پرده سینما

مراحل نهایی یک پروژه‌ی فیلم‌سازی بعد از ۴۰ سال/ از سهم ایران چه خبر؟

پرده سینما

 


 

 

 

 

 

 

 

اورسن ولزپروژه فیلم ناتمام اورسن ولز پس از ۴۰ سال به مراحل پایانی و تکمیل نزدیک می‌شود. لازم به توضیح است در مطبوعات سینمایی ایران در دهه 1350 نام کشور ایران به عنوان یکی از سرمایه گذاران فیلم آن سوی باد مشاهده می شود. این سرمایه گذاری از طریق «شرکت گسترش صنایع سینمایی ایران» صورت گرفت. اما به نظر نمی رسد پس از حدود چهل سال از آن زمان، نامی از این مشارکت به میان آورده شود یا حقوق مادی و معنوی ایران لحاظ گردد.

به گزارش ایسنا، فیلم ناتمام اورسن ولز با عنوان روی دیگر باد / آن سوی باد با نقش‌آفرینی جان هیوستون و دنیس هوپر که توسط کمپانی نتفیلکس در حال ترمیم و تکمیل است با استخدام باب موراسکی و اسکات میلان تدوینگر و صداگذار برنده اسکار به مراحل پایانی ساخت نزدیک می‌شود.

کمپانی نتفلیکس در ماه مارس امسال حق جهانی ساخت و توزیع فیلم روی دیگر باد را به دست آورد تا آن را برای اکران در سال ۲۰۱۸ میلادی آماده کند.

ولز ساخت این فیلم را در سال ۱۹۷۰ آغاز کرد و مراحل فیلمبرداری آن تا شش سال به دلیل تغییر بازیگران و فیلمنامه و همچنین مسائل مالی به طول انجامید، اما پس از پایان فیلمبرداری، نگاتیوها بایگانی شدند و منازعات حقوقی بر سر این که مالک اصلی فیلم چه کسی است اورسن ولز را از ادامه کار و نهایی کردن فیلمش بازداشت و او تنها ۴۰ دقیقه از فیلم را تدوین کرد.

در این فیلم جان هوستون در نقش کارگردانی کهنه‌کار بازی می‌کند که در تلاش است آخرین فیلم خود را تکمیل کند و در عین حال با دسته‌ای از کارگردانان جوان نیز رقابت زیادی دارد. در این فیلم دنیس هوپر و پیتر بوگدانویچ نیز بازی کرده‌اند.

اورسن ولز روز دهم اکتبر ۱۹۸۵ در سن ۷۰ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.

وی با وجود آن‌که در زمان خود کمتر مورد توجه قرار گرفت، امروزه یکی از کسانی است که از لحاظ جنبه‌های بصری سینما بسیار مورد تحسین است و فیلم همشهری کین او عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما را در اختیار دارد.

 

آنسوی باد ساخته اورسن ولزبهمن فرمان آرا به عنوان مدیرعامل وقت این شرکت در گفتگوی مفصلی که با رضا درستکار و سعید عقیقی در  کتاب «بهمن فرمان آرا، زندگی و آثار» انجام داده است در این باره چنین گفته است:

 

 

*بر سر آن فیلم آن سوی وزش باد، اورسن ولز می گفت هنوز یک کلوزآپ کم دارد و فیلم را به طور کامل تدوین نمی کرد. در حالی که چهل دقیقه از آن تدوین شده بود، هشت میلیون دلار می خریدند. این در شرایطی بود که قرارداد صد و پنجاه هزار دلاری شرکت (که پیش از ورود من بسته شده بود) بر سر این فیلم تا 5/1 میلیون دلار پیش رفته بود، و با این وضعیت، سهم شرکت در این فیلم عملاً از بین می رفت.

 

 

 

*سرنوشت این فیلم به کجا کشید؟

 

 

 

*بسیار فیلم قابل توجهی است. من نسخه ای از فیلمنامه آن را در اختیار دارم و می توانم به شما بدهم. ولز انواع بازی ها را برای تمام نکردن فیلم درآورد. یک بار به بهانه بیماری، کار را تعطیل کرد. یک بار ناپدید شدن وسائل فیلمبرداری و حتی غیبت خود کارگردان، همه چیز را به هم ریخت و زمان فیلمبرداری را بیشتر کرد... همه می دانیم که یک کلوزآپ نمی تواند فیلم را به طور کامل متوقف کند. ساعت دوازده تا چهار صبح تدوین می کرد و به دلیل غیرعادی بودنِ وقت، دستمزد مونتور سه برابر می شد. من مدام تکرار می کردم که تاریخ دقیق تحویل فیلم را به ما بدهد و او می خواست قبل از تاریخ تحویل فیلم، پول بیشتری بگیرد. وقتی فهمید تا تاریخ تحویل فیلم به او پول نمی دهیم، بلند شد و با من خداحافظی کرد و رفت و پول ناهاری را که او دعوت کرده بود، در نهایت من پرداخت کردم! اما فیلم ماند و پس از انقلاب، کسانی که «خانه ایران» را تصرف کردند، فیلم را به قیمت 250000 دلار فروختند! الان خیلی ها دنبال فیلم اند چون آخرین فیلم ولز است. نمی دانم تکلیف مالکیت فیلم به کجا کشیده است؟»

 

کتاب «بهمن فرمان آرا، زندگی و آثار» صفحات 164 و 165

 

جمله آخر بهمن فرمان آرا قابل تأمل است! «نمی دانم تکلیف مالکیت فیلم به کجا کشیده است؟» آیا مالکیت ایران بر فیلم به طور کامل واگذار شده است؟ آیا واگذارکنندگان اختیارات قانونی و کامل برای این کار داشته اند؟ یا این واگذاری محدود و احیاناً بدون اختیارات قانونی بوده است و حقوق ایران همچنان پابرجاست، ولی کسی خیال توجه به آن را ندارد؟

 


 تاريخ ارسال: 1396/8/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.