پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
Diabolique
عنوان فیلم به فرانسوی: Les Diaboliques
كارگردان: هانری-ژرژ کلوزو
فيلمنامه: هانری-ژرژ کلوزو، ژروم ژرومینی، فردریک گرندل و رنه ماسون [براساس رمان پیر بوالو و توماس نارسژاک]
بازيگران: ورا کلوزو، سیمون سینیوره، پل موریس و...
محصول: فرانسه، ۱۹۵۵
زبان: فرانسوی
مدت: ۱۱۷ دقیقه
گونه: معمایی، هیجانانگیز
■ طعم سینما - شمارهی ۴۸: شیطانصفتان (Diabolique)
نمیدانم شما هم مثل نگارنده، به افسون سینمای کلاسیک باور دارید یا نه؟ کلاسیکهای سینما بهشیوهای آرام و بیسروُصدا، جای خودشان را در دل بیننده باز میکنند. اجازه بدهید مثالی بزنم، اخیراً غرامت مضاعف (Double Indemnity) [ساختهی بیلی وایلدر/ ۱۹۴۴] را دیدم؛ در وهلهی اول چندان جذبام نکرد، نه شیفتهاش شدم و نه از فیلم تنفر پیدا کردم... این روزها، پلانهایش زنده و شفاف، مدام جلوی چشمهایم رژه میروند! بدهای سینمای کلاسیک حتی از متوسطهای سینمای معاصر، قابلِ تحملتر و در ذهنْ ماندگارترند.
شیطانصفتان را شاهکار سینمای کلاسیک نمیدانم اما با مهم و تأثیرگذار بودناش در تاریخ سینما هیچ مخالفتی ندارم. در مواجهه با شیطانصفتان هم بلافاصله پس از اتمام فیلم، وضعی مشابهِ زمانِ تماشای غرامت مضاعف داشتم ولی افسون شیطانصفتان انگار کارش را بهتر بلد بود! سه-چهار ساعت بعد، جادو کارگر افتاد و یادآوری سکانسهای فیلم، دست از سرم برنداشت. شیطانصفتان، اقتباس غیروفادارانهی هانری-ژرژ کلوزو از رمان "زنی که دیگر نبود" (The Woman Who Was No More) نوشتهی مشترک پیر بوالو و توماس نارسژاک است.
در یک مدرسهی شبانهروزی پسرانه، زن محجوبی بهنام کریستینا (با بازی ورا کلوزو) که صاحب همهچیزِ آنجاست، تحت آزار و اذیت و تحقیرهای خُردکنندهی شوهر خشن و بینزاکتاش، میشل (با بازی پل موریس) قرار دارد که دیگران او را "آقای مدیر" صدا میزنند. در این بین، معلمهای بهنام نیکول (با بازی سیمون سینیوره) هم حضور دارد که با میشل سروُسری داشته ولی انگار حالا میانهشان شکراب شده است. او پیوسته کریستینا را به قتل میشل تحریک میکند اما کریستینا که زنی پاکدامن و صاحب عقاید مذهبی است، زیر بار نمیرود. اهانتهای روزافزون میشل، بهتدریج کریستینای شکننده و رنجور را متقاعد میکند تا روی اعتقاداتاش پا بگذارد. کریستینا با شک و دودلی، سرانجام پیشنهاد نیکول را میپذیرد و آنها وقت ارتکاب قتل را تعطیلات ۳ روزهی مدرسه تعیین میکنند...
از جنبهی جذابیتهای ساختاری آنچه بیشتر جلبِ نظر میکند، قابهای قرصوُمحکم و شستهرفته و همچنین نورپردازی پرکنتراست اثر است. بهعبارت دیگر، فیلمبرداریشیطانصفتان از نقاط قوتاش بهشمار میرود. انکار نمیشود کرد که شیطانصفتان فیلم خوشعکسی است و فیلمبرداری سیاهوُسفیدش (توسط آرماند تیرار) یکی از بهترینهای سینمای کلاسیک. کافی است نسخهی بلوری فیلم را ببینید تا به صحت ادعایم ایمانِ کامل بیاورید!
آقای کلوزو در چیدن مقدمات وقایع موردِ نظرِ بعدیاش، صبر و حوصلهی بالایی دارد. طمأنینهای که شاید تحملاش برای تماشاگر ناشکیبای امروزی دشوار باشد. از نقطهنظر چنین تماشاگری، شیطانصفتان تا نیمه -یعنی دقیقاً زمانی که مشخص میشود جسد ناپدید شده است- کُند بهنظر میرسد. تردید و تعلیق دو بنمایهی مشترک اثر محسوب میشوند. تعلیق خصوصاً در شیطانصفتان نقشی بااهمیت ایفا میکند. در این فیلم، تعلیق از عنوانبندی و اسماش آغاز میشود. با شروع فیلم و بهدنبال معارفه با شخصیتها و اطلاع از کلیت ماجرا، کنجکاویم هرچه زودتر بدانیم که بالاخره "شیطانصفتها" کدامیک از آدمهای قصه هستند و علت نامگذاری فیلم چه بوده است. فیلمساز برای سر درآوردن از این راز، مخاطب را تا پایان، تشنه باقی میگذارد.
سه بازیگر اصلی فیلم -کلوزو، سینیوره و موریس- بهخوبی ایفای نقش کردهاند. اگر آخرین لحظات حضور ورا کلوزو [۱] را از فیلم فاکتور بگیریم، بهترین بازی شیطانصفتانمتعلق به اوست. ورا با هنرمندی، بیننده را روی مرز نازک انزجار و ترحم نسبت به کاراکتر کریستینا نگه میدارد. گاه اعصابمان را با سادگی و بیدستوُپاییاش چنان بههم میریزد که دوست داریم سر به تناش نباشد(!) و گاهی نیز از مشاهدهی رفتار دوروُبریها با او، مجاب میشویم برایش عمیقاً دل بسوزانیم. پل موریس هم از حق نگذریم، "یک عوضی تمامعیار" را ملموس بازی میکند! علاوه بر این، سایر بازیگران -بهویژه پسرهای مدرسهی شبانهروزی- قابل قبول ظاهر شدهاند.
شیطانصفتان از میانهی راه، جانی دوباره میگیرد و فوقالعاده هیجانانگیز میشود. اگرچه حدسِ رازِ نهانی فیلم غیرممکن نیست اما -تا موعد رمزگشایی- نمیتوان از قطعیت این گمانهزنی با اطمینان حرف زد و به شیطانصفتان انگِ دستکم گرفتن تماشاگرش را چسباند. در پی ورود کمیسر پیر و بدپیله (با بازی چارلز وانل) بهشیطانصفتان، با اتکا به شمِ پلیسی-سینماییِ خودمان حدس میزنیم که گرهی معماهای فیلم عاقبت بهدست باتجربهی او گشوده خواهد شد [۲].
دیدهام شیطانصفتان -حتی در مرجع معتبری همچون IMDb- گهگاه بهعنوان فیلمی در ردهی سینمای وحشت طبقهبندی میشود که نوعی آدرس غلط دادن به مخاطب است؛ رگههایی از برخی کلیشههای پرکاربردِ سالیانِ بعدِ گونهی سینمای مذکور در فیلم به چشم میخورد اما شیطانصفتان معمایی است نه ترسناک. ناگفته نماند که عنوان و علیالخصوص پوستر معروف فیلم -که بر پیشانیاش چشمان هراسان ورا کلوزو (در نقش کریستینا) نقش بسته است- نیز به چنین طرز تلقی نادرستی دامن میزند.
همانطور که در سطور آغازین برشمردم، شیطانصفتان شاهکار نیست و طبیعتاً خالی از ایراد هم نه. طی یک ارزیابی ریزبینانه، مثلاً میشود بهخاطر انتخاب نوع زاویهی دید -در پارهای لحظات- به کلوزو و فیلماش خُرده گرفت. و یا بهعنوان نمونهای دیگر؛ هانری-ژرژ کلوزو هرچه در مقدمهچینیهای ابتدایی -چنانکه پیشتر اشاره شد- صبوری به خرج میدهد، در گرهگشایی انتهایی -با حضور پلیس بازنشسته- شتابزده عمل میکند.
یادگار برجستهی آقای کلوزو، حدود چهل سال بعد بهنحوی رقتبار به کارگردانی جرمیا اس. چچیک و نقشآفرینی ایزابل آجانی و شارون استون، در ایالات متحده بازسازی شد که تنها کارکردش جلب توجه دوبارهی سینمادوستان به درجهی غنا و کیفیت نسخهی اصلی بود! شیطانصفتان از آن دست فیلمهاست که پس از رازگشایی پایانی، از بهیاد آوردن لحظات مختلفاش لذتی دوچندان خواهیم برد زیرا دیگر چراییِ رفتارهای کاراکترها برایمان روشن شده است؛ معما چو حل گشت، آسان شود!
پیمان عباسی نیا
پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳
[۱]: همسر برزیلیتبار هانری-ژرژ کلوزو با نام اصلی ورا گیبسون-آمادو که ۵ سال پس از این فیلم، در ۴۶ سالگی درگذشت.
[۲]: در این نوشتار -مثل نقد باقی فیلمهای معمایی یا ترسناک- بخشی از هموُغمام مصروف لو ندادن داستان شد.
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|