پیمان عباسینیا
هر پنجشنبه، طعم سینما را در پرده سینما بچشید!
با طعم سینما، سینما را از دریچه ای تازه ببینید!
نقد و بررسی فیلمهای مهم تاریخ سینما در طعم سینما
As Good as It Gets
كارگردان: جیمز ال. بروکس
فيلمنامه: جیمز ال. بروکس و مارک اندروس
بازيگران: جک نیکلسون، هلن هانت، گِرگ کینر و...
محصول: آمریکا، ۱۹۹۷
زبان: انگلیسی
مدت: ۱۳۹ دقیقه
گونه: کمدی-رمانتیک
بودجه: ۵۰ میلیون دلار
فروش: بیشتر از ۳۱۴ میلیون دلار
درجهبندی: PG-13
جوایز مهم: برندهی ۲ اسکار و کاندیدای ۵ اسکار دیگر، ۱۹۹۸
■ طعم سینما - شمارهی ۹۸: بهتر از این نمیشه (As Good as It Gets)
از هلن هانت متنفرم! عوضاش تا دلتان بخواهد به آقای نیکلسون علاقهمندم، با فیلمهایش -از ایزی رایدر (Easy Rider) [ساختهی دنیس هاپر/ ۱۹۶۹] و پنج قطعهی آسان (Five Easy Pieces) [ساختهی باب رافلسون/ ۱۹۷۰] و پرواز بر فراز آشیانهی فاخته (One Flew Over the Cuckoo's Nest) [ساختهی میلوش فورمن/ ۱۹۷۵] گرفته است تا قول (The Pledge) [ساختهی شون پن/ ۲۰۰۱] و دربارهی اشمیت (About Schmidt) [ساختهی الکساندر پین/ ۲۰۰۲] و رفتگان (The Departed) [ساختهی مارتین اسکورسیزی/ ۲۰۰۶]- خاطره دارم و از دیدناش روی پرده کیف میکنم [۱]. میبینید که این علاقه، به آن نفرت میچربد(!)، پس کار چندان سختی نبود که خودم را به تماشای بهتر از این نمیشه راضی کنم و خدا را شکر که پشیمان نشدم!
بهتر از این نمیشه -که تحت عنوان "بهترین شکل ممکن" هم به زبان فارسی ترجمهاش کردهاند- در سال ۹۷ و به کارگردانی جیمز ال. بروکس تولید شده است. جک نیکلسون بهواسطهی درخششاش در بهتر از این نمیشه توانست برای دومینبار جایزهی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را بهدست بیاورد. جالب است بدانید دوتا از اسکارهای نیکلسون بهخاطر فیلمهای جیمز ال. بروکس بوده است؛ یکی همین فیلم و دیگری: دوران مهرورزی (Terms of Endearment) [محصول ۱۹۸۳] -در کنار شرلی مکلین و دبرا وینگر- که البته اسکارِ دوران مهرورزی مربوط به شاخهی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود.
ملوین یودال (با بازی جک نیکلسون) نویسندهای منزوی، بدعنق، گندهدماغ و بهشکلی وحشتناکْ وسواسی است! سرِ کار نیامدن پیشخدمت پاتوق همیشگیِ غذا خوردنهای ملوین، کارول (با بازی هلن هانت) زندگی روتینِ مرد را دستخوش تغییر میکند. پیشامد غیرمنتظرهی دیگر این است که آقای نویسنده مجبور میشود از سگ همسایهی روانهی بیمارستان شدهاش، سایمون (با بازی گِرگ کینر) مراقبت کند درحالیکه ملوین -بهعلت شرایطِ خاصّ روحی خود- میانهی خوبی با رویدادهای غیرقابلِ پیشبینی ندارد...
ملوین یودال از آن قبیل نقشهاست که هر چندسال یکبار موهبت بازی کردناش نصیب بازیگران سینما میگردد؛ تازه خانم یا آقای بازیگر بایستی خیلی خوششانستر باشد تا نقش کمیابِ مذکور از طرف کارگردانی کاربلد که صاحب فیلمنامه و عواملی حرفهای است، پیشنهاد شود. در بهتر از این نمیشه تمام این شرایط مهیا بوده و آقای نیکلسون هم هوش و توانمندیِ مورد نیاز را یکجا داشته است تا بهتر از این نمیشه را مبدل به نقطهای روشن در کارنامهی قابلِ دفاعاش کند. یودالِ گوشتتلخ اصولاً نقشی پرجاذبه، تماشاگرپسند و صددرصد اسکارپسند است؛ یعنی یک موقعیت اُکازیون، مخصوصِ عالیجناب نیکلسون!
ضمن اینکه توجه داریم اثر موردِ بحثمان -بهتر از این نمیشه- بههیچعنوان فیلمِ بیارزشی نیست؛ معتقدم دربارهی جک نیکلسون قاعدهای کلی وجود دارد، آنهم اینکه او از معدود آرتیستهای هالیوود است که خودش بهتنهایی میتواند جور پروژهای بیخاصیت را بکشد و یک فیلم متوسط -یا حتی متوسطِ رو به پایین!- را نجات بدهد و قابلِ تماشایش کند. شاهدمثالها فراواناند.
اما مشکل عمدهی بهتر از این نمیشه، شاید به تایم زیادش بازگردد و یا کُند پیش رفتن داستان. برای بینندهای که به کمدی-رمانتیکهای اغلب ۹۰ دقیقهای عادت کرده است، ۱۳۹ دقیقه کمی طولانی بهنظر میرسد! بهتر از این نمیشه با تعدیل و تدوینی دوباره، میتواند خیلیخیلی بهتر و خاطرهانگیزتر باشد؛ هرچند در همین شکل فعلی نیز -اگر تماشاگر صبوری باشید- از تماشای فیلم سرخورده نخواهید شد. نکتهی حاشیهای هم اینکه بهخاطر معضل روانیِ گریبانگیرِ شخصیت محوری، بهتر از این نمیشه محبوب روانشناسان است و بهعنوان موردی مناسبِ فیلمدرمانی به مراجعینی که -کم یا زیاد- گرفتارِ O.C.D هستند [۲]، توصیه میشود.
بهتر از این نمیشه لحظات دلنشین و بازیهای خوب، کم ندارد. گِرگ کینر با بهتر از این نمیشه کاندیدای دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد بود. به جک نیکلسون، نقش ویژه و اسکارش هم که اشاره کردم؛ میماند هلن هانت که با همین فیلم، قابلِ اعتناترین بازیِ سراسر عمرش را تجربه کرد و برندهی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن از هفتادُمین مراسم آکادمی شد. منهای موفقیت نسبیِ جلسات (The Sessions) [ساختهی بن لوین/ ۲۰۱۲]، هانت پس از بهتر از این نمیشه دیگر هیچوقت نتوانست فیلمی در این حدوُاندازه بازی کند و -خوشبختانه(!)- ستارهی اقبالاش سالبهسال بیشتر افول کرد.
علاوه بر سه نامزدی اسکار در حیطهی بازیگری -که دوتایش را برنده شد- بهتر از این نمیشه در چهار رشتهی بااهمیت دیگر کاندیدا بود: بهترین فیلم (جیمز ال. بروکس، بریجیت جوهانسون و کریستی زیا)، بهترین فیلمنامهی اورجینال (جیمز ال. بروکس و مارک اندروس)، بهترین موسیقی اورجینال (هانس زیمر) و بهترین تدوین (ریچارد مارکس). موفقیت جک نیکلسون و هلن هانت در گلدن گلوب نیز تکرار شد و همچنین، بهتر از این نمیشه توانست صاحب گوی طلاییِ بهترین فیلم موزیکال یا کمدیِ سال بشود.
بهتر از این نمیشه یک کمدی-رمانتیکِ کاملاً استاندارد است که قواعد بازی را خوب میشناسد و بسیار خوب هم رعایتشان میکند. بهتر از این نمیشه ساختارشکن نیست و بههیچروی قرار نبوده شاهد وقوع اتفاقاتی عجیبوُغریب باشیم که بینندهی مأنوس با این طیف از فیلمها، بهکلی نتواند پیشبینیشان کند. بهتر از این نمیشه از تمی آشنا بهره میبرد که بهنظرم میتوان "عشق، نجاتدهنده است" صدایش زد! با این حال، بهتر از این نمیشه برای همان مخاطب خورهی سینمای فوقالذکر هم چیزهایی در آستین دارد تا دلزدهاش نکند؛ بهعنوان نمونه: شخصیتپردازیِ آکنده از ریزهکاریِ آقای یودال که دچار نوع خاصی از اختلال روانی -وسواس فکری و عملی- است و با نقشآفرینیِ پرجزئیاتِ جک نیکلسون، انگار نیمهی گمشدهی خود را یافته و کامل شده است.
اینکه بیشتر از بازیگریِ بهتر از این نمیشه و ایفاگرِ نقش ملوین یودال نوشتم را صرفاً به پای علاقهام به آقای نیکلسون ننویسید(!)، بهتر از این نمیشه فیلمی شخصیتمحور است و چنانکه انتظار میرود، بهشدت: متکی به المانِ بازیگری. درمجموع، آنچه بعد از تماشای بهتر از این نمیشه با تماشاگر باقی میماند، خاطرهای خوشایند و لبخندی حاکی از رضایتمندی است؛ فکر نمیکنم همینها هم دستاوردهای اندکی باشند.
پیمان عباسینیا
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
[۱]: برای مطالعهی نقد دربارهی اشمیت، کلیک کنید بر لینکِ «بنبست ترس و تنهایی»؛ منتشره در پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳، پردهی سینما.
[۲]: O.C.D سرواژهی عبارتِ Obsessive Compulsive Disorder است.
برای مطالعهی شمارههای دیگر، میتوانید لینک زیر را کلیک کنید:
■ نگاهی به فیلمهای برتر تاریخ سینما در صفحهی "طعم سینما"
انتشار مقالات سایت "پرده سینما" در سایر پایگاه های اینترنتی ممنوع است. |
|