پرده سینما

عناوین برجسته‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی اکران ۲۰۱۵ را خوب به‌خاطر بسپارید

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

سال ۲۰۱۵ سال مهمی برای علاقه‌مندان پرده رؤیایی سینماست و طرفداران ژانر فانتزی و علمی-تخیلی نیز از این عیش عظیم بی‌نصیب نیستند. امسال بازار فیلم‌های سریالی گرم است و حتی قرار است قسمت تازه‌ای از سری جنگ ستارگان هم به نمایش دربیاید. فیلمی که به خودی خود مهم‌تر از بسیاری از ادامه‌های فیلم‌های سریالی دیگر است، اما این تمام ماجرا نیست و کارگردانان جوانی که تخصصشان فیلم‌های علمی-تخیلی و پرماجراست، امسال به گیشه‌ها هجوم خواهند آورد. اما صبر کنید، جورج میلر، خالق سری «مکس دیوانه» مشغول ساختن چهارمین قسمت این مجموعه است تا نشان بدهد همچنان دود از کُنده بلند می‌شود. بیایید فهرست مهم‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌های علمی-تخیلی و فانتزی امسال را با هم مرور کنیم و بی‌صبرانه منتظر دیدنشان بنشینیم.

 

 

Jurassic World

کارگردانی چهارمین فیلم ژوراسیک (بعد از سری فیلم‌های پارک ژوراسیک)، به کالین ترورو رسیده است. کارگردانی که او را با فیلم مستقلی با موضوع هیجان‌انگیز سفر در زمان به نام «امنیت تضمین نمی‌شود» Safety Not Guaranteed به‌ یاد داریم. این بار، بیست و دو سال پس از ماجرا‌ها و اتفاقات پارک ژوراسیک (۱۹۹۳)، جزیره ایلانیوبلار به یک پارک تفریحی با مضمون دایناسور‌ها تبدیل شده و همه چیز عادی است. تا اینکه یک دانشمند تصمیم می‌گیرد یک ابردایناسور بسازد، دایناسوری که از کنترل خارج می‌شود و همه چیز را به هم می‌ریزد.

 

کارگردان: کالین ترورو

بازیگران: کریس پرات، بریس دالاس هوارد، جودی گریر

تاریخ اکران: خرداد ۱۳۹۴

 

Terminator: Genisys

آرنولد شوارتزنگر به پنجمین قسمت از موفق‌ترین سری فیلم‌هایش باز خواهد گشت تا بار دیگر نقش آدم آهنی را که از آینده آمده، بازی کند. البته این بار سن آن آدم آهنی بالا‌تر رفته و این موضوع اصلاً مشکلی در منطق داستان پیش نمی‌آورد، زیرا جیمز کامرون توضیح داده که پوست و گوشتی که روی اسکلت آهنی ترمیناتور را می‌پوشاند، می‌تواند مثل پوست و گوشت انسان معمولی پیر شود. گفته می‌شود در قسمت پنجم از این سری، یک ترمیناتور فضایی روی زمین می‌آید تا پدر و مادر سارا کانر را که تازه با هم ازدواج کرده‌اند، نابود کند تا سارا هرگز به دنیا نیاید. به این ترتیب ترمیناتور ۵، پیش درآمدی بر قسمت اول این سری خواهد بود که زمان رخ دادن آن سال ۱۹۸۳ بود. به این ترتیب در ترمیناتور ۲۰۱۵ باید منتظر فضای دهه‌های ۴۰ و ۵۰ باشیم.

 

کارگردان: آلن تیلور

بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، امیلیا کلارک، جی. کی. سیمونز

تاریخ اکران: تیر ۱۳۹۴

 

ANT-Man

مرد مورچه‌ای هم یکی دیگر از فیلم‌های ابرقهرمانی است که این امسال می‌تواند کلی طرفدار برای خود دست و پا کند. طبق معمول این یکی هم براساس کمیک بوکی به همین نام ساخته شده است. کمیک بوکی از سری کمیک بوک‌های انتشارات معروف «مارول کمیکس» که تا به حال عنوان کمتر شناخته شده‌ای بوده است. داستان فیلم هم درباره مردی است که می‌تواند به اندازه مورچه‌ها کوچک شود و با آن‌ها ارتباط برقرار کند. مرد مورچه‌ای درواقع کلاهبرداری به نام اسکات لانگ (با بازی پل راد) است که می‌خواهد برای نجات جهان، به مخترعی به نام هنگ پیم (مایکل داگلاس) کمک کند.

 

کارگردان: پیتون رید

بازیگران: هیلی اتول، پل راد، اونجلین لیلی، مایکل داگلاس

تاریخ اکران: تیر ۱۳۹۴

 

MadMax: FuryRoad

جورج میلر سراغ مشهور‌ترین سری فیلم‌های خود، یعنی سری فیلم‌های «مکس دیوانه» رفته است و می‌خواهد چهارمین فیلم از این سری را از اواخر اردیبهشت به سالن‌های سینما بفرستد. در این فیلم که «جاده خشم» نام گرفته، دیگر خبری از مل گیبسون نیست و تام هاردی نقش مکس را بازی می‌کند. در این فیلم آخرالزمانی، مکس دیوانه با فوریوسا (با بازی شارلیز ترون) متحد شده است تا علیه گروه دیگری به رهبری ایمورتان جو (با بازی هاگ کیزبایرن) بجنگد. جورج میلر برای ساخت این فیلم به جای آنکه از یک فیلم نامه استفاده کند، از استوری بوردهای پرجزئیات بهره گرفته است که نتیجه آن، آن طور که از تریلرهای فیلم بر می‌آید، صحنه‌های تعقیب و گریز و انفجارهای خیره کننده و نفس گیر بوده است.

 

کارگردان: جورج میلر

بازیگران: تام هاردی، شارلیز ترون، هاگ کیز بایرن، نیکولاس هالت، زویی کراویتس

تاریخ اکران: اردیبهشت ۱۳۹۴

 

The Divergent Series: Insurgent

سری‌های «واگرا» نام مجموعه‌ای سه جلدی به قلم «ورونیکا راث» است که موضوع اقتباس فیلم‌هایی با همین نام قرار گرفته است. فیلم «شورشی» دومین فیلم از این مجموعه است که رابرت شونتکه آن را کارگردانی می‌کند. در جهان ناکجاآبادی این فیلم، آزمون‌های استعدادیابی به طرز عجیب و غریبی اشتباه از آب در می‌آید و آدم‌های بااستعداد را دچار دردسرهایی باورنکردنی می‌کند. فور (با بازی نئوجمیز) و تریس (با بازی شایلین وودلی) دو شخصیت اصلی فیلم هستند که از دست یک نابغه شیطان صفت به نام جنین متیوز (کیت وینسلت) باید بگریزند. آن‌ها باید پیش از آنکه خیلی دیر شود، به راز این جهان وحشتناک دست پیدا کنند. نخستین فیلم این مجموعه با عنوان «واگرا». آن قدری هیجان انگیز و جذاب بود که منتظر بخش دوم آن بمانیم.

 

کارگردان: رابرت شونتکه

بازیگران: شایلین وودلی، تئو جیمز، کیت وینسلت، میلس تلر

تاریخ اکران: فروردین ۱۳۹۴

 

Tomorrowland

دومین فیلم اکشن بِرَد بِرد (بعد از ماموریت غیرممکن: پروتکل شبح)، حتی پس از به نمایش درآمدن تریلر فیلم، رمزآلود و سحرآمیز باقی مانده است. سرزمین فردا مکان سحرآمیزی است که می‌توانید با لمس کردن یک پین مخصوص، آن را ببینید. جورج کلونی هم نقش کسی را بازی می‌کند که از این سرزمین رویایی اخراج شده یا یک چیزی در همین مایه‌ها. در این سرزمین، شهری آینده گون و یک شخصیت جذاب نیز هست. دیگر اینکه حرف‌های مرموزی به گوش می‌رسد که براساس آن‌ها دامون لیندلوف، یکی از نویسندگان سریال لاست، روی فیلم نامه فیلم کار کرده است. ما هم نه تنها از این همه رمز و راز خسته شده‌ایم، بلکه بی‌صبرانه منتظر نمایش فیلم هستیم!

 

کارگردان: بِرَد بِرد

بازیگران: جورج کلونی، دارن شهلاوی، بریت روبرتسون

تاریخ اکران: اردیبهشت ۱۳۹۴

 

Maze Runner: The Scorch Trials

پس از موفقیت نسبی اولین فیلم دونده هزارتو، سازندگان آن تلاش می‌کنند این فیلم را هم مانند سری فیلم‌های سری‌های گرگ و میش و بازی‌های گرسنگی به رویدادی سالانه تبدیل کنند. در پایان فیلم اول که در سال ۲۰۱۴ اکران شد، توماس و دوستان‌اش سرانجام موفق شدند از هزارتو بیرون بیایند، اما چالش‌ها به پایان نرسیده و آن‌ها باید دنبال پاسخ پرسش‌های جدید باشند. آن‌ها به گروهی از مبارزان می‌پیوندند تا با هم در برابر گروه شیطانی WCKD ایستادگی کنند، اما آن‌ها به قدری که فکر می‌کنند آزادی و اختیار عمل ندارند. سری فیلم‌های دونده هزارتو از روی سری کتاب‌هایی به همین نام نوشته جیمز دشنر ساخته می‌شود. جیمز دشنر قسمت سوم این سری را در سال ۲۰۱۱ با عنوان «دونده هزارتو: درمان مرگ» منتشر کرده است.

 

کارگردان: وزبال

بازیگران: دیلان اوبرایان، توماس سنگستر، کایاسودلاری

تاریخ اکران: شهریور ۱۳۹۴

 

Mission Impossible 5

قسمت چهارم سری فیلم‌های ماموریت غیرممکن که عنوان آن پروتکل شبح بود، موفقیت چشم گیری به دست آورد و امیدواریم قسمت پنجم هم به اندازه فیلم قبلی جذاب و دیدنی باشد. هنوز جزئیات زیادی درباره داستان در دست نیست و منتظریم ببینیم فیلم در قسمت جدیدش سراغ کدام موضوع کلاسیک خواهدرفت تا با موضوع اصلی ترکیب کند و آیا باز در این فیلم تام کروز را در حال صخره نوردی و ساختمان نوردی خواهیم دید یا نه. نکته‌ای که انتظارهای ما را بالا می‌برد، ترکیب کارگردان و فیلم نامه نویس این فیلم است. کریستوفر مک کواری، کارگردان فیلم، فیلم نامه مظنونین همیشگی را در کارنامه‌اش دارد و در دروپیرس، فیلم نامه نویس فیلم، فیلم نامه نویس مرد آهنی ۳ بوده است.

 

کارگردان: کریستوفر مک کواری

بازیگران: تام کروز، جرمی رنر، پائولاپاتون، سیمون پگ

تاریخ اکران: دی ۱۳۹۴

 

The Hunger Games: Mockingiay Part 2

«زاغ مقلد؛ قسمت دوم» چهارمین و آخرین فیلم از سری فیلم‌های بازی‌های گرسنگی است تا سرانجام کشمکش قدرت میان پرزیدنت آلماکوین و پرزیدنت اسنو را مشخص کند. زاغ مقلد قسمت اول درست در جایی به پایان رسید که داستان کتاب سوزان کالینز وارد تاریک‌ترین قسمت‌اش می‌شود. در نتیجه در فیلم بعدی، کتنیس اوردین با سخت‌ترین و ناراحت کننده‌ترین وقایع داستان باید رو به رو شود. درواقع در این قسمت کتنیس و یارانش باید انقلابی تمام عیار را علیه حکومت سرکوب گر کاپیتول رهبری کنند.

 

کارگردان: فرانسیس لاورنس

بازیگران: جنیفر لاورنس، جولیان مور، دونالد ساترلند

تاریخ اکران: آبان ۱۳۹۴

 

Spectre

بعد از موفقیت فیلم قبلی جیمز باند، یعنی اسکای فال، در گیشه و از نگاه منتقدان، بار دیگر قرار شده است دنیل گریک نقش مامور ۰۰۷ را بازی کند. حتی سام مندس، کارگردان اسکای فال، بار دیگر به عنوان کارگردان فیلم جدید جیمز باند انتخاب شده تا موفقیت فیلم قبلی را تکرار کند. سرپرستی فیلم نامه اسپک‌تر هم به جان لوگان سپرده شده تا تمام نیروهای خلاق لازم برای ساخت یک جیمز باند پرماجرا را آن هم در آستانه ۵۰ سالگی سری فیلم‌های جیمز باند، شاهد باشیم. یکی از جذاب‌ترین بازیگران سینما، یعنی کریستوفر والتز هم قرار است نقش منفی این فیلم را بازی کند. اسپک‌تر نام یک سازمان تروریستی خیالی است که نابغه‌ای شیطان صفت به نام ارنست استاور و بلوفلد هدایت آن را به عهده دارد.

 

کارگردان: سام مندس

بازیگران: دانیل کریگ، کریستوفر والتز، رالف فینس، مونیکا بلوچی

تاریخ اکران: آبان ۱۳۹۴

 

 

پرده سینما، این گزارش را که حسین رحمانی تهیه کرده است، برای انتشار از مجله همشهری دانستنی‌ها برگزید.


 تاريخ ارسال: 1394/1/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.