پرده سینما

یک گلادیاتور با فال قهوه! نگاهی به فیلم «نوح» ساخته دارن آرنوفسکی

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم نوح ساخته دارن آرنوفسکی

Noah (2014)

 

 

 

نوح در حالت آرمانی می توانست به فیلمی نافذ درباره موضوع  پیروزی خیر بر شر، و داستان عبرت انگیز یک پیامبر الهی باشد. همچنین این قابلیت را با توجه به سوابق کارگردان داشت که تبدیل به فیلم مبتنی بر کاراکتر شود. اما در عمل هیچکدام از اهداف فوق تحقق نیافته است و سازندگان فیلم برخلاف ماجرای واقعی داستان حضرت نوح نتوانسته است این کشتی را به خوبی به سرمنزل مقصود برسانند!

 

راسل کرو در فیلم نوحنوح تازه ترین ساخته دارن آرنوفسکی سازنده فیلم های بسیار خوب قوی سیاه و مرثیه ای بر یک رویا و کشتی گیر است، که با این فیلم ها توجه بسیاری از سینمادوستان را به خود جلب کرد و شهرت زیادی به دست آورد. با توجه به ساختار مستقل اکثر فیلم های آرنوفسکی قرار دادن سکان کشتی پرهزینه نوح به دست این کارگردان در ابتدا تعجب زیادی را بر انگیخت. اما متاسفانه نوح چیزی برای اضافه کردن به شهرت آرنوفسکی ندارد.

آخرین باری که داستان حضرت نوح را خواندم یادم نمی آید، ولی دقیقاً به یاد دارم ماجرایی که خواندم با فیلمی که دیدم تفاوت های بسیاری دارد. فیلم نوح ساخته دارن آرنوفسکی تصوری بسیار تیره از حضرت نوح به نمایش می گذارد و هالیوود دوباره هر آنچه که دوست داشته از فیلم کاسته و داستان های بیشماری را به آن اضافه کرده است. در واقع پایبندی بسیار کمی در فیلم به داستانِ مذهبی نوح وجود دارد؛ فیلم با روایت های تورات و قرآن کاملا متفاوت است و انطباق تاریخی فیلم با واقعیت چندان خوشایند نخواهد بود.

هالیود از ابتدا به داستان های دینی علاقه زیادی نشان دادخ است .در واقع از همان اوایلِ شکل گیری هالیوود ساخت داستان‌های مذهبی در آن باب شد و کارگردان‌های بزرگی چون دیوید وارک گریفیث و سیسیل ب دومیل به ساختن فیلم هایی بر مبنای داستان‌های مذهبی پرداختند. فیلم های موفقی چون بن هور، و یا ده فرمان در همین دوران ساخته شد. ولی پس از مدتی اینگونه فیلم ها مخاطبان خود را از دست داد و فیلم هایی مثل کتاب آفرینش و بزرگترین داستان عالم شکست تجاری سنگینی خوردند. تا اینکه هالیوود به این نتیجه رسید که فیلم های دینی که خط به خط از روی کتاب مقدس ساخته می شوند تمام مخاطبان را راضی نگه نمی دارند و این فیلم ها علاوه بر افراد مذهبی برای افراد غیر مذهبی نیز جذابیت داشته باشد و نتیجه این شد که هالیوود برای راضی کردن تمامی ادیان و افراد و کشور ها دست به تغییر داستان های مذهبی زد. داستانهای مشترک بسیاری مانند وقوع یک طوفان عظیم در اکثر ادیان و کشورهای مختلف وجود دارد. طوفانی که بنا به اساطیر از سوی خدا یا خدایان برای نابودی تمدن فرستاده شد. داستان طوفان، در تورات و قرآن کریم به زمان حضرت نوح (ع) نسبت داده شده‌است؛ به همین دلیلل مسیحیان و مسلمانان و یهودیان از آن با نام «طوفان نوح» یاد می‌کنند. این داستان، یک داستان رایج در بین ملت‌های باستانی سامی و آریایی است. نظیر این داستان در اوستا، کتاب‌های هندو، متون قدیم یونانی، و حماسه گیلگمش آمده‌است.

پوستر فیلم نوح ساخته دارن آرنوفسکیفیلم نوح در راستای سیاسیت های هالیوود  مخلوطی از تمامی داستان های تعریف شده در افسانه های یونان تا قرآن  کریم و گیلگمش است تا تمامی اقوام و ادیان را راضی نگه دارد. به ویژه اینکه فیلم نوح در این داستان بیشتر از افسانه های یونانی استفاده کرده است.

در اساطیر یونان ماجرایی مشابه ماجرای طوفان حضرت نوح (ع) آمده است. با این تفاوت که قهرمان آن داستان، پرومتئوس (=ابلیس) است. در آن داستان آمده خدای خدایان (زئوس) بخاطر گناهان و ظلم و ستم انسان ها از آنها  ناامید شده و می خواهد که دنیا را با یک طوفان نابود کند! هرمس (خدای قاصد، نسخه دیگری از شیطان) با زئوس مخالفت می کند ولی در نهایت توافق می کند  که سه خانواده از انسان ها را امتحان کنند. اگر دو خانواده از سه خانواده در امتحان پیروز شدند، زمین را با طوفان نابود نکند، اگر برعکس شد و دو تا از خانواده ها مردود شدند، دنیا را نابود کند! در نهایت  از سه خانواده ای که هرمس و زئوس (در ظاهری انسانی) آنها را امتحان می کنند دو خانواده در امتحان زئوس شکست می خورند و زئوس تصمیم می گیرد مردم را با طوفان نابود کند! اما پیش از این کار، پرومتئوس که از تصمیم زئوس آگاه شده، به فرزند خودش دئوکالیون و همسر دئوکالیون راهی را نشان می دهد که از این طوفان فرار کنند تا بتوانند نسل بشر را ادامه دهند.

اگر بقیه داستان های مرتبط با طوفان بزرگ را خوانده باشید متوجه می شوید که فیلم نوح محصول مشترک تمامی آن داستان ها است.

نکته مهمی که تفاوت فیلم نوح با کتب آسمانی را شخص می کند، این  است که خدا خواسته نسل  انسان را نجات دهد، ولی در فیلم  نوح و در کتب اساطیری یونانی خدا خواسته نسل انسان را به کل از بین ببرد و در فیلم نوح او و همسرش فقط افرادی برای نجات دادن نسل حیوانات نشان داده می شود. خدای فیلم نوح هم دقیقاً خدایی زئوس وار است. این خدا همانند ایزدهای یونانی از سر خشم و نفرت تصمیم به انتقام‌ از انسان‌ها می‌گیرد. این خدای، تفاوتی با انسان‌های کره‌ زمین ندارد. همانند آنها خشمگین می شود و..

در ابتدای فیلم، پدر نوح قرار بود گنجینه ای به نام «آمرزش» را به نوح هدیه دهد. اما در طی یک حادثه عده ای به رهبری «قابیل» به آن ناحیه می ایند که به نظر پدر نوح مرتکب عمل خلافی شده اند. پدر نوح جلوی آنها می ایستد و کشته می شود. خود نوح هم فرار می کند.

نوح ساخته دارن آرنوفسکینوح یک همسر و سه پسر دارد. فرزند ارشد به نام «سم»، دیگری به نام «هم» و آخرین فرزند به نام «یافیث». پیامبر خدا نشانه هایی می بیند و به او وحی می شود که عذابی در راه است اما به گفته خودش به او وحی می شود که خودش زنده می ماند. او شروع به سفر می کند. در راه به یک قبیله ی نابود شده می رسند و می بینند که مردم رو عده ای انسان وحشی کشته اند. در بین مردم یک دختربچه به نام «ایلا» رو زنده پیدا می کنند. در این هنگام عده ی وحشی به آنها حمله می کنند. نوح و خانواده اش به انضمام ایلا فرار می کنند و در حین فرار به فرشتگان در حال عذاب برخورد می کنند. فرشتگان به خاطر انسان تبدیل به غول سنگی شده بودند و از آنها کینه داشتند. اما یک فرشته حاضر می شود برای گرفتن بخشایش از خداوند به نوح کمک کند. نوح و خانواده اش (با همراهی یکی از غول ها) به سمت یک کوه می روند. نوح و پسر ارشدش، سم به نزد پدربزرگ در کوه می روند. پدر بزرگ پیشنهاد می کند که نوح یک کشتی بسازد. نوح، دانه ای از پدربزرگ می گیرد و به دامنه ی کوه برمی گردد. دانه ای از درختی در بهشت که وقتی آن را می کارد یک جنگل انبوه رشد می کند. غول ها دست به کار می شوند و برای کسب آمرزش از پروردگار کشتی را می سازند و...

حضرت نوحی که در این فیلم می بینید تمامی تصورات شما را از آن نوح پیامبر که در ذهن خود با کتب آسمانی ساخته بودید به هم می زند. دارن آرنوفسکی در مصاحبه هایش موقع نوشتن فیلمنامه اعلام کرده بود که به نظرش نوح یک زیست شناس بوده است! الان که فیلم را می بینیم کاملاً متوجه برداشت کارگردان از این پیامبر می شویم. نوح گیاه‌خوار است، در خارج از شهرها و در یک چادر عشایری در دل طبیعت زندگی می‌کند، فرزندان خود را از بدرفتاری با طبیعت می‌پرهیزاند و به آنها می گوید هر گیاهی برای هدف ساخته شده است. ولی در انتهای فیلم تبدیل به فردی مازوخیست و به شدت وحشتناک می شود که فقط می خواهد نوه هایش را برای اجرای فرمان الهی با چاقو بکشد. نوح در این فیلم بیشتر شبیه به گلادیاتور شده است که با فال قهوه با خدا ارتباط پیدا می کند!

فیلم با اینکه جلوه های ویژه خوبی دارد ولی اکثر آن ها تقلبی است و هیچ بداعتی در آن ها نمی بینید. صحنه های جنگی فیلم که کپی برداری از ارباب حلقه هاست و آن غول های سنگی هم دقیقاً شبیه به روبات های ترانسفورمرز هستند. ولی موسیقی متن و فیلمبرداری اثر خارق العاده است و در تم فیلم به انتقال حس حماسی به تماشاگران کمک زیادی می کنند تا جایی که می توان ادعا کرد فیلمبرداری اثر بسیاری از کم و کسری های فیلمنامه را پوشانده است.

فیلم، داستانی را تعریف می‌کند که به لحاظ بوم‌شناسی، رنگ‌آمیزی شده و به شکلی مبهم حال و هوای عصر مدرن را دارد توبال کین (ری وینستون)  که نقش منفی فیلم است تبلوری از انسان های مدرن دنیای امروز است و به نظر من کارگردان خودش را پشت این کاراکتر پنهان کرده بود و انگار می خواهد  با به حرف های فلسفی که از دهان این کاراکتر بیرون می آید بیشتر گوش دهیم.

جنیفر کانلی در فیلم نوحاما پایان بندی نوح مشکلات عدیده ای دارد که نه بازی های خوب و نه تصاویر خوب قادر به پوشاندن آنها نیست. نوح دوره ی پس از طوفان را دوران تازه و شروع تازه می نامد و در این شروع دوباره حضرت نوح تبدیل به یک مست میخواره  شده است که فکر می کند از امتحان الهی موفق بیرون نیامده است و  برهنه در غاری زندگی می کند. در پایان دخترش حرف هایی درباره حکمت  تولد بچه هایش م یزند و بعد خانوادش طوری با او رفتار میکنند که انگار به عنوان پیامبر مقصود خدا را از این خواسته خوب متوجه نشده است. و بعد این موضوع توسط دخترش به او  گفته میشود. (پیامبر خودش عقلش نمیرسیده!) و همگی به رنگین کمانی زیبا که پس از طوفان به وجود آمده است نگاه می کنند! در پایانِ فیلم در اصل نوح تبدیل به پرومته‌ ماجرایی که در بالا به آن اشاره کردم  می‌گردد که آتشِ خلقتِ انسانی را از خدای زئوسی داستان می‌دزدد. مخصوصاً نمای پایانی فیلم که یک رنگین کمان است که در عوالم شیطان پرستی نشان دهنده برهنگی شیطان است.

نوح در حالت آرمانی می توانست به فیلمی نافذ درباره موضوع  پیروزی خیر بر شر، و داستان عبرت انگیز یک پیامبر الهی باشد. همچنین این قابلیت را با توجه به سوابق کارگردان داشت که تبدیل به فیلم مبتنی بر کاراکتر شود. اما در عمل هیچکدام از اهداف فوق تحقق نیافته است و سازندگان فیلم برخلاف ماجرای واقعی داستان حضرت نوح نتوانسته است این کشتی را به خوبی به سرمنزل مقصود برسانند!

 

 موحد منتقم. تیرماه نود و سه


 تاريخ ارسال: 1393/4/22
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعادتی:

من فیلمو دیدم فیلم طوری ساخته شده که انگار در امریکا اتفاق افتاده نه ادماش ادمای شرقی بودند نه مکان و نه لباس و خیلی چیزای دیگه . و اینکه با دید غربی و امروزی به نوح نگاه شده نه مثل یک پیامبر الهی که دارای شریعت و کتاب بود و با خداوند در ارتباط بود

2+0-

يكشنبه 30 آذر 1393



>>>علبرضا:

واقعا برای خودمون متاسفم توی نطرات هرکی راستو میگه - میدن کمی فکر کونین بعد تصمیم بگیریم اخه پیامبران شراب می خوردن از دست شما

3+0-

جمعه 28 آذر 1393



>>>افشین:

این همه هزینه برای ساخت فیلمی به این بی محتوایی... نوح شخصیت بزرگی چه از نظر دینی و چه به لحاظ تاریخ بشریت هستش و اینطور تصویر کردنش (حتی اگه برداشت آزاد و فانتزی از این شخصیت باشه) به این شکل, درست نيست مخصوصا كه مقاصد دیگری پشت ساخت‌ این جور فیلم ها هم باشه.... فیلم قدیمی "کتاب آفرینش" ساخته جان هیوستون و با بازی خودش در نقش نوح, هنوز هم قابل قبول تر و باورپذیرتر هستش....

5+0-

يكشنبه 23 شهريور 1393



>>>ساسان:

آقا چطوره به پیج کارگردان تو fb حمله کنیم

3+0-

دوشنبه 17 شهريور 1393



>>>علیرضا جهان بین:

بدترین فیلمی که آرونوفسکی می تونست بسازه ! خاطرات خوشش رو خدشه دار کرد با همکاری با این هالیوود !

2+2-

جمعه 14 شهريور 1393



>>>روبرتو:

فیلم نوح رو اگه ندیدین نبینین هیچی رو از دست نمی دین هیچی رو هم بدست نمیارین چون هیچی نداره

13+1-

پنجشنبه 9 مرداد 1393



>>>saeed.n:

‏63 درصد فیلم نوح جلوه‌های ویژه بود! و جلوه‌های ویژه‌اش هم خوب بود. بهتر از هابیت بود به هر حال...

16+18-

جمعه 27 تير 1393



>>>hani:

هر چی بابا حوصله دارین فیلمه دیگه

34+3-

چهارشنبه 25 تير 1393



>>>ali hatami:

دوستان بي خدا توجه داشته باشند كه معجزات خدا براى پيامبران بسيار اسانتر از خلقت اسمانها و كهكشانهاست

4+31-

چهارشنبه 25 تير 1393



>>>vili:

دوستان یکی داره از اسم من سو استفاده می کنه. من کامنت های بالا رو که با اسم vili هست رو ننوشتم!! عجیباً غریباً... من تازه امروز این فیلمو دیدم و اومدم کامنت بزارم!! که انگار دوستان زحمت کشیدن به اسم من گذاشتن!!

25+14-

چهارشنبه 25 تير 1393



>>>villi:

لطفا یه فکری به حال قسمت کامنت ها بکنید. مثلا من بخوایم جواب دوستان رو بدم چجوری بدم؟قسمت ریپلای کامنت رو اضافه کنید.ممنون

52+5-

سه‌شنبه 24 تير 1393



>>>مهسا حسینی:

راسل کرو در نقش های تاریخی حتی با وجود اضافه وزن هنوز هم یکی از بهترین هاست. بازیگر توانایی ست که داره با بی خیالی می گذرونه اما بار دیگه با نقش نوح احیا شد.

45+4-

سه‌شنبه 24 تير 1393



>>>فاطمه...:

خوب اینجوری که مثبت و منفی ها نشان میدهند انگار اکثر دوستان موافق این فیلم هستن و توهین هایی که در این فیلم شده رو پسندیدن!!شما که نمیخواین به کل منکر وجود خدا بشین؟شما کی رو قبول دارین ؟ هیجکس؟ همه دروغ میگن؟

8+76-

سه‌شنبه 24 تير 1393



>>>مریم چگینی:

واقعا فیلم خیلی قشنگی است. کلا از خواب و رویای نوح و ساخت کشتی در باز کردن برای موجودات دربستن همش با قدرت خداوند بود که این اقتدار را به نوح داده بود. دستشان درد نکند که اینقدر خوب درست کردند.

41+18-

سه‌شنبه 24 تير 1393



>>>یک نفر:

‏کاراکتر اصلی فیلم تقریبن مشخصات بدمنای اسپایدرمن و سوپرمن و بتمن ر و داره. نابودی بشریت برای برقراری یه نظم نوین.

16+43-

سه‌شنبه 24 تير 1393



>>>عرفان.ن:

‏فیلم موفق نشده بود نوح و خدا رو شخصیت خوب داستان نشون بده

14+42-

سه‌شنبه 24 تير 1393



>>>منم یکی از اون 11نفرم:

نقد بسیار عالی و ریزبینانه بود.سپاس فراوان از سایت پرده سینما که بالاخره فهمید که نوح این فیلم در اصل فرستاده شیطان بوده است نه پروردگار.لعنت به غرب و هالییود با این نگاه فراماسونی و توهین آمیز

32+72-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>عباس.ی:

توهین توهین توهین تحریف تحریف تحریف.حضرت نوح هم بیشتر یه قاتل نشون داده شد و خدا جوری نشان دادن که هیچ توبه ای رو قبول نمیکنه کلا از این هالیوود بیشتر انتظار نمیره

15+39-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>امیرحسین:

تکنولوژی بافت پارچه بوده در زمان نوح ؟ کشتی با ساختار مکعب مستطیل رو آب کاملاً استوار میمونه ؟ نمیدونم سازندگان فیلم نوح با خودشون چه فکری کرده بودن ...

13+38-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>ب.م.م:

به نظرم فیلم نوح واقعا ناامید کننده بود کشش داستانی صفر فقط بازی راسل کرو وجنیفر کانلی قابل قبول بود ..چقدر اما واتسون افتضاح بازی میکنه .. کاراکترش هم چقدر رو اعصابم بود ..

7+47-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>رضا کریمی:

من امروز فیلم نوح دیدم. اصلا فکر نمی کردم اینجوری باشه. کلی تخیلی شده. توش غول هم هست!نمی دونم کارگردانش چی فکر کرده!! فیلم کلی به این پیامبر خدا توهین کرده

14+33-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>siematra:

چقدر کارشناس فیلم و تاریخ و مذهب اینجا داریم خسته نباشید فقط با خودتون ﺁب بردارید که قهطه:))

58+7-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>alireza rostami:

اگر با تصور كه از داستان نوح داريد مي خواهيد فيلم را بينيد. نبينيد كه هيچ شباهت به داستان ندارد به جز يك دو صحنه، بيشتر يك فيلم تخيلي است. اگر نوح را نمي شناختم از فيلم نمي فهميدم كه فيلم در باره چه كسي است.

43+12-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>مهدیار:

این فیلم دقیقآ به چی اشاره داشت؟

43+5-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>پیمان گ:

‏از اول فیلم نوح اینطور بر می‌آد که نوح گیاه خوار بوده، یه سری سنگ حرکت می‌کنن و به نظر اینا خدا وجود نداره بهش می‌گن خالق

86+35-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>kasra:

‏امشب که فوتبال نیست باید بشینم فیلم نوح رو بببینم.

66+13-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>فخری مجیدی:

فيلم بسيار مضخرفي بود حيف اسم نوح كه رو اين فيلم بود !

29+64-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>منصور:

این هالییودم دیگه داره مسخره بازی در میاره..گند میزنه به تاریخ.حالا چه تاریخ ادیان چه تاریخ کشورها..از تحریف فیلم 300 هم نگذریم

20+66-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>ندا کیمیا:

هاليوود هرچي كه دوست داره ميسازه أصولا به تاريخ كار نداره هر چي به نفعش هست ميسازه..مثل فيلم ٣٠٠ درباره ايران يا ارگو كه به فيلم بر أساس واقعيت بود كه نصفش دروغ بود و نون به نرخ روز خوري مثل بن افلک أسكار هم بابتش گرفت

41+65-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>heman azizi:

دستشون درد نکنه .فیلم خیلی باحالیه .هرکیم دوست نداره نگاه نکنه. قدرت و پولشو دارین شما یکی بسازین واسه خودتون.

95+23-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>هما:

باید میدادن سلحشور بسازه فیلمو:))))

77+11-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>روزه دار:

دروغ بستن به پيامبر اونم نوح روزتون رو باطل نكنه ييهو

20+103-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>vili:

نوح واقعاً فیلم بدی بود. این همه انحراف در موضوعات مذهبی واکنش های سریع و صریح تری می طلبد چرا کسی جلوی جناب آرنوفسکی در نمی آید. حتی ذره ای به داستان نوح شبیه نبود. به نظر من قوی سیاه هم فیلم خوبی نبود...

25+105-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>ali.k:

آقا راسل کرو مطابقِ انتظار فوق العاده ظاهر شده تو فیلمِ نوح (ع) ولی دیگه بیخیال آخر فیلم حضرت نوح مست میکنه و لخت میشه رو چه کنیم تحریف رو..

34+73-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>rojan:

فدای اون اشکای اما واتسون بشم که برای نوح ریخت.

93+20-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>فوآد:

فیلم نوح به حدی آشغال و چرت بود که میشه گفت آرونوفسکی خودشو فروخت، سقوط کرد و تموم شد.

21+114-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>مصطفی 2015:

یه تیکه از فیلم نوح رو دیدم و به این نتیجه رسیدم که اصلن نمی تونم اینو ببینم در ضمن از راسل کرو اصلن خوشم نمیاد ویژوال افکتشم دوس نداشتم

23+130-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>عمو کیارش:

ولی یکی از پدرسوختگی هایی که تو فیلمِ حضرتِ نوح (ع) میخواستن القا کنن، انکارِ وحی بود به نظرم تو کل فیلم شما نمیبینی به حضرت وحی بشه فقط تو خواب یا بیداری واسه حضرت حالت مکاشفه پیش میاد، همین .... حتی یه جای فیلم حضرتِ نوح شاکی میشه که خدا چرا با من صحبت نمیکنی؟!؟ مگه میشه؟!

29+141-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>حامد:

فيلم نوح رو ديدم اسم اون پسرش كه بدان نشسته حالا بد در رفته ولى اون يكى پسرش با اما واتسون بود چی؟ اون خوب بود مثلا؟

80+26-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>vahid:

بابا این نوح رو دیدیم انگار معصومه ابتکار کارگردانیش رو کرده بود.همش درباره محیط زیست بود

128+24-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>میلاد:

من یه سوال از حضرت نوح دارم اینکه تو که نتونستی پسر خودتو به راه راست هدایت کنی با چه اعتماد به نفسی رفتی دنبال نجات بشریت و حیات؟

138+29-

دوشنبه 23 تير 1393



>>>زینب کریمی:

سلام. با نظر شما کاملاً موافقم: نتوانسته اند این کشتی را به خوبی به سرمنزل مقصود برسانند!یک: طراحی لباس کاملاً مدرن و برش های امروزی فقط با پارچه ای کنفی که به گمان خودشان قدیمی جلوه کند! دو: از قوم نوح خبری نبود. تا آنجا که ما می دانیم نوح قومی داشته و ایشان را به خداپرستی دعوت می کرده است. سه: چای دم کرده ی پدر بزرگ نوح در فنجان! در حالی که در همان زمان انسان ها برای رفع گرسنگی حیوانی زنده را می درند. چهار: متوسل شدن به جادو و جمبل تا جناب نوح وحی خود را به یاد بیاورند چرا که از وحی فقط یادشان مانده جهان نابود می شود. همین. پنج: قومی که قصد تجاوز به حریم نوح را دارند آیا نیاز به هدایت نوح ندارند؟ نوح در برخورد با آنان همیشه در عذاب ابدی خطابشان می کند! شش: از هر حیوان یک جفت در کشتی سکونت داشتند در حالی که با هجوم یک نوع مار به کشتی مواجهیم که برای پر شدن کشتی کافی ست! هشت: خواباندن و آرام کردن حیوانات با جادو و نه به اذن خدا (یا به قول خودشان خالق). در یک کلام: فیلمی تحریف شده و ختم شده به ماجرای عاشقانه ی یک دختر و پسر نوجوان و نه داستان نوح. متشکرم.

180+85-

يكشنبه 22 تير 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.