پرده سینما

مخالفان تهمینه میلانی در نشست رسانه ای با او تسویه حساب کردند

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اولین جلسه نشست پرسش و پاسخ در سینمای مطبوعات به تشنج کشیده شد!

 

 

نشست رسانه ای فیلم تسویه حساب. عکس از الهام عبدلیاولین جلسه پرسش و پاسخ در سینمای مطبوعات در حالی انجام پذیرفت که فیلم به رنگ ارغوان به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا از نشست مطبوعاتی به دلایل نامعلومی محروم ماند و اولین جلسه نشست پرسش و پاسخ در سینمای مطبوعات به فیلم تسویه حساب به کارگردانی تهمینه میلانی اختصاص یافت.

مهناز افشار، بهاره افشاری، لادن مستوفی و السا فیروزآذر از جمله بازیگران این فیلم بودند که در جلسه نشست پرسش و پاسخ حضور پیدا کردند اما هیچ یک از بازیگران مرد این فیلم در این جلسه حضور نداشتند. از عوامل پشت صحنه تسویه حساب که در نشست مطبوعاتی حضور داشتند میتوان به ناصر چشم آذر ( آهنگساز )، محمد نیک بین ( تهیه کننده )، علیرضا زرین دست ( فیلمبردار )، اسحاق خانزادی ( صدابردار )، و تهمینه میلانی ( کارگردان ) اشاره نمود. مدیریت جلسه را طهماسب صلح جو بر عهده داشت.

در ابتدای مراسم صلح جو از تمامی عوامل حاضر در سالن دعوت کرد تا در جایگاه حضور پیدا کنند و اولین سوال را طهماسب صلح جو در مورد صدای بد فیلم از اسحاق خانزادی مطرح کرد . خانزادی در پاسخ به سوال طهماسب صلح جو ایراد صدای فیلم را به کیفیت بد سالن سینما مربوط دانست و تهمینه میلانی هم از شرایط نامطلوب سالن اصلی سینمای مطبوعات گلایه کرد.

محمد نیک بین. تهیه کننده تسویه حساب. عکس از الهام عبدلیدر ادامه صلح جو از زرین دست در مورد حرکت مکرر دوربین و پلانهای ترکیبی زیاد در فیلمبرداری این فیلم سینمایی سوال کرد که زرین دست در پاسخ به سوال صلح جو دکوپاژ تهمینه میلانی را مسبب این امر دانست. زرین دست در ادامه صحبتهایش اینگونه گفت که: «گاهی در صحنه فیلم با تهمینه میلانی دعوا هم می کنیم اما در آخر شرط من برای فیلمبرداری نظر خانم میلانی است و فیلمنامه از لحاظ نفس و ذات این نوع نگاه را می طلبید. زرین دست در ادامه به فیلمهای سوپراستار و واکنش پنجم تهمینه میلانی اشاره کرد و گفت آن فیلم ها هم در واقع همین نوع نگاه را دارند.

در ادامه صلح جو سوالات برخی افراد را با تهمینه میلانی در میان گذاشت .

میلانی در پاسخ به سوالی که گفته بود «شما در این فیلم به چه نوع مسائلی از زنان پرداخته اید» اینگونه پاسخ داد:

«من در پاسخ به این سوال دو بیت از سعدی را میخوانم: چو عضوی به درد آورد روزگار  دگر عضوها را نماند قرار   تو کز محنت دیگران بی غمی   نشاید که نامت نهند آدمی»

او در ادامه افزود: «مشکل بزهکاری زنها با نگاهی دلسوزانه در این فیلم مطرح شده است من خودم مدتی در زندان بودم و گذشته از تجربه فردی خودم که با بزهکاران در زندان برخورد داشتم با جامعه شناسان و وروانشناسان زیادی ارتباط دارم . حرف فیلم من تلخ و سیاه نیست مادامی که در جامعه انسانی رنج میبرد جامعه رنگ سعادت به خود نمی بیند و به این نوع زنها هیچ توجهی نمی شود و به همین دلیل تمامی این زنان دوباره به بزه برمیگردند و من سالم ترین نوع این نوع زندگی را در فیلمم انتخاب کرده ام. این فیلم نوعی تسویه حساب با جامعه مرد سالار است و این قصه واقعی است و در واقع سردسته چنین گروهی روزی با من در زندان هم سلولی بود.

محمد نیک بین در ادامه سخنان همسرش چنین گفت: ما با کارشناسان مختلفی صحبت کردیم و متخصصان زیادی فیلمنامه را خوانده اند و کاراکترها را آنالیز کرده اند و نظرات را اعلام کردند و مجددا ما بعد از ساخت فیلم را به کارشناسان نشان دادیم و آنها هم فیلم را مفید دیدند.

در ادامه صلح جو از مهناز افشار در مورد نقش ایفایی اش در این فیلم سوال کرد و او در این باره گفت: «من تا کنون همچین نقشی رو تجربه نکرده بودم و برای ایفای این نقش دلهره داشتم و خوشحالم که خانم میلانی به من اعتماد کردند اما من امروز خیلی دلم گرفت و با دیدن فیلم خیلی ناراحت شدم چون یکی از سکانسهای کلیدی و مهم فیلم که من خیلی برایش زحمت کشیده بودم و درباره درد دل مریم درباره ناپدری اش بود به طور کامل از فیلم حذف شده بود.» مهناز افشار بعد از سخنان کوتاهش از همه عذرخواهی کرد و گفت: «من اکنون باید به سر فیلمبرداری بروم و با اجازه همگان سالن را ترک می کنم»

نشست پرسش و پاسخ فیلم تسویه حساب. عکس از الهام عبدلیصلح جو نمونه سوالی را که از افشار کرده بود از لادن مستوفی کرد و او هم چنین گفت: «این فیلم خیلی بازیگر داشت و همه بازیگران با توانایی شان رنگی به این فیلم زدند. این فیلم برای من یک موقعیت جدید بود و این شخصیت را که از عده ای آدم آسیب دیده حمایت می کرد را دوست داشتم . من به هیچ عنوان این شخصیت را منفی نمیدانم و این نقش برای من یک ویژگی خاص و نویی داشت» مستوفی در ادامه اظهار داشت: «خیلی از این افراد بزهکار در جامعه ما وجود دارند که به واقع نیت آسیب رساندن ندارند.»

تهمینه میلانی در ادامه صحبتهایش اینگونه گفت: «سه سال جلوی نمایش فیلم من گرفته شد و من با مقررات نمایش موجود نمیتوانم بزهکاری را بیش از این نشان دهم ما در ایران و سینمای ایران به هیچ عنوان سراغ ایده آل ها نمیتوانیم برویم چرا که ایده آل در سینمایی وجود دارد که دست کارگردان و سایر عوامل در آن باز باشد. بزرگترین روانشناسهای تلویزیونی در نوشتن متن این فیلم به من کمک کردند و حتی یکی از مسئولین صدا و سیما به من گفت که این فیلم یک تراپی اجتماعی است. این فیلم اولین فیلمی است که وجود اینگونه زنان در جامعه را انکار نمی کند.»

سپس نوبت به بهاره افشار و السا فیروز آذر رسید و آن دو هم از همکاری با میلانی خرسندی شان را اعلام کردند.

اما وقوع یک رویداد غیرمنتظره باعث شد اولین جلسه نشست پرسش و پاسخ جشنواره بیست و هشتم به یکی از غیرمنتظره ترین جلسات تاریخ جشنواره تبدیل شود. چراکه پس از گذشت حدود بیست دقیقه از مراسم ناگهان مردی از وسط سالن به سوی صحنه رفت، کارت جشنواره اش را که به گردنش آویخته شده بود درآورد تا معلوم نشود از کدام رسانه آمده، به سمت میلانی رفت و با صدای بلند رو به میلانی کرد و گفت: «فیلم شما فیلم سخیفی است و همه اش در فیلم فحش می دادید.  من تمامی شما را سیاه می بینم. در چند جمله بعدی مرد با سخنان تندی به طرح مسائلی در مورد زندگی بازیگران زن فیلم پرداخت و آنها را با کلماتی سخیف مورد خطاب قرار داد. جلسه به هم ریخت. میلانی در پاسخ به این مرد گفت: «شما جزو کدام دسته از مردان فیلم من هستید که اینگونه به سوز و گداز افتاده اید؟» با به هم ریختن جلسه و متشنج شدن فضا، طهماسب صلح جو پایان جلسه را اعلام کرد. اما مرد که با صدای بلند داد و فریاد راه انداخته بود در راهروها دنبال میلانی به راه افتاد و به طرزی وحشتانک او را مورد عتاب و خطاب قرار می داد. در پایان مسئولین حراست تهمینه میلانی و محمد نیک بین را داخل روابط عمومی بردند و با خواهشهای حبیب ایل بیگی مدیر روابط عمومی بنیاد فارابی قائله ختم شد.

 

عکس ها از: الهام عبدلی

 

همچنین در این باره بخوانید:

تهوع: نگاهی به فیلم تسویه حساب

چو عضوی به درد آورد روزگار.../ نگاهی به فیلم تسویه حساب

تسویه حساب به سبک زنانه البته تنها از نوع میلانی

میلانی: زمان ساخت تسویه حساب فریب مسئولین وقت را خوردم

اکران تسویه حساب در مشهد هم ممنوع شد

اکران تسویه حساب در اردبیل ممنوع شد


 تاريخ ارسال: 1388/11/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ارسطو :

همین طور که خانم میلانی میفرمایند مردان بد هستند و پر از ایراد خانم ها اصلا ایراد ندارند نخیر این طور نیست که فکر میکنید خانم ها هم بدتر از آقایون هستند و پر از ایراد به نظرم یک کارگردان مرد هم بیاد تمام ایرادهای زنان را به تصویر بکشه و مردها هم لذت ببرند و جواب خانم میلانی را بده هنر بزرگی کرده از منتقد عزیزی که این نقد رو نوشته تشکر میکنم خیلی خوب نوشته دمش گرم من مطمئن هستم اگر یک کارگردان مرد هم مشکلات و ضعفهای زنان رو به تصویر بکشه زن ها هم صداشون در میاد که چرات توهین کردند آخه خداوکیلی سینما جای توهین کردنه واقعا؟ مردم دوست دارن فیلم های خوب ببینند نه یک همچین فیلم مزخرف کثیف مثل تسویه حساب

0+0-

سه‌شنبه 9 تير 1394



>>>فاطمه :

جناب آقای منتقد به نظر من همه ی فیلمهای خانم میلانی یه درد را از جامعه نشون میدن. حتی اگه کپی از فیلم های هالیوددی باشه. چون شما ها جرات بیان این مشکلاتو ندارید نشستید کنار و فقط انتقاد می کنید. واقعا برای همتون متاسفم .

0+1-

سه‌شنبه 30 خرداد 1391



>>>سحر:

درود به شرفت به نامت به نگاهت به وجدانت به دیدت به شعورت به وجودت عزیزم تهمینه میلانی

0+0-

چهارشنبه 17 فرورد¡



>>>بهروز میلانی فر:

با هنر فیلمسازی میلانی نه اما واقعا به عنوان یه مرد با نگاهش موافقم آره تو این مملکت زن ذلیله تعارفم نداریم

0+1-

چهارشنبه 8 دي 1389



>>>موسی امیری:

در این فیلم دوازده مرد وجود داشت که یازده نفر از آنها بد بودند و فقط یکی خوب بود که آن هم شوهر این خانم یعنی جناب تهیه کننده نقش آن را بازی می کرد!!!! بر خلاف اینکه برخی گمان می کنند این خانم فقط مردهای بد را در فیلم نشان داده اما پاسخ این خانم به این جناب منتقد نشان از این دارد که او همه مردها را به همین یازده قسم تقسیم کرده است!!!! او به راحتی به تمام مردها یعنی به نصف انسان ها فحش می داد. او یک انسان طبیعی نیست. به نظر می رسد عقده های سرکوفته دارد. خانم میلانی قدر مملکت ما را نمی داند. او بهتر بود در افغانستان به دنیا می آمد. چون مسائلی که در فیلم هایش از آن سخن می گوید (مثل ازدواج اجباری دختران در سن پایین، حضانت فرزند و...) عملاً سی سال است که در ایران رخ نمی دهد. او بهتر بود در افغانستان به دنیا میآمد و در آنجا این فیلم ها را می ساخت. اینجا حنایش رنگ ندارد البته بجز برای فمینیست ها.

0+0-

چهارشنبه 8 دي 1389



>>>niki.m:

tahmine milani kheili khob va be ja javab on adam motarez ro dade vaghean az in zan jasor khosham omad shoma jozv kodam daste az mardan film man hastid ke chenin be soz o godaz oftadeid ?

0+1-

جمعه 3 دي 1389



>>>بهاره:

ب ظر من که اصلا فیلم بدی نبود البته من فیلم رو در جشنواره ندیدم و بعدا تو سینما دیدم که میگفتن تازه خیلیش هم سانسور شده اما فیلم بدی نبود خیلی هم خوب نبود

0+0-

سه‌شنبه 9 شهريور 1389



>>>هانیه:

معلوم نیست چرا و به چه دلیل این به اصطلاح نظریه پردازان و منتقدان با حقایق جامعه مخالفت میکنند و چشم خود را به روی حقایق و حقانیت میبندند بنده به عنوان یک زن از جامعه ایران که سالهاست دستی هم بر قلم دارم این فیلم را یک حقیقت تلخ صرف میدانم وهمیشه از سینمای خانم میلانی حمایت میکنم . بله این فیلم یک حقیقت محض است اگر فقط ساعتی در گوشه خیابان بایستید نمونه مردان کثیف و هرزه را که در این فیلم شاهد بودیم بیشمار خواهیم دید . منطق و انصاق یکی از اصول اولیه ای است که هر شخصی میباید در همه امور داشته باشد

0+1-

شنبه 16 مرداد 1389



>>>شقایق:

متاسفم هزار بار متاسفم

0+1-

يكشنبه 5 




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.