پرده سینما

یک عاشقانه غمناک ولی روحیه بخش درباره چند شخصیت معمولی؛ نقد و بررسی فیلم «تقصیر ستاره بخت ماست» ساخته جوش بون

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم تقصیر ستاره بخت ماست The Fault in Our Stars (2014)

 

پوستر فیلم تقصیر ستاره بخت ماست«من نمی خوام داستان عاشقانه مون رو برات تعریف کنم. چون مث بقیه داستان های عاشقانه واقعی ما آخرش می میریم. این طبیعت ستاره ها است که عبور می کنند. (از کتاب تقصیر ستاره بخت ماست)

 

 

پس از سری فیلم های گرگ و میش تب فیلم های رمانتیک برای نوجوانان هالیوودی بالا گرفت. هالیوود فیلم های نواجوانانه (تین ایجری) را مثل فست فودی یکی پس از دیگری روانه پرده سینما کرد. فیلم هایی که یکی پس از دیگری با شکست تجاری مواجه می شدند. حالا از گوشه و کنار هالیوود فیلمی با بودجه اندک از راه رسیده است که تمام تماشاگران اش را به اتفاق تحت تأثیر  قرار می دهد. تقصیر ستاره بخت ماست یک درام خوب و سرشار از مفاهیم انسانی درباره مرگ و زندگی و عشق است.

جاش بوون در دومین گام کارگردانی حس انسانی تازه ای به موضوع به ظاهر تکراری فیلم اش بخشیده است. تقصیر ستاره بخت ماست شاید در نگاه نخست شبیه فیلم هایی مثل گرگ و میش  به نظر بیاید ولی اما رویکرد ترو تاره فیلمساز به سوژه ای تکراری این گونه فیلم ها، سبب خلق اثری زیبا و متعالی شده است.

تقصیر ستاره بخت ماست  فیلمی است که سعی می کند درعین سرگرم کننده بودن صادق و صمیمی باشد. فیلم در نگاه اول یک فیلم مبتنی بر فرمول های قدیمی است اما اگر حوصله کنید و اجازه دهید به جلو حرکت کند، به تدریج به یک فیلم پس از کلیشه ای تبدیل می شود.

فیلم تقصیر ستاره بخت ماست از روی رمان پرفروشی به همین نام اثر جان گرین نوشته است. دکتر جان گرین روانشناس، مشاور خانواده، مدرس، نویسنده، متخصص در امور درمان، سردبیر ژورنال «خانواده»، عضو هیأت مشاوران انجمن بین المللی خانواده و ازدواج و فارغ التحصیل رشته روان شناسی از دانشگاه کلمبیا پاسیفیک امریکا است. او که متخصص در رشته روان شناسی روابط خانوادگی است، یکی از ۱۶ متخصص در رشته های مربوط به توریسم بهداشت و سلامت است کتاب او با عنوان زنان ونوسی و مردان مریخی از پرفروش ترین کتاب ها در دهه گذشته بوده که در زمره تأثیرگذارترین کتاب ها در ۲۵ سال گذشته معرفی شده است. این کتاب به قدری قوی است که فیلمساز حتی اگر می خواست هم  نمی توانست فیلم بدی از آن اقتباس کند. فیلم سرشار از جملات قصار است که به زودی تب آن فیس بوک و توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی را فرا خواهد گرفت! این کتاب در ایران تحت عنوان «بخت پریشان» منتشر شده است. «بخت پریشان» در همین روزهای اندکی که از انتشارش می‌گذرد جزو پرفروش‌های بازار کتاب ایران هم شده و نوجوانان ایرانی هم استقبال خوبی از آن کرده‌اند. به گفته گرین عنوان اصلی کتاب (the fault in our stars برگرفته از نمایشنامه جولیوس سزار شکسپیر است، که مترجم ایرانی عنوان فارسی را با تکیه بر یکی از اشعار حافظ انتخاب کرده است: «گناه بخت پریشان و دست کوته ماست».

تقصیر ستاره بخت ماستقهرمان های داستان به بیماری سختی مبتلا هستند، اما  به ما می‌آموزند که زندگی همچنان زیباست و تا زنده اند باید از آن لذت ببرند. دو عاشق فیلم هردو مبتلا به سرطان هستند و حس زندگی کردن در حال به خاطر نداشتن آینده در این فیلم موضوع خارق العاده ای است که فیلمساز موفق شده کاملاً ان را به مخاطب القا کند.

داستان فیلم  تقصیر ستاره بخت ماست درباره‌ی دختر نوجوانی‌ به نام هازل گریس لنکستر (شیلی وودلی) است. او شانزده سال دارد و سه سال است که از سرطان رنج می‌برد، اما توانسته با استفاده از دارویی جدید به ثبات برسد. هازل به توصیه والدینش به جمع گروهی می‌پیوندد که در آن کودکان سرطانی شرکت دارند. در آنجا با آگوستوس واترز (انسل الگورت) آشنا می‌شود.این دو اوقات زیادی را با هم می‌گذرانند و روابط‌شان به مرور نزدیک‌تر می‌شود. اما هازل سعی می‌کند آگوستوس را تا آنجا که می‌تواند از واقعه مرگ زودهنگام خود مصون نگه دارد – او خودش را همچون نارنجک می‌بیند که بالاخره منفجر خواهد شد و هرکسی که در نزدیکی اوست را زخمی خواهد کرد– از این رو تصمیم می‌گیرد دیگر با آگوستوس ارتباطی نداشته باشد.

آرزوی قلبی هازل ملاقات با نویسنده کتاب محبوب اش، پیتر وان هوتن، است که در حال حاضر در آمستردام  زندگی می‌کند. او با کمک آگوستوس و پس از مجادله بسیار با والدین و پزشکان اش بالاخره موفق می‌شود راهی این سفر شود. ملاقات با نویسنده اما آن‌طور که خودش تصور می‌کرد پیش نمی‌رود. در طول کتاب اتفاق‌های غیرمنتظره‌ای می‌افتد که سرنوشت آگوستوس و هازل را برای همیشه عوض می‌کند..

شیلی وودلی و انسل الگورت در این فیلم موفق به خلق دو کاراکتر کاملاً انسانی و ملموس شده اند. کاراکتر هایی خود ویرانگر، ناکامل و عاشق در عین حال جذاب و دوست داشتنی. رابطه بین این دو کاراکتر نیز اگر چه در عالم واقعیت بی نهایت ما به ازای بیرونی دارد اما در هالیوود ندرتاً موفق به خلق و انعکاس این نوع رابطه های نوجوانانه روی پرده سینما می شود.

فیلم تا اواخر داستان خوب پیش می رود ولی در انتها بدجوری می خواهد اشک مخاطبان را دربیاورد. فیلمساز آگاهانه تا اواخر فیلم نمی گذارد فیلم اش به ورطه ملودرام های اشک آلود بیافتد، ولی در انتهای فیلم سنگ تمام می گذارد و حسابی اشک تماشاگران را در  می آورد. به قول جیمز برایندلی فیلم تقصیر ستاره بخت ماست نمی خواهد هیچ چشمی بی اشک سالن سینما را ترک کند.

نکته دیگر فیلم این است که داستانی در کار آن نیست و فیلم صرفاً متکی بر دیالوگ های دو نفره  بین بازیگران است. البته سبک کتاب هم همین است ولی فیلمنامه نویس نتوانسته قصه گویی خوبی باشد. این سبک شاید در ادبیات جواب دهد ولی در این فیلم جواب نمی دهد و تلاش فیلمساز هم در این راستا باعث به وجود آمدن حفره هایی در فیلمنامه شده است. تقصیر ستاره بخت ماست برای موفقیت کامل به یک داستان بهتر نیاز داشت.  ولی در این عاشقانه غمناک ولی روحیه بخش درباره چند شخصیت معمولی که در زندگیشان با بحران های واقعی برخورد کرده است هرکسی چندتا نکته مثبت برای ادامه زندگی اش استخراج می کند و از سالن سینما  خارج می شود، اما اینکه این فیلم تبدیل به شاهکار سینمایی نشده است تقصیر ستاره بخت سازندگانش نیست بلکه تقصیر فیلمنامه نویس آن است!

 


 تاريخ ارسال: 1393/4/8
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مریم:

ممنون فرانک جوون حتما بهش هدیه اش میکنم احتمالا خوشش میاد چون خودش اهل کتاب خوندنه...

0+0-

پنجشنبه 23 مهر 1394



>>>فرانک در جواب مریم:

مرم جون خب طبیعتاً کتاببیه با موضوع بخصوص! بعید میدونم خواهرت خوشش نیاد. فک میکنم خوشش بیاد از داستان ولی شاید غمگین شه. بسته به اینه چه روحیه ای داره. اگه نازک نارنجی باشه خب.... چی بگم. ولی من فک میکنم وقتی با کادویی به کسی میدیم مهم سلیقه ماست. اینجا هم مهم اینه مریم جون که تو چی رو برا خواهرت پسندیدی. بنظرم با اطمینان کادوت را بهش بده و.... تولد خواهرت هم مبارک! راستش یخورده بهش حسودیم شده! کاش منم خواهری مث اون داشتم!

0+0-

چهارشنبه 22 مهر 1394



>>>مریم:

منظورم اینکه من موضوعش رو نمیدونستم شاید خواهرم خوشبش نیاد

1+0-

چهارشنبه 22 مهر 1394



>>>مریم:

سلام دوستان من این کتاب رو برای تولد خواهرم خریدم بنظر شما کار اشتباهی کردم آخه از صفحه ی اول دربا ر ه ی بیماری من موضوع رو نمیدونم لطفا راهنماییم کنید؟

1+0-

سه‌شنبه 21 مهر 1394



>>>ندا:

اینایی که اومدن نظر دادن در مورد فیلم و مسخرش کردن اول برن تحقیق کنن. جان گرین نویسنده مردان مریخی نیس.اون جان گری هست.فقط بی اطلاعات بودن خودشونو به رخ کشیدن و این که چقد محدود فک میکنن.همینطور اونایی که این فیلمو با گرگ و میش یا عاشقونه های سخیف مقایسه میکنن اصلا فیلمو دیدن؟این فیلم پر امید به زندگیو اشتیاقه.اصلا نکتش همینه نه اون عشق .با نشون دادن این عشق واسه بیان این نکات بود .

0+0-

جمعه 13 شهريور 1394



>>>رضا:

خوندن نظرات هم به نحوی لذت بخش بود.. :)

0+0-

شنبه 10 مرداد 1394



>>>سمن:

واقعا که هم این و هم گرگ ومیش هر جفتشون فوقالعاده هس.خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخیلی خوبن خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی اندازه تریلللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللی. راستی یه سریال بود که دختره اومده بود تو تیم فوتبال و به جای داداشش بازی میکرد و با یکی از دوستای داداشش ک فک کنم کا÷یتان تیم بود ازدواج می کنه چی بود خواهشا؟؟

0+0-

جمعه 19 تير 1394



>>>مهدی معمار :

فیلم عالی ای ست کلا هر فیلمیکه shailene wwodley بازی میکنه عالیه فیلم divergeng را هم ببینید عالییه

1+0-

چهارشنبه 20 اسفند 1393



>>>eli:

یعنی این کامنتا آدمو دیوونه میکنه، ملتی هستیم که بهمون گفتن اگه همیشه مخالف باشی، تحقیر کنی و بی احترامی بقیه فکر میکنن خیلی دیگه ...... خب نظر نده برادر/خواهر من بخدا کسی از شما انتطاری نداره شما همون آدمایی هستین که از پشت پرده کل دنیارو میتونید ببرید زیر سوال اما جراتشو ندارین بیاین بیرون

0+0-

سه‌شنبه 19 اسفند 1393



>>>behnaz:

وااای.خیلی خوب بود.دو هفته دپ بودم .فوق العادست.احساسات از دست رفتمو تا حدودی برگردوند.سه بار دیدم .محشر.نبینی نصف عمرت بر فناست.

2+1-

چهارشنبه 21 آبان 1393



>>>hamidreza:

پیشنهاد میکنم این فیلم وق العاده رومانتیک و عاشقانه رو از دست ندید. خیلی قشنگ بود و ارزش دیدن داشت. بعد مدتها یه فیلم عاشقانه دیدم که محوریتش عشق بود نه مسائل جنسی ... کاملاً در دسته عاشقانه های مناسب خانواده جا میگیره. جا داره تلویزیون یکم ویرایشش کنه و پخشش کنه جای بسیاری از فیلم ها مزخرفی که پخش میکنه. جالبه که شخصیت های داستان لائیک نیستن و به خدا اعتقاد دارن

6+1-

جمعه 9 آبان 1393



>>>خود من:

میدونی وقتی دام پریگنون شامپاین رو اختراع کرد چی گفت ؟ گفت سریع بیاین من دارم ستاره ها رو مزه میکنم (این فیلم فوق العاده بود فوق العاده بود اولین فیلمی بود که پاش هار هار گریه کردم)

22+1-

جمعه 18 مهر 1393



>>>miti:

تو این دنیا هیچ آرزویی براورده نمیشه ...

16+1-

سه‌شنبه 15 مهر 1393



>>>عرفان خان:

خیلی فیلم سالم و آموزنده ای بود.یک عشق واقعی

21+1-

يكشنبه 13 مهر 1393



>>>شهاب:

کتاب زنان ونوسی مردان مریخی رو جان گری نوشته اما اسم نویسنده بخت پریشان جان گرین هستش کافیه یه سرچ بکنید...

0+10-

جمعه 11 مهر 1393



>>>bita:

قشنگ اشك آدمو در مياره! ينى وحشتناك ناراحت كنندس...

8+0-

دوشنبه 24 شهريور 1393



>>>محبوبه:

وااااای محشر بود ینی فیلمی بود ک فک کنم با همه سلیقه ها جور میاد واقعن فوق العاده بوووود من سه بار نگاش کردم حفظم فیلمو

5+1-

دوشنبه 24 شهريور 1393



>>>نازنین:

اصلا این کتاب قابل مقایسه با گرگ و میش و مردان مریخی و " رمان های فهیمه رحیمی " نیست ! فیلمش که دیگه جای خود داره.من اصلا از این فیلمای کشکیو عشقی خوشم نمیاد ولی این فیلم به نظرم واقعا بی نظیر بود . بازی بازیگراش حرف نداشت. یه مسئله ایم هست که خوب هالیوود وقتی میبینه طرفدارای نوجونش زیادن چرا نیاد یه فیلم به سلیقه ی اونا بسازه؟ البته این فیلم واقعا یه سرو گردن از همه ی فیلمای تینیجری اخیر بالاتر بود.

6+1-

سه‌شنبه 4 شهريور 1393



>>>میترا:

یعنی دیووووووونه این فیلمم من.خیلی قشنگ بود

6+1-

پنجشنبه 30 مرداد 1393



>>>kimia:

lotfan matni ro ke neveshtid eslah konid . ketabe "zanane venoosi,mardane merikhi" ro "John Gray" neveshte ama ketabe "bakht parishan" ya hamoon "The fault in our stars" ro "John Green" neveshte ! etelaati ke dadid ghalate.

3+25-

جمعه 24 مرداد 1393



>>>نیما مرادی:

اه امان ،اه فغان ،از دست این ستاره بختم که هیچ گاه روشنایی اش کسی را مبهوت نکرده ....

48+1-

شنبه 14 تير 1393



>>>ب.م.م:

کتاب جدید دکترگرین بعد از فروش نجومی فیلم و کتاب تقصیر ستاره بخت ماست: ستاره بختت را قورت بده:|

52+12-

چهارشنبه 11 تير 1393



>>>ماری:

‏فیلم گریه دار فقط فهرست شیندلر.بابا این فیلم شیندلر لیست ُ من داشتم میدیدم همینجوری گوله گوله اشک میریختم.

58+3-

سه‌شنبه 10 تير 1393



>>>Miss unTiTled:

من و عمم داشتیم یه فیلم رمانتیک تو همین مایه ها می‌دیدیم انقد هردومون معذب بودیم یه جور نشسته بودیم هیچ‌کودوم اون یکی تو دایره دیدش نباشه

55+5-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>نرگس:

تماشای اینجور فیلم ها رو خیلی دوست دارم تو دنیای واقع که به فانتزیام نمی رسم.

53+10-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>خطاب به مرتضی!:

کامنت ها خیلی خوبه؟؟؟!!! منظور؟! منظورتون اینه که نقد خوبه یا مثلاً فیلم خوبه؟!

43+8-

دوشنبه 9 تير 1393



>>>albert:

‏ولی کاش دنیا تو همون دهه ی نود میلادی تموم میشد تا تین ایجر سالاری اینجور آبروی هنر و سینما و موسیقی رو نبره.دلیل نمیشه یه کتاب درباره زوج سرطانی باشه و متعالی بشه.این کتاب هم مثل سایر کتاب های بازاری در عرض چندروز اثرشون رو از دست میدن

61+5-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>مرتضی:

کامنت ها خیلی خوبه

66+7-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>یه دوست:

بنده هم فیلم و هم کتاب تقصیر ستاره بخت ماست را خوندم و دیدم.شک نکنید تاثیر شگرفی در زندگی شما خواهد گذاشت.به من اطمینان کنید

36+55-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>sadaf.bahar:

‏تا وقتی عشقای کشکی و فست فودی به قول شما رو بورسه ، فیلمای فارسی وان و کتابای دکتر گرین و مجله موفقیت و اینجور فیلم ها هم طرفدار داره طبیعتن

70+7-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>سروناز:

کسایی که اراجیفی مثل گرگ و میش و بخت پریشان و زنان ونوسی و مردان مریخی میخونن همونایی هستن که عاشق رمان های فهیمه رحیمی هستند.کسایی هم که فیلم های اینارو میبینن همون هایی هستن که از فیلم های گلزار و مهناز افشار خوششون میاد

107+14-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>محمد ب:

‏اگه خواستین کسی رو شکنجه کنین، اول خیلی محکم به یه صندلی ببندینش بعد براش کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی رو بخونین

57+31-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>dina1234:

اونا هم مگه به این خرافات اعتقاد دارند؟

63+4-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>کسری:

و باز دوباره رویای هالیوودی...!از رویا سازی واسه دخترا پول میکشه بیرون

65+31-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>شادی ه:

موقع خوندن این کتاب گریه ام گرفت ولی موقع تماشای فیلم اصلا!مترجم ایرانی چه اسم بدی واسه کتاب انتخاب کرده.

41+43-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>sad man:

"Okay will be our always, okay?" "Okay"

70+9-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>ارنست همینگوی:

ستاره بخت هیچ كس شوم نیست. این ما هستیم كه آسمان را بد تعبیر می كنیم

97+4-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>نازگل:

این کتاب پس از گذشت 112 هفته از عرضه آن، همچنان در صدر پرفروشهای «یو‌اس‌ای‌تودی» است.من همین الان میرم این کتاب رو میخرم

53+66-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>mitra.k:

زنان مریخی و مردان ونوسی خیلی کتاب چیپ و مزخرفیه.کلا این نویسنده بازاربینه.میبینه مردم چی میخوان بعد کتاب درباره اونا مینویسه.چی بهتر از یک داستان هندی اشک آلود؟

80+46-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>میلاد:

‏فکر کنم ستاره بخت من چینی از آب در اومده، لامصب فقط یه بار واسم کار کرد و خاموش شد بختمون

122+13-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>mari:

من این کتاب رو خوندم.عالی بود و با هربرگ کتاب اشکامو پاک میکردم.چقدر خوب بودن این دو نفر.خداکنه فیلمش هم خوب باشه که اینجوری که گفتین حتما هست

85+65-

يكشنبه 8 تير 1393



>>>لیلا:

من اصلا عاشق اسم این فیلم شدم!

168+26-

يكشنبه 8 تير 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.