پرده سینما

حقایقی تازه درباره «آنی هال»؛ وودی آلن دوست داشت این فیلم بایگانی شود!

پرده سینما

 

 


 

 

 

 

نکته جالب اینجاست که وودی آلن آنقدر دوست داشت این فیلم بایگانی شود که حتی به توزیع‌کننده این فیلم پیشنهاد داد در صورتی که از اکران فیلم جلوگیری کند یک فیلم را رایگان برایش کارگردانی می‌کند!

 

 

پوستر فیلم آنی هالانجمن نویسندگان امریکا در یک نظرسنجی، فیلم آنی‌هال را به عنوان خنده‌ آورترین فیلمنامه سینمایی ساخته شده معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، هزاران نفر از اعضای انجمن نویسندگان امریکا در یک نظرسنجی برای معرفی خنده‌ آورترین فیلمنامه‌های تاریخ سینما، فیلم برنده اسکار آنی‌ هال به کارگردانی وودی آلن را در صدر فهرست خود جای دادند.

آنی‌هال محصول سال 1977 که نگارش فیلمنامه آن را وودی آلن و مارشال بریکمن بر عهده داشتند با پیشی گرفتن از فیلم‌های کلاسیک و معروفی چون بعضی‌ها داغشو دوست دارند، هواپیما! و لبوفسکی بزرگ، رتبه اول را در فهرست انجمن نویسندگان آمریکا از 101 فیلمنامه خنده‌دار سینمایی از آن خود کرد.

این فیلم که بدون شک یکی از برترین ساخته‌های کارنامه سینمایی وودی آلن است، روایتگر داستان یک زوج با بازی وودی آلن و دایان کیتون است و در سال 1977 موفق به کسب چهار جایزه اسکار بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و بهترین بازیگر نقش اصلی زن (دایان کیتون) شد.

آنی هال که پایه‌گذار استاندارد جدیدی برای آثار کمدی رمانتیک مدرن محسوب می‌شود، از سوی انجمن فیلم آمریکا در رتبه‌ چهارم بهترین آثار کمدی و در رتبه‌ 35 بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته است.

 

نکته جالب اینجاست که وودی آلن پیش از این در مصاحبه‌ای درباره این فیلم عنوان کرده بود: در این فیلم قرار بود به رویدادهای ذهنی یک فرد پرداخته شود و مخاطب شاهد این وقایع با تکنیک سیال ذهن باشد، اما نتیجه نهایی فیلم کاملاً غیرمنسجم بود. هیچ‌کس متوجه نشد چه اتفاقی افتاده و همه بر روی رابطه من و دایان کیتون در فیلم متمرکز شدند که اصلاً برایم مهم نبود. گرچه آلن با این فیلم موفق به کسب سه جایزه اسکار شد اما آلن آنقدر دوست داشت این فیلم بایگانی شود که حتی به توزیع‌کننده این فیلم پیشنهاد داد در صورتی که از اکران فیلم جلوگیری کند یک فیلم را رایگان برایش کارگردانی می‌کند!

لاول پترسون رئیس انجمن نویسندگان آمریکا درباره انتخاب فیلم آنی‌ هال به عنوان خنده‌ آورترین فیلمنامه ساخته شده در سینما گفت: «فکر می‌کنم این فیلم آمیزه‌ای از حساسیت منحصر به فرد وودی آلن و تعهد وی به دارم و شوخی است و آنی هال از این رو یک فیلمنامه کامل است که شامل تعاملی عالی میان بازیگران قدرتمند، کشمکش دارماتیک و شوخی‌های فوق العاده است. گرچه آنی هال تنها فیلمی نیست که این عناصر را با هم ترکیب می‌کند اما این فیلم این کار را به بهترین نحود انجام می‌دهد».

رئیس انجمن نویسندگان آمریکا در ادامه افزود انتخاب فیلم آلن به این معناست که طرح داستان فیمساز و شوخی‌های او پس از 38 سال هنوز قدیمی نشده است.

به گزارش گاردین، در رتبه‌های اول تا دهم خنده‌ آورترین فیلمنامه‌های سینمایی به انتخاب انجمن نویسندگان آمریکا به ترتیب این فیلم‌ها قرار گرفته اند:

 

1. آنی هال- فیلمنامه از وودی آلن و مارشال بریکمن- 1977

 

2. بعضی ها داغشو دوست دارند- فیلمنامه از بیلی وایلدر و یال دایاموند-1959

 

3. روز دوم ماه فوریه- فیلمنامه از دنی رابین و هارولد رامیس-1993

 

4. هواپیما- فیلمنامه از جیمز ابرامز، دیوید زوکر و جری زوکر- 1980

 

5. توتسی- فیلمنامه از لری گلبارت و مورای شیسگال-1982

 

6. فرانکشتاین جوان- فیلمنامه از جین وایلدر و مل بروکس-1974

 

7. دکتر استرنجلاو، فیلمنامه از استنلی کوبریک، پیتر جورج و تری ساوترن-1964

 

8. زین‌های شعله ور- فیلمنامه از مل بروکس، نورمن اشتنبرگ، اندرو برگمن، ریچارد پرایر و آلن اوگر- 1974

 

9. مانتی پایتون و جام مقدس- فیلمنامه از گراهام چپمن، جان کلیز، تری گیلیام، اریک ایدل، تری جونز و مایکل پالین- 1975

 

10. خانه حیوانات (شوخی ملی)- فیلمنامه از هارولد رامیس، داگلاس کنی و کریس میلر



 تاريخ ارسال: 1394/8/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.