پرده سینما

۱۰ فیلمی که در سال ۲۰۱۵ نادیده گرفته شدند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در سالی که فروش بلیت در سینماهای آمریکا رکورد ۱۱ میلیارد دلار را شکست، ‌برخی فیلم‌ها سقوطی تاسف‌آور در گیشه داشتند.

 

 

بسیاری از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۵ موفق به جذب مخاطبان به سالن‌های سینما شده‌اند. به‌نظر می‌رسد این رویه در آمریکا هرگز متوقف نخواهد شد؛ سال گذشته فروش بلیت در سینماهای این کشور رکورد باورنکردنی ۱۱ میلیارد دلار را شکست، در هر صورت نمی‌توان از تماشاگرانی که علاقه به تماشای آثاری عظیم نظیر جنگ ستارگان: بیداری قدرت‌ها و انتقام جویان: عصر اولترون یا دنیای ژوراسیک را دارند خرده گرفت، در این میان درام‌های کوچک و برخی از کمدی‌ها کمتر فروش می‌کنند و این در صورتی است که عصر طلایی تلویزیون و عادات مصرف‌گرایی خطری جدی برای هنرهایی چون تئاتر و فیلم‌های هنری محسوب می‌شود. وضعیتی که سال گذشته با آن روبه‌رو شده‌ایم موجب کشیده شدن مخاطبان سینما به دیدن اثری کم ریسک‌تر است، اثری که هزینه زیادی برای ساخت آن صرف شده است، جلوه‌های ویژه چشمگیری دارد و از حضور بازیگران درجه یک بهره جسته است. اگر این روند ادامه پیدا کند شاید صنعت سینما با موفقیت به مسیر خود ادامه دهد ولی بخش فیلم‌های هنری‌تر و کوچک‌تر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد.

این درست است که ساندنس ۲۰۱۵ یکی از بهترین سال‌های خود از لحاظ کیفیت فیلم‌هایش را از سرگذراند ولی تمام آثاری که در این فستیوال درخشیدند با شکست سنگینی در گیشه روبه‌رو شدند. سقوط میزان فروش گیشه در فصل جوایز و شکست تجاری آثار مستقل و بزرگسالانه یکی از بزرگ‌ترین معضلات سینمای امروز است. فیلم‌های قابل احترامی چون 99 خانه، استیو جابز، نام تجاری ما بحران است و حتی عبور سقوطی تاسف‌آور در گیشه فروش سال گذشته داشته‌اند، حال بماند که با نام بردن از این آثار هنوز نامی از فیلم‌های مستقل و کوچک نبرده‌ایم و به اصطلاح نام‌های مذکور متعلق به آثار سینمای بدنه اصلی هستند.

با تمام این تفاسیر فیلمسازان و استودیوهای فیلمسازی کوچک هنوز علاقه به تولید و ارائه فیلم‌های خود در محیط‌های مجازی و یا اکران‌های محدود هستند. فروش این دسته آثار از طریق نت فلیکس، آمازون، برود گرین، اورچارد و ... بازار آثار مستقل را تا حدودی زنده نگاه داشته است. در این فرصت نگاهی خواهیم داشت به 10 فیلمی که گرچه در مقیاسی کوچک تولید شده‌اند اما شایسته نگاهی دیگر و استقبالی بهتر هستند.

 

 

 

1 - پایان تور

 

فروش: 3 میلیون دلار

 

شاید فیلم بخش ویژه در فصل جوایز امسال نماینده مناسبی برای خبرنگاران و روزنامه‌نگاران جهان باشد اما یکی از بهترین آثار زندگی‌نامه‌ای مرتبط به این موضوع سال گذشته توسط جیمز پانسولد ساخته شد، فیلمی که می‌توان آن را در رده آثاری چون تقریباً مشهور و شیشه شکسته قرار داد ولی در نزدیک‌ترین حالت می‌توان آن را به فراست/نیکسون نسل جوان تشبیه کرد. ماجراهای فیلم مربوط می‌شود به سال 1996 و زمانی که خبرنگار رولینگ استون دیوید لیپسکی (جسی آیزنبرگ) مدتی را با دیوید فاستر والاس (جیسون سگال) پس از انتشار شاهکارش با نام نهایتِ شوخی می‌گذراند. فیلم حاوی یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های آیزنبرگ پس از شبکه اجتماعی است، شخصی که به زیبایی یک نمونه اصیل از نویسنده‌های جدی و پرعطش مجله‌ها را تجسم بخشیده است اما در نهایت برنده اصلی فیلم پایان تور کسی نیست جز جیسون سگال، بازیگری که به ایفای نقش‌های کمدی شهرت دارد و در این‌جا با نقش‌آفرینی جدی یکی از بهترین بازی‌هایش را ارائه داده است و تغییر مسیر چشمگیری در کارنامه‌اش به‌وجود آورده است.

 پایان تور

 

 

2 – حقیقت

 

فروش: 2.5 میلیون

 

این اثر کمپانی سونی پیکچرز کلاسیکز حکایت سقوط برنامه 60 دقیقه به تهیه‌کنندگی ماری مپز (کیت بلانشت) و اخبارگویش دن رتر (رابرت ردفورد) پس از پخش یک داستان جنجال‌برانگیز است. برنامه‌ای که پس از ارائه خبری درباره جورج دابلیو بوش پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 به همراه منابع اصلی درج خبر حکم نابودی خود را امضا کردند. در این مورد نیز باید نقش اخبار شبکه سی بی اس را پررنگ ببینیم زیرا پس از شروع اکران فیلم اعلام کرد که حقیقت پر است از دروغ و هیچ ربطی به واقعیت ندارد. ادعایی که می‌توان آن را در ادامه سیاست‌های چنین سازمان‌هایی در نظر گرفت ولی در هر صورت این ادعا روی فروش فیلم تاثیر مخربی گذاشت. فیلم از بازی خیره‌کننده بلانشت بهره می‌برد، نقش‌آفرینی که می‌توان آن را لایق جایزه اسکار دانست، نقش‌آفرینی که یقینا نادیده گرفته می‌شود ولی خوشبختانه فصل جوایز با فیلم کارول برای بلانشت پربار خواهد بود.

 حقیقت

 

 

3 - من و اِرل و دختر دمِ مرگ

 

فروش: 6.8 میلیون

 

بهترین فیلم ساندنس سال گذشته در میان بحبوحه آثار پرفروش پاییز غرق شد و متاسفانه نتوانست موفقیت فیلم مشابهی با نام بداقبالی بخت ما را در پاییز سال 2014 را تکرار کند. البته اشاره به شباهت این دو اثر به یکدیگر دلیل قضاوت پیش از دیدن هر دو اثر نیست، فیلم بداقبالی بخت ما با توجه به داستان سانتی‌مانتالی که در هسته مرکزی خود داشت و رویکردی که کارگردان برای به تصویر کشیدنش برگزیده بود مناسب اکران بر پرده‌های عریض سینماها بود اما من و ارل... کمدی مبتکر و سختی بود که توسط آلفونسو گومز ریخون در قالب فیلمی نظیر جونو ساخته شده بود. فیلم آشنایی دختری دبیرستانی (الیویا کوک) که به سرطان مبتلا شده است را با پسری (توماس مان) که در انتهای خیابان ساکن است را روایت می‌کند، به همین سادگی. اثر ریخون برای اشخاصی که در سال گذشته آن را کشف کرده‌اند بسیار ارزشمند است و مطمئنا با گذر زمان به فیلمی کالت مبدل خواهد شد.

 

 من و ارل و دختر دم مرگ

 

4 - ابرهای سیل ماریا

 

فروش: 1.8 میلیون دلار

 

کریستین استوارت با این فیلم به خوبی ثابت کرد که می‌تواند تبدیل به جودی فاستر نسل خود شود و با پشت سر گذاشتن فیلم‌های نازل گرگ و میش در این پرتره با شکوه از رابطه یک دستیار آمریکایی با یک ستاره پا به سن گذاشته اروپایی (ژولیت بینوش) به خوبی درخشید. کارگردان فیلم الیویه آسایاس اثر خود را برای فستیوال کن 2014 ارائه داد و کمی بعدتر استوارت را تبدیل به اولین بازیگر زن تاریخ سینما کرد که جایزه سزار (اسکار فرانسوی) را برده است و همین راه را برای اکران آمریکای این فیلم باز کرد. اگرچه فیلم برای نوبت نمایش خود نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو شد ولی باز هم پس از مدتی استوارت را برنده جایزه انجمن منتقدان نیویورک کرد و ارزش‌هایش را به اثبات رساند.

 

 ابرهای سیل ماریا

 

5 - خاطرات یک دختر نوجوان

 

فروش: 1.5 میلیون دلار

 

کارگردان فیلم ماریله هلر اثری در فضای دهه هفتاد درباره رشد و بلوغ یک نوجوان با بازی بل پاولی ارائه داده است که بهترین کاووش در این زمینه پس از یک آموزش با بازی کری مولیگان است. اگر داوران جایزه اسکار با دقت تکالیف خانه خود را انجام دهند بازیگر اصلی فیلم به‌راحتی می‌تواند یکی از نامزدهای این جایزه باشد زیرا پاولی با ظرافتی خاص نقش دختر نوجوانی که شیفته دوست پسر (الکساندر اسکارسگارد) مادرش می‌شود را ایفا کرده است. فیلم مانند من و اِرل ... با اقبال خوبی در فستیوال ساندنس روبه‌رو شد ولی متاسفانه در جدول فروش پاییز سال گذشته با شکستی همه جانبه مواجه شد.

 

 خاطرات یک دختر نوجوان

 

6 - دور از اجتماع خشمگین

 

فروش: 12.3 میلیون دلار

 

در مقایسه با دیگر فیلم‌های حاضر در این فهرست فروش این اثر رمانتیک دوره ویکتوریایی انگلستان که اقتباسی از رمان تامس هاردی است فروش بهتری دارد ولی نباید فراموش کنیم فیلم برخلاف دیگر آثار نام برده فهرست در ماه می اکران شده است و باید فروش بسیار بیشتری می‌کرد. دور از اجتماع خشمگین یکی از بهترین آثار سال است که میزبان یکی از بهترین بازی‌های سال توسط کری مولیگان نیز بود و به احتمال زیاد از سوی آکادمی نادیده گرفته می شد. اکران فیلم در شرایط مناسب و در فصل جوایز می‌توانست نتایج متفاوتی حداقل در نامزدی عوامل آن رقم بزند.

 دور از اجتماع خشمگین

 

 

 

7 - از همین حالا دلم برایت تنگ شده

 

فروش: 1.2 میلیون دلار

 

بر روی کاغذ داستان زنی لندنی (تونی کولت) که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند و در همان هنگام دوست صمیمی‌اش (درو باریمور) سعی دارد باردار شود خوراک مناسبی برای آثار تلویزیونی است ولی همین داستان در دستان کارگردانی چون کاترین هاردویک که در کارنامه‌اش اثری خارق‌العاده چون سیزده را دارد به اثری قابل‌توجه و شگفت‌انگیز تبدیل شده است. امتحانش هزینه زیادی ندارد و می‌توانید در سال جاری با تماشای نسخه‌ای از فیلم در شبکه خانگی به صحت این ادعا پی ببرید.

 

 از همین حالا دلم برات تنگ شده

 

8 – صداها

 

فروش: ندارد

 

اولین تجربه کارگردانی چون مرجان ساتراپی با بازیگران و عوامل آمریکایی که در ساندنس 2014 با استقبال خوبی مواجه شد. فیلم حاوی بهترین نقش‌آفرینی رایان رینولدز در دوران بازیگری‌اش است، یک فرد معمولی که به نظر می‌رسد قادر به صحبت کردن با حیواناتش است و این رویه او را در مسیری عجیب قرار می‌دهد، در حقیقت او قاتلی روان‌نژند است که با سر بریده مقتولان هم به مکالمه می‌پردازد. فیلم با نگاهی متفاوت به عاملین قتل‌های زنجیره‌ای می‌پردازد و مخاطب را به خوبی در دنیای کوچک خود درگیر می‌کند. متاسفانه این اثر نیز با اکرانی محدود و چند روزه در اواخر ماه فوریه فرصت دیده شدن و کشف شدن را به دست نیاورد.

 

 صداها

 

9 – اتاق

 

فروش: 4.8 میلیون دلار (هنوز ادامه دارد)

 

یکی از عجیب‌ترین آثار سال ۲۰۱۵ در زمینه عملکرد در گیشه، هنوز کاملا مشخص نیست که چرا فیلم اتاق با این‌که در فستیوال‌های مختلف درخشید و نقدهای مثبت منتقدان به سوی آن روانه شد و حتی در ماه اکتبر اکران شد در گیشه شکست خورد. فیلم براساس رمان پرفروش اما داناهیو ساخته شده است و تا این لحظه حتی مرز پنج میلیون دلار را رد نکرده است. شاید دلیل اصلی‌اش بازمی‌گردد به داستان تیره و تار فیلم که شرح حال مادر (بری لارسون) و پسری (جیکوب ترمبلی) است که درون یک باغ در اتاقکی گروگان گرفته شده‌اند. امیدواریم در این مورد خاص نامزدی خانم بری لارسون در جوایز اسکار بتواند به فروش فیلم کمک کند.

 اتاق

 

 

10 - معشوقه آمریکایی

 

فروش: 2.5 میلیون دلار

 

گرچه منطقی نیست در یک سال دو کمدی از نوا باومبک ببینیم ولی اولی با نام زمانی که جوان هستیم که به بحران میانسالی می‌پرداخت، از حیث فروش عملکرد به مراتب بهتری نسبت به معشوقه آمریکایی داشت، اما معشوقه آمریکایی داستان دختری (گرتا گرویگ) در نیویورک است که به دیدار خواهر ناتنی (لولا کرک) جدیدش می‌رود و مکالمه‌ها و ماجراجویی‌های آن‌ها دریچه‌های تازه‌ای به رویشان باز می‌کند. فیلم پر انرژی اثر باومبک پس از ماهی مرکب و نهنگ است که باز هم در گیشه قربانی نفرین آثار موفق در فستیوال ساندنس شد و به اندازه‌ای که باید دیده نشد.

 معشوق آمریکایی

 

 

رامین ستوده / مترجم: آرش واحدی / منبع: خبرگزاری صبا به نقل از واریتی


 تاريخ ارسال: 1394/10/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.