پرده سینما

آیا این چهل و هفت نکته را در مورد اسکار می‌دانستید؟

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هشتاد و پنج سال با جایزه اسکار؛ آیا این چهل و هفت نکته را در مورد اسکار می‌دانستید؟

 

 

جایزه اسکارهشتاد و پنجمین دوره اعطای جوایز اسکار به عنوان پربیننده‌ترین مراسم دنیای سینما بامداد روز دوشنبه (25 فوریه) برگزار می‌شود تا بهترین‌های سینمای جهان در یک سال اخیر این تندیس معتبر را به ویترین افتخارات خود اضافه کنند.

به گزارش ایسنا، مراسم اعطای جوایز اسکار 2013 که پرطرفدارترین مراسم سینمایی جهان است، در سالن "دالبی تئاتر" لس‌آنجلس برگزار می‌شود و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا با اعطای معروف‌ترین جایزه سینمایی جهان، از برترین‌های هنر هفتم در سالی که گذشت تقدیر خواهد کرد.

جوایز اسکار که معروف‌ترین جایزه فیلم در جهان است، طی هشت دهه برگزاری همواره مورد توجه علاقه‌مندان سینما بوده است. آنچه در ذیل آمده، گزیده‌ی است از مهمترین دانستنی‌های مربوط به جایزه اسکار که مروری بر آنها خالی از لطف نیست:

 

** اولین مراسم اعطای جوایز اسکار روز ‌16 می ‌1929 در هتل «روزولت» هالیوود در حضور 270 میهمان برگزار شد تا برترین‌های سال‌های ‌1927 و ‌1928 برای فعالیت‌های چشمگیر در سینما مورد تقدیر قرار بگیرند.

 

** نکته جالب درباره برگزاری جایزه اسکار این که در 10 سال ابتدایی برگزاری این جایزه، فهرست برندگان در اختیار روزنامه‌ها قرار می‌گرفت تا در ساعت 11 شب برگزاری مراسم، آن را منتشر کنند. اما این روش پس از آن متوقف شد که روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سال 1940 پیش از برگزاری مراسم، برندگان را اعلام کرد که از آن سال تا کنون، برندگان این جایز معتبر در پاکت‌های مُهرشده مخصوص قرار می‌گیرند.

 

** آکادمی اسکار از 5‌830 عضو تشکیل شده است که با آراء خود، برندگان هرساله بخش‌های مختلف این جایزه معتبر را انتخاب می‌کنند. در این میان، بازیگران با ‌1311 نفر، بیشترین حضور را دارند.

 

 

** نام رسمی مجسمه اسکار، «نشان لیاقت آکادمی» است که یک تندیس طلایی بر روی یک پایه فلزی مشکی‌رنگ است که ‌34 سانتی‌متر بلندی و 58 / 3 کیلوگرم وزن دارد.

 

** تا پیش از برگزاری دوره هشتادم اسکار، مجموعا 2807 تندیس اسکار اعطا شده است و بیش از 306 بازیگر موفق به دریافت آن شده‌اند که ‌141 تن از آنان هنوز در قید حیات هستند. در این میان، برخی بازیگران، فیلم‌ها و کارگردانان هستند که هر یک به دلیلی، حائز رکوردی جالب در کسب جوایز اسکار هستند.

 

** تا کنون پیرترین کارگردانی که موفق به کسب جایزه اسکار شده است، کلینت ایست‌وود، کارگردان سرشناس آمریکایی است که سال ‌2004 در سن ‌74 سالگی موفق شد برای فیلم عزیز میلیون دلاری جایزه اسکار را دریافت کند. پس از او، رومن پولانسکی قرار دارد که سال ‌2002 در سن ‌69 سالگی توانست برای فیلم پیانیست این جایزه ارزشمند را بدست آورد. جورج کیوکر، مارتین اسکورسیزی و جان فورد دیگر رکوردداران این عرصه هستند.

 

** جوان‌ترین کارگردان برنده اسکار نورمن تاروگ است که در سال ‌1930 درحالی که تنها ‌32 سال داشت، برای فیلم اسکیپی توانست برنده اسکار نام بگیرد که تا به‌ امروز نیز رکورد او پابر‌جا مانده است. پس از او، لویس مایلستون قرار دارد که سال ‌1927 در سن ‌33 سالگی برای فیلم دو شاهزاده عرب توانست این جایزه را کسب کند.

 

** رکورد پیرترین بازیگر مرد برنده اسکار، متعلق به هنری فوندا است که سال ‌1981 در سن ‌76 سالگی برای فیلم کنار برکه طلایی موفق به کسب اسکار شد. جان وین، بازیگر مطرح هالیوود نیز که در سن ‌62 سالگی برای فیلم شهامت واقعی جایزه اسکار گرفت، رتبه دوم را در اختیار دارد. پل نیومن، جک نیکلسون، پیتر فینچ و آنتونی هاپکینز دیگر رکوردداران این عرصه هستند.

 

** رکورد جوان‌ترین بازیگر مرد برنده اسکار، در اختیار آدرین برودی است که سال ‌2002 برای فیلم پیانیست توانست جایزه اسکار را در سن ‌29 سالگی کسب کند. مارلون براندو و نیکلاس کیج نیز در این فهرست حضور دارند.

 

 

** رکورد پیرترین بازیگر زن برنده اسکار در اختیار جسیکا تاندی است که سال ‌1989 در سن 80 سالگی برای فیلم رانندگی برای خانم دیزی موفق به کسب اسکار شد. کاترین هپبورن،‌ مریل استریپ و هلن میرن دیگر رکوردداران این عرصه هستند.

 

** رکورد جوان‌ترین بازیگر زن برنده اسکار متعلق به مارلی ماتلین است که در سال 1986 توانست جایزه اسکار را در سن 21 سالگی کسب کند.

 

** پیرترین برنده جایزه افتخاری اسکار هم الی والاک است که در سال 2010 در سن 94 سالگی این جایزه را کسب کرد. چارلی چاپلین، کمدین بزرگ سینما هم سال 1972 در سن ‌82 سالگی توانسته بود اسکار افتخاری را به‌دست آورد.

 

رکوردهای جاودانه در 84 سال برگزاری جوایز اسکار، تنها به پیرترین و جوان‌ترین‌ها محدود نمی‌شود؛ بازیگران و کارگردانانی که با تداوم درخشش خود توانسته‌اند بیش از یک دهه پای ثابت کسب نامزدی و حتی جوایز اسکار شوند، در ذهن علاقه‌مندان به سینما باقی خواهند ماند.

 

** نمونه بارز این بازیگران، مریل استریپ است که تاکنون 17 بار نامزد جایز اسکار شده است که آخرین آنها سال گذشته با فیلم بانوی آهنین توانست سومین جایزه خود را کسب کند و رکوردی بی‌نظیر را به ثبت برساند. او پیش از این دو بار در سال‌های ‌1979 (بازیگر مکمل زن) و ‌1982 (نقش اول) جایزه اسکار را کسب کرده است.

 

** در میان بازیگران مرد نیز جک نیلکسون با ‌12 بار نامزدی، رکورددار بی‌رقیب است. از این تعداد نامزدی، او دو بار اسکار بهترین بازیگر نقش اول (‌1997 و ‌1975) و یک بار اسکار نقش مکمل مرد (‌1983) را دریافت کرد.

 

** از دیگر رکوردداران جوایز اسکار، می‌توان از جیسون روباردز نام برد که در سال ‌1977 اولین بازیگری نام گرفت که طی دو سال متوالی (‌1977 و ‌1976) جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد را کسب کرد که البته این رکورد همچنان در اختیار اوست.

 

 

** رکورد بیشترین تعداد جوایز اسکار که تا کنون به یک فیلم تعلق گرفته، برای اولین‌بار بن هور در سال ‌1959 به‌دست آورد که توانست ‌11 جایزه اسکار را کسب کند. این رکورد در سال ‌1997، توسط فیلم تایتانیک و در سال ‌2003 توسط ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه تکرار شد.

 

** بیشترین تعداد نامزدی یک فیلم در بخش‌های مختلف جوایز اسکار، ‌مربوط به سال ‌1950 است که فیلم همه‌ چیز درباره ایو توانست در ‌14 بخش نامزد جوایز اسکار شود. این رکورد را تایتانیک در سال ‌1997 تکرار کرد و پس از آن هم ماجرای عجیب بنجامین باتن در ‌13 رشته نامزد جوایز شده است.

 

** فیلم ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه رکورد بی‌نظیر دیگری نیز در اختیار دارد. این فیلم در سال ‌2003 در تمامی ‌11 بخشی که نامزد جوایز اسکار شده بود، ‌جوایز را به‌دست آورد و تاکنون رکورد آن شکسته نشده است.

 

** اولین و تنها بازیگری که توانست هم‌زمان در یک سال در دو بخش بهترین بازیگر نقش اول و نقش مکمل نامزد شود، باری فیتزجرالد بود که در سال ‌1944 برای به راه خود می روم توانست این افتخار را کسب کند. هرچند او تنها در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جایزه اسکار را کسب کرد.

 

** اولین فیلم‌سازی که توانست طی دو سال متوالی،‌ جایزه اسکار بهترین کارگردانی را کسب کند، «جان فورد بود که در سال ‌1940 برای خوشه‌های خشم و در سال ‌1941 برای دره من چه سبز بود اسکار بهترین کارگردانی را کسب کرد. البته جان مالکویویچ در سال‌های ‌1949 و ‌1950 این رکورد را تکرار کرد.

 

** در میان تمامی کارگردانانی که کسب اسکار را تجربه کرده‌اند، فدریکو فلینی، کارگردان بلندآوازه ایتالیایی توانست چهار بار جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را کسب کند و از این حیث همچنان رکورددار است. وی در سال‌های ‌1956 برای جاده، ‌1957 برای شب‌های کابیریا، ‌1963 برای هشت‌و نیم و در سال ‌1974 برای آمارکورد چهار اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی را برای سینمای ایتالیا به‌همراه آورد.

 

 

** «والت دیسنی» که خالق آثار معروف انیمیشن است با مجموع 59بار نامزدی و کسب 22 جایزه اسکار، بی‌گمان پیشتاز جاودانه و پرافتخارترین مرد در عرصه‌ی اسکار است. وی همچنین با کسب چهار جایزه اسکار در یک سال از این حیث نیز رکورددار بی‌رقیب تاریخ برگزاری این جایزه است.

 

** در میان سینماگران زن ادیث هد با کسب هشت جایزه برای طراحی لباس رکورددار کسب جایزه اسکار است.

 

** از میان سینماگرانی که هنوز در قید حیات هستند دنیس مورن، ناظر جلوهای بصری با کسب 9 جایزه اسکار رکورددار اسکار محسوب می‌شود.

 

** در دنیای بازیگران «کاترین هپبورن» با کسب چهار جایزه اسکار بهترین بازیگری نقش اصلی زن خود را از سایر بازیگران سه اسکاری چون اینگرید برگمن، جک نیکلسون، مریل استریپ و والتر برنان جدا کرده است.

 

** در بخش بهترین فیلمبرداری جوزف روتنبرگ و لئون شامروی با کسب چهار جایزه اسکار یکه‌تاز عرصه‌ی اسکار هستند.

 

** بخش کارگردانی هنری (طراحی صحنه) اسکار با نام سدریک گیبونز، طراح مجسمه‌ی اسکار گره خورده است که موفق به 39 نامزدی و کسب 11 جایزه اسکار شده است.

 

** ریک بیکر با کسب هفت جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی رکورددار تمام ادوار این بخش محسوب می‌شود.

 

** از جمله مطرح‌ترین فیلم‌هایی که تاکنون در بخش‌های زیادی نامزد کسب جایزه اسکار شده‌اند اما ‌توانسته اند در بخش بهترین فیلم نامزد اسکار شوند می‌توان به آنها به اسب‌ها شلیک می‌کنند با 9 نامزدی، شوالیه تاریکی با 8 نامزدی و فیلم‌های ژاندارک، بیگانگان، کوهستان سرد با 7 نامزدی بدون حضور در بخش بهترین فیلم اشاره کرد.

 

** شرلی بوت، جولی اندروز، باربارا استرستند، مارلی ماتلین و آدری هپبورن بازیگرانی هستند که در اولین نقش‌آفرینی خود موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شدند.

 

 

** هارولد روسل و هاینگ نگور نیز در اولین نقش‌آفرینی خود موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شدند.

 

** شش کارگردان در تمام ادوار جوایز سینمایی اسکار موفق شده‌اند با اولین فیلم خود جایزه اسکار بهترین کارگردانی را از آن خود کنند که شامل دالبرت مان برای فیلم (مارتی)، جروم رابینز (داستان وست ساید)، رابرت ردفورد (مردم معمولی)، جیمز بروکس (دوران مهروزی)، «کوین کاستنر» (رقص با گرگ‌ها) و سام مندز (زیبای آمریکایی) می‌شوند.

 

** تا کنون سه فیلم در یک شب اتفاق افتاد، پرواز بر فراز آشیانه فاخته و سکوت بره‌ها موفق به کسب پنج جایزه برتر اسکار یعنی جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر زن، بازیگر مرد و فیلمنامه اصلی یا اقتباسی شده‌اند.

 

** در میان رکوردداران کسب پیاپی جوایز اسکار در بخش بهترین بازیگر زن لوسی لینر و کاترین هپبورن با دو جایزه پیاپی، در بخش بهترین بازیگر مرد اسپنسی تریسی و تام هنکس با دو جایزه اسکار پیاپی و در بخش بهترین کارگردانی نیز جان فورد و جوزف مانکیه ویتس هر کدام با کسب دو جایزه پیاپی اسکار کارگردانی از این حیث رکورددار هستند.

 

** دیوید او سلزنیک نیز در سال‌های 1939 و 1340 به ترتیب با فیلم‌های بر باد رفته و ربکا موفق به کسب دو جایزه پیاپی بهترین فیلم شد.

 

** در طول تاریخ 84 ساله برگزاری جوایز اسکار تا کنون جوزف مانکیه ویتس و رابرت بولت موفق به کسب دو جایزه پیاپی بهترین فیلمنامه اقتباسی شده‌اند، اما در بخش فیلمنامه اصلی تاکنون کسی موفق به کسب دو جایزه پیاپی نشده است. راجر ادنز نیز با کسب سه جایزه پیاپی اسکار بهترین موسیقی متن از این حیث یکه‌تاز عرصه موسیقی فیلم اسکار است.

 

** در میان اولین برندگان و اولین نامزدهای بخش‌های گوناگون می‌توان به کاترین بیگلو به عنوان اولین برنده زن جایزه اسکار بهترین کارگردانی، جولیا فیلیپس به عنوان اولین کارگردان زن برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، آواتار به عنوان اولین فیلم سه‌بعدی نامزد اسکار و انیمیشن دیو و دلبر به عنوان اولین انیمیشن نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم اشاره کرد. نام رابرت دنیرو و سوفیا لورن نیز به عنوان اولین برندگان بازیگری مرد و زن جایزه اسکار بهترین بازیگری برای ایفای نقشی با زبانی غیرانگلیسی در دفترچه رکوردهای اسکار به چشم می‌خورد.

 

** همچنین نام فیلم جدایی نادر از سیمین به عنوان اولین فیلمی که از منطقه خاورمیانه موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شده است در میان رکوردداران اسکار به چشم می‌خورد.

 

** فیلم کاباره با کسب هشت جایزه اسکار، اما بدون کسب ارزشمندترین جایزه که همان جایزه بهترین فیلم است از این حیث رکورددار است. از سویی دیگر فیلم‌های نقطه عطف و رنگ ارغوانی هر دو توانستند در 11 بخش نامزد جازه اسکار شوند، اما به‌طرز ناباورانه‌ای از رسیدن به حتی یک جایزه اسکار بازماندند.

 

** تا کنون بت دیویس و گریر گارسون موفق شده‌اند برای پنج‌بار پیاپی نامزد کسب جایزه اسکار شوند و در عرصه بازیگری مردان نیز مارلون براندو با چهار نامزدی اسکار پیاپی رکورددار محسوب می‌شود.

 

** پیتر اوتول با هشت‌بار نامزدی حایزه اسکار بهترین بازیگری بدون حتی یک جایزه در کارنامه خود ناکام بزرگ اسکار است، گرچه وی در سال 2002 موفق به کسب یک جایزه اسکار افتخاری شد.

 

** دیوید نیون در سال 1985 برای ایفای نقشی کوتاه و 15 دقیقه‌ای در فیلم میزهای جدا موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی اسکار شد. همچنین هرمیون بدلی برای ایفای نقش دو دقیقه‌ و 32 ثانیه در فیلم اتاقی در بالا در سال 1959 نامزد کسب جایزه اسکار بازیگر مکمل مرد شد.

 

 

** دنزل واشنگتن با کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای فیلم روز تمرین و همچنین جایزه نقش مکمل مرد برای فیلم شکوه پرافتخارترین بازیگر رنگین‌پوست سینمای جهان در عرصه اسکار محسوب می‌شود.

 

** شاید بتوان عنوان ناکام بزرگ اسکار را برازنده کوین او کانل دانست، چراکه وی با وجود اینکه تاکنون 20بار نامزد اسکار صدابرداری شده است، هیچگاه نتوانسته این جایزه را با خود به خانه ببرد.

 

** سام اسپیگل، سال زینتز و داریل زانوک هرکدام با سه جایزه بهترین تهیه‌کنندگی اسکار در این بخش رکورددار هستند. استیون اسپیلبرگ نیز با هشت‌بار نامزدی اسکار در بخش تهیه‌کنندگی رکورددار است.

 

** در تمام دوره های برگزاری جوایز سینمایی اسکار تنها دو کارگردان توانسته‌اند در یک سال دو بار نامزد کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی شوند؛ مایکل کورتیز برای فیلم‌های فرشتگانی آلوده صورت و چهار دختر در سال 1938 و استیون سادربرگ برای فیلم‌های ارین بروکویچ و ترافیک در سال 2000 میلادی.

 

** فیلم روشنایی تنها فیلمی است که 20 سال پس از ساخته موفق به کسب جایزه اسکار شد. این فیلم در سال 1952 ساخته شد، اما به دلیل عدم اکران در لس‌آنجلس حائز شرایط رقابت برای اسکار نبود تا اینکه در سال 1972 موفق به کسب جایزه اسکار شد.

در همین رابطه بخوانید

50 نکته جالب در مورد هشتاد و پنجمین دوره جایزه اسکار


 تاريخ ارسال: 1391/12/5
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ایمان:

البته رکورد مسن ترین بازیگر مرد برنده اسکار در دوره 84 ام توسط Christopher Plummer که 82 سال داشت زده شد.

0+0-

شنبه 26 اسفند 1391



>>>امیر:

چه جالب! البته زیاد بود حوصله ام نیومد بخونمش.

0+0-

دوشنبه 21 اسفند 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.