاورد. با توجه به اینکه موضوع این فیلم، حواشی انتخابات سال 88 را نشانه می گیرد و اگر اصلاحیه ای برای این فیلم پیش نیاید، از هم اکنون باید وعده یک اکران شلوغ و پر سر و صدا را برای این فیلم بدهیم. البته باید این نکته را متذکر شد که سال قبل این شایعه در بین اهالی رسانه به وجود آمده بود که این فیلم توسط دبیر جشنواره تحریم شده و وی اجازه نمایش آن را نداده است!

داستان این فیلم درباره‌ی خانواده‌ای است که یک شب فرصت دارند مشکل مادر خانواده را حل کنند. شیرین یزدان بخش، حبیب رضائی، هدیه تهرانی، نگارجواهریان، صابرابر، شهاب حسینی، اکبر عبدی و غیره از جمله بازیگران آشغال های دوست داشتنی هستند.

 

 نمایی از فیلم بلوک 9 خروجی 2

 

علیرضا امینی فیلمساز جوان سینمای ایران نیز ساخت جدیدترین فیلم سینمایی‌اش را که روی یک سکوی نفتی متروکه می‌گذرد، بزودی آغاز می‌کند.

این کارگردان سینما درباره این پروژه اظهار کرده: هنوز نامی برای این پروژه انتخاب نکرده‌ام. داستان این فیلم ماجرای دو قاتل است که روی یک سکوی نفتی متروکه گیر می‌افتند. با وارد شدن دختری به داستان ماجراهایی اتفاق می‌افتد و فیلم ما قرار است اتفاقات پیرامون این سه نفر را روایت کند.

علیرضا امینی همچنین فیلم بلوک 9 خروجی 2 را این روزها در مرحله صداگذاری دارد و پیش بینی می شود بتواند با دو فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حاضر باشد.

امیر جعفری‌، پانته‌آ بهرام‌، حمیدرضا آذرنگ‌، الهام کردا‌، شبنم مقدمی‌، پروین ملکی‌، حسام حمیدی‌، هانی خرم، ستایش محمودی‌، ملیکا پارسا‌ و سیاوش جعفری از بازیگران بلوک 9 خروجی 2 هستند.

امینی پیش از این با فیلم های تحسین شده ای همچون زمان می ایستد، استشهادی برای خدا، هفت دقیقه تا پاییز و غیره را در دوره های مختلف جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

 

 نمایی از فیلم شهر موش ها 2

 

مرضیه برومند که به عنوان فیلمساز کودکان شناخته می شود و تا کنون آثار ماندگار زیادی را برای کودکان به تصویر کشیده است و البته طی سال های اخیر به دلیل کار کردن در تلویزیون همواره از سینما دور بوده است امسال با فیلم شهر موش ها2 در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود.

شهر موش ها، الو الو من جوجوام، مربای شیرین و غیره از جمله آثار ماندگار برومند در سینمای کودک ایران به حساب می آیند.

منیژه حکمت و علی سرتیپی به طور مشترک تهیه کنندگی شهر موش ها2 را بر عهده دارند و پیش بینی می شود این فیلم رکورد فروش در سینمای ایران را بشکند. شهر موش ها2 چند هفته گذشته طی مراسم باشکوهی در بوستان ولایت تهران کلید خورد.

استفاده از عوامل بسیار مطرح در زمینه عروسک گردانی، ساخت عروسک و موسیقی از جمله نکات مثبت این فیلم محسوب می شود.

نکته جالبی که تا کنون در مورد داستان این فیلم منتشر شده ازدواج دو عروسک کپل و نارنجی با یکدیگر است!

منیژه حکمت تهیه کننده این فیلم چندی پیش اظهار داشت: کپل و نارنجی با یکدیگر ازدواج کردند و کپلک و صورتی فرزندان آن‌ها هستند. تاژ بانو نیز خدمتکار آن‌ها است. البته در ادامه دیگر عروسک‌ها را هم معرفی خواهیم کرد.

پیش بینی می شود این فیلم در صورت رسیدن به جشنواره فجر جزو آثاری باشد که استقبال بسیاری از آن خواهد شد.

 

 فیلم قصه ها

 

رخشان بنی اعتماد قطعاً با فیلم توقیف شده قصه ها در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود.

قصه‌ ها جدید‌ترین ساخته رخشان بنی اعتماد، کارگردان مطرح سینمای ایران است که با وجود مشکل دار شدن در زمینه نمایش عمومی، در نمایش‌های محدودی که داشته با استقبال خوبی از سوی منتقدان و سینماگران مطرح مواجه شده است.

قصه‌ ها شش فیلم کوتاه است که در آن مطرح‌ترین بازیگران این سال‌های سینمای ایران بازی کرده‌اند. مهدی هاشمی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، پیمان معادی، نگار جواهریان، باران کوثری، بابک حمیدیان، فرهاد اصلانی، محمد رضا فروتن، مهراوه شریفی نیا، حبیب رضایی، صابر ابر، حسن معجونی و... بازیگران اصلی این فیلم هستند.

رخشان بنی اعتماد که با فیلم‌هایی چون نرگس، روسری آبی، زیر پوست شهر، گیلانه، خون بازی و... خالق بخشی از مهم‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران است، در فیلم قصه‌ ها نیز همانند دیگر آثارش راوی صادقی برای وقایع تلخ روزگار بوده است.

مهم ترین ویژگی که فیلم قصه ها دارد این است که رخشان بنی اعتماد در یک ابتکار جالب پس از سال ها به سراغ آدم ها و شخصیت های فیلم های گذشته خود رفته است. شخصیت ها و آدم های فیلم هایی چون روسری آبی، زیر پوست شهر ،گیلانه، خون بازی و....پس از سال ها بار دیگر به فیلم قصه ها  آمده اند. درواقع می توان گفت قصه ها فیلمی درباره سرنوشت قهرمان های فیلم های بنی اعتماد پس از سال هاست. در قصه ها رخشان بنی اعتماد همچنان دلسوز و نگران آدم های فیلم های خود است. آدم هایی که از دل جامعه ایران آمده اند و بنی اعتماد همیشه و در طول سه دهه فیلمسازی در سینمای ایران نشان داده که به شدت دغدغه طرح مسایل اجتماعی را دارد.

جدیدترین اثر رخشان بنی اعتماد در صورت اکران قطعاً یکی از جنجالی ترین فیلم های حاضر در جشنواره خواهد شد و مردم و منتقدان از فیلم وی استقبال شایانی را به عمل خواهند آورد.

 

 نمایی از فیلم آیینه شمعدون

 

بهرام بهرامیان نیز یکی از فیلمسازانی است که احتمالاً در این دوره از جشنواره با فیلم جنجالی و پر سر و صدای آینه شمعدون حضور خواهد داشت.

آینه شمعدون فیلمی به کارگردانی بهرام بهرامیان و نویسندگی احمد رفیع‌زاده و تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور ساختهٔ سال ۱۳۹۱ است.

داستان فیلم آینه شمعدون درباره زن و شوهری به نام ضیاء و سوری است که قصد دارند دخترشان را به خانه بخت بفرستند. ضیاء در سیرک کار می‌کرده و حالا بیکار شده است. سوری قصد دارد به دخترش جهیزیه‌ای مفصل بدهد و دخترش را با آبرو ‌به خانه بخت بفرستد. تلاش‌های خانواده برای جور کردن جهیزیه وقتی کامل می‌شود که اهالی محل به کمک آن‌ها آمده و هر کدام تکه‌ای از وسایل زندگی مشترک را به این دو جوان می‌دهند.

رضا عطاران، محسن تنابنده، احمد مهرانفر، نیوشا ضیغمی، مهران احمدی، پانته آ بهرام، شبنم مقدمی، لیلا بلوکات، آهو خردمند، مهتاب کرامتی، مهدی فقیه، برزو ارجمند، اسماعیل سلطانیان، فتانه ملک محمدی و امین ایمانی در این فیلم بازی کرده اند.

در این فیلم عطاران در نقش یک کارگر سابق سیرک ایفای نقش می کرد که در بخشی از فیلم مجبور می‌شود شود الاغ خود را عقیم کند. گویا همین مفهوم موجود در فیلمنامه باعث شده اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد جلوی ادامه فیلمبرداری اثر را بگیرد.

این اثر که در دوران مدیریت شمقدری جلوی ادامه فیلمبرداری اش گرفته شد پس از مدتی لغو مجوز شد و سپس فعالیت خود را از سر گرفت!

 

 فیلم عبور از مه

 

داوود بی دل با فیلم عبور از مه به عنوان نخستین اثر سینمایی اش به تهیه کنندگی روح االله شمقدری در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

قصه این فیلم در دو زمان روایت می‌شود و از زمان حال به 30 سال گذشته بر‌می‌گردد و در دشت مغان تصویر‌برداری شده است.

در این فیلم بازیگرانی همچون همایون ارشادی‌، میلاد‌ کی‌مرام، نسرین مقانلو، سحر قریشی، جمشید هاشم‌پور، اسماعیل خلج‌ و علی اوسیوند‌ به ایفای نقش پرداخته اند.

 

 آیدا پناهنده

 

آیدا پناهنده فیلمساز معروف سینمای کوتاه نیز قرار است فیلم سینمایی ناهید را برای حضور در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بسازد. فیلم ویدیویی قصه داوود و قمری از این فیلمساز که در جشنواره فجر دو سال قبل به نمایش در آمد مورد توجه اکثریت منتقدان سینمای ایران قرار گرفت.

پناهنده در مورد جدیدترین اثرش گفته: ناهید درباره عشق است و نقش محوری آن برعهده یک زن قرار دارد ولی این بدین معنا نیست که یک فیلم زنانه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است بیژن امکانیان که تهیه کنندگی این فیلم را بر عهده دارد یکی از نقش های اصلی این فیلم را بازی خواهد کرد. داستان این فیلم به تصمیم آقای صادقی می پردازد که برای گریختن از موقعیت دشواری که با آن روبه رو است اشتباهی کوچک می کند که زندگی خود و اطرافیانش را تحت تأثیر قرار می دهد. رضابهبودی، نازشادمان، نازگل نادریان، پوریارحیمی، میثم رازفر، محمد اشکان فر، معصومه رحمانی واهیک خچومیان و آرزو روشناس دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

 کیومرث پور احمد

 

کیومرث پوراحمد دیگر فیلمساز سینمای ایران نیز بعد از سال ها دوری از عرصه فیلمسازی امسال با فیلم پنجاه قدم آخر در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود.

پوراحمد این فیلم را با بازی بابک حمیدیان و طناز طباطبایی به تازگی در نجف آباد اصفهان مقابل دوربین برده است و سعی دارد تا اولین نمایش فیلمش در جشنواره فیلم فجر باشد.

پنجاه قدم آخر بعد از اتوبوس شب دومین فیلم پوراحمد در حوزه دفاع مقدس است.

براساس آخرین خبرها تا کنون 30 درصد از بخش‌های مربوط به فضاهای جنگی فیلم سینمایی پنجاه قدم آخر در نجف آباد اصفهان مقابل دوربین رفته است.

فیلم جدید کیومرث پوراحمد بر اساس ایده‌ای از حبیب احمدزاده مقابل دوربین می‌رود و داستان آن درباره سرگذشت یکی از نیروهای اطلاعات و عملیات لشگر زرهی نجف اشرف در عملیات والفجر 4 است.

این فیلم با مشارکت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ساخته می‌شود و از نظر محتوایی به نسل جوان انقلاب و جنگ می‌پردازد.

لازم به ذکر است که واروژ کریم مسیحی تدوین همزمان فیلم را بر عهده دارد و فردین خلعتبری نیز موسیقی این فیلم را می سازد.

 

 نمایی از فیلم طبقه حساس

 

کمال تبریزی چند هفته ای است که فیلمبرداری طبقه حساس را به پایان رسانده است و این روزها در حال انجام امور فنی این فیلم می باشد تا بتواند آن را به جشنواره سی و دوم فجر برساند.این فیلم، در گونه کمدی ساخته شده و گفته می شود رضا عطاران، نقش آفرینی جدیدی را در این کار تجربه نموده است.حضور این فیلم در جشنواره، خود می تواند تنور استقبال مخاطبان و منتقدان جشنواره را حسابی گرم کند.

تبریزی نیز پیش از این یکی از فیلمسازان جنجالی جشنواره فیلم فجر بوده است. خیابان های آرام به کارگردانی وی که تنها توانست اکرانی محدود در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر داشته باشد و تا امروز در توقیف به سر می برد. دیگر آثار این فیلمساز مانند مارمولک و پاداش نیز جنجال های زیادی را تا کنون برپا نموده اند.

این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان (قبر دیگر) دفن شده است.

رضا عطاران، پانته‌آ بهرام،‌ آزاده صمدی، سوگل قلاتیان، ناصر عرفانی، هوتن شکیبا، بهاره رهنما، ‌پیمان قاسم‌خانی، ‌بهادر مالکی، محمد بحرانی، کاظم سیاحی، لیلی فرهاد‌پور، حسین افشار، رضا بهبودی، اصغر قاسم‌خانی، شبیر پرستار، بهرام ابراهیمی، رضا کریمی، نادر فلاح، شاهرخ دولکو، حسین پناهی، مسعود ریحانی، احسان بیات‌فر،‌ عباس ده‌منش، عسگر رضایی، مهدی پاشایی و محمدرضا فروتن بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

 بهرام توکلی

 

بهرام توکلی دیگر فیلمساز جوان سینمای ایران که در جشنواره سال گذشته، فیلم آسمان زرد کم عمق را داشت که چندان مورد استقبال قرار نگرفت حالا چند وقتی است که برای فیلم یک داستان خانوادگی پروانه ساخت دریافت کرده اما هنوز اخباری در زمینه تولید این فیلم به گوش نرسیده است با این حال اگر این فیلم بتواند خود را به جشنواره سی و دوم برساند، می تواند به نوعی دست به جریان سازی زده و مخاطبان بسیاری را چشم انتظار بگذارد.

توکلی برای سه فیلم اینجا بدون من، پرسه در مه و پابرهنه در بهشت تا کنون جوایز متعددی را از جشنواره های معتبر داخلی و خارجی کسب نموده است.

یک داستان خانوادگی اقتباسی آزاد از اتوبوسی به نام هوس است. توکلی پیش از این اینجا بدون من را بر اساس اقتباسی از باغ وحش شیشه ای ساخته بود که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان و منتقدان روبرو شده بود از همین رو پیش بینی می شود این فیلم توکلی نیز بتواند سر و صدای زیادی را در جشنواره به راه بیندازد.

مهناز افشار، فاطمه معتمدآریا و امیر جعفری برای حضور در نقش‌های اصلی این اقتباس تازه انتخاب شده‌اند. معتمدآریا نقشی هم در اینجا بدون من داشت. معروف‌ترین نسخه‌ای که تا به امروز بر اساس نمایشنامه اتوبوسی به نام هوس ساخته شده، اقتباسی به کارگردانی الیا کازان است با حضور مارلون براندو، ویوین لی و کیم هانتر.

 

 نمایی از فیلم همه چیز برای فروش

 

امیر ثقفی دیگر فیلمساز جوان سینمای ایران نیز که پیش از این با فیلم تحسین شده مرگ کسب و کار من است در جشنواره فیلم فجر حضور داشت و فیلم بعدی اش با عنوان همه چیز برای فروش نتوانست به دلیل اعمال ممیزی در جشنواره سی و یکم فیلم فجر حاضر باشد این روزها فیلم همه چیز برای فروش را آماده اکران دارد و در حال پیش تولید جدیدترین اثرش با عنوان مردی که عفو شد است. پیش بینی می شود در صورت تولید سریع جدیدترین فیلمش وی بتواند امسال با دو فیلم در جشنواره فیلم فجر حاضر شود.

در همه چیز برای فروش هنرمندانی همچون مریلا زارعی، صابر ابر، مزدک میرعابدینی و غیره به ایفای نقش پرداخته اند.

پیش بینی ها حاکی از این است که این فیلم به دلیل محتوایش بتواند یکی از جنجالی ترین فیلم های این دوره از جشنواره شود.

این فیلم داستان سرنوشت انسان هایی كه برای رسیدن به حقشان به اجبار محكوم به عدل هستند را روایت می كند.

نکته جالب توجه در مورد این فیلم این است که به تازگی قرارداد اکران این فیلم در آذرماه بسته شده بود اما تهیه کننده فیلم به دلیل زمان بد اکران ترجیح داد فیلم به جشنواره فجر برود.

 

 نمایی از فیلم ملبورن

 

نیما جاویدی در ابتدای فصل تابستان توانست نخستین فیلم بلند سینمایی خود با عنوان ملبورن را جلوی دوربین ببرد. فیلمی که پیمان معادی و نگار جواهریان را در قامت بازیگران اصلی به خود می بیند بازیگران مشکل پسندی که قطعاً به دلیل فیلمنامه جذاب کار، بازی در آن را پذیرفتند. بنابراین از هم اکنون باید منتظر تماشای این فیلم در جشنواره سی و دوم فجر بمانیم.

شنیده ها حاکی است که این فیلم یکی از فیلم اولی های متفاوت سینمای ایران است و اگر موفق به حضور در جشنواره فیلم فجر شود می تواند نظر منتقدان و مردم را به خود جلب کند. البته در جشنواره سال گذشته فجر هم جدا از چند فیلم که نتوانستند وارد مسابقه شوند، شاهد حضور فیلم های اول متفاوتی بودیم.

پیمان معادی، نگار جواهریان، مانی حقیقی، شیرین یزدان بخش، الهام کردا، پرستو مقدم، روشنک گرامی، ویدا جوان، مارتین شمعون‌پور، مهرنوش شاحسینی، علیرضا استادی، مارال مختاری، صبا گرگین‌پور ،علیرضا رشیدی،نصرت شاه نظری، سروش بنی نژاد، شهناز اله دردی زاده، علی گل زاده و غیره بازیگران فیلم سینمایی ملبورن هستند.

 

 رامبد جوان

 

رامبد جوان کارگردان فیلم های اسپاگتی در هشت دقیقه، ورود آقایان ممنوع و پسر آدم دختر حوا این روزها درگیر و دار ساخت جدیدترین فیلمش با عنوان خندنده است.

فیلمنامه خندنده که موضوعی کمدی - اجتماعی دارد توسط پیمان معادی نوشته شده است.

رامبد جوان در این باره گفت: تکمیل فیلمنامه خندنده رو به پایان است و آبان‌ماه پیش تولید آن را آغاز خواهم کرد.

بر اساس پیش بینی ها در صورت رسیدن این فیلم به سی و دومین جشنواره فیلم فجر قطعاً می تواند جزو پر مخاطب ترین آثار باشد چرا که نه تنها رامبد جوان چهره ای محبوب در میان اهالی سینما است بلکه پیمان معادی نیز که این روزها همواره مورد توجه اهالی رسانه، منتقدان و سینما دوستان بوده است نیز می تواند یکی از عناصری باشد که مخاطبان را برای تماشای این فیلم ترغیب نماید.

در خلاصه داستان خندنده که موضوعی کمدی اجتماعی آمده است: «فکر می‌کنید برای این که وقتی فردا صبح از خواب بیدار می‌شوید، روی لب مردم این شهر خنده ببینید، جادو لازم است؟»

لازم به ذکر است تا کنون نامی از بازیگران احتمالی فیلم جدید رامبد جوان منتشر نشده است.

 

 نمایی از فیلم خواب زده ها

 

فریدون جیرانی فیلمساز جنجالی سینمای ایران نیز فیلم خواب زده ها را برای جشنواره امسال دارد که با توجه به موضوع فیلم و تیم بازیگران و گریم آنها، قطعاً کنجکاوی های بسیاری را برای اهالی سینما و علاقمندان هنر هفتم به وجود آورده است. با توجه به طی شدن مراحل فنی این فیلم طی چند روز گذشته، خواب زده ها مسلماً در جشنواره سی و دوم حضور خواهد داشت.

فیلم خواب زده ها پیش از این زندگی دوگانه فیروز نام داشت این فیلم داستان نازگل مشرقی، دختر مجرد جنوب شهری است که به دلیل مشکلات اقتصادی، زندگی اش در حال فروپاشی است آشنایی اتفاقی او با فیروز نشاط، کارخانه دار مجرد، زندگی اش را دچار حادثه های جدیدی می کند....

از نکات جالب در مورد این فیلم می توان به ایفای نقش اکبر عبدی در نقش دو زن اشاره کرد عبدی پس از موفقیت در نقش مادر در خوابم می آد و پیش از آن در آدم برفی این بار در خواب زده ها نقش دو زن را بازی می کند او نقش مادر و خاله فیروز (فرهاد اصلانی) را ایفا کرده که یکی خارج رفته و امروزی و دیگری قدیمی و به اصطلاح خواهر خارج رفته، دهاتی است.

فرهاد اصلانی، ساره بیات، اکبر عبدی، صابر ابر، شهربانو موسوی، شقایق فراهانی و غیره از جمله بازیگران جدیدترین اثر جیرانی هستند.

جیرانی پیش از این فیلم های جنجالی و مطرحی همچون من مادر هستم، قرمز، پارک وی، شام آخر، آب و آتش و غیره را ساخته است.

 

 نمایی از فیلم چ

 

ابراهیم حاتمی کیا فیلمساز شاخص سینمای دفاع مقدس که طی سال های اخیر فیلم هایش همواره برای اکران عمومی با مشکلات زیادی روبرو شده اند امسال با فیلم چ در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

به رنگ ارغوان و گزارش یک جشن دو فیلم جنجالی حاتمی کیا بوده اند که فیلم دوم تنها یک بار در جشنواره سی ام فیلم فجر به نمایش درآمد و دیگر هیچگاه نتوانست مجوز اکران عمومی بگیرد.

چ که روایت چند ساعت پایانی زندگی شهید چمران است، این روزها آخرین مراحل صداگذاری خود را طی می کند و به طور قطع در جشنواره سی و دوم حضور خواهد داشت و با توجه به تعاریفی که مقامات سینمایی از آن به عمل آورده اند باید منتظر اثر درخور توجهی از این کارگردان بزرگ سینمای ایران باشیم. حاتمی‌کیا بعد از چند سال وقفه در ساخت آثار دفاع‌مقدسی دوباره به سراغ موضوعی در این محدوده رفته است. سکوت دو ساله‌ حساسیت‌ها و انتظارها برای تماشای فیلم را به شدت بالا برده است.

حاتمی کیا خالق آثار ماندگاری همچون بوی پیراهن یوسف و آژانس شیشه ای است.

داستان فیلم چ دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران در مرداد سال 1358 را روایت می کند.

فریبرز عرب نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، اسماعیل سلطانیان و غیره از جمله بازیگران فیلم چ هستند.

لازم به ذکر است که این فیلم یکی از آخرین تولیدات بنیاد سینمایی فارابی در زمان مدیریت سیداحمد میرعلایی می باشد.

 

 نمایی از فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو

 

سید روح الله حجازی با فیلم سینمایی زندگی مشترک آقای محمودی و بانو که به دلیل توقیف اجازه نمایش در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر را نیافت در جشنواره سی و دوم حضور خواهد داشت.

به گفته تهیه کننده فیلم از آنجا که زندگی مشترک آقای محمودی و بانو یک بار در بازبینی جشنواره فیلم فجر سال گذشته شرکت کرده طبق آیین نامه نمیتواند امسال متقاضی شرکت در جشنواره باشد اما با صلاحدید دبیر این اجازه را پیدا می کند.

در این فیلم حمیدفرخ نژاد، ترانه علیدوستی، پیمان قاسم خانی، هنگامه قاضیانی، ترلان پروانه و… به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم قبلی این فیلمساز با عنوان زندگی خصوصی آقا و خانم میم میان منتقدان و اصحاب رسانه طرفداران زیادی داشت.

برخی فیلم های این فیلمساز را محکوم به سیاه نمایی و همچنین ریختن قبح در جامعه می دانند.

 

 نمایی از فیلم ساکن طبقه وسط

 

شهاب حسینی بازیگر مطرح سینمای ایران نیز مانند بسیاری از همکاران خود که طی این سال ها همواره در پی تغییر شغل و برون رفت از دنیای بازیگری بوده اند به سراغ فیلمسازی رفته و این روزها فیلم ساکن طبقه وسط به کارگردانی وی و نویسندگی محمدهادی کریمی در حال فیلمبردای است.

از آنجا که تجربه ثابت کرده اغلب اینگونه فیلم ها نمی توانند مخاطبان را به سوی خود جذب نمایند احتمال نمی رود کار حسینی فیلمی شاخص در این دوره از جشنواره باشد اما به دلیل وجود نام شهاب حسینی احتمال استقبال از این فیلم در جشنواره بسیار زیاد است.

هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، ساره بیات، حسین یاری، فرهاد اصلانی، مانی کسرائیان، کامبیز دیرباز، بهنوش بختیاری، کیانوش گرامی، محمد هادی کریمی، بابک حمیدیان، امید روحانی، فخر الدین صدیق شریف، علی شادمان، فرید سماواتی، حسین محب اهری، بهناز جعفری و حسین محجوب از جمله بازیگران فیلم ساکن طبقه وسط به کارگردانی شهاب حسنی هستند.

نکته جالب در مورد این فیلم این که دکتر محمدهادی کریمی کارگردان آثاری همچون بشارت به یک شهروند هزاره سوم و برف روی شیروانی داغ برای اولین بار به عنوان بازیگر در فیلم جدید حسینی جلوی دوربین رفته است.

 

 پوران درخشنده

 

پوران درخشنده که در جشنواره‌ اخیر فیلم فجر، با فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند‌ توانست یکی از سیمرغ‌های مخاطبین را بگیرد اکنون مشغول نگارش فیلمنامه فیلم اجتماعی دیگری است که به‌گفته خودش تحقیق درباره آن در مجتمع خانواده ونک و شوراهای حل اختلاف می‌گذرد.

خانم، مال معرفی کنید که به‌موضوعی درباره طلاق می‌پردازد و هنوز وارد مرحله فیلم برداری نشده است اما به احتمال بسیار زیاد در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا خواهد کرد.

با توجه به سابقه این فیلمساز پیش بینی می شود جدیدترین فیلم درخشنده اگر به جشنواره برسد بتواند مخاطبان زیادی را به سالن های سینما بکشاند.

 

 نمایی از فیلم عصبانی نیستم

 

رضا درمیشیان جوان خوش فکر سینمای ایران عصبانی نیستم را به عنوان دومین فیلمش جلوی دوربین برده است. عصبانی نیستم فیلمی است که قطعاً یکی از متفاوت ترین فیلم های این دوره از جشنواره خواهد شد. پیش از این برخی رسانه ها اعلام کرده بودند این فیلم به صورت صامت ساخته شده که درمیشیان این قضیه را کاملاً منتفی دانسته است.

دومین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان پس از فیلم تحسین شده بغض است که فیلمبرداری آن پنج شنبه ۲۴ مرداد آغاز و پس از ۵۲ جلسه فیلمبرداری ۱۹ مهر به پایان رسید.

عصبانی نیستم داستانی اجتماعی دارد و تمام صحنه‌های آن در تهران و در بیش از ۶۰ لوکیشن مختلف از شمالیترین تا جنوبی‌ترین نقطه تهران صورت گرفته است.

این فیلم اجتــماعی همچنین نخستین حضور سینمایی باران کوثری پس از دو سال ممنوع الکاری است. این بازیگر که آخرین حضورش در فیلم سینمایی بغض بود، برای دومین بار پس از بغض مقابل دوربین درمیشیان رفته است. کوثری از اواسط دولت دهم ممنوع الکارشده بود، به طوری که حتی از اجرای نمایش او نیز جلوگیری به عمل آمده بود.

نکته جالب اینکه بقیه بازیگران عصبانی نیستم همه تئاتری و از میان بازیگران تئا‌تر انتخاب شده‌اند.

بغض فیلم قبلی درمیشیان در ششمین جشن منتقدان برنده سه جایزه بهترین کارگردانی اول، بهترین تدوین و بهترین فیلم برداری شده بود و در بیش از پانزده فستیوال جهانی به نمایش درآمده است از همین رو پیش بینی می شود این فیلم در صورت حضور در جشنواره فیلم فجر یکی از جنجالی ترین و احیاناً پرطرفدارترین فیلم ها شود.

باران کوثری، نوید محمدزاده، رضا بهبودی، میثاق زارع، میلاد رحیمی، بهرام افشاری، امیررضامیرآقا، تینو صالحی، رضاپورکولغانی، وحیدقاضی زاهدی، عباس جمالی، امین میری، مرجان قمری و غیره از جمله بازیگران این فیلم هستند.

باید دید آیا درمیشیان می تواند با این فیلم، توفیقاتی که با بغض به دست آورده بود را تداوم ببخشد؟

 

 نمایی از فیلم رستاخیز

 

احمدرضا درویش نیز امسال قطعاً با فیلم رستاخیز در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد بود. رستاخیز قرار بود در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید که بنا به دلایلی این امر محقق نشد.

مطالعات فیلم رستاخیز از اواسط تولید دوئل فیلم قبلی درویش در سال 1381  آغاز شد. پس از یک سال پیش‌‌تولید از شانزدهم بهمن 1388 همزمان با اربعینِ حسینی فیلمبرداری فیلم در شهرستان  بم آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون بم و شهداد كرمان، شاهرود، اصفهان، رباط كریم، کاشان، فومن و تهران در تاریخ ۱۲ دی‌ماه 1389 این بخش از کار به پایان رسید.

این فیلم تاریخی مذهبی حماسی از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند. ماجرای این فیلم درباره جوانی به نام  بُكیر فرزند حر بن یزید ریاحی است كه قبل از اینكه پدرش به كاروان امام حسین(ع) بپیوندد، در تصمیمی بزرگ و طی یك روایت عاطفی، دلمشغولی‌اش را در سپاه حسین(ع) می‌بیند و این روند باعث می‌شود به سمتِ حسین بن علی(ع) گرایش پیدا كند.

پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، بهنام تشکر، کوروش زارعی، میرطاهر مظلومی، علی عباسی، محمود محکمی، امیر مولوی، علی‌ جاویدفر، سعید علیپور، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری ارطه، ابراهیم سلطانعلی، خلیل الله خواجه نظام، حسین مددی، پژمان جعفری سمرقندی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

 

 نمایی از فیلم معراجی ها

 

مسعود ده نمکی کارگردان همیشه جنجالی سینمای ایران که با ساخت سه گانه اخراجی ها و همینطور فیلم رسوایی به شهرتی بسیار در سینمای ایران دست یافته است این روزها ساخت سریال تلویزیونی معراجی ها را آغاز نموده است. فیلمبرداری این فیلم روز دوم آبان ماه در دریاچه چیتگر به پایان رسید.

قرار است نسخه ای سینمایی از این سریال آماده شود و احتمالاً ده نمکی آن را در جشنواره فیلم فجر به نمایش خواهد گذاشت چرا که تجربه ثابت کرده است که ده نمکی همواره علاقه عجیبی برای حضور در جشنواره فجر دارد.

محمدرضا شریفی نیا، علی صادقی، سید جواد هاشمی، كامران تفتی، مهران رجبی، نیما شاهرخشاهی، دانیال عبادی، بهاره افشاری، لاله صبوری، حمید لولایی، مریم كاویانی، مریم سلطانی و سمانه پاكدل از جمله بازیگران این فیلم هستند.

ده نمکی گفته سوژه معراجی ها واقعی بوده و پیش از این اتفاق افتاده است و موضوع دفن شهدا در دانشگاه دستمایه این فیلم شده و داستان از این قرار است كه افرادی در داخل و یا خارج دانشگاه با آن مخالف یا موافق هستند، سپس سعی می كنیم كه نظرات سیاسی این افراد را در قالب های طنز برای مخاطب بیان كنیم.

 

 راست گفتار

 

کاظم راست گفتار نیز فیلم سینمایی سفر کیمیا را در مرحله پیش تولید دارد. فیلم سینمایی سِفر کیمیا که به اشتباه سَفَر کیمیا خوانده می شود مراحل پیش تولید را پشت سر می گذارد و بین 15 تا 20 آبان ماه کلید خواهد خورد.

راست گفتار در این رابطه گفته: اگرچه سَفَر کیمیا هم معنی فیلم را غلط نمی کند اما اسم مدنظر ما سِفر کیمیا است که کلمه «سِفر» مانند «سِفر پیدایش» یا «اسفار اربعه» به معنی کتاب است.

این فیلم تعریفی از مسایل انسانی در بستری اجتماعی است که همچنان با تم طنزگونه بیان می شود و در آن 12کاراکتر با رنج سنی 25 تا 30 سال که اکثریت آن را آقایان تشکیل می دهند روایت می شود.

لازم به ذکر است که تا کنون نام هیچیک از بازیگران و عوامل این فیلم سینمایی منتشر نشده است.

 

 نمایی از فیلم فصل فراموشی فریبا

 

عباس رافعی با فصل فراموشی فریبا در جشنواره فجر حاضر خواهد بود.

این فیلم روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش سایه بر روی زندگی عاشقانه اش انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند.

این فیلم مراحل پایانی تدوین و صداگذاری را پشت سر می گذارد و احتمال حضورش در فیلم قطعی است.

بازیگران آن ساره بیات، امین زندگانی، شهین تسلیمی، هومن کیایی، مرجان سپهری، ماجین موسوی، عباس شجاع، فریبا آهنگ، ژیلا آل رشاد، ژیلا‌‌ شاهی، مهدی محتشمی، سعید فرجی، عباس رستگار پور، پرستو مدانلو، عدنان کاپوسیان، بهزاد مشایخ، ابراهیم ابراهیمی و غیره هستند.

با توجه به سابقه رافعی پیش بینی فیلمی جنجالی از وی بسیار دور از انتظار است.

 

 نمایی از فیلم برف

 

مهدی رحمانی با برف به عنوان سومین ساخته سینمایی اش پس از فیلم های دیگری و پنهان در جشنواره سی و دوم حاضر خواهد بود.

داستان این فیلم به یک روز از زندگی خانواده‌ای شهری که درگیر مراسم خواستگاری دخترشان هستند می پردازد.

این فیلم اکنون در مراحل پایانی تدوین به سر می برد.

رویا تیموریان، محمد رضا غفاری، آناهیتا افشار، رابعه مدنی، شیرین یزدانبخش و میلاد کی مرام و افشین هاشمی بازیگران فیلم سینمایی برف هستند.

 

 دکتر علی رفیعی

 

علی رفیعی پس از آنکه سه سال پیش، آقا یوسف را ساخت و چندان توفیقی را با این فیلم به دست نیاورد حال می خواهد فیلم سالتو را با بازی فاطمه معتمد آریا جلوی دوربین ببرد. پیش تولید این فیلم مدتی است در شمال کشور آغاز شده و طی روزهای آینده، کار به مرحله فیلمبرداری خواهد رسید. حضور معتمد آریا پس از مدت ها در فیلمی، خود بزرگترین علت برای روزشماری دوستداران سینما برای اکران آن در جشنواره و دیدن بازی او می باشد.

جهانگیر کوثری تهیه کننده این فیلم درباره‌ روند انتخاب بازیگران سالتو گفته: این فیلم‌نامه، 5 شخصیت اصلی دارد که یکی از شخصیت‌های اصلی آن کشتی‌گیر است و باید با آقای رفیعی صحبت کنیم که آیا یک کشتی‌گیر معروف آن را بازی بکند یا یک بازیگر سینما که هنوز این موضوع مشخص نشده است و بقیه‌ 4 بازیگر قطعاً از بازیگران سینما و تئاتر هستند.

ماهی ها عاشق می شوند دیگر اثر این فیلمساز سال ها قبل با استقبال بسیار زیادی مواجه شده بود.

 

 رئیسیان

 

علیرضا رئیسیان که پس از چهل سالگی در سال 87 فیلم سینمایی دیگری نساخته، قصد دارد با پیدا شدن سرمایه‌گذار، تولید دوران عاشقی را آغاز کند.

دوران عاشقی دارای چهار شخصیت اصلی زن و مرد است که تعداد بازیگران اصلی زن در این فیلم بیشتر از آقایان خواهد بود.

البته این فیلم به دلیل به توافق نرسیدن با سرمایه گذار هنوز مراحل رسمی تولید خود را آغاز نکرده اما با برطرف شدن مشکلات به احتمال زیاد برای حضور در جشنواره فجر سی و دوم آماده خواهد شد.

 

 سامان سالور

 

سامان سالور که تمام کارهایش را در سکوت کامل خبری می سازد این روزها در حال پیش تولید جدیدترین اثرش با عنوان تمشک است.

او در مورد جدیدترین ساخته خود یعنی تمشک اعلام کرده که به دلیل موقعیت روایت، در پائیز این کار را در شمال کشور کلید خواهد زد بنابراین یکی از فیلم هایی که قطعاً به جشنواره امسال خواهد رسید و خیلی ها را مشتاق تماشای خود می گذارد، تمشک سامان سالور خواهد بود.

فیلم های این فیلمساز همواره با واکنش های بسیار متفاوتی از سوی مخاطبان سینمای ایران روبرو بوده است.

آمین خواهیم گفت، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، سیزده59 و غیره از دیگر آثار این فیلمساز به شمار می رود.

نیکی کریمی به همراه سمیرا حسن‌پور و شعله مرادی قرار است در فیلم جدید سامان سالور ایفای نقش کنند. این اولین همکاری کریمی با سالور محسوب می شود.

سالور این روزها مشغول انتخاب بازیگران تمشک است ولی حضور نیکی کریمی به عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم قطعی شده است. همچنین تا کنون حضور محمود کلاری به عنوان مدیر فیلمبرداری نیز در این پروژه قطعی شده است و به زودی دیگر بازیگران و عوامل نیز معرفی می شوند.

مهدی پاکدل، مهران احمدی، تبسم هاشمی، محمود نظرعلیان و غیره سایر بازیگران جدیدترین اثر سالور می باشند.

 

نمایی از فیلم به تهران خوش آمدید

 

رضا سبحانی بعد از فیلم‌های سینمایی رژیم طلایی، خاک سرد و زیستن برای سی و دومین جشنواره فیلم فجر به تهران خوش آمدید را به تهیه کنندگی مجتبی امینی در دست تولید دارد و اکنون مراحل پایانی تدوین آن را پشت سر می گذارد.

به تهران خوش آمدید در پیرامون تحریم ایران است که جریان دو توریست را به بهانه عبور از کشور ایران و آشنایی با فرهنگ مردم روایت می کند. در این بین آنها با مشکلاتی روبرو می شوند و همه این اتفاقات و سختی ها را ناشی از تحریم‌هایی می دانند که کشورهای خودشان ایجاد کردند.

هنگامه قاضیانی، مهرداد صدیقیان، همایون ارشادی، رضا ناجی، بابک حمیدیان، رابعه مدنی، عمارتفتی، شقایق فراهانی و سام قریبیان از جمله بازیگران به تهران خوش آمدید هستند.

لازم به ذکر است که فیلم رژیم طلایی به کارگردانی وی سال گذشته امکان حضور در جشنواره را نیافت و این امر اعتراضات عوامل این فیلم را به همراه داشت.

 

 فیلم ازدواج سعید و لیلا

 

سعید سلطانی حالا پس از ساخت سریال های تلویزیونی پربیننده از جمله پس از باران، ستایش و غیره که توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند فیلم سینمایی ازدواج سعید و لیلا را خواهد ساخت که اولین ساخته بلند سینمایی وی به شمار می آید.

آقا مرتضی دیوانه وار لیلا را دوست دارد و لیلا هم دیوانه وار سعید را دوست دارد. راه رسیدن به لیلا، گذشتن از ایمان و اعتقاد است و این برای آقا مرتضی راه دشواری محسوب می شود.

این فیلم در مرحله انتخاب بازیگر به سر می برد و به گفته تهیه کننده اش تمام تلاشش را می کند تا به سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برسد.

 

 بازیگران فیلم کلاشینکف

 

سعید سهیلی حدود یک سال است که فیلمنامه کلاشینکف را آماده داشت اما فضا را برای تولید این فیلم مناسب ندید به همین دلیل او تصمیم گرفت پس از انتخابات ریاست جمهوری و تغییر شرایط فیلمش را کلید بزند.

با توجه به حواشی بسیاری که فیلم قبلی این کارگردان (گشت ارشاد) به وجود آورد و همچنین تم کمدی این فیلم، خیلی ها از هم اکنون منتظرند تا ببینند ساخته جدید این کارگردان سینمای دفاع مقدس چگونه خواهد بود.

نکته جالب اینکه از ابوالفضل پور عرب بازیگر مطرح سینمای ایران که این روزها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می کند به عنوان بازیگر اصلی این فیلم نام برده می شود.

چارچنگولی، چارانگشتی، تارا و تب توت فرنگی، سنگ کاغذ قیچی، شب برهنه و غیره از دیگر آثار این فیلمساز هستند.

در این فیلم بازیگرانی چون جواد عزتی، رضا عطاران، پولاد کیمیایی، جمشید هاشم‌پور، فرهاد اصلانی، شقایق فراهانی و ساعد سهیلی بازی می‌کنند.

کلاشینکف یک کار اجتماعی و تقریباً نزدیک به گشت ارشاد است که همان مایه‌های طنز و تلخی را در خود دارد.

 

 مصطفی شایسته

 

مصطفی شایسته کارگردان فیلم سینمایی من همسرش هستم نیز بزودی پیش تولید جدیدترین فیلمش با عنوان خبر خاصی نیست را آغاز خواهد کرد.

خبر خاصی نیست در ژانر اجتماعی با موضوعی درباره زنان و خانواده است که قصه آن در شرایط امروز جامعه می‌گذرد.

این فیلم پربازیگر و با حضور چهره های سینمایی کلید می خورد. البته چند بازیگر جدید نیز در خبر خاصی نیست حضور پیدا می کنند. فصل فیلمنامه پاییز و زمستان است به همین دلیل به زودی کار کلید می‌خورد. کارگردان و تهیه‌کننده تلاش می کنند خبر خاصی نیست در جشنواره فجر امسال به نمایش در آید.

من همسرش هستم ساخته قبلی مصطفی شایسته با بازی نیکی کریمی، مصطفی زمانی و لادن طباطبایی سال گذشته اکران عمومی شد و در سی و امین جشنواره فجر نیز به نمایش درآمد.

مصطفی شایسته تا کنون تهیه‌کنندگی فیلم هایی چون بی پولی، بوتیک، کافه ستاره و... را برعهده داشته است.

از آنجا که فیلم قبلی این فیلمساز جنجال آفرین بود و جزو یکی از شش فیلم تحریمی حوزه هنری بود بعید نیست جدیدترین اثر شایسته نیز فیلمی جنجالی باشد.

 

 حسین شهابی

 

حسین شهابی کارگردان فیلم روز روشن نیز به زودی جدیدترین فیلم خود با عنوان حراج را کلید خواهد زد.

نکته قابل توجه در ساخت این فیلم سینمایی حضور بازیگران غیر چهره اما حرفه‌ای تئاتر است و از هیچ چهره سینمایی برای بازی در حراج استفاده نمی‌شود.

شهابی در این رابطه گفته است: در واقع سعی کردم شخصیت های نزدیکی برای روایت داستان فیلم انتخاب کنم. حدود 6 ماه روی انتخاب بازیگران فکر کرده و وقت گذاشته ام. فریبا خادمی، نسیم ادبی، مهسا آبیز، گیتی قاسمی، مریم سرمدی و محمد کارت از جمله بازیگران تئاتر هستند که برای حضور در این فیلم دعوت به کار شده اند.

شهابی با اشاره به فیلمنامه این فیلم سینمایی گفت: داستان این فیلم سینمایی قصه سه زن است که در تعریف روابط خود تلاش می کنند زندگی یکی دیگر از زنهای داستان را حفظ کنند. همچنین 50 درصد فیلمبرداری این فیلم سینمایی در خیابان های شهر می گذرد.

این کارگردان در ادامه صحبت های خود با اشاره به شرایط ساخت فیلم در عرصه سینما گفت: معتقدم زمان آن فرا رسیده که افراد مستعد پا به سینما بگذارند تا در سایه این حضور و در کنار هوش و شعور تماشاگر ایده‌های جدید در این عرصه شکل گیرد.

کارگردان فیلم روز روشن در پایان درباره اکران این فیلم گفت: بعد از اکران فیلم نازنین در گروه سینما عصرجدید فیلم روز روشن در آذرماه اکران خواهد شد و پخش آن به عهده هدایت فیلم است.

حسین شهابی کارگردان و تهیه کننده، هومن سلماسی فیلمبردار، محمد صالحی صدابردار، بهاره امیری و بهنام کلامی طراح صحنه و لباس از دیگر عوامل تولید فیلم سینمایی حراج هستند.

 

نمایی از فیلم با دیگران

 

ناصر ضمیری پس از ساخت فیلم‌ کوتاه شیر تلخ که توانست نظر کارشناسان و منتقدان را به خود جلب کند این بار فیلم سینمایی با دیگران را در کارنامه هنری خود ثبت می کند. فیلمی که مراحل ساخت آن به اتمام رسیده و منتظر نمایشش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر هستیم.

در این فیلم آرزو به دلیل سقط جنین های مکررامیدخودرابه داشتن فرزند،ازدست داده و زندگی مشترک او با امیر حسین در شرایط بحرانی قرار دارد. مریم دوست و همکاراو با اقدامی فداکارانه مسیر تازه ای را در برابر این زوج جوان قرار می دهد.اما آزادی یعقوب شوهر سابق طاهره از زندان زندگی انها را پیچیده می کند.

حسین محجوب ، هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان، حمیدرضا آذرنگ، لیلا زارع و... از جمله بازیگران با دیگران ‌هستند.

 

 نادر طالب زاده

 

نادر طالب زاده بالاخره پس از 25 سال غفلت، سینمای ایران قصد دارد درباره حادثه تلخ حمله به ایرباس فیلمی بسازد.

این فیلم که با نام ایرباس شناخته می‌شود، توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نادر طالب‌زاده و پکستون وینترز سپرده شده و آن‌ها پیش‌تولیدش را آغاز کرده‌اند.

این فیلم محصول ایران و سرمایه‌گذاران خارجی خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که بازیگران چون وال کیلمر و شان استون در آن بازی کنند.

البته به گفته نادر طالب زاده هنوز وضعیت ساخت آن مشخص نیست و نمی دانیم که به جشنواره فیلم فجر می رسد یا نه!

 

 ابوالقاسم طالبی

 

ابوالقاسم طالبی با قلاده‌های طلا با موضوع انتخابات سال 88، حواشی زیادی برانگیخت و این ‌بار به سراغ یک موضوع سیاسی تاریخی رفته است تا تجربه‌ای دیگر را به کارنامه خود اضافه کند.

یتیم خانه ایران فیلم جدید طالبی است که درباره‌ تاریخ معاصر ساخته خواهد شد. البته این فیلم هنوز در مرحله نگارش فیلمنامه است و پروانه ساخت آن صادر نشده و فقط یکی از گزینه های احتمالی فجر سی و دوم محسوب می شود.

 

 محمدعلی طالبی

 

محمدعلی طالبی این روزها در حال پیش تولید فیلم خداحافظ پلیکان خاکستری است.

خداحافظ پلیکان خاکستری فیلمی برای کودکان و بزرگسالان است. محمدعلی طالبی ساخت فیلم‌های کیسه برنج، چکمه، تیک تاک و غیره را در کارنامه خود دارد.

وی درباره جدیدترین فیلمش گفته: پیش‌تولید را همین روزها شروع می‌کنیم. این فیلم یک فیلم فرهنگی، ملی، درباره دریاچه ارومیه و مردمان حاشیه این دریاچه است. خداحافظ پلیکان خاکستری با اهداف فرهنگی ساخته می‌شود و مثل اکثر فیلم‌های فرهنگی باید از حمایت‌های نهادها و ارگانها بهره‌مند شود تا بتواند ساخته و تولید شود.

لازم به ذکر است تا کنون نام هیچیک از بازیگران احتمالی این پروژه رسانه ای نشده است.

 

در همین رابطه بخوانید

چشم انداز سی و دومین جشنواره فیلم فجر- بخش دوم


 تاريخ ارسال: 1392/8/7
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>a:

ali bod

4+0-

شنبه 11 آبان 1392



>>>سعید مهرپور:

کاش امسال جشنواره به شلوغی سال قبل نباشد - سال قبل صنف لبو فروشان هم در جشنواره نماینده داشت.جشنواره مکانی تخصصی برای هنرمندان، منتقدان و اهالی رسانه است. وظیفه همه اهالی رسانه روشن است. اما یک عده معلوم نیست چی کاره هستند که در سالن مطبوعات جولان میدهند.نمیدانم مثلا فلان باشگاه نقد فیلم که سالی یکبار تو دانشگاه نقد و بررسی داره نماینده میفرسته جشنواره که چی بشه. خلاصه پارسال هر ننه قمری تو جشنواره بود امسال را نمیدانم. سینمای مردمی هم میشود فیلم دید. نظم را فراموش نکنیم. من که خره فیلم دیدن نیستم اما برخی ... یا علی

7+1-

چهارشنبه 8 آبان 1392



>>>سعید مهرپور:

سلام بر همکاران عزیز در سایت وزین پرده سینما- خیلی خوشحالم که باز شاهد قلم زده آقای رضای عزیز هستم.آری این چنین است نیمه دوم سال که آغاز میشود همه فیلمسازان در تکاپوی ساخت برای جشنواره فیلم فیلم فجر هستند.در واقع جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است. مکانی که همه گردهم جمع میشویم تا ده روز پشت سر هم دیدارها را تازه کنیم.فیلم ببینیم، گپ بزنیم و ... لازم به ذکر است که خیلی از آثار به دلائل مختلف من جمله مسائل مالی به جشنواره نمیرسند و آه و حسرت به دل تک تک عوامل میماند. این طور که پیدا است امسال با تغییر مدیریت همه فیلمسازان در جشنواره حضور دارند. امیداریم شاهد جشنواره ای خوب با فیلمهایی خوب باشیم . تا سینما از این رخوت و رکود بیرون بیاید. از گزارش زیبای آقای رضا عزیز هم ممنون که همه چیز دارد. اگه زنده بودیم و راهمان دادند دیدارها را تازه میکنیم اگر هم نه که رفاقت ها میماند. همیشه عاشق سینتما بودم و هستم و خواهم ماند. سالهای قبل که در جشنواره خیلی زجر میکشیدم همش کار بود آخر هم برخی از ما ناراضی بودند. فهم سینما نداشتند و از سینما میگفتند.خلابق هر چه لایق. خسته نباشی آقا رضای گل . یا علی

6+0-

چهارشنبه 8 آبان 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.