پرده سینما

میرکریمی: فیلم در ارتباط با شما الکن بوده است؛ نشست خبری فیلم «امروز» برگزار شد

پرده سینما






 

 

 

نشست خبری فیلم امروز به کارگردانی سیدرضا میرکریمی بلافاصله پس از نمایش این فیلم با حضور اصحاب رسانه و تنی چند از عوامل این فیلم در سالن کنفرانس سعدی مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

 

نشست خبری فیلم امروزرضا میرکریمی کارگردان، شادمهر راستین نویسنده، هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری، محموددهقانی چهره‌پرداز، مرجان گلزار طراح صحنه و لباس، شبنم مقدمی بازیگر و سعید قطبی‌زاده منتقد و مجری افراد حاضر در این نشست بودند.

به گزارش خبرنگار سایت پرده سینما این فیلم که مورد توجه اهالی مطبوعات قرار نگرفته بود با واکنش منفی از سوی آنان روبرو شد اما میرکریمی به جای پاسخ دادن به سوالات آن ها با طعنه و تکه پرانی جواب آن ها را می داد.

در ابتدای این نشست قطبی زاده از میرکریمی پرسید: چه چیزی در ایده و فیلمنامه وجود داشت که بعد فیلم موفق یه حبه قند چنین فیلمی بسازید؟

میرکریمی در جواب گفت: شما با صدای بدی فیلم من را شنیدید صدای موسیقی بالا بود و میکس غلط بود. من سر یه حبه قند هم چنین بد شانسی داشتم و پر دیالوگ و پر لهجه بود و کمتر از 10 نفر به من خسته نباشید گفتند. صدای این سالن گویا قرار نیست درست شود اصلاً یک سری صداهای ما پخش نشد و در جاهایی سکوت پخش شد. این قصه برایم چیزهایی جدیدی داشت. قهرمانی که خود را بی نیاز از دیگران می داند این برایم عجیب و در عین حال جذاب بود. من دنبال یک عرفان امروزی و دم دستی می گردم چیزی که حال امروزمان را خوب کند. من دنبال قهرمانی این جوری بودم که شهر را ترک نکند و به کویر نرود تا به چیزی برسد بر عکس با مردم و اجتماع تعامل داشته باشد. مثل گنجشکی که با منقارش آب می برد تا آتش جنگل را خاموش کند.

نشست خبری فیلم امروزدر ادامه قطبی زاده پرسید: فکر نمی کنید شخصیت اصلی شما توسط مخاطب درک نمی شود؟ شخصیت را کسی دوست ندارد و او را همراهی نمی کند. رفتارهای شخصیت مهم نیست. مسئولیت پذیری وی عجیب است. من فکر می کنم خیلی دور خیلی نزدیک به دلیل فیلمنامه خوب اتفاقتش از قبل زمینه چینی شده بود من نفهمدیم چرا این آدم بازی را ادامه می دهد؟

میرکریمی در جواب گفت: شما نفهمدید. فیلم در ارتباط با شما الکن بوده. من اگر در زمان اکران مصاحبه داشته باشم پاسخ همه کنش های منطقی در این فیلم هست. فیلم لحن روایتی اش کم گویی و گزیده گویی است. ما با دو دسته مخاطب مواجه هستیم دسته ای که درگیر فیلم می شوند و دسته ای که با فیلم همراه نشده اند.

وی ادامه داد: مهمترین چیزی که در هر قصه برایم مهم است این است که بتوانم دنیایی بسازم که ارتباطی تماتیک و مستقیم با تم قصه داشته باشد و اگر مردی است که آرام است باید در الگوی دکوپاژ هم بیاد من این فیلم را یکدست می دانم و چیزی در این فیلم من را اذیت نکرد.

شبنم مقدمی در ادامه این نشست اظهار داشت: شخصیت من یک پرستار معمولی نبود. نقش من نقشی دوست داشتنی نیست و قرار بوده من هم آن را دوست نداشته باشم همانطور که تماشاگر هم آن را دوسن ندارد. آدمی است که پیشداوری می کند و فضولی می کند و در کارهایی دخالت می کند که به او ارتباطی ندارد.

چهره پرداز این فیلم در ادامه نشست گفت گفت:ما هیچ پیشینه ای از این آدم ها نداشتیم و قصه در یک روز اتفاق افتاد و ما با گریم به مجهول بودن شخصیت کمک کردیم. مثلاً زحم صورت گلستانی برای مخاطب باعث پرسش می شود اما در این قصه این پرسش پیش نمی آید. همه این موارد به مجهول بودن این شخصیت کمک کرد.

نشست خبری فیلم امروزطراح صحنه و لباس فیلم نیز در ادامه این نشست گفت: امیدوارم فیلم کسی را ازار نداده باشد. پیش تولید این فیلم خیلی سریع شروع شد. ما نمی توانستیم مزاحم هیچ بیمارستانی شویم ولی این فضا را ایجاد کردیم و ساخت و ساز را انجام دادیم و سعی کردیم فضایی باورپذیر ایجاد کنیم.

میرکریمی افزود: در این فیلم درد مشترک مسئله اصلی است. در صحنه ای که یونس در بیمارستان به حرف می اید و خاطره می گوید مشخص می شود سال ها است منتظر بچه است و صحنه پایانی فیلم این صحنه را کامل می کند. من خوشحالم که سر این پروژه با آقای میرکریمی کار کردم. ایشان توجه خاصی به جزئیات دارند و وسواس ایشان برایم جالب بود.

بهمنش در ادامه گفت: من از طریق محسن قرایی به این فیلم دعوت شدم و الان افتخار می کنم و این فیلم به سینمای شخصی و مورد علاقه من نزدیک است تنها مسئله من فضا در فیلم های آقای میرکریمی بود که فضا دست فیلمبردار و طراح صحنه را باز می گذشات. فیلم های ایشان پتانسیل لازم را برای انجام لوندی های متفاوت داشت. من از آگاهی و قبرستان و غیره فراری هستم چون دست ما را می بندد. این فیلم از لحاظ پروداکشن ربطی به فیلم های قبلی ایشان نداشت. ما از کار چیزی کم نگذاشتیم.

قطبی زاده سوال کرد فکر نمی کنید فیلمنامه شما اندازه طرح اولیه باقی مانده و با سینمای قصه گو ربطب ندارد؟

میرکریمی جواب داد: خیر من اینجوری فکر نمی کنم. برایم جالب است که دارد سوالات فیلم به همین سادگی برای من تکرار می شود. فیلم من دیر موتورش داغ می شود و من فیلمم را دوست دارم.

در ادامه نشست در مورد پروسه فیلمبرداری اتوموبیل بهمنش گفت:

فیلمبرداری برای ما سخت است در سینمای دیجیتال از بابت بعد نرم افزاری و سخت افرازی راحت تر است اما شیوه اجرا برای من شبیه تجربه مخاطب از ماشین است. من لرزه ای از دوربین را نخواستم احساس شود تا مخاطب از لحاظ ذهنی و بصری خسته نشود. من فقط حدود 5 درصد به تصویر شیک دادم. آقای میرکریمی هم استقبال کردند.

باور پذیری کم است چه دلیلی دارد راننده تاکسی تحت تاثیر قرار بگیرد؟

راستین گفت: سعی شده دلایل ما در طول فیلم گفته شود.

بهمنش: ما نباید با رانند تاکسی هبه عنوان تیپ برخورد کنیم. بخش دوم این است که باید با منطق خودمان با این فیلم برخورد کنیم. باید ببینیم فیلمنامه موفق بوده است یا نه؟

هومن بهمنش در پایان این نشست خطاب به سعید قطبی‌زاده، گفت: می‌خواهم بدانم نقش شما در اینجا منتقد است یا مجری، اینجا جلسه نقد و بررسی نیست، جلسه پرسش و پاسخ است.

 

در همین رابطه ببینید

عکس های الهام عبدلی از نشست رسانه ای فیلم امروز


 تاريخ ارسال: 1392/11/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.