پرده سینما

استمداد تهیه کنندگان برای مبارزه با تاراج سینمای ایران

پرده سینما


 








 

شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه دستگیری تعدادی دست فروش‌، برخورد ریشه‌ای با موضوع قاچاق فیلم‌های سینمایی نیست،‌ این پرسش را مطرح کرد که چرا مدیران مربوطه هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نمی‌دهند؟

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، در متن این بیانیه که در اختیار بخش سینمایی ایسنا قرار داده شده، آمده است:

 

«تهدید فزاینده قاچاق فیلم برای سرمایه‌گذاران و فعالان سینمایی به پدیده‌ای تبدیل شده که نه تنها عرصه تولید و پخش آثار سینمایی را با ناامنی مواجه کرده است، بلکه این وضعیت ناهنجار و تسلط قاچاقچیان برآثار فرهنگی باعث شده سرمایه فیلمسازان به تاراج برود. برخورد ضعیف با قاچاقچیان آثار فرهنگی به ویژه سینمایی موجب شده فیلم‌هایی که وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود به فاصله اندکی در قالب چند فیلم با هزینه اندک و به صورت «دایویکس» در کنار کوچه و خیابان به حراج گذاشته شوند و با عدم برخورد اصولی ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی و هنری با قاچاقچیان فیلم‌های سینمایی‌، کار به جایی رسیده که امروزه بسیاری از فروشگاه‌های تهران اقدام به فروش فیلم‌های سینمایی ایرانی در قالب «دایویکس» می‌کنند و این شرایط در شهرستان‌ها بیش از تهران اسف‌بار است، اضافه بر آن پخش غیرقانونی فیلم‌های سینمایی در قطار‌، اتوبوس و شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای ابعاد دیگری از تاراج سرمایه مالکان آثار فرهنگی است و این پدیده شوم با کمترین مزاحمت از سوی مراجع انتظامی و قضایی در سراسر کشور به وضوح رخ می‌دهد.

به دلیل فراگیری تهیه‌، تکثیر و توزیع غیرقانونی آثار سینمایی، بازار شبکه نمایش خانگی در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد که این روند به نزول خرید حق رایت آثار سینمایی ایرانی در شبکه نمایش خانگی و تقلیل روز به روز تیراژ نسخ منجر شده است و این در حالی است که بخشی از بازگشت سرمایه آثار سینمایی وابسته به توزیع آن در شبکه نمایش خانگی است.

تسلط قاچاقچیان در تهیه و تولید غیرقانونی آثار سینمایی باعث شده میلیاردها تومان سود از قاچاق فیلم ایرانی خسارتی باشد که تولید‌کنندگان فیلم ایرانی هر ساله از جیب خود می‌پردازند و نه فقط تولید‌کنندگان فیلم ایرانی بلکه تمامی صنوف و جریانات داخل سینمای ایران‌ از این مساله دچار ضرر و زیان می‌شوند.

وقتی بخش خصوصی امنیت سرمایه گذاری نداشته باشد بی‌تردید تمایل آن برای حضور موثر در زمینه تولید فیلم سینمایی کمرنگ می‌شود که این به نفع هیچ کس نیست.

ارائه آمار از جمع‌آوری آثار قاچاق از چند میدان و خیابان تهران را نمی‌توان مبارزه مستمر با پدیده قاچاق در اقصا نقاط کشور نامید‌، و دستگیری تعدادی دست فروش‌، برخورد ریشه‌ای با موضوع قاچاق فیلم‌های سینمایی نیست، چرا که رونق بازار قاچاق فیلم‌، بیانگر عدم توفیق و مبارزه اصولی و مستمر ستاد صیانت و حمایت از آثار فرهنگی و هنری است.

چرا مدیران مربوطه هیچ اقدام موثری در این خصوص انجام نمی‌دهند؟

مسئولین امر برای ایجاد امنیت در سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ و جلوگیری از تاراج دارایی کسانی که با این شرایط مبادرت به تولید آثار فرهنگی می‌کنند چه کرده‌اند؟ آیا در برابر این همه مطالبات گوناگون و رنگارنگ از سینما درخواست عمل به وظایف ذاتی خود از مسئولین امر خواسته زیادی است؟

اکنون که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی سینمای ایران و نیروی انتظامی به عنوان عاملان اجرایی و ظابطان قانونی در برخورد با قاچاق فیلم ایرانی به وظایف ذاتی خود عمل نمی‌کنند از قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس‌، استمداد می‌طلبیم و از مردم شریف می‌خواهیم برای کمک به روند گردش سالم اقتصادی سینما بازار قاچاق فیلم ایرانی را تحریم نمایند تا گردش مالی سینمای ایران به روند طبیعی خود بازگردد».



 تاريخ ارسال: 1393/6/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.