پرده سینما

آیا سینماداران به اجرای طرح «سینما سلام» راضی می‌شوند؟

پرده سینما








عکس از امیر پورمند. ایسنابا ابراز گله برخی سینماداران از عملی نشدن وعده‌های مالی سازمان سینمایی برای اجرای طرح «سینما سلام» در سال پیش،‌ مشخص نیست آیا امسال آن‌ها دوباره به اجرای این طرح راضی خواهند شد یا خیر؟ به گزارش ایسنا، همزمان با نزدیک شدن 21 شهریور ماه روز ملی سینما، پیگیر اجرا شدن طرح «روز سینمای رایگان» یا همان «سینما سلام» شدیم که حبیب ایل‌بیگی (مسئول اجرای طرح و مدیرعامل انجمن سینمای جوان) از تمایل سازمان سینمایی به برگزاری این طرح و برپایی جلساتی با صاحبان فیلم‌ها و سینماها خبر داد.

ایل‌بیگی در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد که «اجرای این طرح در روز ملی سینما منوط به موافقت سینماداران و صاحبان فیلم‌ها است

این در حالی است که نارضایتی سینماداران از پرداخت نشدن هزینه‌هایی که سال گذشته با نمایش رایگان فیلم‌ها متحمل شدند، ممکن است شرایط متفاوتی را برای برگزاری دوباره این طرح رقم بزند.

در این راستا خبرنگار ایسنا با تعدادی از افرادی که سینمادار یا تهیه‌کننده هستند گفت‌و‌گو کرده و نظر آن‌ها را در این‌باره جویا شده است.

 

هادی منبتی: بلیت‌ها پیش‌فروش شوند

 

مدیر عامل موسسه «تصویر شهر» درباره اجرای دوباره طرح «سینما سلام» با اشاره به استقبال خوب مردم در سال گذشته گفت: نکته اینجاست که به آن شیوه سال قبل عمل کردن، کرامت مردم را زیر سوال می‌برد و خسارت‌های زیادی هم به سینما وارد می‌کند که غیرقابل جبران است. ضمن اینکه نشان داده شد اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد، برگزارکنندگان پاسخگو نیستند و صاحبان سینما باید جواب بدهند به همین دلیل باید اشکالات سال قبل برطرف شود.

سید هادی منبتی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که می‌توان در نظر گرفت، این است که بلیت‌ها پیش‌فروش شوند تا مردم به شکل ساماندهی شده‌ به سینماها بیایند و از ورود بدون ضابطه و خارج از ظرفیت سالن‌ها جلوگیری شود. وی با ابراز بی‌اطلاعی از جلساتی که در این باره برگزار شده است، اضافه کرد: اگر مسوولان سازمان سینمایی از ما دعوتی به عمل آورند، حتما در جلسه‌ای برای این موضوع حاضر خواهیم شد، اما فعلا دعوتی صورت نگرفته تا نقطه نظراتمان را مطرح کنیم.

 

علی سرتیپی: تمایلی به اجرای طرح ندارم مگر اینکه...


اجرای طرح سلام سینما در مشهدمدیر سینما شکوفه و مدیرعامل موسسه پخش «فیلمیران» با بیان اینکه با کلیت طرح مشکلی ندارد،‌ گفت: در جریان طرح «سینما سلام» که 10بهمن سال گذشته اجرا شد، دو اتفاق افتاد که شاید شرایط را برای ادامه همان روش متفاوت کند.

 

او اظهار کرد: نخست اینکه قرار بود پول نمایش فیلم‌ها توسط سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوان (که متولی اجرای طرح بود) به صاحبان سینما داده شود،‌اما هیچ پرداختی صورت نگرفت. دیگر اینکه قرار بود هزینه خسارت‌های وارد شده به برخی سینماها داده شود که آن هم پرداخت نشده است. سرتیپی با اشاره به مشکلاتی که سال گذشته برای سینمای تحت مدیریتش رخ داد‌،‌ افزود: با توجه به این شرایط دیگر تمایلی به اجرای این طرح نداریم،‌ مگر اینکه آن تعهدات مالی پرداخت شود.

 

گله‌مندی رضا سعیدی‌پور از وعده‌های عملی نشده سازمان سینمایی

 

مدیر سینما آزادی هم در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: همیشه موافق این مسئله بودم که اجرا شدن هر طرحی که مردم را به سینماها بکشاند،‌ خوب است. در واقع انجام شدن چنین کارهایی از انجام نشدنش بهتر است. سعیدی‌پور خاطرنشان کرد: با این حال معتقدم رایگان بودن سینماها در یک روز درست نیست و اگر تخفیف ویژه‌ای به علاقه‌مندان داده شود مناسب‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پردیس سینمایی آزادی همواره در طول سال تخفیف‌ها و امکانات ویژه‌ای را به مشتریان خود می‌دهد،‌ ادامه داد: سال گذشته و پس از اجرای طرح «سینما سلام» نه پولی را که برای نمایش فیلم‌ها قرار گذاشته شده بود،‌ به سینماها دادند و نه خسارتی را که باید به سینماهای خسارت دیده، می‌دادند.

او یادآور شد: سازمان سینمایی قول‌های خوبی داد، اما سال گذشته سینماهایی بودند که به واسطه نمایش رایگان فیلم‌ها در روز «سینما سلام» دچار خسارت‌های هنگفتی شدند. در این بین سینما آزادی شرایط بهتری داشت و حتی سانس فوق‌العاده هم تا نیمه شب برای مردم در نظر گرفت،‌ اما نه تنها مورد تشویق قرار نگرفت بلکه چیزی هم برای وعده‌های داده شده دریافت نکرد. سعیدی‌پور افزود: هم‌چنین سازمان سینمایی هنوز هزینه نمایش فیلم‌های جشنواره فجر سال گذشته را به سینما آزادی پرداخت نکرده است. البته می‌دانیم که اگر سینماها بخواهند روی دریافت‌های دولتی خود حساب کنند باید درِ سالن‌های خود را تخته کنند به همین دلیل همیشه حساب ما روی مردم است.

اجرای طرح سلام سینما در اراک

مدیر سینما آزادی هم‌چنین گفت: رئیس سازمان سینمایی تا به حال قول‌های زیادی (در موضوع سالن‌های سینمایی) داده، اما جز پروژه دیجیتالی کردن سینماها کار دیگری انجام نشده است.

 

سیدجمال ساداتیان: طرح «سینما سلام» باید با ساز و کار اجرا شود

 

جمال ساداتیان که فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران را روی پرده سینماها دارد‌، هم در این باره بیان کرد: تجربه نشان داده چنین اقداماتی اگر بی‌رویه صورت گیرند مشکلاتی را بوجود می‌آورند، به همین دلیل باید سازوکاری برای اجرای این طرح در نظر گرفته شود.

او گفت: بوجود آمدن شرایطی که مردم به سینماها بیایند خوب است، اما اینکه به آن شکل سال گذشته پشت درهای سینماها ازدحام ایجاد شود و بی‌

اخلاقی‌هایی هم دیده شود، درست نیست.

این تهیه‌کننده سینما هم‌چنین با بیان اینکه خیلی با نمایش رایگان فیلم‌ها موافق نیست،‌ اضافه کرد: اگر قرار باشد فیلم‌ها حتما در روز ملی سینما رایگان باشند، باید شرایطی را فراهم کرد تا صاحبان فیلم‌ها و وزارت ارشاد هر کدام درصدی از هزینه‌ها را پرداخت کنند تا تمام بار مسئولیت بر عهده صاحبان فیلم نباشد و مردم هم به صورت رایگان فیلم‌ها را ببینند.


 تاريخ ارسال: 1393/5/31
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.