پرده سینما

یک بنجل تمام عیار از یک داستان افسانه ای؛ نگاهی به فیلم شنل قرمزی ساخته کاترین هاردویک

موحد منتقم

  

 

 

 

 

 

 

 

 

خلاصه داستان، نقد و بررسی فیلم شنل قرمزی ساخته کانرین هاردویک

Red riding hood

 

شنل قرمزیکاترین هاردویک که پس از کارگردانی قسمت اول گرگ و میش به شهرتی جهانی رسید، حالا با فیلم شنل قرمزی دوباره به ژانر عشقی گرگ/دختر که مد روز سینماهای هالیوود شده است روآورده تا شاید بتواند دوباره موفقیت  گرگ و میش را هم برای خودش و هم برای تهیه کنندگان فیلم به ارمغان بیاورد.

شنل قرمزی یک داستان فولکلور غربی درباره یک دختر و مادربزرگ اش است که گرگی قصد دارد آن دو را بخورد. این کتاب که توسط شارل پرو داستان سرای فرانسوی نوشته شده است سبک جدیدی با نام «قصه ی پریان»را بنیان نهاد و نخستین بار در سال 1668 منتشر شد.

کتاب های دیگری مثل: زیبای خفته، سیندرلا، بند انگشتی و گربه چکمه پوش از معروف ترین کتاب های این نویسنده ی افسانه پرداز فرانسوی است. کتاب های شارل پرو هزاران بار به صورت نمایشنامه، فیلم، کتاب و اپرا و.. به نمایش درآمده اند. حدود 343 سال از انتشار کتاب شنل قرمزی می گذرد و هالیوود امسال برای یک بار دیگر دست به ساختن فیلم تازه ای از این کتاب جادویی زده است.

در این سال ها سری فیلم های گرگ و میش فروش زیادی در گیشه داشته اند و طرفداران زیادی در سرتاسر جهان پیداکرده اند. همانطور که انتظار می رفت هالیوود دوباره به دنبال فیلمی در سبک و سیاق گرگ و میش که رابطه عاشقانه یک دختر و گرگ ها را نمایش می دهد می رود تا سود  کلانی به جیب بزند و دقیقاً با انتخاب شنل قرمزی به وسط خال زده تا شاید بتواند یک محصول سینمایی در حد و اندازه گرگ و میش ارائه کند. این روز ها هم که انگار کسی به غیر از خانم کاترین هاردویک کارگردان قسمت اول گرگ و میش بلد نیست یک داستان عاشقانه درباره گرگ ها و دختر ها بسازد نیز استخدام شده تا این فیلم راکارگردانی کند.

شنل قرمزی 2011 یک اثر ضعیف و محافظه کارانه است که نه وجه  گرگی آن قوی است و نه وجه عاشقانه اش! نکته تعجب برانگیز فیلم این است شنل قرمزی که قرار بوده گرگ و میش بشود تبدیل به فیلم ژانر وحشت شده. اما برای تماشاگران دختر فیلم که امید اصلی کمپانی برای تماشای فیلم محسوب می شوند اصلاً قابل قبول نیست که کمپانی برادران وارنر به جای یک اثر رومانتیک، فیلمی ترسناک روانه اکران کند. شنل قرمزی اگر به عنوان فیلمی در ژانر وحشت روانه اکران می شد قطعاً موفقیت بیشتری کسب می کرد. فیلم خیلی سطحی تر از آن است که بشود برای آن نقدی جدی نوشت. شنل قرمزی 2011 بیشتر از این که شبیه گرگ و میش باشد شبیه فیلم امتحان سخت با بازی دنیل دی لوئیس است و خانم خانم هاردیک اصلاً از این کار هیچ ابایی نداشته که بعضی از ایده های فیلم جدیدش را از فیلم ضعیف! مرد حصیری دزدیده باشد! این تنها بعضی از چیزهایی است که که خانم هاردویک محض سرگرمی از آنها سرقت کرده و به جرات می توان گفت هیچ اتفاق اورجینالی در فیلم وجود ندارد.

پوستر فیلم شنل قرمزیشنل قرمزی مجموعه تمام داستان های تکراری و ابلهانه های هالیوود را دوباره تکرار می کند. بیچاره بچه هایی که قرار است اولین آشنایی آن ها با شنل قرمزی افسانه ای چنین بنجل و درجه دو هالیوودی باشد! بدا به حال فیلمی در سال 2011 که بخواهد هیجان و تعلیق دراماتیک را با ترفند کلیشه ای حرکت اسلوموشن به نمایش بگذارد! باورتان نمی شود که فیلمی به اندازه شنل قرمزی چقدر کلیشه ای از آب درآمده باشد. تصور کنید مثلاً برای این ایده که بخواهیم جنگلی را ترسناک نشان بدهیم، تنه درختان جنگل فیلم خار داشته باشد! خب هیچ تاثیری روی مخاطب ندارد و پس زده می شود.

والری (اماندا سیفرید) در روستایی به نام  داگرهورن زندگی می کند. او دوستی به نام پیتر (شیلو فرناندز) دارد که کارش چوب بری است و درختان جنگل را قطع می کند و از کودکی عاشق والری بوده است و با هم بزرگ شده اند (تا اینجا والری همان «بلا» و پیتر همان «جیکوب» گرگ و میش است) با این که پیتر پسر خوب و جذابی است، ولی یک چوب بر فقیر است. خانواده والری برای ازدواج او برنامه دیگری دارند و قرار است او را به پسر ثروتمندی به نام هنری (مکس آیرون) بدهند. (هنری در این فیلم همان کارکرد ادوارد در فیلم گرگ و میش را دارد). والری عاشق هردوی آنها است و نمی تواند بین آن دو یکی را انتخاب کند. آنها متوجه می شوند خواهر بزرگتر والری توسط گرگ نمایی  که در جنگل تاریکی در نزدیکی دهکده آنها زندگی می کند خورده شده است. در آن دهکده مردم باید در نیمه ی ماه جان یک انسان بیگناه را قربانی  آن حیوان پلید کنند. آنها از یک کشیش که شکارچی گرگ نماها هم هست به نام پدر سولومون (گری اولدمن) (همان «کار هیوجکمن» در ون هلسینگ)برای برطرف کردن این مشکل استفاده می کنند و...

شنل قرمزی همان طور که در خلاصه داستان و بخش بررسی فیلم اشاره کردم  برای پیشبرد داستان اش به هیچ فیلمی رحم نکرده و از هر کدام حداقل  یکی دو ایده را دزدیده است. این فیلم یک برداشت نا امید کننده از شنل قرمزی 343 سال قبل است. شنل قرمزی مناظر و چشم اندازهای خوبی دارد که کاملاً با حال و هوای  فیلم مطابقت دارند. روستای برفی و جنگلهای مرموز و یک شنل قرمزی زیبا با چشم های آبی درشت و شنل قرمز. ولی چون فیلم اصولاً فیلمنامه ندارد این عناصر کارآیی خود را از داده اند و در حد یک کارت پستال  هم نیستند. داستان های فولکلور غربی مثل سیندرلا و سفید برفی و همین شنل قرمزی داستان های بزرگی هستند که می توان از روی آنها میلیون ها فیلم و نمایشنامه خوب نوشت. آنقدر خوب اند که کار خیلی سختی است اثری بدی از روی آنها اقتباس کرد. ولی گروه تولید شنل قرمزی 2011 به تهیه کنندگی لئوناردو دی کاپریو این کار سخت را به نحو احسن انجام داده اند و بنجل تمام عیاری را تحویل دوستاران این داستان افسانه ای داده اند!

 

امتیاز:D

 

توجه: استفاده از مقالات سایت پرده سینما در دیگر پایگاه های اینترنی (وبلاگ ها و وب سایت ها) ممنوع است. علاقمندان به انتشار مقالات سایت پرده سینما در دیگر پایگاه های اینترنتی، صرفاً مجاز هستند بدون انتشار مستقیم مقالات، به آن لینک بدهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/12/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>باران:

به نظرم یه کم بد بینانه قضاوت کردین...این فقط یه فیلمه...فکر نکنم کشورای خارجی مثل هالیوود تمام مدت مشغول این باشن که یه فیلم بسازنو کشور ما رو از هم بپاشن...اونم با اون همه هزینه های کلان.خیلی اغراق آمیز فرمودین...

0+0-

يكشنبه 14 دي 1393



>>>مهسا:

فیلمش خیلی خوبه!چرا الکی حرف مفت میزنی؟!

2+1-

دوشنبه 21 بهمن 1392



>>>الهه:

بین این همه فیلم با شخصیت های غیر واقعی و مزخرف مرد حالا یکی پیدا شده یه فیلم با شخصیت زن درست کرده چیه حسودیتون شده

8+0-

شنبه 26 شهريور 1390



>>>ASAL:

MAN HANOZ FILMRO NADIDAM VALI FEK KONAM BE GHASHANGIE FILME GORGO MISH BASHE

0+0-

يكشنبه 13 شهريور 1390



>>>رها:

همتون دیونه هستین اگه خودتون میتونین یه فیلم مثل این بسازین

1+2-

جمعه 21 مرداد 1390



>>>کیاوش:

نکته ای را بگویم شما به نقد ایشان اضافه فرمایید: در سال های گذشته ادامه هایی بر داستان های به قول دوستان فولکلور نوشته شده که همان داستان کلاسیک را در قالب جدید و با تغییراتی ارائه داده که داستان ها را وارد جنبه تاریک گونه و به قولی دارک تر نموده که نمونه اش همان کتاب آیینه هاست که توسط لوییس کارول نوشته شده و آلیس را بیشتر وارد جنبه بزرگسالانه کرده که فیلمش هم ساخته شد و این فیلم هم همانطور است که جنبه های بزرگسالانه را در نظر گرفته و بر اساس آن نوشته شده و برای اطلاع بیشتر هم بگویم سناریو این فیلم هم بر اساس یکی از آن کتابها شکل گرفته که در سایت imdb به این اشاره شده که سالهاست این سناریو بازنویسی شده ولی در این بررسی فیلم نوشته شده گفته میشود که فیلم فاقد سناریو می باشد ، خواهش مندم مسئولان این اشتباهات را تصحیح فرمایند با تشکر کیاوش اردلانی دانشجوی فوق لیسانس ادبیات معاصر .

0+0-

دوشنبه 15 فروردين 1390



>>>N.A:

بهترین فیلمی که تاحالا دیدم است.اگه روزی هزار بار هم نگاه کنی خسته نمی شید.

1+0-

چهارشنبه 3 فروردي



>>>ایدین یلدایی:

فیلم خوب نقد کن.

1+0-

دوشنبه 23 اسفند 1389



>>>سمیرا ستایش:

به نظر من علاوه بر گرگ و میش موفقیت فیلم "آلیس در سرزمین عجایب"هم درتولید اینگونه فیلم ها نقش موثری داشته است.کلا تو این سالها فیلم ها با قهرمان دخترانه موفقیت بیشتری کسب کرده اند.

1+0-

يكشنبه 22 اسفند 1389



>>>محمد سبزی:

واقعا آدم شاخ درمیاره میبینه اونا 400سال پیش چه ادبیات قوی داشته اند.هرچند که هالییود ثابت کرده که از ادبیات فقط و فقط خواسته سو استفاده کند برای به دست آوردن سود و پول بیشتر و به هنر زیاد اهمیت نمیدهد.

0+0-

يكشنبه 22 اسفند 1389



>>>فرود:

اول از همه به قول صالح اعلا عیدت پیش پیش مبارک.ثانیا نظرات دوستان خیلی جالبه توی این سایت .دخترا از فیلم تعریف کردن و پسر ها نه.منم اصلا با این تیریپ فیلم ها حال نمیکنم.یه نکته هم درباره اون آقا رضا بگم با این کارا نمیتونی خودتو شیرین کنی واسه خانم نازنین.انقدر از این پسر ها که میگردن توی وب ببینن کدوم دختری نظر داده تا بیان خودشو براش شیرین کنن بدم میاد.

2+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>محمد:

خداييش خوشحالم كه تو سايتي نظر ميدم و ميپلكم كه منتقداش از اينجور فيلمهاي اشغال تعريف نميكنن... دستت درد نكنه اقاي موحد....مردشور هرچي فيلم گرگ نما...افسانه اي... ترسناك....رو ببرن...ميدونين چرا ؟؟؟؟؟ چون وقتي يكي از اين دوستان عشق گرگي مياد فيلم باد مارا خواهد برد يا فيلم شيرن كيارستمي رو نگاه ميكنه حالش بد ميشه چون توش گرگي كه عاشق دختر شده رو نداره.... با تشكر از شعور سينمايي بالاي اقاي موحد.

0+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>رضا:

خانم نازنین! من یک مرد هستم. ولی در تمام عمرم هیچ کامنتی مثل کامنت شما بهم نچسبیده بود. مرسی. عالی بود.

2+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>نازنین :

شما معلومه که پسری و باید از این فیلم بدت بیاد.اینجور فیلم هاروباید دخترها نقد کنند.کلا نقدات رو پیگیری کردم یه خط مشی ضد زنی تو نقدات تابلوئه.شما برو دلت رو با مردعنکبوتی و بتمن گرم کن.

4+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>shahrooz:

343 سال پیش ایران فکر نکنم کشف شده بوده اونوقت اینا داشتن شنل قرمزی مینوشتند!!اونوقت میگیم ادبیات ما قویه!!!!!!!!

0+3-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>لعیا:

گربه چکمه پوش مگه مال شرک نبود؟؟اتفاقا یه فیلمی هم دارن جدیدا میسازن نقش اولش اون گربه زرده که توی سری شرک بوده

0+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>نیما.د:

وای حالم از این داستان های فانتزی دخترانه مثل شنل قرمزی و سیندرلا و سفید برفی و آلیس در سرزمین عجایب بهم میخوره.همهشون فمنیست هستند و میخوان بگن دخترا قدرت خارق العاده ای به نام رمانتیک بودن و عشق و احساس دارند .بیشین بینیم بابا!نمیدونم تاکی میخوان این دروغ ها و داستان های تخیلی رو به مردم بقبولانند!!

0+58-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>نیما.د:

عالی بود.یک نقد کوبنده ی درجه ی یک که احساسی با آن برخورد نکرده ای مووی!من عاشق نقد های منفیت هستم .به نظرم از فیلم های عالی احساسی تعریف و نقد میکنی ولی فیلم های بد رو خیلی عالی نقد میکنی.چنان میکوبی که دیگه فیلم نای بلند شدن نداره.مثل ملک سلیمان که دلم خنک شد اون نقد رو خوندم.

0+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>ایوب:

سری فیلمهای گرگ و میش خیلی مسخره بودن اینم روش

0+6-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>شروین:

عکس های فیلم که خیلی قشنگ است ولی خودش رو متاسف شدم فهمیدم اینجوری از آب دراومده.هنرپیشه خانمش خانم آماندا یه بدکاره ی خیلی مشهور است که احتمالا فروش فیلم راتضمین میکند ولی تا چه قدر خدا میداند؟!کلا فیلم هایی که در این فصل سال اکران میشوند فیلم های ضعیف و بد ساختی هستند.همه فیلم های خوب رو میزارن اردیبهشت ماه که همون ماه می اوناست پخش میکنند.عجب تابستونی بشه امسال.کلی فیلم توپ در انتظارمونه.

0+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>سعید:

دیکاپریو آتیش زده به مالش! دیگه داشت خیلی بهش خوش میگذشت که با این نقد های منفی فکر نکنم دیگه کسی طالب باشه فیلم رو ببینه.راجر ایبرت به فیلم یک ستاره داده است.دیگه حسابکار دستتون بیاد .عیدتم مبارک

0+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>سارا24ساله:

خیلی با مزه مینویسی وقتی از فیلمی بدت میاد.با تمام وجود فیلم رو میکوبی.

0+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>ساسان:

بخاطر نقد فیلم های جدید بینهایت متشکرم .فقط یه صحبت با موحد داشتم و خواستم بگم بی زحمت فیلم اخراجی ها 3 رو هم مثل این فیلم مورد عنایت قرار بده.مغثی!

0+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>xaviar:

مگر میشه این جیگر تو یه فیلم بازی کنه و اون فیلم بد باشه؟؟بی بصیرت شده ای موحد جان

2+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>میلادتهرانی:

ببین منو!!تو که اینقدر عصبانی نمیشدی پسر خوب.ولی حق داری بعضی فیلم ها آدم رو حسابی عصبی میکنه.ولی مطمئن باش فروش زیادی میکنه مخصوصا به خاطر سابقه های درخشان بازیگر زنش و یا همون شنل قرمزی

2+1-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>محمد2009:

ممنون.من نمیدونم این هالییوود تا کی میخواد با خراب کردن داستان هایی به این بزرگی سود های کلان به جیب بزنه.در ضمن عیدت هم مبارک

1+1-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>مجید:

شب عیدی یه کم خوشبین باش موحد. خیلی تند نوشتی. ولی فکر کنم درست نوشتی!

1+1-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>طاهره:

هنوز فیلمو ندیدم ولی بعید میدونم اینقدرام که نوشتید بد باشه

1+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>پژمان. ع:

موحدجان پیشاپیش عیدت مبارک

1+0-

شنبه 21 اسفند 1389



>>>لیلا:

مطمئنم تماشاگرا از این فیلم استقبال می کنند

2+0-

شنبه 21 اسفند 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.