پرده سینما

از محدودیت تا خلاقیت؛ نگاهی به «فعالیت فراطبیعی» ساخته‌ی اورن پلی

پیمان عباسی‌نیا

 

 

 

 

 

 

 

 

هر پنج‌شنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!

 

با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!

 

نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما

 

 

 

 

 

Paranormal Activity

كارگردان: اورن پلی

فيلمنامه: اورن پلی

بازيگران: کتی فدرستون، میکا اسلوت، مارک فردریکس و...

محصول: آمریکا، ۲۰۰۷

زبان: انگلیسی

مدت: ۸۶ دقیقه

گونه: ترسناک

بودجه: حدود ۱۵ هزار دلار

فروش: حدود ۱۹۳ و نیم میلیون دلار

درجه‌بندی: R

 

 

■ طعم سینما - شماره‌ی ۷۹: فعالیت فراطبیعی (Paranormal Activity)

 

 

طعم سینما - فعالیت فراطبیعی

 

در طعم سینمای شماره‌ی ۵۷ بود که از فیلم انقلابی سینمای وحشت، پروژه‌ی جادوگر بلر (The Blair Witch Project) [ساخته‌ی مشترک ادواردو سانچز و دانیل مایریک/ ۱۹۹۹] نوشتم. ضمن احترام به دو قسمت نخستِ مجموعه فیلم‌های [Rec] [ساخته‌ی مشترک خائومه بالاگوئرو و پاکو پلازا/ محصول ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹] [۱] که به تلفیق درخشانی از ساب‌ژانر‌های "تصاویرِ کشف‌شده" و "زامبی" دست یافتند؛ در این شماره قصد دارم به فرزند خلفِ پروژه‌ی جادوگر بلر، یعنی فعالیت فراطبیعی بپردازم. بهترین فیلمی که پس از پروژه‌ی جادوگر بلر در فرمت "تصاویرِ کشف‌شده" (found footage) تولید شد.

زوج جوانی ساکن سن‌دیگو آمریکا که کتی (با بازی کتی فدرستون) و میکا (با بازی میکا اسلوت) نام دارند در حالی با همدیگر زندگی می‌کنند که کتی معتقد است از وقتی دختربچه‌ای ۸ ساله بوده، همراهی آزاردهنده‌ی نیرویی شیطانی را احساس می‌کند. میکا برای سر درآوردن از اصل قضیه، تصمیم می‌گیرد امکان تصویربرداری از تمام لحظات حضور کتی در خانه -حتی هنگام خواب شبانه- را فراهم آورد...

فعالیت فراطبیعی نمونه‌ی جالبی برای ثابت کردن این ادعاست که محدودیت به خلاقیت می‌انجامد! از آنجا که اورن پلی بودجه‌ی ناچیزی در اختیار داشت پس طبیعتاً نمی‌توانست بازیگر تراز اول به‌کار بگیرد و یا لوکیشن اجاره کند. او از چهره‌های نا‌شناخته برای فیلم کم‌بازیگرش [۲] استفاده کرد و تصاویر فعالیت فراطبیعی را طی یک هفته، در خانه‌ی خودش با دوربین‌های آماتوری گرفت [۳]. نتیجه‌ اما اعجاب‌انگیز بود! فیلمی که انگار از یک‌سری تصویرهای ویدئو‌ییِ واقعی مونتاژ شده است و از حداقل‌ها، هول‌وُهراسی باورنکردنی به جان تماشاگران‌اش می‌اندازد.

فعالیت فراطبیعی از یکی از بااهمیت‌ترین شاخصه‌های اثر جریان‌ساز پروژه‌ی جادوگر بلر سود می‌برد و آن، به تردید انداختن‌تان درمورد ساختگی یا واقعی بودن ویدئو‌های فیلم است. اورن پلی -که هم‌زمان کارگردان، تهیه‌کننده [۴]، نویسنده، فیلمبردار و تدوینگرِ فعالیت فراطبیعی بوده!- با تصویرهای کج‌وُمعوج‌اش لذتِ یک خوابِ راحت را از شما می‌گیرد! پس از تماشای فعالیت فراطبیعی تا مدتی مدید، احساس‌تان نسبت به ساعت ۳ بعد از نیمه‌شب هم عوض خواهد شد!

فعالیت فراطبیعی دو سال پس از ساخت، در سپتامبر ۲۰۰۹ به لطف استیون اسپیلبرگ و کمپانی پارامونت از محاق بیرون آمد و امکان اکران یافت [۵]. فیلم که با بودجه‌ای حول‌وُحوش ۱۵ هزار دلار تولید شده بود، توانست به رقم فروش خیره‌کننده‌ی ۱۹۳ و نیم میلیونی [۶] دست پیدا کند! درست است که در پیشانی بحث، فیلم را وامدار پروژه‌ی جادوگر بلر به‌حساب آوردم ولی فعالیت فراطبیعی به‌ویژه در یک مورد از سلف خود پیشی گرفت؛ ‌همین فروش بی‌سابقه و سود غیرقابل باورش در قیاس با هزینه‌ی اندک اولیه! کافی است میزان فروش را به بودجه‌ی فیلم تقسیم کنید تا علت ساخته شدن قسمت دوم -و همین‌طور قسمت‌های بعدی- را خیلی خوب متوجه شوید! فعالیت فراطبیعی یکی از پرمنفعت‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما بوده است.

برای تولید فیلم فعالیت فراطبیعی ۲ (Paranormal Activity 2) [ساخته‌ی تاد ویلیامز/ ۲۰۱۰] ۳ میلیون دلار هزینه شد؛ اما جالب است که جیسون بلوم و اورن پلی توانسته‌اند بودجه‌ی ۴ قسمت بعدی را روی ۵ میلیون دلار ثابت نگه دارند. چنان‌که گفتم، اصلاً دور از ذهن نبود که موفقیت فوقِ تصور قسمت اول، سازندگان را -طبق سنت قدیمِ سینمای ترسناک- به طمع ساخت قسمت‌های بعدی بیندازد؛ دنباله‌هایی متأسفانه یکی از یکی بی‌رمق‌تر. در ادامه، برای نمونه به مرور مختصر فیلم دوم بسنده می‌کنم، باقیِ دنباله‌ها پیشکش!

فعالیت فراطبیعی ۲ به کارگردانی تاد ویلیامز -که تنها به فاصله‌ی یک سال پس از اکران فعالیت فراطبیعی ساخته شد- به ماجراهای قبل از فیلم اول می‌پردازد و در خانه‌ی کریستی، خواهر کوچک‌تر کتی -کاراکتر اصلی اولین قسمت- اتفاق می‌افتد. دردسرهای کریستی و خانواده‌اش با تولد پسری به‌نام هانتر آغاز می‌شود؛ اتفاقات به‌مرور شدت بیش‌تری می‌گیرند تا آنجا که پدر خانواده را به نصب دوربین‌های مداربسته در خانه ترغیب می‌کنند...

برخلاف جوّ پرالتهابی که بر سراسر فیلم اول حاکم بود، اینجا کوچک‌ترین نشانه‌ای از اضطراب یا هیجان نمی‌توان یافت و فقط شاهد تکرار مکرراتیم آن‌هم به‌شکلی کم‌جان. به‌راحتی می‌شود حداقل ۸۰ دقیقه از فیلم را روانه‌ی سطل زباله کرد، بدون این‌که اتفاق خاصی بیفتد! فعالیت فراطبیعی ۲ به‌جای ترساندن تماشاگر، انگار برایش لالایی می‌خواند! نام این معجون را به‌نظرم باید "فصل موج‌سواری" یا چیزی شبیه آن می‌گذاشتند چرا که فعالیت فراطبیعی ۲ تنها بر موج توفیق تجاریِ عظیم اولین فیلم سوار است و هیچ ارزشی ندارد.

از جمله تفاوت‌های مهم فعالیت فراطبیعی با سایر آثار سینمای وحشت، موسیقیِ متن نداشتن‌اش بود؛ آقای پلی با حذف این المان همیشگی، هرچه بیش‌تر به توهمِ پیش‌گفته‌ی واقعی بودن تصاویر دامن ‌زد و تماشاگر را هرچه بی‌واسطه‌تر با آن‌چه مقابل دوربین رخ می‌داد، رودررو کرد. اورن پلی فقط در فیلم اول، سمت کارگردان را به عهده داشت و در ۵ دنباله‌ی بعدیِ تاکنون [۷]، یکی از تهیه‌کنندگان کار بوده است. فعالیت فراطبیعی -از فیلم دوم به‌بعد- مبدل به سریالی بی‌خاصیت شده که خدا می‌داند قرار است تا چند قسمت و سالِ دیگر ادامه پیدا کند!

در فعالیت فراطبیعی انتظاری کشنده که تا فرارسیدن "لحظه‌ی موعود" به تماشاگر تحمیل می‌شود، او را کاملاً خلع سلاح می‌کند و قدرت تأثیرگذاریِ رویداد نهایی را دوچندان. شگرد هوشمندانه‌ی نشان ندادن عامل ترس‌آفرین، یک حُسن غیرقابلِ انکار دارد و آن، تجسم یافتن موجود مذکور به‌اندازه‌ی تک‌تک تماشاگران فیلم است یعنی بی‌شمار تصویر که هرکدام‌شان می‌تواند به‌مراتب از هیبتی واحد -که کارگردان و گروه‌اش برایمان ممکن بوده بسازند- هولناک‌تر باشد.

 

پیمان عباسی‌نیا

دو‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳

 

[۱]: برای مطالعه‌ی نقد فیلم‌های [REC]، کلیک کنید بر «وحشت‌آفرینی بدون دخل و تصرف در واقعیت»؛ منتشره در دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، پرده‌ی سینما.

[۲]: در فیلم فقط ۵ شخصیت داریم که تمرکز اصلی روی دوتایشان است.

[۳]: با استناد به محتویات صفحه‌ی مختصِ فیلم در ویکی‌پدیای انگلیسی.

[۴]: همراه با جیسون بلوم.

[۵] و [۶]: ویکی‌پدیای انگلیسی.

[۷]: فعالیت فراطبیعی ۶ با عنوان اصلیِ Paranormal Activity: The Ghost Dimension در اکتبر ۲۰۱۵ اکران خواهد شد.

 

 

برای مطالعه‌ی شماره‌های دیگر، می‌توانید لینک زیر را کلیک کنید:

■ نگاهی به فیلم‌های برتر تاریخ سینما در صفحه‌ی "طعم سینما"

 


 تاريخ ارسال: 1393/12/18
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نیما:

سلام خسته نباشید آخرین فیلم ترسناک که دیدم جن گیر بود اون هم وقتی خیلی بچه بودم تا مدت ها کابوس می‌دیدم فیلم ترسناک رو دوست ندارم اما با نقدهای خوبی که شما می‌نویسید ادم ترغیب میشه که دیدن فیلم ترسناک رو تجربه کنه. ممنون

4+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>سین:

اینا دیگه کی هستن بابا که اینجور فیلم های موی آدم سیخ کن رو میسازن!!!!!! رسمن ادمو یه چند ماهی فلج می کنه!!!!!

3+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>ﭼﺎﻟﻪ ﻣﻜﺴﻲ:

o_O

3+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>eli:

LIKE LIKE

3+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>hany:

واقعااااااااااااا عالی بود ، من که خیلی لذت بردم و ترسیدم;-O مرسی از سایت خوبتون;-}

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>ALi.n:

ممنون....خیلی عالی بود!

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>زینب کریمی:

سلام و خسته نباشید. تجربه ی بدیعی از تماشای فیلم ترسناک بود! بابت پیشنهاد خوب تان ممنونم. موفق و شاد باشید.

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>یه نفر:

اما برای چنین موفقیتی برنامه‌ریزی خوبی شده بود. پارامونت فیلم را در 25سپتامبر برای نخستین بار به شکل کاملا محدود در برخی از شهرها و دانشگاه‌ها در ساعات آخر روز و در سانس‌های محدود اکران کرد. با وجود تیزری که در آن تنها شاهد عکس العمل تماشاگران بودیم و چیزی از خود فیلم مشخص نبود، حس کنجکاوی همه بالا رفت و تمامی بلیت‌های سانس‌های محدود اکران پیش‌فروش شد.

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>یه نفر:

داگلاس، راشکوف نویسنده و استاد علوم ارتباطات در دانشگاه واشنگتن که با بازاریابی مجازی آشنایی خوبی دارد این شیوه کار استودیو پارامونت را ابزاری تازه برای تبلیغات مجازی میداند و میگوید: این شیوه برای این منظور به کار گرفته نشد که فیلم بیش از حد وحشتناک و تماشاگرگریز بود یا اینکه برخی سینماها تمایلی به اکران آن نداشتند، این تنها شیوه ای از سوی توزیع کننده فیلم در راستای تبلیغات به شیوه ای نوین برای فیلمی بود که ظرفیت این کار را به خوبی داراست. آنها به این روش نشان میدهند فیلمی متفاوت در آستین دارند که علاقه عمومی باعث حضورش در جریان اصلی سینما شده است. مگان کالیگان، مدیر بازاریابی استودیو پارامونت نیز در این رابطه میگوید: ما در جستجوی ابزاری بودیم که بتواند به ما نشان دهد چه کسانی خواهان تماشای آن هستند و به این ترتیب میتوانستیم در عوض اینکه با برآوردی ناقص از تقاضاها سالنها را در سطح کشور پر کنیم، تنها براساس تقاضا دست به نمایش فیلم بزنیم. ما به این شیوه روند عادی اکران را برعکس طی کردیم.

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>یه نفر:

نگاهی به نحوه اکران... فعالیت فراطبیعی در مدت 5 هفته اکران عمومی که تنها یک هفته آن اکران گسترده بود توانست در آمار فروش بالاتر از فیلم‌هایی چون آملیا، داستان اسباب بازی اکران سه بعدی، مستند جدید مایکل مور و مهم‌تر از همه قسمت ششم فیلم اره قرار گیرد. اما واقعا چنین چیزی چگونه در بازار پررقابت سینما می‌تواند رخ داده باشد؟ استودیو پارامونت در سیاستی تازه برای بازاریابی فیلم، دست به ‌نظرسنجی برای افزایش سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم در شهر‌های مختلف آمریکای شمالی زد و عنوان کرد برای نخستین بار اکران یک فیلم به شکل گسترده را به تماشاگران واگذار کرده است تا با مراجعه به سایت اینترنتی فیلم در نظرسنجی برای اکران و یا عدم‌اکران فیلم در شهرهای مورد نظر تماشاگران شرکت کنند. در این نظرسنجی بنا به آماری که دسترسی به آن چندان سخت نیست بیش از یک میلیون نفر شرکت کرده‌اند.

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>یه نفر:

Paranormal Activity : این فیلم تا الان 10 نفر رو کشته به خاطر ترس و هیجان زیاد. اگه تو تنهایی ترس ورتون میداره این فیلم و تنهایی نبینین.

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>ثمین:

I love you Paranormal Activity I love you

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>ma:

با سلام! فیلم ترسناک خیلی دوست دارم ولی حیف که دیگه فیلم ترسناک نمیبینم! البته شاید تونستم دو سه نفری و با کمک دوستان ببینمش! از اینکه این فیلم خوب رو پیشنهاد کردین ممنونم! با تشکر

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393



>>>نونا:

از اين كه هر نقدتون رو با تمركز زياد و مملو از اطلاعات مينويسيد، سپاسگزارم . پاينده باشيد

8+0-

دوشنبه 18 اسفند 1393




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.