پرده سینما

حرف‌های ابوالفضل جلیلی درباره‌ی «گذشته»، اسکار و جشنواره‌ها

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جلیلی: هنگامی هم که مجلات از من پرسیدند، چه فیلمی باید برای اسکار انتخاب شود، فیلم هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند پوران درخشنده را انتخاب کردم به دلیل آن که سوژه آن مساله‌ی روز ماست.

 

جلیلی: من دانش نقد فیلم را ندارم و شاید در طی یکسال، یک یا دو فیلم ببینم.

 

ابوالفضل جلیلیابوالفضل جلیلی کارگردان سینما که برای نقد و بررسی دلایل معرفی فیلم گذشته در لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا در ایران) حاضر شده بود از اینکه برای اولین‌بار در این مکان حضور پیدا کرده بود، ابراز خرسندی کرد و گفت: فکر می‌کردم باید دربار‌ه‌ی جشنواره‌های خارجی صحبت کنم و نمی‌دانستم قرار است فیلم «گذشته» را نقد کنم. من دانش نقد فیلم را ندارم و شاید در طی یکسال، یک یا دو فیلم ببینم.

به گزارش ایسنا او تصریح کرد: آنقدر که به مسائل پیرامون سینما علاقه دارم به خود سینما علاقه ندارم و با دیدن یک پلان از فیلم « چهارشنبه سوری» دانش اصغر فرهادی برای من روشن شد و از آن لذت بردم و نتوانستم ایرادی در آن پیدا کنم.

ابوالفضل جلیلی گفت: فیلم گذشته را هم به پیشنهاد همسرم دیدم که گفت، بیا این فیلم را ببین تا کمی فیلمسازی یاد بگیری. من درباره رفتن این فیلم به اسکار موضع‌گیری نمی‌کنم!

او یادآور شد: من دوبار بیشتر به خانه سینما نرفته‌ام چون هر چه فیلم می‌سازم نمایش داده نمی‌شود، بنابراین برایم مهم نیست که چه کسی می‌آید و می‌رود و چه کسی خانه سینما را می‌چرخاند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان اش گفت: هنگامی هم که مجلات از من پرسیدند، چه فیلمی باید برای اسکار انتخاب شود، فیلم هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند پوران درخشنده را انتخاب کردم به دلیل آن که سوژه آن مساله‌ی روز ماست اما در آن زمان گذشته را ندیده بودم ضمن اینکه اگر هم دیده بودم می‌دانستم این فیلم محصول کشور فرانسه است و ربطی به ایران ندارد. من هم فیلم ابجد را به سفارش فرانسه ساختم و نگاتیو آن هم دست فرانسه است و با وجود اینکه بازیگران ایرانی بودند و فیلم هم در ایران فیلمبرداری شده اما به آنها حق می‌دهم که آن را به عنوان فیلم فرانسوی به هر جایی بفرستند.

وی در عین حال گفت: هیاتی که فیلم گذشته را انتخاب کرد‌ند، هیاتی بوده است که در دولت محمود احمدی نژاد انتخاب شده و فکر می‌کردند که این فیلم شانس بیشتری در اسکار دارد بنابراین فیلمی که قدرت بیشتری داشته است را به مراسم اسکار معرفی کرده‌اند.

در این نشست که عصر 6 آبان ماه برگزار شد، محمد تقی فهیم منتقد هم حضور داشت. او با اشاره به نقش «احمد» در فیلم گذشته گفت: او نماد روشنفکری است که وارد خانه‌اش شده است و همسرش را با مرد دیگری دیده است که از آن مرد باردار هم شده است و هیچ اعتراضی هم به این مساله نمی‌کند، در حالیکه در جامعه‌ی ایران این روند مرسوم نیست!

جلیلی با انتقاد از صحبت‌های محمد تقی فهیم درباره‌ی خطاب قراردادن روشنفکری به نقش احمد در فیلم گذشته بیان کرد: مطرح کردن اینکه هر کسی که روشنفکر است تن به هر کاری می‌دهد اشتباه است، کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند خودش را طبق قوانین آن کشور وفق می‌دهد. شرایط ازدواج در کشورهای اروپایی یا آمریکایی با ایران متفاوت است و بسیاری بعد از زندگی طولانی مدت با هم ازدواج می‌کنند. در کشور ما هم بسیاری از افراد هستند که به این شیوه زندگی می‌کنند.

این کارگردان در پاسخ به پرسش اینکه آیا جشنواره‌های خارجی سیاسی است یا نه؟ گفت: من بارها به این سوال در ایران پاسخ داده‌ام. متاسفانه در کشور ما بعد از سی و چند سال هنوز متوجه نشده‌ایم که جشنواره سیاسی است یا خیر. جشنواره شکل گرفت تا جایی باشد که فیلمساز بتواند حرفی را که نمی‌تواند در کشور خودش بزند و یا تفکر متفاوتی با سیستم کشورش دارد در جشنواره مطرح کند و فیلمش را در آنجا به نمایش بگذارد. در ایران الی ماشاالله جشنواره وجود دارد و هیچکدام هم تاثیر چندانی ندارند. ما هنوز نمی‌دانیم اگر جشنواره سیاسی است دور آن را خط بکشیم و اگر نیست طور دیگری با آن رفتار کنیم.

او تصریح کرد:من در 30 کشور داور بوده‌ام و هیچکس تا کنون به من نگفته که چه فیلمی را باید انتخاب کنم در حالی که در کشور خودمان بارها گفته شده که چون فلان شخص پرو است پس فیلم اش را انتخاب نکن! من در جشنواره‌ای داور بودم که فیلمی از کشور بوسنی‌هرزگوین نظر همه را جلب کرده بود، در آن فیلم صرب‌ها چند صحنه بسیار بد را علیه مسلمانان نشان می‌دادند اما این فیلم چنان قدرتمند ساخته شده بود که بعد از دیدن آن، مردم به مدت 20 دقیقه فیلم را تشویق کردند. در این جشنواره یکی از خبرنگاران رسانه‌های بیگانه مترجم من بود، هنگامی که نوبت به انتخاب فیلم برتر شد، این مترجم به من گفت، همه داوران به فیلم بوسنی هرزگوین رای داده‌اند و چون این فیلم ضد اسلام است نباید اجازه بدهی رای بیاورد.

جلیلی ادامه داد:هنگامی که من به بن بست می‌رسم دعای «امن یجیب» را می‌خوانم و از خدا خواستم کلام قوی به من بدهد تا با حرف قانع کننده‌ای داوران را متقاعد کنم که رای‌شان را پس بگیرند، بنابراین در یک جلسه هفت ساعته و با مطرح کردن اینکه این فیلم «پروپاگاندا» است و با دلایل دیگری، موفق شدم داوران را متقاعد کنم که رای‌شان را پس بگیرند.

 

ما که هستیم که بخواهیم اسکار را تحریم کنیم؟

 

این کارگردان با بیان اینکه هر فیلمی که دارای ساختار قوی و محکم باشد پذیرفته می‌شود توضیح داد: این طور نیست که بگوییم چون فلان فیلم سیاسی بوده است و علیه یک حکومت صحبت کرده است باید انتخاب شود. من فکر می‌کنم ما دشمن خودمان هستیم و جایی که کم می‌آوریم می‌گوییم باید تحریم کنیم، ما اصلاً چه کسی هستیم که بخواهیم اسکار را تحریم بکنیم؟ اگر فیلم یه حبه قند را برای اسکار می‌فرستادیم حتماً با استقبال روبرو می‌شد چون فیلم بسیار خوبی بود.

 

اگر انقلاب نمی‌شد فیلمساز نمی‌شدم

 

او تصریح کرد:چرا نباید به اسکار برویم؟ اگر انقلاب نمی‌شد من هم فیلمساز نمی‌شدم، ما بعد از سی و چند سال هنوز نتوانسته‌ایم، فیلمی بسازیم تا با آن خودمان را مطرح کنیم چون بلد نیستیم و فقط می‌گوییم فلان کشور جاسوس است، ما باید به فکر بالا بردن سطح دانش خودمان باشیم.

این داور بین‌المللی به وجد آوردن تماشاگر را معیار قوی بودن یک فیلم دانست و افزود: فیلم «گذشته» درون مایه، کشش و دیالوگ‌های قوی دارد و ما را با خود همراه می‌کند، به عقیده من، این فیلم نسبتاً قوی بود.

جلیلی ضمن تعریف خاطره‌ای گفت: چند سال پیش یک تهیه کننده خارجی به منزل من آمد و گفت می‌خواهم فیلمی برای بچه‌ها بسازی و هنگامی که من دلیل اینکه چرا برای ساختن فیلم اش سراغ من آمده‌است را پرسیدم هیچ جوابی نداد تا سرانجام همسرش گفت،در اروپا افسردگی در حال افزایش است بنابراین تصمیم گرفته‌ایم قشر جوان را به سمت متافیزیک سوق دهیم و به همین دلیل به سراغ تو آمده‌ایم، حالا اگر یک خارجی ایران می‌آمد و چنین فیلمی در ایران می‌ساخت پدرش را در می‌آوردند و می‌گفتند آبروی مملکت ما را برده‌ای بنابراین یک سری آزادی‌هایی وجود دارد.

او خاطر نشان کرد:من بعد از دیدن این فیلم تعجب کردم و با خودم گفتم فرهادی با ساختن چنین فیلمی به جامعه‌ی اروپا گند زده است. اروپایی‌ها شخصیت احمد فیلم گذشته را دوست دارند چون نگاه اش انسانی است و زمانی که به خانه‌اش برمیگردد سعی می‌کند هر کمکی که از دستش برمی‌آید برای این خانواده انجام دهد، اما نگاه انسانی ما این است که هنگامی که زن خانواده را با مرد دیگری ببینیم باید بزنیمش!

 جلیلی در بخش دیگری از سخنانش اذعان داشت:اسکار یک تریبون باز است و هنگامی که ما یک تریبون قوی پیدا می‌کنیم باید حرفمان را بزنیم. من در حادثه یازده سپتامبر سفری به آمریکا داشتم و هنگامی که در آنجا صحبت کردم نگرش بسیاری از آنها نسبت به ایران عوض شد چون آنها نمی‌دانستند که بن لادن معتقد است اگر سه مسلمان مثل من را بکشد به بهشت می‌رود. او در پاسخ به پرسش به یگی از دانشجویان که چرا فیلم گذشته به عنوان نماینده‌ی ایران به اسکار معرفی شده است گفت: من فیلم را برای اسکار معرفی نکرده‌ام، بنابراین چیزی در این‌باره نمی‌دانم. ما برای بحث کردن در این مراسم حاضر نشدیم و فکر می‌کنم فقط اصغر فرهادی می‌تواند به بسیاری از پرسش‌های شما پاسخ بدهد .


 تاريخ ارسال: 1392/8/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.