پرده سینما

حاشیه‌های جالب و خواندنی هفدهمین جشن خانه سینما!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شب گذشته هفدهمین جشن خانه سینما در عمارت مسعودیه واقع در میدان بهارستان برگزار شد و خانه سینما برگزیدگان اش را معرفی کرد.

پس از چهار سال اهالی خانه سینما فرصت این را به دست آوردند که باز گرد هم آیند و بهترین های سال را برگزینند.

چیزی که لحن و حال و هوای این جشن را با جشن های سالیان گذشته متفاوت می کرد این بود که به قول مجری مراسم (احسان کرمی) جشن هفدهم جای گلایه و شکوه و انتقاد نبود. بلکه محفلی شد برای مهربانی و همدلی. چیزی که در کلام مسعود کیمیایی (به نظرم بوی ناصر تقوایی می آد!) رفتار رامبد جوان و فاطمه معتمد آریا، طنین صدای لیلا حاتمی، جشن تولد یکصد و پنج سالگی پرویز شاهین خو و... کاملاً نمایان بود.

علاوه بر اهالی سینمای ایران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، سردار حیدری، و... نیز مهمان این جشن بودند. همچنین خانواده شهید سپهبد علی صیاد شیرازی،  شهید سرلشکر خلبان شیرودی،  شهید سرلشکر نامجو، شهید سردار تهرانی مقدم، و شهید سردار شهید نورانی، از دیگر مهمانان این جشن بودند.

لازم به توضیح است آخرین جشن خانه سینما در سال 1390 در همین عمارت برگزار شده بود. خانه سینما در سال 1391 و 1392 تعطیل شده بود و جشن برگزار نگردید. در سال 1393 هم به علت کمبود بودجه جشن برگزار نگردید. امسال نیز با حمایت مالی شرکت «پگاه» امکان برگزاری جشن به وجود آمد.

جایزه تمام برندگان این جشن یکسان، و شامل یک سفر آفریقا به مدت پنج روز (به همراه یک شب اقامت در هتل پنج ستاره فرودگاه امام خمینی) جمعاً به هزینه 24 میلیون تومان بود. مراسم حاشیه های جالبی داشت که از جمله آنها این ها قابل اشاره می باشند:

 

 

 

حاشیه های مراسم!


ناصر ملک مطیعی و علیرضا داوود نژاد در هفدهمین جشن خانه سینما-علیرضا خمسه حین اعطای جایزه بهترین جلوه های ویژه،  نامه ای از وزارت ارشاد به خودش به تاریخ سال 1392 را نشان داد و خواند که در آن نامه نوشته شده بود پرونده وی بررسی گردیده و  نشان درجه یک هنری معادل با دکتری پس از امضای وزیر به او عطا خواهد شد. اما جلوه های ویژه بصری انجام شده و نشان درجه یک هنری او به یک بازیگر زن اعطا شده است!

خمسه گفت پیگیری های او برای به نتیجه رسیدن نامه ای که وزرات ارشاد برای او ارسال کرده و وعده نشان درجه یک هنری را داده بوده تا امروز به نتیجه نرسیده است!

این شاید تنها گلایه صورت گرفته در جشن بود! البته مسعود کیمیایی هم وقتی روی صحنه آمد صحبت چندانی نکرد و گفت او گلایه های زیادی دارد اما مطرح کردن آنها را به فرصتی دیگر وامی گذارد.

 

-مهناز افشار وقتی برای اعطای جایزه بهترین چهره پردازی روی صحنه آمد ضمن تشکر از چهره پردازانی که در طول سالیان گذشته او را گریم کرده اند گفت: «وقتی سر صحنه فیلم نهنگ عنبر بودیم و بخش های مربوط به نخستین صحنه حضور من در فیلم [با گریم مربوط به دهه 1360] فیلمبرداری می شد، دو خانم رهگذر که متوجه نبودند دارد از من فیلمبرداری می شود و فکر می کردند زندگی عادی من است در مورد من به هم گفتند: «ببین این همون مهناز افشار است ها! دیدی می گم هنرپیشه ها فقط جلوی دوربین خوشگل اند و پشت دوربین خوشگل نیستند!» و کمی بعد به همن گفتند «آره این همون مهناز افشاره! زشته ولی مهربونه!» که این «مهربون» دانستن من برایم خیلی ارزشمند بود.

 

 

هفدهمین جشن خانه سینما)- نورپردازی عمارت مسعودیه زیبا و دیدنی شده بود و جشن جلوه ای خاص پیدا کرده بود. همچنین دهها هندوانه در حوض بزرگ داخل عمارت انداخته شده بود.

 

 

-ساعد سهیلی وقتی برای گرفتن جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد روی صحنه آمد گفت: «این دومین برای است که من به جشن خانه سینما می آیم. بار اول سالها قبل بود که همراه دوست ام دو بلیط به دست مان رسید و وارد جشن شدیم. آن سال شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. وقتی او جایزه اش را گرفت کاری کرد که من هم دوست دارم حالا انجام اش دهم!» (در این لحظه ساعد سهیلی جایزه اش را بوسید! «عجب دلچسب است!»

 

 

-جشن تولد صد سالگی پرویز شاهین خو از بخش های دیدنی جشن بود. او وقتی روی صحنه آمد اعلام کرد نه صد سال، بلکه یکصد و پنج یا شش سال دارد! بعد قطعه ای آواز را روی صحنه خواند «وقتی بهار بود و تو بودی و عشق بود و امید بود، وانگه که رفته بهار تو رفتی و هرچه بود گذشت...» وقتی برای او کیک تولد آوردند روی صحنه رقصید! احسان کرمی به شاهین خو گفت «شما روی صحنه کاری کردید که از سال 1357 کسی انجام اش نداده بود!»

 

جشن تولد صد سالگی پرویز شاهین خو-ناصر تقوایی روی صحنه اعلام کرد مشکلی برای فیلم ساختن او وجود ندارد و طی ماه های اخیر معاونت سینمایی (حجت الله ایوبی) به او پیشنهاد کرده فیلم بسازد. اما مشکل او در فیلمسازی حفظ «کیفیت» است. ظاهراً تقوایی در انتخاب تهیه کننده منطبق با او مشکل دارد.

 

-در طول مراسم بارها احسان کرمی از مهمانان و برندگان خواست با ارسال عدد 1 به سامانه C70 از سینمای ایران حمایت کنند.

 

-حمایتگر مالی جشن شرکت لبنیات «پگاه» بود. وقتی پگاه آهنگرانی روی صحنه آمد تا جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به پانته آ پناهی ها بدهد گفت «من از خانه سینما می خواهم تا بیشتر قدر مرا بداند. چون همانطور که می بینید اسپانسر جشن محصولات "پگاه" است!»

 

-نوید محمدزاده وقتی همراه طناز طباطبایی برای اعطای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد روی صحنه آمد از اعطای این جایزه به نادر فلاح خیلی خوشحال شد و گفت «بیا که بعد از دو دهه کار این جایزه حق توست»

نادر فلاح حین گرفتن جایزه اش گفت: «از چند کیلو خرما [برای مراسم تدفین] تا چند متر مکعب عشق خیلی طول نکشید تا تندیس را ببرم!

 

 

ساعد سهیلی در هفدهمین جشن خانه سینما-در بخشی از مراسم احسان کرمی مجری مراسم از مهمان خواست با هم ترانه «شهزاده» را دم بگیرند:

 

«دیدم تو خواب وقت سحـر

شهزاده ای زریــن کمــــر

نشستـه بر اســـب سفیـــد

می اومـد از کوه و کمــــر

می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش

می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش

کاشکی دلم رسوا بشـه ، دریا بشـه ، این دو چشـم پر آبــم

روزی که بختم وا بشه ، پیدا بشه ، اون که اومد تو خوابم

شهزاده ی رویـــــای من شایــــد تویــی

اون کس که شب در خواب من آید تویی تــــو…

از خــواب شیـرین ، ناگـه پریــدم ،او را ندیـــدم ، دیگــر کنــارم به خـدا

جانم رسیده ، از غصه بر لب ،هر روز و هر شب ، در انتظارم به خـدا

دیدم تو خواب وقت سحـر

احسان کرمی. مجری مراسم

شهزاده ای زریــن کمــــر

نشستـه رو اســـب سفیـــد

می اومـد از کوه و کمــــر

می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش

می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش»

 

 

-مریلا زارعی وقتی برای گرفتن جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم شیار 143 روی صحنه آمد گفت: «پشتوانه این جایزه مهر مادران شهدا است» و از حاضران خواست برای احترام به مادران شهدا بایستند.

 

 

-وقتی رامبد جوان و فاطمه معتمد آریا برای اعطای جایزه  ساعد سهیلی روی صحنه آمدند رامبد گفت «وقتی از دو نفری که روی صحنه می آیند تا جایزه را اعطا کنند فقط یکی حرف می زند، من معنی حضور نفر دوم روی صحنه را نمی فهمم! بنابراین حین حرف زدن خانم معتمد آریا در سکوت بازی می کنم!»

او حین حرف زدن فاطمه معتمد آریا از این سوی صحنه به سوی دیگر می رفت و صندلی ها را جابجا می کرد!

بالاخره او و خانم معتمد آریا پس از اعطای جایزه به ساعد سهیلی برخلاف روال جشن، صحنه را ترک نکردند و تا چند بخش دیگر روی صحنه ماندند!

 

 

هفدهمین جشن خانه سینما (رامبد جوان و فاطمه معتمد آریا)

-به علت اشکال فنی تیزر مربوط به نامزدهای رشته ها پخش نشد. و برخی از کسانی که روی صحنه آمدند شخصاً به نام نامزدها اشاره کردند. این اشکال فنی مورد انتقاد رامبد جوان قرار گرفت. اما فرشته طائرپور با اشاره به خاطره ای مربوط به نمایش فیلم اش در ایالات متحده گفت اینگونه مشکلات در همه جای دنیا پیش می اید. رضا میرکریمی اشکالات فنی جشن، که متوجه مازیار میری می شد را طبیعی دانست و گفت قطعاً استرس زیادی متوجه اوست اما نباید زحمات اش نادیده گرفته شود.

 

-گروه موسیقی «دنگ شو» اجرای قطعات موسیقی متفاوت و دلنشینی را در جشن به عهده گرفته بود. اما قطعات اجرایی آنها نه در میانه مراسم به صورت یک «میان برنامه» پخش شد، و نه فرصتی به آنها داده شد تا در طول مراسم به تناوب اجرا شود، بلکه زمانی که به آنها اختصاص داده شده بود پایان مراسم بود؛ وقتی میهمانان صندلی هایشان را ترک می کردند! خواننده گروه وقتی در واکنش به این بی برنامگی گفت «ما گروه بداخلاقی نیستیم. ما سینما را دوست داریم و این تنها دلیل حضور ما در اینجاست»

 

محمدرضا گلزار، مهناز افشار و یاسین رامین در هفدهمین جشن خانه سینما-مهمانان زیادی در مراسم بودند. رضا میرکریمی تعداد مهمانان را حدود 4000 نفر تخمین زد. حضور ناصر ملک مطیعی، اصغر فرهادی، یاسین رامین (همسر مهناز افشار)، محمدرضا گلزار، علی معلم و... اندکی غافلگیرکننده به نظر می رسید.

 

 

-نوید محمودی تهیه کننده فیلم چند متر مکعب عشق وقتی روی صحنه آمد تا جایزه اش را بگیرد گفت: «به خانم بنی اعتماد مدیون هستم. چون سال 1375 تلفن ایشان را پیدا کردم با ایشان تماس گرفتم و گفتم «خانم بنی اعتماد من نوید محمودی هستم؛ یک افغانی مقیم ایران؛ و می خواهم دستیار شما شوم. خانم بنی اعتماد به من لطف کرد و نشانی منزل اش را داد و من رفتم خدمت ایشان.»

 

 

-روابط عمومی «خانه سینما» و دبیرخانه جشن امسال با مدیریت بهتری کار دعوت از مهمانان جشن را به عهده گرفته بود. ارسال ایمیل برای رسانه ها و درخواست معرفی عکاس و خبرنگار، و ارسال پیامک دعوت برای گرفتن کارت شرکت در مراسم برای برخی اعضای خانه سینما از جمله نشانه های این حسن مدیریت بود. مینا جواهریان از افراد مؤثر در این رویداد است که باید به او تبریک گفت.

 

در همین رابطه بخوانید

 

پس از چهار سال تعطیلی، مشعل جشن خانه سینما روشن شد؛ برندگان و حاشیه های خواندنی مراسم


 

 توضیح پرده سینما: خانم الهام عبدلی عکاس پرده سینما بنا به مشکلاتی موفق به حضور در این مراسم نشدند و عکس های این مراسم برگرفته از ایسنا (روح الله وحدتی) و خبرگزاری سینمای ایران (امیرحسین غضنفری) می باشد.


 تاريخ ارسال: 1394/6/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>darinosh:

جالب بود!!!

2+0-

دوشنبه 23 شهريور 1394




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.