پرده سینما

کم‌هزینه، سرگرم‌کننده و پردرآمد؛ نگاهی به «پاکسازی» ساخته‌ی جیمز دی‌موناکو

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

The Purge

كارگردان: جیمز دی‌موناکو

فيلمنامه: جیمز دی‌موناکو

بازيگران: اتان هاوک، لینا هیدی، آدلاید کین و...

محصول: آمریکا، ۲۰۱۳

زبان: انگلیسی

مدت: ۸۵ دقیقه

گونه: ترسناک، علمی-تخیلی، هیجان‌انگیز

بودجه: ۳ میلیون دلار

فروش: حدود ۸۹ و نیم میلیون دلار

درجه‌بندی: R

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۷۲: پاکسازی (The Purge)

 

 

طعم سینما - پاکسازیپاکسازی فیلمی در رده‌ی سینمای وحشت به نویسندگی و کارگردانی جیمز دی‌موناکو است. دی‌موناکو با طرح داستانی متفاوت، سعی کرده است فیلم‌اش را از کلیشه‌های رایج فیلم‌های ترسناک دور کند و بدان عمق ببخشد؛ تلاشی که البته طی یک قضاوتِ کلی و منصفانه -در حدّ فیلمی جمع‌وُجور مانند پاکسازی- ثمربخش هم بوده است. هزینه‌ی ساختِ پاکسازی، ۳ میلیون دلار بود و فیلم موفق شد به گیشه‌ای تقریباً ۸۹ و نیم میلیون دلاری دست پیدا کند.

پاکسازی طبق اعلام پایگاه اینترنتی "باکس آفیس موجو" (Box Office Mojo) و به‌لحاظ بازگشت سرمایه، دومین فیلم سودآور در بین محصولات سینماییِ ۲۰۱۳ -پس از توطئه‌آمیز: قسمت دوم (Insidious: Chapter 2) [ساخته‌ی جیمز وان] [۱]- محسوب می‌شود. پاکسازی -چنان‌که اشاره شد- با فروشی حدود ۳۰ برابر بودجه‌ی تولیدش، توانست بالاتر از بلاک‌باستر‌های پرهزینه‌ای مثل مرد آهنی ۳ (Iron Man 3) [ساخته‌ی شین بلک] و مسابقات هانگر: گرفتن آتش (The Hunger Games: Catching Fire) [ساخته‌ی فرانسیس لارنس] قرار بگیرد.

پاکسازی در ایالات متحده‌ی سال ۲۰۲۲ میلادی اتفاق می‌افتد؛ همه‌ساله از ساعت نوزدهِ بیست‌وُیکمِ ماه مارس تا هفتِ صبحِ روز بعد، هیچ‌یک از نیروهای امنیتی نظیر پلیس وارد عمل نمی‌شوند و انجام هرگونه جرم و جنایتی آزاد است. روی آوردن به اعمال جنایت‌بار در چنین شبی اصلاً از سوی حکومت مرکزی تشویق می‌شود تا کمکی برای کنترل خشونت و تنظیم وضع اقتصادی جامعه باشد. یک خانواده‌ی ۴ نفره -شاملِ پدر، مادر، دختری دبیرستانی و پسری نوجوان- خود را برای شب پاکسازی آماده می‌کنند. پدر (با بازی اتان هاوک) که خود فروشنده‌ی سیستم‌های امنیتی حفاظت از منازل است، در امنیت خانه تردید ندارد تا این‌که کنجکاوی و ماجراجویی پسر (با بازی مکس برک‌هولدر) در پناه دادن به مردی سیاه‌پوست به‌نام دواین (با بازی ادوین هاج) که تحت تعقیب گروهی از مردم نقاب‌دار است، خانواده را با بحرانی جدی روبه‌رو می‌کند...

همان‌طور که از خلاصه‌ی داستان متوجه شدید، پاکسازی در زمره‌ی فیلم‌های "تهاجم به خانه" (home invasions) قرار می‌گیرد. پاکسازی البته در این سبک‌وُسیاق‌، به‌هیچ‌وجه قائم‌به‌ذات و اولین نیست؛ در تاریخ سینما، نمونه‌ای کلاسیک هم‌چون ببخشید، شماره اشتباه است (Sorry, Wrong Number) [ساخته‌ی آناتولی لیتواک/ ۱۹۴۸] [۲] داریم تا فیلم‌ترسناک اسلشریِ تازه‌ای نظیرِ تو بعدی هستی (You're Next) [ساخته‌ی آدام وینگارد/ ۲۰۱۱].

از ویژگی‌های پاکسازی یکی این است که تا آخر -به‌قول معروف- قصه و حرف برای گفتن دارد و مانند بسیاری از فیلم‌ترسناک‌ها، خیلی پیش‌تر از ظاهر شدن تیتراژ پایانی، تمام نمی‌شود. پایان‌بندی فیلم هم به‌شکلی تدارک دیده شده که قادر است غافلگیرتان کند و غیرمنتظره باشد. پاکسازی پس از فیلم جزیره‌ی استاتن (Staten Island) [محصول ۲۰۰۹] دومین کارگردانی دی‌موناکو در سینما به‌شمار می‌رود و به‌عنوان کارِ دوم، تجربه‌ای قابل قبول است.

سنت قدیمیِ دنباله‌سازیِ فیلم‌های ترسناک، درمورد پاکسازی نیز محقق شد و تهیه‌کنندگان، سرمست از سوددهی غیرقابلِ چشم‌پوشی پاکسازی به‌سرعت دست‌به‌کارِ تهیه‌ی قسمت دوم تحت عنوان پاکسازی: اغتشاش (The Purge: Anarchy) شدند که در ماه جولای ۲۰۱۴ -باز هم به نویسندگی و کارگردانی جیمز دی‌موناکو- روی پرده‌ی سینماها آمد و طبق روالِ غالبِ همان سنت مورد اشاره، نه برجستگی‌های ساختاری و محتواییِ فیلم اول را داشت و نه این‌که توانست به فروشی در حدّ و اندازه‌های آن برسد. پاکسازی: اغتشاش با صرف بودجه‌ای ۹ میلیون دلاری، نزدیک به ۱۱۱ میلیون فروخت.

شاید ۱۰ درصدِ -یا کم‌تر!- دنباله‌ها، فیلم‌هایی هم‌شأن اولی یا در مواردی استثنایی -مثلاً شاهکار کریستوفر نولان: شوالیه‌ی تاریکی (The Dark Knight) [محصول ۲۰۰۸] [۳]- از قسمت نخست بهتر باشند. پاکسازی: اغتشاش هم متأسفانه جزء آن ۹۰ درصد است که مهم‌تر از همه، حفره‌های فیلمنامه‌ای‌اش غوغا می‌کنند! دی‌موناکو در کارگردانی فیلمِ کم‌بودجه‌ترِ اول در فضایی محدود به‌خوبی توانسته بود احساس تنش و اضطرابی مرگ‌آور را حاکم کند. بردن کاراکترهای پاکسازی: اغتشاش به سطح شهر، دردی از فیلم دوا نکرده است و تا دقیقه‌ی ۵۳ که تحمل‌اش کردم، دریغ از نصفه‌پلانی وحشتناک! امیدوارم آن‌طور که در خبرها به گوش می‌رسد [۴] ساخت قسمت سوم پاکسازی و اکران‌اش در تابستان ۲۰۱۵، صحت نداشته باشد. آقای دی‌موناکو! آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود!

اگر جیمز دی‌موناکو -در مقام نویسنده و کارگردان اثر- محافظه‌کاری را کنار می‌گذاشت و این‌قدر -به‌اصطلاح- دست‌به‌عصا عمل نمی‌کرد، قطعاً حالا با فیلم عمیق‌تر و ماندگارتری روبه‌رو بودیم. پاکسازی به‌علاوه، گاه از تغییر لحن صدمه می‌خورد و گاهی نیز از ناحیه‌ی اجراهای نه‌چندان قویِ بازیگران کم‌سن‌وُسال‌اش. پاکسازی فیلم‌ترسناکی انقلابی و جریان‌ساز و حتی ساخته‌ای فوق‌العاده برجسته در تاریخِ سینمای وحشت نیست اما وقت گذاشتن برای تماشایش در میان خیل فیلم‌های تکراریِ این ژانر سینمایی محبوب، مثل تجربه‌ی دلچسبِ یک صبح آفتابی پس از چندین روزِ پی‌درپی ابری و بارانی است!

نقیصه‌هایی‌ که در پاراگراف پیشین برشمردم، مانع نمی‌شوند تا پاکسازی را یکی از برترین‌های سینمای ترسناک در سال ۲۰۱۳ به‌شمار نیاورم. فیلم قصد دارد به ما بگوید که با بیدار شدن خوی حیوانی و حاکمیت بی‌چون‌وُچرای خشونتِ افسارگسیخته، هیچ‌کس نخواهد توانست برحذر بماند. پاکسازی فیلم کم‌لوکیشن و خوش‌ساختی است که با بهره‌گیری از حداقل امکانات؛ هیجان می‌آفریند، سرگرم می‌کند و حرف خودش را هم -حتی‌الامکان!- ساده و بدون لکنت می‌زند.

 

پیمان عباسی‌نیا

پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

 

[۱]: برای مطالعه‌ی نقد توطئه‌آمیز ۲، رجوع کنید به «پرسودترین فیلم سینمایی ۲۰۱۳ چه بود؟»؛ منتشره در چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، پرده‌ی سینما.

[۲]: البته ببخشید، شماره اشتباه است با بازی باربارا استانویک و برت لنکستر، یک فیلم‌نوآر است.

[۳]: برای مطالعه‌ی نقد شوالیه‌ی تاریکی، رجوع کنید به «شاهکاری برای زمانه‌ی ما»؛ منتشره در پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳، پرده‌ی سینما.

[۴]: به‌عنوان مثال در ویکی‌پدیای انگلیسی، مدخلِ The Purge: film series.

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:
     ■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"


 تاريخ ارسال: 1393/11/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>mojtaba89:

ضمن احترام به نوشته شما، پاکسازی 1، ایده و سکانس پایانی خوبی داشت و بیشتر نون همین ایدش رو خورد اما از فیلمنامه و کارگردانی ضعیفی برخوردار بود و اتفاقا شماره دوم به خوبی نگاه فیلم اول رو تکمیل و عمق بیشتری نسبت به فیلم اول پیدا کرده البته قبول دارم که پاکسازی 2 لحظه ترسناکی نداره چراکه به نظرم بیشتر تریلره. نه اینکه پاکسازی: اغتشاش رو اثر خیلی خوب و به قول شما فوق العاده بدونم اما حداقل از شماره اول خوش ساخت تره...

1+0-

سه‌شنبه 3 شهريور 1394



>>>صابر:

مطالبتون عالیە!!! دستیار نمیخواید؟؟؟

4+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>خادم:

بنظر جالب میاد....................سپاس.........................

4+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>Kave:

سلام دوست عزيز و واقعاً دستتون درد نکنه و خسته نباشید...نقدها خيلي خیلی خیلی خوب هستند و اميدوارم به كار خوبتون ادامه دهيد...

4+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>gigili:

mamnoon az site mofidetun.kheili khub o tasir gozar bud va koli majara dasht vase hayajane binande

4+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>حوا:

کارگردانی فوق العاده --- ایده ایده فوق العاده--- پس آفرین و صد آفرین جیمز دی‌موناکو---

4+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>ma:

باسلام.خیلی وقته فیلم ترسناک ندیدم.کلا دیگه نمیبینم البته خیلی وقت پیش میدیدم!الان هم پوستر فیلم رو که دیدم یه جوری شدم!نمیدونم میتونم فیلم رو ببینم یا نه!از نقد جالب و زیباتون هم تشکر میکنم.

4+1-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>یه نفر:

آدلاید کین (انگلیسی: Adelaide Kane؛ زادهٔ ۹ اوت ۱۹۹۰) یک هنرپیشه اهل استرالیا است. وی از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است. او در مجموعه تلویزیونی حکومت نقش ماری یکم اسکاتلند بازی می‌کند.

5+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>یه نفر:

لینا هیدی (به انگلیسی: Lena Headey) (زادهٔ ۳ اکتبر ۱۹۷۳ در برمودا) بازیگر انگلیسی سینمای هالیوود و سریال‌های تلویزیونی است. او بیشتر به خاطر بازی در نقش سارا کانر در مجموعه تلویزیونی ترمیناتور و بازی در بازی تخت و تاج مطرح است. از کارهای مطرح او در سینما می‌توان به ۳۰۰ در نقش همسر لئونیداس اشاره کرد.

5+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>نونا:

اميدوارم سال 2022 در ايالات متحده آمريكا نباشم. تصور 12 ساعت بدون حمايت بودن ، حتي يك بار در سال ، هم ترسناكه. فيلم و نقد خوبي بود . ممنون از انتخابتون . پاينده باشيد

5+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>سمیرا:

واقعن عالی بود .... مررررررررسی=)

5+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>Ali.n:

این فیلم خشم واقعی مردم را نشان می‌دهد....

5+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>eli:

LIKE♡♡♡♡

7+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393



>>>زینب کریمی:

سلام آقای الماسی نیا. خسته نباشید از نقد های منسجمی که می نویسید. ممنونم از پیشنهاد فیلم تان. به نظر بنده استفاده از ماسک از هر نوعی که باشد، راهکار جالبی برای ترسناک شدن فیلم است... ممنونم و موفق باشید.

8+0-

پنجشنبه 23 بهمن 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.