پرده سینما

مرور فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر - بخش چهارم (پایانی)

علیرضا انتظاری


 


 

 

 

 


 

 

49  فرشته ها با هم می آیند (مسابقه فیلم های اول) حامد محمدی برای ساخت اولین فیلمش موضوع خانواده ای جوان را دستمایه کار خود قرار داده است. محمدی پیش از این فیلمنامه های مطرحی همچون طلا و مس را نوشته بود که مورد توجه صاحب نظران سینمای ایران واقع شده بود. این فیلم با حضور بازیگرانی همچون: جواد عزتی،‌ نازنین بیاتی، رضا ناجی و بهاره ریاحی مقابل دوربین رفته و قصه ای اجتماعی را روایت می کند که مانند ساخته های اخیر منوچهر محمدی، به مسائل قشر روحانیون می پردازد. جواد عزتی در این فیلم نقش یک شخصیت روحانی را دارد. در خلاصه داستان فرشته‌ها با هم می‌آیند که همایون اسعدیان به عنوان مشاور کارگردان حضور دارد، آمده است: فرشته‌ها که بیایند حتما باید منتظر اتفاقاتی باشیم!

نمایی از فیلم فرشته ها با هم می آیند

50  فصل فراموشی فریبا (مسابقه سینمای ایران) عباس رافعی هیچگاه فیلمهایش آنچنان که باید نه توسط مخاطبان عام و نه توسط منتقدان و صاحب نظران سینما طرفدار نداشته و دیده نیشده است، اما آخرین ساخته وی با عنوان فصل فراموشی فریبا به احتمال زیاد مورد توجه اهالی رسانه قرار خواهد گرفت چرا که این فیلم که پیش از آغاز جشنواره برای اهالی مطبوعات و منتقدان به نمایش گذاشته شده بود با بازخوردهای بسیار خوبی از سوی آن ها روبرو شد. از سوی دیگر شنیده می شود ساره بیات نقشی متفاوت را در این فیلم ایفا کرده است که قطعاً از نظر هیئت داوران دور نخواهد ماند. این فیلم روایت داستان زنی است که گذشته نامتعارفش سایه بر روی زندگی عاشقانه اش انداخته و تلاش وی برای فرار از این گذشته سرنوشت نافرجامی را برای او رقم می زند. حوادث مستند و واقعی که به دلیل بحران های اقتصادی و اجتماعی در گوشه گوشه شهر به وقوع ‌پیوستند خود را به قصه فیلم تحمیل کرده  و چه بسا مسیری دیگر و متفاوت با آنچه نویسنده در خانه تخیل کرده بود برای شخصیت اصلی فیلم رقم می‌زند. گروه تولید  به دلیل حضور در مکانهایی که شاید تاکنون فیلمبرداری در آنها صورت نگرفته بود دستخوش حوادثی شدند ، مانند حضور در مکانهای پر مخاطره ای که حتی پلیس حضور فعال ندارد. ساره بیات ،امین زندگانی ، شهین تسلیمی ،هومن کیایی  و مرجان سپهری از جمله بازیگران فصل فراموشی فریبا هستند.

نمایی از فیلم فصل فراموشی فریبا

51  قصه ها (مسابقه سینمای ایران) رخشان بنی اعتماد به نوعی یکی از جریان ساز ترین فیلمسازان اجتماعی و مستقل سینمای ایران محسوب می شود که فیلم های وی همیشه با استقبال بسیار خوبی از سوی صاحب نظران سینما و همچنین مخاطبان عام سینمای ایران روبرو شده اند. روسری آبی، بانوی اردیبهشت، گیلانه، خون بازی، زیر پوست شهر و... از جمله آثار این بانوی فیلمساز هستند که تا کنون جوایز بسیار متعددی را نه تنها از جشنواره های داخلی که از معتبرترین فستیوال های بین المللی دریافت نموده اند. بنی‌اعتماد درباره‌ فیلمش نوشته است: فیلم قصه‌ها ساخته نمی‌شد مگر، به همت جمعی از خانواده سینمای ایران و حمایت شیرین دیباج. بعد از نزدیک به سه دهه فیلمسازی هنوز شخصیتهای فیلمهای مستند و سینمایی‌ام برایم زنده و با آنها زندگی می‌کنم. قصه‌ها برگشت دوباره به شخصیت‌های فیلم‌های قبلی‌ام در شرایط امروز است. گرچه فیلم قصه‌ها روایتی کاملاً مستقل دارد، اما برای خود من و کسانی که فیلمهای قبلی‌ام را دیده‌اند، مروری بر سرنوشت آدمها و شرایط اجتماعی سه دهه گذشته است. بازیگران این فیلم به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، نگار جواهریان، بابک حمیدیان، بهاره دانشگر، ریما رامینفر، حبیب رضایی، عاطفه رضوی، مهراوه شریفینیا، خسرو شهراز، فوژان عارفپور، محمدرضا فروتن، شاهرخ فروتنیان، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی، مهدی هاشمی. در خلاصه فیلمنامه قصه‌ها آمده است: قصه‌ها گذر به هفت موقعیت از زندگی آدمهایی است که در شرایطی شبیه به بسیاری از ما و آدمهای دیگر جامعه، روزگار می‌گذرانند. لازم به ذکر است که این فیلم که چندین سال از ساخت آن می گذرد توسط سازمان سینمایی دولت گذشته توقیف شده بود و هیچگاه امکان اکران عمومی را پیدا نکرد. هرچند که دست اندرکاران فیلم چندین نمایش خصوصی برای فیلمشان در نظر گرفته بودند و کسانی که توانسته اند فیلم جدید بنی اعتماد را ببینند آن را یک نوستالژی برای سینمای اجتماعی دهه شصت و هفتاد شمسی می دانند. این فیلم احتمالاً در جشنواره سی و دوم با استقبال بسیار خوبی از سوی اهالی رسانه و منتقدان و همچنین مخاطبان عام سینمای ایران روبرو خواهد شد. لازم به ذکر است بنی اعتماد قصه ها را در سکوت خبری ساخته بود و تا اعلام خبر دریافت پروانه نمایش اطالاعات و عکسی از این فیلم منتشر نشده بود. نکته جالب در این عکس ها گریم های متفاوت بازیگران این فیلم است.

پوستر فیلم قصه ها

52  کلاشینکف  (مسابقه سینمای ایران) سعید سهیلی هیچگاه فیلمساز موفقی از نظر منتقدان سینما نبوده و در گیشه و از نظر مخاطبان عام سینما هم تنها یکی دو فیلم وی بوده اند که توانستند با موفقیت روبرو شوند. رضا عطاران، ساعد سهیلی، فرهاد اصلانی، اندیشه فولادوند، شقایق فراهانی، سارا سهیلی، شهرام حقیقت دوست، جواد عزتی و جمشید هاشم‌پور در کلاشینکف ایفای نقش کرده‌اند. سهیلی در مورد فیلم جدیدش گفته: تعداد لوکیشن های زیادی برای این فیلم استفاده شد و همین‌طور بالای 60 جلسه فیلم برداری داشتیم و نسبت به کار قبلی‌ام تعداد کاراکترهای بیشتری در این فیلم حضور داشتند که همه این‌ها کار را سخت می‌کرد و من برای این فیلم به اندازه سه فیلم سینمایی سختی کشیدم. فیلمنامه کلاشینکف را مهدی محمدنژادیان و سعید سهیلی نوشته‌اند و داستان مردی است که با یک کلاشینکف در خیابان حضور دارد.

نمایی از فیلم کلاشینکف

53 گنجشکک اشی مشی (مسابقه سینمای ایران) وحید نیکخواه آزاد، غلامرضا رمضانی و مسعود کرامتی برای بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک دست به کار شدند و به سفارش بنیاد سینمایی فارابی این فیلم مشترک را در 3 اپیزود برای جشنواره ساختند. فیلمی که نه مخاطبان از آن استقبالی به عمل آوردند و نه منتقدان! بنا بر شنیده ها هزینه این فیلم 3 اپیزودی که کیفیت آن نیز بسیار پایین تر از حد از تصور است مبلغ زیادی توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت شده است! اپیزود اول این فیلم نفس نام دارد که غلامرضا رمضانی آن را ساخته است. این اپیزود درباره نصیبه است که با آزاد شدن شوهرش از زندان مجبور است دخترش را که سال‌ها پیش به سپیده واگذار کرده است، پس بگیرد. مرا بشنو اپیزود دوم این فیلم است که نیکخواه آزاد آن را ساخته و درباره نرگس دختر ناشنوای پانزده ساله ای است که نوجوانی موفق و مورد توجه همه است اما پدرش قصد دارد او را به اجبار به عقد علیرضا درآورد و این ازدواج اجباری به معنی فرو ریختن کاخ آرزوهای نرگس است. اپیزود سوم بن بست نام دارد که مسعود کرامتی آن را ساخته و درباره جلیل نوجوان 15 ساله‌ای است که پس از سه سال زندانی بودن از کانون اصلاح و تربیت آزاد می‌شود اما نمی‌تواند ردی از مادرش که خود را از او مخفی می‌کند، بیابد.

نمایی از فیلم گنجشکک اشی مشی

54  لامپ ۱۰۰  (مسابقه فیلم های اول) سعید آقاخانی را قطعاً طرفداران تلویزیون و تله فیلم های طنز به خوبی می شناسند! آقاخانی که بعد از ساخت چندین سریال و تله فیلم موفق در تلویزیون همچنان سودای فیلمسازی در سینما را در سر داشته توانسته با فیلم لامپ 100 در جشنواره سی و دوم فیلم فجر حضور داشته باشد. محسن طنابنده، ساره بیات، پوریا پور سرخ در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند و مسعود کرامتی و حمید لولایی هم نقش کوتاهی در تازه ترین فیلم سعید آقا خانی ایفا کرده اند. لامپ 100 که پیش از این با نام هیولا پروانه ساخت دریافت کرده بود، داستان مردی است که با معضل اعتیاد مواجه بوده و در شرایطی قرار می گیرد که تصمیم به مبارزه با مواد مخدر می‌گیرد. حال باید منتظر ماند و دید آقاخانی آیا با اولین فیلمش هم می تواند همچنان در میان مخطبان محبوب باشد یا نه!

نمایی از فیلم لامپ 100

55  ماهی و گربه (نوعی تجربه) شهرام مکری فیلمساز جوان سینمای ایران است که تمامی آثار کوتاه و بلندش طی سال های اخیر مورد توجه معتبرترین فستیوال های فیلم جهانی قرار گرفته و از سوی دیگر جشنواره های داخلی نیز همیشه این فیلمساز را مورد تقدیر و ستایش خود قرار داده اند. سبک و نوع فیلمسازی مکری باعث شده که به رغم جوانی و ساخت چند فیلم محدود عده ای او را فیلمسازی مولف و صاحب سبک قلمداد کنند. ز مهم‌ترین آثار وی می‌توان به : طوفان سنجاقک ها، محدوده دایره، آندوسی، اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر اشاره کرد. اما آخرین ساخته سینمایی مکری تا کنون در جشنواره های جهانی زیادی درخشیده و از همین رو از همین حالا مخاطبان و منتقدان سینمای ایران برای دیدن فیلم وی لحظه شماری می کنند. فیلمی که توانسته در ده ها جشنواره معتبر جهانی از جمله لیسبون، ونیز، دوبی و امثالهم ظاهر شود و بسیار خوش بدرخشد... این فیلم به لحاظ فرم نوآوری جسورانه ای در سینمای ایران به شمار می‌رود. فیلم ماهی و گربه در یک سکانس پلان ۱۳۰ دقیقه ای پس از یک ماه تمرین در مکان مورد نظر، در یک شبانه روز ساخته شد. ماهی و گربه ماجرای گروهی از دانشجویان و جوانان را تعریف می‌کند که در جریان سفر به شمال کشور و حضور در یک اردو درگیر ماجراهایی می‌شوند. فیلمبرداری این فیلم که برای یک پلان سکانس کامل طراحی شده به مدیریت محمود کلاری انجام گرفته است. بازیگران به ترتیب اجرای نقش: بابک کریمی، سعید ابراهیمی‌فر، محمد برهمنی، سیاوش چراغی‌پور، فراز مدیری، عبد آبست، آیناز آذرهوش، پریناز طیب، پدرام شریفی، ارنواز صفری، ندا جبرائیلی، میلاد رحیمی، علیرضا عیسی‌پور، سمانه وفایی، محمدرضا مالکی، مونا احمدی، نازنین بابایی، پویا شهرابی، نیما شهرابی، شادی کرم رودی و خسرو شهراز هستند.

نمایی از فیلم ماهی و گربه

56  مترو پل (مسابقه سینمای ایران) مسعود کیمیایی فیلمساز مولف و نامدار سینمای ایران این بار برای اولین بار بعد از نزدیک به 50 سال فیلمسازی مستمر در سینمای ایران و صاحب سبک بودن در فیلم جدیدش از یک زن به عنوان قهرمان اصلی فیلمش استفاده کرده است. این در حالی است که تا کنون همیشه مردان قهرمان های اصلی فیلم های کیمیایی بوده اند. بهروز وثوقی، سعید راد و محمدرضا فروتن تا کنون قهرمانان اصلی فیلم های کیمیایی بوده اند و در متروپل مهناز افشار نقش قهرمان اصلی فیلم وی را ایفا می کند. داستان فیلم متروپل از نیمه شب تا صبح می گذرد. فیلم، قصه زنی است که گرفتار به اصطلاح هجومیانی می شود که به سمتش هجوم می آورند و درگیر این ماجرا می شود و درنهایت به یک باشگاه بیلیارد که نیمه شب باز است پناه می برد. دو نفر در باشگاه هستند و مسایل و حوادثی تا صبح به وجود می آید. مهناز افشار، محمد رضا فروتن، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، شقایق فراهانی، سحر دولتشاهی، یوسف مرادیان، تینا پاکروان، سوگل خالقی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

نمایی از فیلم متروپل

57  مردن به وقت شهریور (مسابقه سینمای ایران) هاتف علیمردانی که بعد از ساخت چند فیلم و اغلب شکست فیلم هایش همچنان می خواهد فیلم بسازد این بار فیلمی به تهیه کنندگی خودش را برای سی و دومین جشنواره فیلم فجر آماده کرده است. مردن به وقت شهریور داستان سیناست که فقط چند ماه فرصت دارد تا در کنکور قبول شود. از یک سو بنیاد متزلزل خانوادگی و از سوی دیگر آشنایی او با یک جوان خیابانی عاشق موسیقی ماجراهایی را برای او رقم میزند. حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی، نازنین بیاتی، نوید لایقی‌مقدم، صبا گرگین‌پور، ترلان پروانه، پروین ملکی و حسام محمودی بازیگران اصلی مردن به وقت شهریور هستند.

نمایی از فیلم مردن به وقت شهریور

58  معراجی ها (نمایش های ویژه) مسعود ده نمکی همیشه در سینمای ایران جنجال آفرین و جریان ساز بوده و طی سال های اخیر به پول ساز ترین فیلمساز سینمای ایران نیز تبدیل شده است. هرچند که منتقدان و کارشناسان سینما هیچگاه آثار وی را درخور سینمای ایران نمی دانند اما قطعاً سینماداران جزو هواداران پر و پا قرص ده نمکی هستند و برای اکران فیلم های فیلم در سینماهایشان دست و پا می شکنند! معراجی ها در اصل یک سریال تلویزیونی است که برای شبکه اول سیما تولید شده اما ده نمکی از آن نسخه ای سینمایی نیز تهیه کرده است. در این مجموعه بازیگرانی چون مهرداد ضیائی و رضا رویگری در نقش استاد دانشگاه، نیما شاهرخ شاهی، کاوه خداشناس، محسن افشانی، امیر نوری، فریبا نادری و حدیثه تهرانی در نقش دانشجو، پورانداخت مهیمن در نقش مادر شهید، مهران رجبی در نقش پدرشهید، پندار اکبری و اصغر نقی زاده در نقش رزمند بازی کرده اند. چندی پیش در شهرک سینمایی دفاع مقدس تنی چند از عوامل این فیلم بر اثر انفجار ناگهانی مواد منفجره جان خود را از دست دادند.

نمایی از فیلم معراجی ها

59  ملبورن (مسابقه فیلم های اول) نیما جاویدی یکی از فیلمسازان اول سینمای ایران است که اگر بتوان به شنیده ها در مورد فیلمش استناد نمود قطعاً با فیلم اولش مخاطبان سینمای ایران را غافلگیر خواهد نمود. در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون مانی حقیقی، پیمان معادی، نگار جواهریان، روشنک گرامی، الهام کردا، ویدا جوان، پرستو مقدم حضور دارند و علی سرابی نیز به عنوان بازیگردان در این پروژه همکاری می‌کند.

نمایی از فیلم ملبورن

60  میهمان داریم (مسابقه سینمای ایران) محمد مهدی عسگرپور کارگردان فیلم‌های سینمایی قدمگاه، اقلیما و هفت و پنج دقیقه در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس گفته: قصه فیلم در مورد پیرمرد و پیرزنی است که به همراه فرزند جانبازشان زندگی می کنند ، قرار است که به زودی برای آنها مهمان بیایید و آنها تلاش می کنند تا مقدمات استقبال از این مهمان را فراهم و خانه را برای پذیرایی ازاو آماده کنند. پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی، سهیلا گلستانی، معصومه قاسمی‌پور، مهدی صادقی و محمد صادقی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

نمایی از فیلم میهمان داریم

61  ناخواسته (مسابقه فیلم های اول) برزو نیک نژاد اولین فیلم بلند سینمایی اش را در بیابانهای قم و کاشان ساخته است. عوامل این فیلم در مورد خلاصه داستان این فیلم گفته اند: هر از گاهی اتفاقاتی می افتد، خوب، بد که اگر جاده زندگیمان را تغییر ندهد، پیچ و تابش گریز ناپذیر است. ما خواسته، کاری می کنیم برای دوری از ناخواسته های سر زده، ولی گهگاه سرنوشتمان رقم می خورد، با همین ناخواسته ها. مهتاب کرامتی، مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، مهدی فقیه، محمد سیدزاده، و همچنین ستاره اسکندری، فرهاد قائمیان و همایون ارشادی بازیگران این فیلم هستند. این فیلم یک اثر جاده ای است و مضمونی درام و عاشقانه دارد.

فیلم ناخواسته

62  همه چیز برای فروش (مسابقه سینمای ایران) امیر حسین ثقفی با فیلم مرگ کسب و کار من است توانست جایگاه ویژه ای در میان صاحب نظران سینمای ایران پیدا کند. گویا جدیدترین فیلم ثقفی بر اساس فیلم های وسترن ساخته شده است. قطعاً فیلم جدید ثقفی جزو یکی از بهترین فیلم های جشنواره سی و دوم خواهد بود. صابر ابر، مریلا زارعی، مزدک میرعابدینی، محمود نظرعلیان، ساعد سهیلی، سارا کاشفی، حسین مسلمی، میثم غنی‌زاده، سید احمد محمدی و جواد عزتی با حضور حبیب رضایی بازیگران این فیلم هستند. فیلم درباره انسان‌هایی است که برای نجات یکدیگر ایثار می‌کنند.  

نمایی از فیلم همه چیز برای فروش


 تاريخ ارسال: 1392/11/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.